Heeft het zin om met een ouder paard wedstrijden te starten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ludora

Re: Heeft het zin om met een ouder paard wedstrijden te star

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 14:37

Tuurlijk waarom niet. Als het dier gezond is kan je toch starten. Mss moet je wel een realistisch en haalbaar doel voor ogen stellen, maar ik denk dat je dat ook met een jong dier moet.

Kijk gewoon naar wat jij wil en wat het paard kan.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 14:38

Met mijn pony heb ik wedstrijden gereden tot haar 26e Lachen
Maar merkte dat ze er echt geen zin meer in had dus ben ik gestopt Clown

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 17:07

Ik rij met mijn 18 jarige wedstrijden.
Hij vindt het super leuk, en veel mensen denken vaak dat hij een jaar of 12 is.
Ben nu 3 wedstrijden gestart en heb 4 winstpunten.
Rij meestal rond de 190 en rij mezelf regelmatig in de prijzen Ja

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 19:11

Mijn knollebeestje dat ik verzorg is ook 17 en nee, het is niet zo gemakkelijk als een jong paard. Ik heb wat meer tijd nodig om die spiertjes los te krijgen enzo, maar rijd nu L1 met winstpunten.
Hiervoor een pony gereden, ook van 17, daar ben ik nog L2 mee gekomen. Nu rijd het dier nog steeds wedstrijden.

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 19:14

Ik ben begonnen met een pony toen ze 22 was. We waren in 2,5 jaar tijd M springen en L1 dressuur, mochten 5 keer op rij naar de Gelderse en hebben zelfs nog een keer het NK meegereden. Springen was wel veel meer succes dan dressuur, doordat ze al wat stijf in de rug werd enzo.

Ze is nu (inmiddels 25 jaar) met pensioen, maar ik zou niet weten waarom je met een paard dan 10 jaar jonger is niet meer zou starten! Haha!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 11:31

Ik ben gestart met een paard die 17was. Eerste wedstrijd in haar hele leven 168 punten en een eerste plaats! Dus het is goed te doen, mits je haar / hem goed in conditie houd en ze niet stijf is etc.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 11:57

Ik heb mijn inmiddels overleden paard gestart vanaf zijn 18de, en had de eerste wedstrijd gelijk 169 en 176 punten (oude puntentelling Knipoog ) 4 winstpunten dus, zat ook binnen 3 wedstrijden al in de L. Het ligt er ook echt aan hoe je paard in zijn vel zit Lachen

cashmire

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 18:03

ik heb met mijn vorige paard ook wedstrijden gereden tot zijn 18e. nu is hij 20 en is hij van een meisje met wie hij vast ook nog wel eens een wedstrijdje zal rijden.
alleen nu niet meer zo fanatiek als vroeger.

LiinDseyyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 18:06

Wedstrijden kan in principe altijd ( tenzij er lichamelijk iets niet goed is bij het paard en hij nog niet ( goed ) in gereden is )..

Het paard hoeft er niet altijd ervaring mee op te doen. Als jij er maar lol in hebt en er zelf ervaring mee opdoet.

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 09:33

Tuurlijk kan dat! Ik rij op een schimmele n ik hem 2 jaar met hem gedressuurd, toen was hij 16 en 17. Volgend jaar ga ik met hem springen en als het goed gaat ook nog enkele sgw's rijden. Hij is dan 19 maar dat is geen enkel probleem want hij heeft energie voor 10!

PrisSyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 09:36

je kan gewoon met ene paard van 15+ wedstrijden gaan beginnen hoor ik vind dat opzich alleen maar beter !!! want een jong paard meot nog zo veel leren en een ouder paard heeft vaak ook wat meer wedstrijd ervaring als ze gewoon goed gezond zijn waarom niet ??? en 15+ is nog hellemaal niet zo oud hoor op die leeftijd beginnen een helleboel paarden pas echt te presteren en dan bedoel ik op hun hoogste niveau te gaan lopen.

Muppetlollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 09:52

Waarom niet? Ik bedoel, als je het zelf leuk vind om te doen, dan zou ik er gewoon voor gaan!

Manon79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:17

Gewoon starten!!
Het gaat er volgens mij alleen maar om heb jij en je paard lol, zodra dat niet meer zo is stopppen. Heeft verder niets met leeftijd te maken.

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:22

Ga volgend jaar over naar Z sgw en M springen met een (dan) 18 jarige pony.
Is nog superfit en gezond.

Oudere pony's moet je ook fit houden, dus minimaal 5x in de week rijden. Als je ze stil zet, "worden" ze oud.

passepartout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 18:59

Ik ben over de streep en ga als het paard verder gezond blijft volgend jaar een startkaart aanvragen.
Meiden bedankt voor jullie reacties tot nu toe.

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 19:24

Ja ik zou ook gewoon startkaart aanvragen. Wie niet waagt die niet wint, zolang je paard fit is en het werk leuk vindt kun je starten. Hoe oud is ie precies als ik vragen mag?

Mijn eigen ervaringen met bejaarde paarden is goed. Mijn pony was 18 toen ik hem voor het eerst op wedstrijd uitbracht in de B. Een jaar later reden we Z met winst en mensen vroegen mij vaak of het nog een jong dier was omdat hij zo'n frisse uitstraling had, maar dan was hij dus al 20... Hij heeft tot en met zijn 21ste in het Z2 gelopen met een berg winstpunten.
Daarna heb ik nog een oud paard gehad. Hij was 20 toen ik 'm voor t eerst meenam op wedstrijd. We zijn Z2 gestart en hij liep echt als een trein, veel mee gewonnen. Hij was echt superfit en ik had er ondanks zijn leeftijd van boven de 20 gewoon een volledig wedstrijdpaard aan.
Kijk goed naar de conditie van je paard en niet zozeer naar het geboortejaar op zijn paspoort.