zweepje overpakken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

manoukk

Re: zweepje overpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 11:43

ik pak hem niet over behalve met het groeten voor de jury dan doe ik hem wel in links omdat je anders misschien je paard of pony perongeluk slaat

manouk

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 11:46

Ik voelde me altijd zo'n kluns met het overpakken van het zweepje. Terwijl ik anderen dat heel handig zag doen. Gelukkig meer ruiters met dit probleem. Ik pak de zweep waar het nodig is maar pak hem nu min mogelijk over.

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 11:48

Qimm schreef:
Tijdens een proef lijkt het me erg onhandig, en slordig ook.
Ik kan eigenlijk niet eens rijden met de zweep in mijn linker had Bloos

Ik kan dat ook niet.. Bloos
Daarom pak ik hem ook nooit over.
Met een proef zou ik het ook niet doen vind het er idd een beetje slordig uit zien..

Suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 14:39

bij de manege les moeten wij de zweep overpakken
en bij de wedstrijden moeten wij de zweep links houden
dit is wat mij moeten doen Tong uitsteken

miilou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 14:41

ik heb het me aangeleerd om hem over te pakken, dus krijg het er nu na 8 jaar moeilijk uit! Knipoog

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 14:42

In de les etc pak ik hem wel altijd over (heb hem dan in mn binnenhand) zitten maar met wedstrijden houd ik hem links vast vanwege het groeten.

doossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 17:48

als je in de les een zweepje moet overnemen dat schrijf je hem eerst naar boven en dan neem je hem over
maar in de wedstrijd mag ik ook niet eens me zweep over pakken dara krijgen wij min punten voor!!!!!

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 09:54

thuis in de training of in de les pak ik hem aan de kant waar ik hem nodig heb. Dat is meestal links. en bij het losrijden vaak ook rechts. Dan pak ik hem dus wel over. Maar op wedstrijden (knhs) houdt ik hem in m'n linkerhand omdat ik hem daar het meest nodig heb. ( wist niet eens dat dat zelfs moest... Tong uitsteken )
Ik heb m'n zweep 1 x overgepakt in een L1 proef, maar geen commentaar opgehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 16:34

ellen82 schreef:
@Patsur: dit stuk staat in de reglementen bij het groeten:
Citaat:
Bij het halthouden voor de jury neemt de deelnemer de teugels en eventueel de zweep in de linkerhand.

Hieruit maak ik op dat je de zweep ook in je rechterhand mag houden tijdens de proef Knipoog

Ik denk dat ze hier mee bedoelen dat het niet verplicht is om met zweep te rijden, maar áls je het doet moet je hem links vasthouden.

Silletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 16:37

pak heb alleen over als het met rijden nodig is maar nooit tijdens de proef. heb laats geschreven bij concours en dan valt het pas op hoe storend dit is!.. kan je zelfs punten kosten!!

Silletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 16:38

en owja je mag de proef wel met rechts rijdne maar niet groeten met zweep in de hand!

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 19:08

Silletje schreef:
en owja je mag de proef wel met rechts rijdne maar niet groeten met zweep in de hand!

Precies mijn idee Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 19:39

Je zweep mag rechts maar bij het groeten pak je hem vast met je linkerhand. Je mag niet je hand met zweep naar achteren brengen.

germus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:31

tijdens de wedstrijd mag niet eens van zweep verwisselen, ik hou hem altijd aan de linker kant zodat je gemakkelijk kunt groeten voor de jury.
Momenteel rij M1 dus geen zweep meer nodig.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:44

germus schreef:
tijdens de wedstrijd mag niet eens van zweep verwisselen.

Zou je dat even op willen zoeken in de reglementen?

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 10:01

Ik heb aangeleerd dat ik de zweep in mijn linkerhand houd. Dat stamt nog uit de 'oude' proeven tijd. Dan kon je makkelijker groeten.

Ik heb namelijk een keer gehad dat ik mijn zweep in de rechterhand had en daar mee groette Bloos

't is nu eigenlijk maar net hoe het jou goed zit. Alleen bij het afgroeten er even om denken..

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 13:55

In de proef de zweep niet wisselen (rommelig en verlies aanleuning). Leer jezelf wel aan om in de training de zweep aan beide kanten te (kunnen) gebruiken. Ik kom mensen tegen die hun zweep altijd aan 1 kant houden en die paarden zijn vaak scheef (niet perse door de zweep, maar corrigeren van je been gaat dan veel moeilijker aan de scheve kant). Dus wel oefenen en rijden aan twee kanten, maar in de proef niet wisselen.

Sannea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 20:58

Op de manege heb ik geleerd over te pakken naar de binnehand, maar in een proef wissel ik niet;)

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 21:01

in de lessen doe ik het wel. Maar als ik een wedstrijd of proefje heb doe ik het niet. Ten eerste omdat ik me dan met te veel dingen bezig hou en het andere belangrijke vergeet Tong uitsteken
Maar in de lessen doe ik het wel altijd. Ook omdat hij aan de binnenhand toch beter en makkelijker zit Haha! Clown

Danielle_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 21:04

In de les pak ik wel altijd m'n zweep over, maar tijdens een wedstrijd nooit. Ik zorg gewoon dat ik m'n zweep dan altijd in m'n linkerhand heb.

GIBRALDI

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 21:42

Ik heb ooit eens strafpunten gekregen voor het overpakken van mijn zweep en ik deed dat omdat ik het toen nodig had voor het wijken ,maar ik werd er gelijk op afgestraft
maar het maakt verder in de proef niet uit welke hand je hem vast houd , je moet gewoon bepalen aan welke kant je de beste resultaten bereikt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 21:47

Ik heb ook wel eens iets vaags gehad op dit gebied... Mij is ook altijd geleerd dat je je zweep over moet pakken naar je binnenhand (ivm "dan zit ie niet in de weg bij schot, muur, hek" oid). Ook is mij eens verteld dat je met het groeten in een proef teugels én zweep in je linkerhand moet hebben en dan met je rechterhand naar achteren om te groeten.

Netjes opgevolgd, nooit problemen gehad, in de proef inderdaad niet overpakken.. Laatst reed ik een proef die rechtsom begon. Gewoonte bij mij is dan om de zweep bij beginnen in de binnenhand te hebben. Plus dat ik rechtshandig ben en de zweep in mijn rechterhand veel prettiger vind.

Dus ik ga halthouden en groeten, netjes zweep en teugels in linkerhand (zweep wel aan rechterkant van hals), rijd netjes mijn proef (zweep steeds rechts), groet af (zweep en teugels in linkerhand met zweep rechts van hals), rijbaan verlaten... Staat er ergens met een paar punten aftrek dat ik mijn zweep in mijn linkerhand moet houden in verband met het groeten! Terwijl je dus ook prima kunt groeten met de zweep in je linkerhand, maar aan de rechterkant van de hals (waarna je dus de rechterteugel plus zweep weer aanpakt met rechts). Weet iemand hoe dit zit?

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 21:49

mijn instructrice heeft me dat eens geleerd, zij heeft dat in oostenrijk geleerd, dan heb je eigenlijk maar één hand nodig, en het gaat zo snel dat eigenlijk niemand het ziet.. in het begin is t ff lastig..maar als je het door hebt gaat het steeds makkelijker, hoewel ik mn zweep tijdens de proef niet meer overpak.. tis een beetje moeilijk uitleggen, je moet het zien.

MiCkSkE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 20:45

ik dacht dat het altijd moes, maar zal het is gaan navragen Bloos heb zelf nog nooit een wedstrijd gereden, maar ga binnenkort voor de eerste keer F1 rijden, ben net naar een nieuwe manege en daar moeten we in de F1 beginnen. en rijd op een paardje waarbij een zweep wel handig is, dus meteen handig om te weten Cool
waar je wel op moet letten is idd als je groet dat hij in je linkerhand is Clown

Manon79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:28

Ik doe het in principe niet tijdens een proef, tenzij ik hem echt nodig heb. Dan doe ik het meestal in een hoek, ziet de jury het minder en heb je geen onderdeel!