hoe basic is de basissport nog?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vonnie84

Re: hoe basic is de basissport nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 15:58

Ja, rotte appels zitten er altijd tussen Haha!

Lenn is weer in het B gestart (in 2005) met Tycho. En ze reed echt netter rond als in 1999 op Ivano. Toch reed ze dan minder punten als toendertijd. En ook minder in de prijzen.

Dus mijn mening is echt op onze ervaring gebasseerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 16:00

En ik ken dus iemand
die is een hele tijd uit de running geweest.
Heeft nog wel hetzelfde paard.
Paard heeft toen ook stil gestaan. Dus niet verder getraind.
Reed toen zelden een wp, nu telkens vooraan erbij Lachen

Dus precies andersom Lachen

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 16:04

Ja, maar dat paard kan toch veranderd zijn.
Toen ik een paar jaar terug in het L2 startte met Rongo, zat ik ook steeds onderaan (tegen verliespunt aan). We hebben in de tussentijd 2 jaar stilgestaan en zijn dit jaar weer gestart. En nu heb ik volop winstpunten gereden.
Dus als combinatie verander je toch wel in de loop van de tijd.

Het ging mij erom dat de combinatie Lenn met Ivano echt een laag niveau had toendertijd in de B. En dat Lenn met Tycho nu echt wel hoog niveau was (in het B dan hè). En dat je dan minder punten rijd met Tycho dan met Ivano.

Ik weet niet of het niveau van betreffende ruiter gestegen is? Of dat het paard veranderd is door de rust??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 16:07

Nee, beide niet veranderd
Ik zie dezelfde combi rijden als 5 jaar terug Lachen

Verder is Tycho een groot paard, niet altijd simpel te rijden.
Misschien dat het daar aan ligt?

Ik heb zowel Tycho als Ivano nooit op concours gezien, dus kan daar verder ook geen mening over vormen.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 17:24

k rij zelf in het L1 met een 18 jarig paard wat ruim 10 jaar in de manege heeft gehobbeld. ik heb hem zelf alles geleerd. de punten komen niet aanwaaien, maar toch haal ik ze wel als ik hem lekker voor elkaar heb.

vandaag heb ik voor het eerst meegedaan met de fnrs proeven op mijn manege, in de F4, puur voor de ervaring, want hier kost het mij geen eventuele verliespunten... nou ben 2e geworden met 231 punten Haha! en ik reed een proef.. tja.. kan je daar over zeggen.. stug, tegen de hand, impulsverlies en wat zegt de jury?? nette proef Haha!

voor je eigen zelfvertrouwen zijn dit soort wedstrijden echt een opkrikker. ik heb heerlijk relaxt gereden, misschien daardoor.. zonder die drang tot presteren(wat ik in de knhs wel heb) had ik nu eindelijk echt eens lol in de proef... en promoveer gelijk naar de F5 Haha!

ik zat al in het L1 met denieuwe proeven.. merk daarin weinig andere dingen dan daarvoor. naar mijn inziens zijn ze niet strenger geworden of meer op de punten gaan zitten.
in de b ervaarde ik al dat even leuk een wedstrijdje rijden niet goed genoegmeer was. er wordt altijd net een stapje meer verwacht. ik ben blij dat ik geen weggeefpunten heb behaald en altijd hard heb moeten knokken(meestal 157 of anders 154) anders had ik het in het huidige L1 nooit van mijn levensdagen gered

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 20:05

Misschien dat ik gewoon mijn startkaart maar aan de wilgen hang en ook FNRS proeven ga rijden.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 20:56

ik vind de hele basisdressuursport absoluut de laatste 2 erg veranderd.

vergeleken met nu begrijp ik echt niet hoe ik als 22+ met mijn eerste haflinger in de l2 ben terecht gekomen,ik ben beter geworden nu met mijn 31+ en heb nu een veel beter haftalent onder mijn kont en ik moet nu echt perfect rijden..perfecter zelfs omdat ik ook een haf onder mijn kont heb hangen die vanzichzelf niet de allerbeste gangen heeft...voornamelijk vind ik het type paarden erg veranderd de laatste jaren die op wedstrijden nu uitkomen,supermooi,rank en dressuurgefokt maar dan (vaak) met van ''ruk,pluk,zagen en schop'' ruiters erop.en dan winnen ze nog ook.

ik vraag me zeker af de laatste tijd wat ze nu willen zien op wedstrijd,is alleen het plaatje belangrijk?
en niet hoe harmonieus en vriendelijk je een paard/pony kan laten lopen?

het is keihard werken en soms kom ik ook erg verdrietig terug van een wedstrijd.
maar beetje bij beetje komen we wel verder.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 12:15

Ik heb gisteren met verbazing zitten kijken naar het niveau in alle klassen. Ik vond het om te huilen eerlijk gezegd, en dat gold ook voor mijn eigen proeven. Een combinatie was een uitzondering (van degenen die ik had gezien) en die stond 29 punten los en had zelf maar 1 wp!

De rest was tegen de hand, of in de krul getrokken en buiging was ook ver te zoeken. Ik kreeg zelf voor mijn 2e proef (L1) 177 punten en dat vond ik persoonlijk veel te veel.

Een recreatierubriek zou leuk zijn, maar in het B mogen toch al lang geen profs meer starten. Maar iets meer zelfkennis voordat je op wedstrijd gaat zou bij een hoop mensen (en ik heb het niet over TS, die heb ik nooit zien rijden) wonderen doen.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 12:27

Je kunt ook VTR gaan rijden als je het niveau te hoog vind. Daar wordt beoordeeld aan de hand van de klassering of je naar een hogere klasse mag en niet aan de hand van winstpunten..
Bovendie kun je je dan meten met andere tinkers. Haha! Haha! Haha! (dit is een grapje)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 13:06

Dan zie jij dus hetzelfde als wat ik zie Lielle
Echt geen betere combinaties dan toen ik B was.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 13:47

Ik vind dat TS echt wel een punt heeft!
Er zijn zoveel ruiters die hier tegenaan lopen.
Ik ga erover denken om het als punt op de agenda te laten komen in de najaarsvergadering van onze regio.
Het lijkt me een hele nuttige discussie.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 14:06

vraag me af of dat zoveel meerwaarde heeft, om er een klasse onder te plakken.
Mijn dochter reed bixie wedstrijden, braaf haar puntjes, met als commentaar dat de combi klaar was voor het 'echte' werk.. startkaart aangevraagd en gaan met die banaan.. en ze gingen door 3 ringen Wow!
Een jaar lang lopen knotsebollen in de ring, tot bij beiden het kwartje schijnbaar is gevallen, na de magische grens van 8 wp-en (in anderhalf seizoen) ging de banaan toch de goede kant op. Met als laatste opmerking van de jury: fijne en eerlijk gereden proef.
Nu L1 lukt het wijken niet goed maar die punten kan ze goed opvangen met de overige punten en zit ze toch op een winstpunt.

Ook door onwennigheid van de combi, het geeft een soort van spanning, kan ook een gevoelsmatig goede proef lager bepunt worden. Daarbij is iedereen minimaal Anky thuis Haha!
En ik ben het ook niet altijd eens met de punten. En toch gaan we vol goede moed naar de volgende proef en lessen tussentijds fanatiek verder Haha!

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 14:13

Er zit denk ik een groot verschil tussen een kind dat begint met rijden en een volwassenen die een tussenvorm zoekt met zijn/haar rastypische paard. Of de recreant die graag ook af en toe een wedstrijd wil rijden.

Wel erg leuk dat het nu goed gaat met je dochter Alane!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 14:16

Ik denk dat men wel moet begrijpen dat sport ook sport is.
En dat de recreant niet te licht moet denken over de B
Het is wel de B van beginners, maar wel de B van de basissport.

Dat is toch vaak anders rijden dan wat vele recreanten dagelijks doen.
Alles komt toch veel precieser.
En de dingen die gevraagd worden zijn toch volgens een bepaalde standaard beginwaarde om een WP te rijden.
Je kunt bijv wel zeggen, hij deed braaf zijn proefje, maar er komt wel meer bij kijken. Ook in de B.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 19:31

Wacht even RK, recreatief rijden is ook sport!
Het is niet zo, dat je pas aan paardensport doet als je actief in het wedstrijdgebeuren zit. Nee, ook de serieuze recreant die regelmatig met zijn paard traint en lessen volgt, en ook de wandelruiter, beoefenen de paardensport.

Je hebt gelijk, als je zegt dat er 'wel meer bij komt kijken' om in de B een winstpunt te scoren. Maar dat is dus mijn punt. Waarom is dat zo? Waarom begint de allerlaagste klasse die er is niet op een lager niveau?
Aangezien ik al bijna 25 jaar les, denk ik niet dat het kwartje bij mij ooit nog gaat vallen...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 07:05

IMO liggen de eisen in het B al niet erg hoog. Als je met een paard dat redelijk nageeflijk is en met impuls en stelling/buiging een B proef rijdt zonder echt grove fouten heb je normaal gesproken een dik winstpunt. En dat (nageeeflijkheid, impuls, buiging) zijn toch wel de allereerste basisprincipes van paard rijden.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 07:07

je moet wedstrijden ook voor je plezier rijden, misschien dat je je wat oneerlijk behandelt voelt, maar mss ga je op deze manier wel steeds bevooroordeeld naar zo'n wedstrijd toe..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 07:18

Ik zit nog over zo'n recreantenrubriek te denken, op zich vind ik dat een aardig idee, maar dan lijken me de F proeven van de FNRS een redelijk alternatief. Om een officiele wedstrijdcategorie onder het B te gaan maken, doet IMO geen recht meer aan het idee van wedstrijden. Zoals ik net al schreef, de eisen in het B liggen IMO echt niet hoog, meer dan wat voltes, overgangen en een pasje middendraf zit er niet in. Maar nageeflijkheid is dan wel het eerste vereiste, en dat heb ik zondag dus ernstig gemist bij de combinaties die ik zag losrijden.

Ik zie ook niet in wat je dan makkelijker zou moeten maken in zo'n nieuwe rubriek. Je kunt hooguit minder zwaar beoordelen, maar dan loop je in het B weer net zo hard tegen dezelfde problemen aan.
Ik kan me dan nog eerder vinden in een rubriek onder het B springen, een parcours van 1 meter vind ik dan een stuk zwaarder dan een B dressuuurproef.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 07:35

Ik heb echt totaal andere ervaringen dan TS. Ik vind het niveau in de B echt bedroevend laag, als je ziet welke combinaties soms met een wp thuiskomen, schaam je je rot voor je sport. In de B zijn bovendien bijna geen profs ( tenminste, hier in de regio beginnen die echt niet in de B, minimaal in de L1, maar meestal meteen in de M ). Het scheelt natuurlijk erg per jury, maar vooral sinds de nieuwe proeven wordt er hier veel te veel voor sinterklaas gespeeld. Paarden die amper nagevelijk lopen, niet aan het been en de soepelheid van een baksteen rijden zo twee winstpunten in de B, als ze maar leuk kunnen rondsturen.
Ik vind dat het wel erg veel uitmaakt op welke wedstrijd je rijdt. Toen ik nog l2 startte, reed ik op hele grote concoursen ( kampioenschappen, grote regionale wedstrijden waarbij ook nationale rubrieken waren etc. ) net een winstpunt en zat ik in de middenmoot. OP de kleinere wedstrijdjes reed ik eigenlijk altijd met gemak bij de eerste twee, vaak met meer punten. Ik had wel het idee dat op die grote concoursen niet zo gestrooid werd met punten, en daar reden ook wat meer de grote namen mee.
Ik ben helemaal niet voor nog een klasse onder de B. Zoals Lielle al zegt, wat moet je daar dan vragen. Veel makkelijker dan in de huidige B kan het eigenlijk niet worden, en dat niveau mag toch wel van elke ruiter verwacht worden. Bovendien is mijn ervaring dat heel veel mensen al heel makkelijk kunnen instromen op dat niveau, bij ons op stal zijn er meiden die nog maar 5 maanden een pony hebben en al met aardig wat puntjes thuiskomen ( soms niet geheel terecht, maar dat zegt ook weer wat over het niveau ). Een klasse onder de B springen, daar ben ik dan weer helemaal voor. In de dressuur lijkt het steeds simpeler te worden, maar die 1 meter blijft heilig ( en voor mij echt een beetje te spannend om mee te beginnen Bloos Haha! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 07:52

Wat ik wel mis in de basissport en daar bedoel ik ook de L en de M mee, de ontspanning in het lijf van het paard. Ik zie paarden die mooi gebouwd zijn, helemaal volgens dressuureisen, leuke afstamming, goede bewegingen, maar verkrampt worden gereden. Die scoren winst en dat snap ik niet. Hoe oprecht wordt er dan gekeken naar aanleuning? Durchlassigkeit? De ontspanning in het paard,die met een ontspannen zachte verende hand gereden wordt, dat is toch de sport?

Recreanten worden te vaak te veel onderschat. Een tinker, een haflinger, een draver helaas ook. Tinkers die ik ken kunnen makkelijk een winstpunt in de B halen, die zijn zo ontspannen, lopen zo los door hun lijf, tillen hun achterbenen netjes op, stelling en buiging hebben ze geen moeite mee, maar is dit wat de jury wil zien? Willen ze ringen vol met koudbloeden, dravers, hobbelbosknollen die willen laten zien dat ze de B ook kunnen? Dat betwijfel ik nl wel eens.

Maar idd zie ik ook genoeg wedstrijden, ben er nl vaak als voorlezer, waardeloos, in 1 woord waardeloos. Zeg dan ook tegen mijn maatje die pietjeprecies is, dat wordt makkelijk winst vandaag. Echt waardeloos in de B, L, M, de Z wordt over het algemeen, vind ik, wel netjes gereden.

Maar het ligt er ook aan of er clubruiters meedoen op het betreffende clubwedstrijdterrein. Bekende Jury die de ruiters onderhand wel kent. De desbetreffende pensiongasten rijden dan mee, en daar zitten er tussen, om te huilen wat ik daar zie. In de M en niet kunnen doorzitten, handen die alle kanten op gaan, benen die aan het fietsen zijn. Die mensen rijden alleen hun wedstrijden op hun eigen terrein, ik denk ook recreanten. Ons kent ons clubje.
Maar ja goed je moet er wel van houden.

Ik heb al jaren les en ik wil perfect leren rijden en heb daar nog 50 jaar mee voor de boeg. Ik hoef niet met mijn knollie op het wedstrijdterrein te komen in de hoop te scoren. Het is maar wat je wilt. Ondertussen vind ik het wel leuk om te kijken naar anderen en te zien dat IK zie het niet goed is en anders moet en kan. Ook een leerproces.

TS. lid worden van een RV en op hun terrein je wedstrijden rijden, doet ook wonderen, zowiezo kleine wedstrijden rijden, vaak ben je dan maar met 8 of zo en dan lukt het ook wel. Zo ken ik dus iemand die op die manier in de Z is gekomen. Oke ze kan wel rijden, het ziet er netjes uit, ere wie ere toekomt, maar weinig concurrentie. Het oog wil ook wat en als er 30 mee doen en er komen er 15 binnen dat Wow! Wow! Wow! is en er zijn er 8 van die ook nog scoren, zit je altijd ergens onderaan met je punten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 09:20

erleyne schreef:
Een klasse onder de B springen, daar ben ik dan weer helemaal voor. In de dressuur lijkt het steeds simpeler te worden, maar die 1 meter blijft heilig ( en voor mij echt een beetje te spannend om mee te beginnen Bloos Haha! )

DAT zou nou echt eens een goed idee zijn! De B-sukkel met sprongen van een centimeter of 80 en simpele lijntjes *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 09:22

Dat bestaat al

Ik weet dat recreatie ook sport is.
Maar in de meeste gevallen met een heel andere insteek.
En door die andere insteek is dat vaak niet wat men wil zien op concours.
Ik weet niet goed hoe ik het moet verwoorden.

Wil je mee kunnen doen in de dressuursport, betekend dat vaak echt dressuurgericht trainen, met voor de afwisseling eens een buitenritje.
Niet andersom Lachen

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 12:52

als je lager dan 1 meter wil springen, dan doe je gewoon mee met het oefenparcours Haha! die zijn 60 en 80 cm haal je wel geenpunten, maar voor je ervaring heel goed en je springt toch een officieel parcours. met merel hebben we dat gedaan omdat vanwege het dressuurpuntje ze niet officieel mogen.

maar een apparte b klasse.. tis zoals hierboven al werd gezegd.. dan kom je uiteindelijk in de b en dan zit je nog steeds met dezelfde problemen.
ze hebben niet voor niets fnrs uitgevonden en aangezien je daarmee tegenwoordig tot het m niveau kan rijden, is dat misschien een betere oplossing. toch promo punten scoren en prijzen winnen en kunnen promoveren naar volgende klasses.

ik snap ook wat Rk bedoelt Haha! en ook ik kan niet verwoorden het anders te zeggen.
maar als je zoals je zelf zegt al 25 jaar bezig bent en nog steeds moeite hebt met de B.. dan lijkt het mij dat het niet aan de proeven, jurys of wat dan ook ligt. als je je paard lekker in orde hebt dan komt het echt wel goed hoor. ik droomde ooit van 1 punt in het L1.. die leek verder weg dan ooit na mijn debuut.. spontaan haalde ik 161 punten.. hij liep cht lekker toen.. toen de niuewe proeven.. dacht het nooit te kunnen halen. en na de 4e proef toch nog een puntje.. voor mij alleen maar bewijs at als je goed bezig bent en er aan train, je er heus wel komt, want willem heeft talenten van lik me het vestje Haha! en ik erbij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 12:58

Er zijn genoeg recreatie paarden die soepel zijn, makkelijk stelling en buiging aannemen en dat is toch alleen maar de B. Het in de krul trekken zie ik ook in klassen boven de B.

Net weer fotoos bewonderd van een bokker met haar L1 proef. Heerlijk ver achter de loodlijn en te diep. Geen dressuur hoofd-hals houding, maar toch genoeg winst om L1 te gaan starten. Verder een leuk paardje, mooie lange dressuurhals, lekker ruim in de beweging. Maar is het echt wel L1??? Kijk dat bedoel ik nu.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 13:00

dat denk ik ook vaak genoeg Russel. Maar dressuur bestaat uit meer dan alleen hoofdhals houding, ruime bewegingen, of ontspanning.