Losrijden en dan de ring in.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lordino

Re: Losrijden en dan de ring in.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 08:58

Ik ga binnenkort waarschijnlijk ook met een manegepony op concours. Bij haar is het losrijden erg belangrijjk .
Zit er eigelijk een maximale tijd aan?

barlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 11:47

Nee, maar bij sommige maneges hebben ze één binnenbak dan kan het wel eens zo zijn dat je bijvoorbeeld maar 20 minuten kan los rijden. Omdat daarna de proeven weer verder gaan.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 11:50

ik rijd ongeveer een half uur los zonder het stappen erbij te rekenen dus alten we zeggen 40 minuten losijden. Eerst aan een lange teugel lekker laag als ie helemaal losis veel overgangen en tempowisselingen en als ik dan nog wat tijd heb ga ik nog de wat moeilijkere oefeningen doen of een stukje zonder beugels. Als ik de bak in ben laat ik altijd nog de sterke punten van mn pony zien zoals nog even een stukje uitgestrekte draf.

xianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:57

Heey ik rijd ongeveer een half uurtje los. meestal stap ik veel. en doe ik figuren die ik moeilijk vindt. en oefeningen die hij moeilijk vindt. want ik zat eerst op een welsh merrie die de rechtergalop heel moeilijk vindt. dan ging ik dat oefenen tijdens het losrijden.

groetjes xianna Haha! Haha!

baukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 16:01

Ik ga er meestal een kwartiertje voordat ik de baan in moet op! Anders krijg ik haar in de baan niet meer voorwaarts genoeg! Ik stap eerst lekker los (als ze te houden is) en dan ga ik lekker draven, beide kanten om. Voltes draaien, achtjes rijden, enz.! Even een middendrafje tussendoor. en dan een galopje! Dan stap ik weer even...en hoop dan dat ik de baan in mag!
Verschilt bij ieder paard weer!

LindY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 16:40

wij hadden een kwartier losrijden op de wedstrijd van onze manege.

classeygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 14:17

Verschilt per paard hoelang ik losrijd.
mijn 5 jarige ruin rijd ik 30 tot 40 min. los eerst lekker ontspannen over de rug losrijden en 10 tot 15 min. voor de proef pak ik hem nog even iets op.
In de baan zelf draaf ik eerst beide kanten de baan rond zodat hij beide kanten heeft gezien.
Verder rijd ik op het moment ook nog een 5 jarige merrie die ik nog maar 2 keer heb gestart , voor deze merrie is 20 min. losrijden genoeg anders komt ze in de proef helemaal terug in tempo.

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 14:21

ik rijd meestal 20 tot 30 minuten los. Waarvan ongeveer in het totaal 5 minuten instappen, 5 minuten lang en laag draven en daarna 10 minuten lang en laag galopperen. (van galop wordt mijn paard snel los). daarna pak ik hem meer op en ga veel schakelen zodat hij allert wordt.

Als ik de baan in kom dan draaf ik beide kanten even een rondje op als er tijd voor is, en ga ik op de hand rijden waar ik op moet beginnen.

followme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 14:30

ik rij normaal een half uur los, maar ben erachter gekomen dat ik nog minder moet losrijden. Ik heb met rijden nogal de neiging mn paarden heet te maken en als ik te lang losrij maak ik hem te heet waardoor ik het aan de voorkant niet meer kan handelen. EN daar word hij soms dan ook te los van en staat ie niet meer aan de hulpen. Ik ga volgende keer proberen een kwartier los te rijden voor mn proef, ben benieuwd.

passie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 17:16

Ik reed mijn pony altijd tien minuten tot een kwartiertje los! Anders begon hij te vervelen (met zijn hoofd slaan enz)
Ik heb wel eens gehad dat degene die voor mij was net was begonnen met de proef en ik nog moest beginnen met los rijden!
Dus ik snel losgereden en de ring in. Hij liep gewoon een super proef en had ik gewonnen met 214! punten

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:29

Bij het inrijden stap ik eerst heel lang en ga steeds overgangen rijden. galop doe ik zelden met losrijden, hoogstens 1 rondje.
Het netjes soepel lopen doet ze meestal redelijk snel, ik rij echt puur los om haar rustig te krijgen en vooral mijn zenuwen in bedwang te houden Knipoog

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:37

Een kwartiertje tot 20 minuten op zn hoogst. En dan draaf en galloppeer ik laag en rond los. Dan pak ik hem op en ga ik hem scherp aan het been maken, zweepje erbij en klein beetje bijtikken zodat hij heet wordt en dan knallen in de proef Clown

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 11:48

Het echte losrijden hoeft als het goed is niet lang te duren. Binnen 20 tot 30 minuten wil ik mijn paard toch echt wel los hebben. Vaak zie je mensen nog allerlei oefeningen doen die ze moeilijk vinden tijdens het losrijden. Dat is dan eigenlijk meer trainen..

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 13:47

meestal ook 20-30 minuutjes , maar het is vaak veschillend, het ligt er ook maar net aan hoe het paard is op die dag.

ikzelf vind het gewoon belangrijk dat het paard lekker los/ontspannen is voordat ik men proef inga,
en je ziet idd mensen die helemaal moeilijk gaan doen met losrijden, daar doe ik dus niet aan.

Abantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 11:58

Met m'n vorige pony had ik een half uurtjee ingereden omdat die meestal vervelend is en dan ff der energie kwijt moet :p

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 11:59

Mijn paard is heet ingesteld, dus ik rijdt meestal zo'n 3 kwartier á een uur in... Lachen

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 12:00

Het legt een beetje aan wat voor paard je heb
je moet zelf een beetje uitvinden hoelang je nodig heb voordat ze optimaal loopt
maar ik rij vaan 20 min/half uur in

Sharon_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 18:26

De eerste paar keer dat ik op wedstrijd ding moest ik een half uur a drie kwartier in rijden. Om haar uit te laten stieren. Maar sinds een jaartje is ze weer rustig op concours. (Ze was eerder altijd bang dat ze na een wedstrijd niet meer thuis zou komen, en helemaal gestressed) . Dus nu ze rustig is heb ik aan een kwartiertje - twintig minuutjes meer dan zat. Knipoog