Vraag: moet de FEI de schofthoogte voor pony's verhogen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: Vraag: moet de FEI de schofthoogte voor pony's verhogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 18:41

Ja, maar las het FEI dit invoert dan zal de rest van de wereld wel volgen Knipoog

(benieuwd wat voor commentaar dáárop komt) Nagelbijten / Gniffelen

honey007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 18:44

Alane schreef:
steffiej schreef:
ik vind dat er niet zo gezeurd moet worden
gemeten is gemeten. klaar.
mijn pony was met zijn 1.55 ook een D pony.

Nee, dat is en was geen officiele D-pony, anders had het wel geheten: alles boven de 1.38 m is een d-pony..

steffiej schreef:
een kleinere pony haalt het gewoon niet op internationaal gebied..
Als die kleinere pony heet niet haalt, dan komt de combinatie dus gewoon te kort en maar mag dat nooit de reden zijn om de regels te omzeilen
steffiej schreef:
je kunt een kind van 12 toch niet op een paard gaan zitten tussen de volwassene omdat ze misschien wat langer is?
paardrijden is geen verplichting.. als het wat minder mooi oogt en je wilt blijven starten tussen de pony's is dat toch geen reden om een pony te late vermeten naar een andere categorie? Wat is er dan mis mee om met een e-pony te starten? Daarbij start mijn dochter van 12 jaar ook met een paard tussen de paarden... niets mis mee toch?

steffiej schreef:
de pony is niet voor niks in gemeten...
tjee moet je daar nog veel voor betalen dan?

@Tolstoj: uit het algemeen westrijdreglement KNHS
Citaat:
E-pony
Een eenhoevig rij- en/of trekdier, niet zijnde een (muil)ezel of muildier, waarvan de stokmaat groter is dan 148 cm en kleiner dan 157 cm is (zonder hoefijzers gemeten) en dat als klein paard om aan ponywedstrijden te kunnen deelnemen de status van E-pony krijgt.

Ik weet hoe het voelt hoor om als 12 jarige tussen de paarden te rijden!
Ik vond er NIKS aan.. Ik heb er aardig wat keer over na gedacht om te stoppen toen ik bij de paarden zat... ik heb een jaar geen wedstrijden meer gereden, de pony's is gewoon veel gezelliger! Helemaal als je een beetje op wat hoger niveau rijd.. dan word er een groepje gevormd en enorm veel lol gemaakt! de ruiterfeesten bij de pony's zijn meestal veel leuker als bij de paarden!
Mijn pony was officieel inderdaad geen D pony maar hij is wel ingemeten als een D pony.. 2 zelfs.. mijn hengstje was 1.53 en mijn andere pony was 1.55 m. Daarna bij had ik ook een C pony van 1.42 en daar werd ook nooit niks over gezegd Knipoog

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 18:45

Is het dan niet verstandiger om een speciale rubriek te maken bij de paarden voor kinderen onder de 18 jaar?

(hier zijn natuurlijk heeel veel voor en tegens voor te noemen. Maar ik gooi ook maar een balletje op).

honey007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 18:45

Sammie schreef:
Ja, maar las het FEI dit invoert dan zal de rest van de wereld wel volgen Knipoog

(benieuwd wat voor commentaar dáárop komt) Nagelbijten / Gniffelen

net zoals met de chip natuurlijk Knipoog

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 18:46

Waarom moet het in Nederland altijd zo moeilijk..

Het idee klinkt leuk Vonnie, maar is totaal niet uitvoerbaar.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 18:47

steffiej schreef:
Mijn pony was officieel inderdaad geen D pony maar hij is wel ingemeten als een D pony.. 2 zelfs.. mijn hengstje was 1.53 en mijn andere pony was 1.55 m. Daarna bij had ik ook een C pony van 1.42 en daar werd ook nooit niks over gezegd Knipoog

Drie nog wel. Typisch dat er mensen zijn die op deze manier wedstrijden durven te rijden en er vaak nog trots op zijn ook. Regels zijn er om overtreden te worden? Verward

honey007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 18:48

renskek schreef:
Ik vind dat ze de de maat van de pony zo moeten houden, maar de hindernissen op een pony-EK wat moeten verlagen.
Er zijn namelijk maar heel weinig pony's van 1.45 die een parcours van 1.40 m. kunnen overwinnen. Om mee te kunnen doen, heb je bijna paarden nodig, omdat de afstanden in de combinatie-sprongen ook erg ruim staan.

dat bedoel ik een pony van 1.45 komt niet over een oxer van 1.40 hoor.. ook staan de afstanden tussen de hindernissen bijna op paardenniveau gebouwd op het ek, dat haalt een pony van 1.45 dus ook niet!

honey007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 18:49

Vonnie84 schreef:
Is het dan niet verstandiger om een speciale rubriek te maken bij de paarden voor kinderen onder de 18 jaar?

(hier zijn natuurlijk heeel veel voor en tegens voor te noemen. Maar ik gooi ook maar een balletje op).

dat is er toch al? junioren.

honey007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 18:50

Karin schreef:
steffiej schreef:

Drie nog wel. Typisch dat er mensen zijn die op deze manier wedstrijden durven te rijden en er vaak nog trots op zijn ook. Regels zijn er om overtreden te worden? Verward

Toen ik 10 was, was ik erg bang met het springen... ik was eigelijk te groot voor een C pony maar een D-B parcours durfde ik niet te springen... resultaat: een grote C pony gekocht zodat ik toch lager kon springen!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 18:51

Een pony van 1.42 m is geen grote C-pony, dat is een D-pony.

honey007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 18:55

Karin schreef:
Een pony van 1.42 m is geen grote C-pony, dat is een D-pony.

De mijne toch echt een C-er!
Een pony moet gemeten worden tot zijn 7 jaar, toen was die toevallig nog 1.36 Haha!
Je kunt een pony op zijn 5 toch ook 7 maken? hoeft ie niet meer gemeten te worden Knipoog

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 18:55

Klopt, je kunt heel creatief de regels omzeilen. Ja

honey007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 18:57

Er zijn een hoop trucjes om te gebruiken om een pony kleiner te maken. Daar hoeft een meter niet altijd voor betaald te worden.. als jij de pony zijn hoeven gewoon heel kort laat kappen en een heel oud ijzer onder zet (wat dus al wat dunner is).. je zet hem een paar uur aan de stapmolen zonder water... dan is die gelijk een paar centimeter kleiner hoor...
Dan is je pony toch 1.47!

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 19:02

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 19:14

Ik vind niet dat de "lijn" hoger moet worden gelegd... 147 is D,, 148 is E (toch?).. wat wel zou kunnen is internationaal ook de E-Pony invoeren. Een vriendin van mij had een E-pony, leuk paardje kwam er ook hoger mee.. maar kon op een gegevemoment niet verder.. ze mocht internationaal starten maar dat kon niet omdat ze bij de pony's reed, en in het buitenland moet ze dan bij de paarden starten. Dus resultaat -> Pony verkocht, paard gekocht en opnieuw begonnen.

Dit soort dingen komen helaas vaak voor, schaf dan de e-pony in nederland af.. of voeg de e-pony in het buitenland toe!
Ik rijd ook een e-pony, maar hij ziet er gewoon echt pony uit, totaal geen paard. Heeft ook pony-gangen.. als ik met hem bij de paarden zou moeten starten komen we denk ik niet ver.. vanwege zijn gangen (ik praat nu wel over de dressuur) en hij is nog maar 3, en meet nu 1.52,, maar toch..

Voeg in het buitenland dus de e-pony maat in, of schaf het in nederland af! Heb je dat probleem ook niet meer.. Kan dat niet dan?

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 19:19

renskek schreef:
Ik vind dat ze de de maat van de pony zo moeten houden, maar de hindernissen op een pony-EK wat moeten verlagen.
Er zijn namelijk maar heel weinig pony's van 1.45 die een parcours van 1.40 m. kunnen overwinnen. Om mee te kunnen doen, heb je bijna paarden nodig, omdat de afstanden in de combinatie-sprongen ook erg ruim staan.

Waarom zouden ze de hindernissen gaan verlagen? We kunnen dan net zo goed EK's gaan houden vanaf de dressuurklasse M1. 'Omdat niet alle pony's in het Z2 lopen en je bijna een paard met lange benen nodig hebt om goed te kunnen strekken.'
Daarom is het een EK; je komt er niet zomaar. Knipoog En er zijn echt wel mensen en pony's die het wel kunnen. Knipoog Anders zou er weinig bijzonders aan zijn om een EK te rijden. Lachen

Ontopic: Ik ben tegen. Lachen Ik vind het goed zoals het is; die E'pony's zijn ook maar een Nederlandse uitvinding..
Als er wat veranderd zou worden, zou ik de C'tjes erbij toevoegen. Dat zijn er trouwens niet zo veel denk ik en heb je niet dat 'jouw pony heeft langere benen DUS hij loopt beter' gezeur. Lachen

honey007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 19:21

_Marinke_ schreef:
Ik vind niet dat de "lijn" hoger moet worden gelegd... 147 is D,, 148 is E (toch?).. wat wel zou kunnen is internationaal ook de E-Pony invoeren. Een vriendin van mij had een E-pony, leuk paardje kwam er ook hoger mee.. maar kon op een gegevemoment niet verder.. ze mocht internationaal starten maar dat kon niet omdat ze bij de pony's reed, en in het buitenland moet ze dan bij de paarden starten. Dus resultaat -> Pony verkocht, paard gekocht en opnieuw begonnen.

Dit soort dingen komen helaas vaak voor, schaf dan de e-pony in nederland af.. of voeg de e-pony in het buitenland toe!
Ik rijd ook een e-pony, maar hij ziet er gewoon echt pony uit, totaal geen paard. Heeft ook pony-gangen.. als ik met hem bij de paarden zou moeten starten komen we denk ik niet ver.. vanwege zijn gangen (ik praat nu wel over de dressuur) en hij is nog maar 3, en meet nu 1.52,, maar toch..

Voeg in het buitenland dus de e-pony maat in, of schaf het in nederland af! Heb je dat probleem ook niet meer.. Kan dat niet dan?

het gaat hier niet om de E maar op de D pony... een E pony mag sowieso niet meedoen bij internationale wedstrijden.. (daarom kun je een E pony ook beter als D pony in laten meten)

honey007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 19:22

OemmiejO schreef:
renskek schreef:

Waarom zouden ze de hindernissen gaan verlagen? We kunnen dan net zo goed EK's gaan houden vanaf de dressuurklasse M1. 'Omdat niet alle pony's in het Z2 lopen en je bijna een paard met lange benen nodig hebt om goed te kunnen strekken.'
Daarom is het een EK; je komt er niet zomaar. Knipoog En er zijn echt wel mensen en pony's die het wel kunnen. Knipoog Anders zou er weinig bijzonders aan zijn om een EK te rijden. Lachen

Ontopic: Ik ben tegen. Lachen Ik vind het goed zoals het is; die E'pony's zijn ook maar een Nederlandse uitvinding..
Als er wat veranderd zou worden, zou ik de C'tjes erbij toevoegen. Dat zijn er trouwens niet zo veel denk ik en heb je niet dat 'jouw pony heeft langere benen DUS hij loopt beter' gezeur. Lachen

een C pony? tussen de D-ers?? op het EK??
dat word lachen in een dubbel die op 6,5/7 meter staat gebouwd Knipoog

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 19:24

Ik ben er tegen. Ik vind niet dat de pony maat opgetrokken moet worden omdat de jeugd in bepaalde landen groter word. Je kan zeggen wat je wil, wanneer je een pony van 1.52 hebt (in nederland, in Belgie kan dat niet) of een pony van bv 1.16. Is er een heel verschil in gangen. Die twee kunnen even goed presteren, dan zal de jury toch gaan voor die grote pony omdat die leuker presenteert! Als 12-jarige tussen de paarden starten is misschien niet leuk, waarom zou je dan voor het grootste deel kleinere 12-jarige ponyruiters die situatie naar de pony's halen?!

Het is niet leuk omdat de ponyfeesten fijner zijn? Waar ben je mee bezig als je alleen maar bij de pony's rijd voor de feesten? Paardenruiters kunnen net zo gezellig zijn als ponyruiters en niemand houd je tegen om buiten de wedstrijd met de ponyruiters om te gaan! Jullie blijven op dezelfde wedstrijd hoor, je rijd alleen in verschillenda categorieën (reactie op steffiej)

Internationaal de E pony invoeren? Waarom?

Pony = pony. Paard = Paard.
Wat je met een pony kan, kan je ook met een paard! Waarom zou er een extra maat bij moeten komen omdat sommige niet naar de paarden willen?!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 19:25

In het springen wordt het misschien wat lastig ('lachen' vind ik dan weer zo negatief klinken). Maar er zijn in de afgelopen 15-20 jaar wel degelijk C-pony's geweest die op een EK in het SGW zijn uitgekomen. Sowieso twee voor Nederland.

Menk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 19:28

Sorry maar ik vind het nogal triest om hier trots gaan te verkondigen dat je je pony's ook altijd inmeet..
Voor degene die de EK selecties wel halen met een pony onder de 1.48 is het toch niet eerlijk dat er grotere pony's meelopen (wat ook in Nederland ontzettend vaak het geval is) bij springen en dressuur, de regel is er niet voor niks. En weet je wat er ook nog gebeurd om pony's erin te laten meten dan brengen ze ze even naar Belgie laten ze een stuk van de schoft halen nou dat vind ik echt erg!!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 19:30

_Marinke_ schreef:

steffiej schreef:
het gaat hier niet om de E maar op de D pony... een E pony mag sowieso niet meedoen bij internationale wedstrijden.. (daarom kun je een E pony ook beter als D pony in laten meten)

Weet ik, maar snap je mij dat ik zeg van schaf in NE dan die E-pony af!? Dan krijg je het gezeur ook niet meer over internationaal starten met een e-tje,, Scheve mond dat willen er behoorlijk wat.. maar kan niet. Vandaar ook dat ze e-pony's vaak als d's inmeten..

Ook die lijn van d-pony niet verhogen, daar ben ik wel op tegen. Als je op een paard hoort, stap dan op een paard. Als je op een pony hoort stap je op een pony Haha! paard = paard, pony = pony

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 19:32

pharagirlke schreef:
Internationaal de E pony invoeren? Waarom?

Pony = pony. Paard = Paard.
Wat je met een pony kan, kan je ook met een paard! Waarom zou er een extra maat bij moeten komen omdat sommige niet naar de paarden willen?!

Ik ben het eens met pony = pony, paard = paard. Máár ik ken wel degelijk e-pony's die pony zijn gefokt maar een e-pony maat zijn geworden. Die pony's lijken dan ook echt pony's maar vanwege de stokmaat horen ze internationaal maar bij d epaarden. Die pony's hebben vaak ook pony gangen en pony uiterlijk.

Menk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 19:35

maar toch zijn ze groter dan 1.48 en dus een E pony Knipoog

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 19:35

_Marinke_: wanneer je zo'n pony ziet weet je als koper zelf wel waar hij moet starten, denk je datie dat niet haalt koop je hem niet en kan het diertje alsnog door als goede recreatiepony. Heel jammer voor de fokker, maar regels zijn regels en ik blijf erbij dat de pony's niet hoger moeten. Moet je binnenkort een paard van 1.70 kopen om ook echt een paard te hebben?
Als ze rekening houden met de grote jeugd, hoe zit dat met de kleine jeugd? als de grens opgetrokken word worden de paarden steeds groter gefokt. Uiteindelijk zit je met je 1.60 paard al als een 'klein' paard. Dus word er veronderstelt dat al die kleintjes van bv 1.60 maar op paarden van 1.75-1.80 gaan omdat de grote jeugd niet over wil op paarden?

Menk klopt, en ik kan me echt niet voorstellen dat er E pony's zijn die lopen als een A of een B pony. Dan is er imo iets goed fout met de bouw van die pony en lijkt het me zowiezo geen pony die geschikt is voor de sport.