Met 5-jarige toch Z-2 starten!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kimdj19

Re: Met 5-jarige toch Z-2 starten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 18:54

10. 11.01 Nanda Sieben Veni di Vici v. Wundermeyer

Dan moet deze dus 4 zijn????

laborah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 19:01

Kimdj19 schreef:

Is waarschijnlijk in België gefokt, dan zegt de beginletter V niets. Wundermeyer is in België goedgekeurd.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 19:08

Bovendien hebben sommige paarden ook een sportnaam ipv dat de echte naam wordt gebruikt. En dan zijn er nog stamboeken waarbij de letter naar vader of moeder gaat of vrij is. Dus de eerste letter duidt niet altijd de leeftijd aan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 19:39

Kimdj19 schreef:

Als het een BWP is zoals hierboven gezegd wordt, een A'tje is van 2000, reken maar uit Lachen

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 22:04

Frusty Haha!

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 13:53

Betuttelende regels van de KNHS. De ruiters die een paard op dit niveau snel klaar kunnen hebben zijn vaak de betere ruiters. Verder vind ik 2 jaar opleiding (als we er vanuit gaan dat ie als 3jr zadelmak gemaakt wordt) heel normaal om een paard Z-klaar te maken, ik denk dat er weinig betere stallen zijn die hun 5jr (mits ze die vanaf 3jr hebben) niet Z-klaar hebben.
Mogen ruiters niet zelf bepalen wat ze starten met hun paarden? Iedereen is met de betere paarden erop gebrand om ze heel te houden.
Is die 11jr die elke dag gereden tot het maximale gereden wordt tot dat niveau er zoveel beter vanaf dan die 5jr die het geluk heeft zelf veel talent te hebben en dat zijn ruiter handig genoeg is om ze dat snel en gemakkelijk aan te rijden met niet eens zoveel trainen?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 19:53

Ik vind het veel erger dat een 6-jarige gelijk YR mag starten... Da's wel mooi PSG niveau........ Nagelbijten / Gniffelen

Maar nee,....... deze groep "godenzonen" wordt gespaard.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 20:12

Hoeveel YR kunnen zelfstandig een 3jr. paard binnen 3 jaar tijd PSGklaar maken? Deze paarden worden ook door de profs opgeleid.

laborah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-06 21:01

CGJ12 schreef:
Ik vind het veel erger dat een 6-jarige gelijk YR mag starten... Da's wel mooi PSG niveau........ Nagelbijten / Gniffelen

Maar nee,....... deze groep "godenzonen" wordt gespaard.

Een paard dat deelneemt aan een dressuurwedstrijd behoort de volgende leeftijdsgrens te hebben bereikt:
Klasse B - minimaal 3 jaar vanaf 1 april
Klasse L1 en L2 - minimaal 4 jaar vanaf 1 april
Klasse M1 en M2 - minimaal 5 jaar vanaf 1april
Klasse Z1 en Z2 - minimaal 6 jaar
Klasse ZZ-Licht - minimaal 6 jaar
Klasse ZZ-Zwaar - minimaal 6 jaar
Junioren - Minimaal 6 jaar
Young Riders - Inleidende en landenproef minimaal 6 jaar
Young Riders - Individuele proef en Kür op muziek minimaal 7 jaar

Klasse Lichte Tour - minimaal 7 jaar
Klasse Midden Tour - minimaal 7 jaar
Klasse Zware Tour - minimaal 8 jaar

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 21:17

laborah schreef:

Ja, dat wist mijn kont ook.
Maar in die eerste regel staat toch zeker 6 jaar. En dat die proef "technisch" niet het niveau haalt van de 2e, zullen de paarden in de 1e proef tóch op PSG niveau worden gepushed wat afdruk en verzameling betreft...... De kunstjes zijn namelijk van ondergeschikt belang.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 21:21

Zo, jij hebt een slimme kont Tong uitsteken

laborah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-06 21:33

CGJ12 schreef:
laborah schreef:

Ja, dat wist mijn kont ook.
Maar in die eerste regel staat toch zeker 6 jaar. En dat die proef "technisch" niet het niveau haalt van de 2e, zullen de paarden in de 1e proef tóch op PSG niveau worden gepushed wat afdruk en verzameling betreft...... De kunstjes zijn namelijk van ondergeschikt belang.

Natuurlijk wist ik dat jij dit wist. Geen moment getwijfeld. Ik wilde er alleen maar even "kont" van doen omdat ik het met je eens ben dat het raar is dat een 6-jarige wel YR mag lopen!

laborah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-06 21:43

Vudress schreef:
Betuttelende regels van de KNHS. De ruiters die een paard op dit niveau snel klaar kunnen hebben zijn vaak de betere ruiters. Verder vind ik 2 jaar opleiding (als we er vanuit gaan dat ie als 3jr zadelmak gemaakt wordt) heel normaal om een paard Z-klaar te maken, ik denk dat er weinig betere stallen zijn die hun 5jr (mits ze die vanaf 3jr hebben) niet Z-klaar hebben.
Mogen ruiters niet zelf bepalen wat ze starten met hun paarden? Iedereen is met de betere paarden erop gebrand om ze heel te houden.
Is die 11jr die elke dag gereden tot het maximale gereden wordt tot dat niveau er zoveel beter vanaf dan die 5jr die het geluk heeft zelf veel talent te hebben en dat zijn ruiter handig genoeg is om ze dat snel en gemakkelijk aan te rijden met niet eens zoveel trainen?

Paarden die je vroeg in het seizoen als 5-jarige Z1 of mogelijk zelfs Z2 gaat starten zijn dan eigenlijk nog pas 4,5. De meeste paarden zijn dan nog lang niet uitgegroeid. En op welke leeftijd begin je dan met oefenen voor de Z? Juist ja, op 4-jarige leeftijd. Hoe professioneel de stal of ruiter ook is, hoe getalenteerd het paard ook is, dit vergt veel te veel van een jong paard!

En wie begint er met een 3-jarig paard echt te werken? Daar wacht je toch mee tot ze lekker 4 jaar zijn.

Analyseer maar waar alle jonge toppers blijven. Veel van die "toppers" van VSN, verrichtingsonderzoeken, 4-jarige Pavo, etc. vallen af op 5/6 jarige leeftijd omdat ze lichamelijk en/of geestelijk wat mankeren.

In het kader van het welzijn van het paard ben ik blij dat "onze" KNHS eindelijk eens een besluit heeft durven nemen in het belang van het paard en niet in het belang van de ruiter (lees: handel)!

Vudress schreef:
Hoeveel YR kunnen zelfstandig een 3jr. paard binnen 3 jaar tijd PSGklaar maken? Deze paarden worden ook door de profs opgeleid.

Die "profs" doen er geen drie jaar over en dat maakt het er echt niet beter op!

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 21:59

Nou, welke toppers bedoel je dan? Ben eens benieuwd naar namen van alle 'toppers' die het in de VSN/pavo waren of juist niet. En wat zijn de redenen dat ze het op latere leeftijd niet doen??

Of het teveel vergt van 'n paard kunnen we eeuwig over discussieren en het nooit eens worden. Mijn standpunt is dat jonge paarden met veel talent met een ruiter die handig is helemaal geen moeite hebben met oefeningen zoals schouderbinnenwaarts of appuyeren. Zulke paarden zijn ook veel makkelijker aan elkaar te rijden. Dus voor welke paarden is het leven zwaarder? Voor die 11jr. die op het toppunt van zn kunnen zit en elke dag maar weer zn lijf moet verrekken of die 3/4jr. die zich gemakkelijk dubbelvouwt en dan nog 'tralala wat een simpel leven' denkt.

Doen profs er geen 3 jaar over om 'n paard PSG klaar te maken? Hoelang dan wel?

Schwung

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 14:10

één jaar!
ze krijgen m als 5jr en Z niveau, binnen een jaar lopen ze op psg niveau (en niet eens recht!)

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 18:38

LEZEN... Er wordt gesproken over een 3jr. Niet vanaf 'n 5jr, dat zelfde grapje kun je ook uithalen met 'n 9 of 10 jr. (Kijk maar naar Ojay van Coby.

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 18:47

OrissE_GipsY schreef:
ik vind het best triest eigenlijk, als je nagaat dat een paard op zijn 5e nog niet eens uitgegroeid is eigenlijk,.... en dan al op zo'n niveau moeten presteren..

en wat dat al niet voor een paard zal doen niet alleen lichamelijk maar vooral geestelijk...
ze hebben amper een normale jeugd gehad, ik ben er zowiezo geen voorstander van.

Ja inderdaad!
Kan mij niet voorstellen dat mijn vijfjarige puberende reus nu in de Z zou lopen...
Soms gaat hij echt goed, soms loopt hij enkel te puberen.. Wat normaal is voor een jong paard
Maar qua dressuur kent hij echt nog niet zoveel hoor Rolleyes
Zie me al Z starten.. Euhh niet dus

Edit: Ben natuurlijk ook geen topruiter Vork

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 19:56

Paarden die op hun 5de al Z2 lopen worden vast niet oud..

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 22:30

creool schreef:

6e Stelling van CGJ Pling:

De KANS dat een 5-jarige die nu Z loopt -of getraind wordt- uiteindelijk de leeftijd van 15 jaar bereikt is GROTER dan de KANS dat een WILLEKEURIG VEULEN die leeftijd haalt......

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 07:57

CGJ12 schreef:
creool schreef:

6e Stelling van CGJ Pling:

De KANS dat een 5-jarige die nu Z loopt -of getraind wordt- uiteindelijk de leeftijd van 15 jaar bereikt is GROTER dan de KANS dat een WILLEKEURIG VEULEN die leeftijd haalt......

Oh.. ongetwijfeld maar in mijn ogen snijdt dit net zoveel hout als zeggen dat de kans op een vliegtuigongeluk kleiner is dan met de auto..

Uit jouw woorden begrijp ik eveneens dat jij (uiteindelijk de leeftijd van 15 jaar bereikt) 15 jaar blijkbaar 'oud' vindt? Ik zou het schandalig vinden als mijn paard op 15 jarige leeftijd niet meer kan presteren. Dan zou ik mezelf toch eens achter de oren krabben...

Zoals jij schrijft: Z lopen of getraind worden. Daar zit wel verschil in. Een paard dat op 5-jarige leeftijd op Z2 niveau moet presteren (en dus in de training klaargestoomd wordt voor ZZ licht), wordt naar mijn mening te zwaar belast. Op het moment dat je met een 5-jarige bezig bent met Z2 oefeningen, dan ben je in principe 'gewoon aan het gymnastiseren' en daar lijkt mij niet zoveel mis mee.

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 08:45

creool schreef:
Op het moment dat je met een 5-jarige bezig bent met Z2 oefeningen, dan ben je in principe 'gewoon aan het gymnastiseren' en daar lijkt mij niet zoveel mis mee.

volledig mee eens!
nistria liep met haar 4,5 jaar ook Z, ik was 13.
die merrie was zo los en soepel, dit was een eitje voor haar!
er was dan nog bijna geen verzameling en oprichting, maar ze scoorde wel omdat ze zo makkelijk door de baan ging.
(ze heeft daarna wel een rustperiode gehad vanwege het veulen)

laborah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 08:51

Wel eens goed naar het appuyeren gekeken? Als je dan ziet hoe je een paard, maar zeker een 4/5 jarig paard daarmee belast! Als je een 5-jarige dan in het begin van het seizoen ZI of ZII wil laten lopen moet je toch echt op 4-jarige leeftijd hiermee beginnen. De ruiters die dat "goed" kunnen rijden, en het paard dan wedstrijdklaar maken, gaan echt niet voor een trainingsrondje op wedstrijd. Bewust of onbewust wordt er zoveel druk op het jonge paard gezet dat dit mi (en gelukkig ook door veel veterinairen) als niet wenselijk wordt beschouwd.

Met een wissel springen heb ik geen moeite, dat is een heel natuurlijk iets en dat kan je al met een driejarige doen.

Overigens hebben maar weinig ruiters bezwaar met de maatregel dat je pas met een 6-jarige Z mag rijden. Alleen de "handel" klaagt omdat je een 5-jarige niet als Z geklasseerd kan verkopen en niet meer in de picture kan rijden op kampioenschappen en/of Hippo/Amev cup.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 08:57

Ik vind 6 jaar ook nog steeds te jong eigenlijk. Er worden steeds grotere paarden gefokt, en die hebben ook véél meer tijd nodig om te groeien. Zie er hier in de buurt zat die nu in het Z lopen, maar nog steeds niet helemaal goed ontwikkeld zijn in de normale spieren. Sneu vind ik dat,.

utjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 08:58

Nistria schreef:
creool schreef:
Op het moment dat je met een 5-jarige bezig bent met Z2 oefeningen, dan ben je in principe 'gewoon aan het gymnastiseren' en daar lijkt mij niet zoveel mis mee.

volledig mee eens!
nistria liep met haar 4,5 jaar ook Z, ik was 13.
die merrie was zo los en soepel, dit was een eitje voor haar!
er was dan nog bijna geen verzameling en oprichting, maar ze scoorde wel omdat ze zo makkelijk door de baan ging.
(ze heeft daarna wel een rustperiode gehad vanwege het veulen)

Ik ben het hier ook helemaal mee eens. Vaak hebben deze jonge paarden zoveel talent dat het ze helemaal niet veel moeite kost. Hier zullen wel eindeloze discusies over blijven. Net als over het inrijden. Wanneer doe je het goed?

Het ene paard is met zijn drie jaar er makkelijk aan toe om ingereden te worden, het andere is nog een baby.... Ik denk dat je gewoon heel goed naar je paard moet luisteren!

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 09:15

en dat is dan ook precies waarom topruiters daar altijd alle klachten over krijgen. Die hebben 10 paarden die op een bepaald moment 3 worden. De ene gaat wat sneller en makkelijker dan de ander, heeft wat meer talent, wat meer zelfhouding etcetera. Die ene die eht goed doet, gaat dan dus de wedstrijdsport in, die ander blijft nog een jaartje lekker thuis trainen en daar hoor je later geen hond meer over.

Topruiters weten echt wel wat ze met hun paarden doen; ze moeten ervan leven, en dus zijn zij er echt niet bij gebaat 9 jaar trainingsenergie in te stoppen en dan te zien dat het paard op welke manier dan ook 'op' is, die lui zijn ultra-zuinig op hun paarden. En weet je wat ze van ons ((semi)amateurs) zeggen: dat is bijna paardenmishandeling, zoals die met hun paard aan het prutsen zijn.