Tijdens wedstrijd bloed aan het paard van het spoorgebruik ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

AmonRe

Re: Tijdens wedstrijd bloed aan het paard van het spoorgebru

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 17:22

Als de paarden dik in de wintervacht zitten kunnen de haren daar waar je met je sporen steeds langsgaat wel afslijten, je ziet dan een plek waar het haar wat dunner is. Dat kan dus iedereen overkomen, omdat winterharen sneller afbreken. Maar bloeden, dat gaat natuurlijk veel te ver. Huilen Dan moet je gewoon niet meedoen aan de wedstrijd en het eerst laten genezen.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 17:24

mijn pony heeft bij het samengesteld een keer zijn mond gestoten aan een balk (toen hij weigerde) en dat had een beetje gebloed, samen met schuim zag dat er dramatischer uit dan het was.
de dierenarts zij toen later tegen mijn vader dat ik veel te ruw in zijn mond was geweest.
Daar ben ik toen wel boos om geweest, ik kon er niets aan doen.
Toen is mijn vader even teruggelopen en die heeft het toen uitgelegd, toen heeft zij haar verontschuldigingen aangeboden.
Dus bloed is niet altijd een teken van wreedheid.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 17:39

Vonnie84 schreef:
Sommige paarden hoef je echt niet hard te schoppen om ze door te rijden hoor. Ons oude paard had een erg dunne huid. Die had al schuurplekken van z'n hoofdstel. Als je daar een keer in zou moeten porren, omdat ze ergens niet door willen, dan heb je ze zo open hoor.
Idd, sommige paarden liggen erg snel open.
Heb zelf van de zomer een keer in de bagger gesprongen met dat slechte weer en toen heb ik mijn paard door de blubber opengereden aan een kant. Dat plekje blijft nu iedere keer opengaan als ik hem een keer aan moet prikken. Rij thuis al zonder spoortje, alleen in de springles en op concours nog met spoor. Soms gaat het goed(zoals vandaag), maar soms is hij wat lastig op het voorterrein en dan gaat het dus weer mis...Het bloed niet echt, maar het is echt zo'n nare schrale plek.

Ben er trouwens nog nooit op aangesproken Het valt ook niet zo op, denk dat mensen het eerder zien als je de hele tijd aan alle kanten zit te prikken en plukken Knipoog

Maar volgens velen in dit topic ben ik dus een enorme dierenbeul die zijn paarden maar weg moet doen en gaan dammen ofzo.

Sylhouet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 18:36

DubbelDun schreef:
@grandeur: zeker niet zo bedoeld hoor Bloos .

Okee, super !

Denk dat je je als ruiter toch eens goed achter de oren moet krabben, als je ziet dat je paard aan het bloeden is vanwege jouw spoorgebruik.
Er zullen vast uitzonderingen zijn, zoals paarden met een extreem dun huidje etc., de uitzonderingen die in dit topic al zijn aangehaald.
Maar als het gewoon een logisch gevolgd is van verkeerd spoorgebruik, dan denk ik dat iedereen het er wel mee eens zal zijn dat dat gewoonweg
niet in de haak is.

In mijn ogen meer dan redelijk dat een official op een wedstrijd de ruiter even bij zich haalt, om er op te wijzen en om (indien mogelijk) de reden te achterhalen.
Blijft waarschijnlijk een lastige kwestie in de praktijk: hoe toon je aan dat het met opzet / door slecht spoorgebruik wordt veroorzaakt, etc. ?
Hoop dus maar gewoon dat het in de praktijk niet op grote schaal voorkomt.
Gelukkig heb ik nog geen praktijkgevallen voorbij zien komen Knipoog !

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 18:57

hmm ben dit zelf nog nooit tegengekomen dat iemand zijn paard bloedde door sporen gelukkig

ik denk dat als je paard een dunne huid heeft je juist extra voorzichtig moet rijden, ik zou dan in ieder geval wel zonder spore rijden als zijn huid daar kapot is.

Ben zelf volgende week ringmeester ik zou denk ik wel in overleg gaan met anderen die het concours organiseren ofzo wat er verder moet gebeure, ik denk inderdaad ook dat je het wel aan de rijstijl van de ruiter kan zien of dat het wreedheid is.
Ik weet niet of ik er direct iets van zou zeggen, lijkt me toch wel een moeilijke situatie, maar ik zou het zeker melden.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 19:41

Heb het gelukkig nog nooit gezien ofzo. Het is inderdaad een lastig iets. Vaag dat er niet echt iets reglementair is vastgelegd over zoiets...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 20:03

Ik lees hier veel dat mensen zonder sporen moeten gaan rijden op paarden met een dun huidje. Staan jullie er wel bij stil dat sporen in de dressuur vanaf het M1 verplicht zijn?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 20:32

Idd Urielle Ja

Met springen is het dan wel niet verplicht, maar ik kan zelf toch echt niet zonder onderweg. Soms heb je weleens een beetje extra hulp nodig in het parcours. En dan vind ik even een keer spoor erbij een stuk minder storend werken dan een tik met de zweep, dan is je aanleuning weer weg Clown

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 20:48

Urielle schreef:
Ik lees hier veel dat mensen zonder sporen moeten gaan rijden op paarden met een dun huidje. Staan jullie er wel bij stil dat sporen in de dressuur vanaf het M1 verplicht zijn?

ja Ja , maar je kan bv ook alleen op wedstrijd met spoortje rijden en ik bedoelde alleen dat je beter niet met spoortje kan rijden als de huid al kapot is (dat was slechts mijn bescheiden menign Bloos )

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 21:45

Urielle schreef:

Dat snap ik.
En ik heb ook helemaal niks tegen sporen.
Ik rij er zelf ook mee, zelfs de jonge beesten.. (niet allemaal)
Maar dan moet je niet ritmisch met je been gaan prikken..

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 08:49

Urielle schreef:

Maar je moet je paard toch wel zo fijn aan de hulpen hebben dat je 'm ook zonder sporen kunt rijden...??? Ik rij al mijn paarden in de training zonder sporen, ook m'n Z2-paard. Met sporen kun je je hulpen verfijnen, het is niet de bedoeling dat je je paard er mee vooruit moet schoppen.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 08:52

Wranglerbutt schreef:
Staat er werkelijk niets in de regelementen van de KNHS over verwondingen door spoorgebruik?
Tja, en wat verstaat men onder wreedheid? Als een ruiter die zijn paard heeft 'lekgeprikt' verklaard dat het paard zo'n dun huidje heeft en dat hij het niet opzettelijk heeft gedaan, kom je er volgens mij gewoon mee weg....

Ik zit al een tijdje niet meer in het 'engelse' wereldje, maar kan me wel springwedstrijden herinneren waar paarden van een bepaalde deelnemer regelmatig bloedende flanken hadden door de sporen van de ruiter. Tot zover ik weet is hij nooit gediskwalificeerd of uitgesloten van deelname
Maar dat is dus al een tijdje geleden Scheve mond

Als je weet dat je paard een dunne huid heeft, zou je IMO het soort sporen er op aan moeten passen, m.a.w. alleen heel korte/stompe spoortjes gebruiken of misschien wel zonder sporen rijden - wat zeg ik nu?? Nagelbijten / Gniffelen -

Je moet goed lezen, ik had in dit topic al aangegeven dat er in artikel 45 van het algemeen wedstrijdreglement ingegaan wordt op het welzijn van het paard, en dan met name paardonvriendelijke behandelingen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 08:58

Bij western zijn sporen dus optioneel, er is geen verplichting maar het schijnt er gewoon bij te horen.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 11:56

ik moet het zelf ook niet zien hoor als mensen er op los zitten te trappen met een spoor, maar toch heb je er inderdaad een paar paarden bij die al bij een veeg openliggen ivm dunne huid / vacht. ik heb het op wedstrijd nog nooit gezien, maar ik vind dit wel een rede tot stoppen met rijden die dag.

moet wel eerlijk zeggen, dat mijn paard 2 weken terug ook een plekje had, maar dan met achter het dekje. madam was in een aardig draf tempo en gooide haar HO-ijzers even uit met als gevolg, dat ik er bijna af kukkelde. Bloos bleef met mijn spoor haken. ik heb me heel rot gevoeld, maar kon er zelf niets aan doen.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 12:07

Berijders van zg. "doorgespoorde" paarden horen op DIE betreffende wedstrijd gediskwalificeerd te worden.
Naar huis, helen laten en zodra het weer gebeurt WEER naar huis sturen.
Zeer negatief vooorbeeld, schaden de paardensport. Mijn paarden hebben ook een dun volbloedhuidje maar met een stomp spoortje prik je daar echt niet doorheen hoor! Zoals al eerder gezegd, je moet je hulpen kunnen "verfijnen' met een spoortje, ze zijn niet om een paard voorwaarts te schoppen. Als dat nodig is, is er in de africhting echt wat fout gegaan.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 12:22

Nou bij de africhting zeg jij. Er zijn paarden die echt niet willen. die soms echt doorgepakt moeten worden. En dat gaat soms niet zonder slag of stoot. maar zodra je de baas bent en hem overtuigd hebt dan zal dat inderdaad absoluut niet meer nodig moeten zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 12:25

Moet deze vraag misschien bij de jury/instructeurs-afdeling gesteld worden?

Ik ben nl wel benieuwd hoe men het welzijn meet. Wanneer besluit een jury te diskwalificeren ivm bloed aan het paard? Een pikkeltje, of een hele bult, of helemaal niet?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 12:59

Paarden die echt niet willen hebben meestal een lichamelijk probleem, haal er dan eerst eens een fysio o.i.d. bij om er achter te komen waarom hij/zij niet wil.
Wij zitten nu ruim 30 jaar in de paarden maar degenen die niet wilden kan ik me niet heugen............... gelukkig!

Bovendien hebben we het hier over tijdens een WEDSTRIJD.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 18:06

Wranglerbutt schreef:
Staat er werkelijk niets in de regelementen van de KNHS over verwondingen door spoorgebruik?
Tja, en wat verstaat men onder wreedheid? Als een ruiter die zijn paard heeft 'lekgeprikt' verklaard dat het paard zo'n dun huidje heeft en dat hij het niet opzettelijk heeft gedaan, kom je er volgens mij gewoon mee weg....

Mies7 schreef:
Je moet goed lezen, ik had in dit topic al aangegeven dat er in artikel 45 van het algemeen wedstrijdreglement ingegaan wordt op het welzijn van het paard, en dan met name paardonvriendelijke behandelingen.

Nee, jij zegt dat er in de regelementen staat dat 'wreedheid' wordt bestraft Tong uitsteken

Mies7 schreef:
In de reglementen staat iets over 'wreedheid' t.o.v. het paard. In artikel 45 van het algemeen wedstrijdreglement staat vermeld dat een deelnemer na wreed optreden tegen zijn paard gediskwalificeerd moet worden. De federatievertegenwoordiger moet hier onmiddelijk van op de hoogte gesteld worden.

Geef mij eens een definitie van 'wreedheid'.......... Scheve mond
Per ongeluk ('omdat -ie zo'n dun huidje heeft') doorsporen mag dan dus gewoon?

De regels bij westernwedstrijden zijn wat mij betreft duidelijker:
Bloed aan je paard = diskwalificatie, per ongeluk of niet Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 18:09

Een door iemand anders verkloot paard wil wel eens niet willen, zonder lichamelijk probleem.

Maar je rijd niet zo makkelijk een paard door, daar moet je meestal erg goed je best voor doen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 18:28

@RK: daar heb je gelijk in, op dat enkele geval met een dun huidje na dan, dus dan kun je als ruiter óf je benen niet stil genoeg jhouden en zou je geen sporen om moeten doen óf je hebt ze te rigoreus gebruikt en zou je dus ook geen sporen om moeten doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 18:36

Ik geef eerlijk toe dat ik 1 keer in mijn leven een paard door heb gereden.
Bloed spoot er niet uit of zo, maar het was wel kapot.
Maar ik wist donders goed dat die kans er op dat moment in zat.
Ik geef ook eerlijk toe dat me dat op dat moment geen donder uitmaakte.
En paard zijn kwartje was gevallen en heeft het daarna ook nooit meer gehad.

Was ook een paardje met wel wat bloed, dus geen dikke olifanten uit.
Maar heb toch flink geschopt, bewust met spoor.
En dat viel idd onder wreedheid. Ben er ook niet trots op. Maar weet dus wel dat je echt lomp moet zijn
en veel te veel met je been moet doen wil je een paard doorijden (op een uitzondering na)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 18:37

Maar ik neem aan dat dit niet op een wedstrijd was Knipoog

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 18:38

@Wranglerbutt:
Je hebt pm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 18:40

Ja wel
Een officiele springwedstrijd

Paard waarmee ik nog ingescgreven stond, maar terug was gekomen van een proeftijd en zijn zin had gekregen in die tijd.
Hij moest even weten dat het bij mij niet zo werkte.
Gelukkig was dat maar 1 malig nodig.