sporen met wieltjes in de B?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Netje

Re: sporen met wieltjes in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 20:50

Klinkt inderdaad heel logisch; weer wat geleerd Haha! Bloos Dacht altijd dat knopspoortjes het vriendelijks waren....

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 20:54

ja dat kan, zoals ieder mens zijn ook paarden verschillend. Ik heb tot nu toe nog geen paard meegemaakt die mijn wiel als onprettig ervaren heeft, mijn paard reageerd dus weer heftiger op een normale spoor, ik heb er 1 keer mee gereden omdat mijn spoorbandje was gebroken en ik heb toen even een andere spoor geleend..(had geen zin het bandje te verwisselen) en ik merkte heel duidelijk het verschil.
Maar wat ik al zei het ene paard is het andere niet, is het zelfde als met bitten, het ene paard loopt op een watertrens super fijn, en de ander is er niet mee te rijden.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 21:07

Elisa2 schreef:
Nou mijn jonge paard vind zelf stompe sporen vriendelijker dan wieltjes..daar reageert ie enorm heftig op.

Ik ben laatst vergeten om mijn sporen te verwisselen voordat ik op mijn 3-jarige stapte. Het maakte haar weinig uit.
Ik ben ook van mening dat een afrollend wiel in principe vriendelijker is dan een prik met een stompe spoor.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 08:12

Ik heb wieltjes zonder tandjes, maar het wieltje is niet scherp (niet zo als een pizzames zeg maar, maar gewoon een breed uiteinde). Is dat scherper dan een wielspoor mét tandjes?
Nee toch zeker?

Lorsina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 10:10

het is niet aan te raden, ik zou in de B zelfs helemaal niet met sproen gaan rijden.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 10:13

Lorsina schreef:
het is niet aan te raden, ik zou in de B zelfs helemaal niet met sproen gaan rijden.

Wát een onzin zeg, dat je er eentje om hebt hoeft nog niet te zeggen dat je 'm ook gebruikt.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 10:20

Remember schreef:
Lorsina schreef:

Wát een onzin zeg, dat je er eentje om hebt hoeft nog niet te zeggen dat je 'm ook gebruikt.

Nou dát vind ik pas onzin: het gros van de ruiters in de B zitten nog vrolijk iedere pas te drijven (met de hakken), dus hoe wil je dan dat ze hem niet gebruiken ??? Niets ten nadele van alle geoefende ruiters met stil beengebruik (voor dat daar de discussie weer over gaat).

Sorry hoor, maar het niveau wat je in de B ziet rijden is geregeld zó laag (hoor je heel veel juryleden over klagen)!!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 10:27

Dát is een hele andere discussie inderdaad. Maar ook in de Z zie je nog meer dan genoeg mensen die én beroerd zitten én niet weten waar ze hun benen moeten laten. Heeft niks met de B te maken. Maar de uitspraak 'zou in de B geen sporen doen' vind ik gewoon flauw Ja. Dat moet je niet vastpinnen op 'wedstrijdniveau'.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 11:10

Netje schreef:
Nou dát vind ik pas onzin: het gros van de ruiters in de B zitten nog vrolijk iedere pas te drijven (met de hakken), dus hoe wil je dan dat ze hem niet gebruiken ??? Niets ten nadele van alle geoefende ruiters met stil beengebruik (voor dat daar de discussie weer over gaat).

Sorry hoor, maar het niveau wat je in de B ziet rijden is geregeld zó laag (hoor je heel veel juryleden over klagen)!!

Met mijn ene paard moet ik in het M1 met sporen rijden en met mijn jonge paard zou ik niet met sporen kunnen rijden in het B volgens jou omdat ik dan bij iedere pas drijf Verward

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 16:10

Charos schreef:
Met mijn ene paard moet ik in het M1 met sporen rijden en met mijn jonge paard zou ik niet met sporen kunnen rijden in het B volgens jou omdat ik dan bij iedere pas drijf Verward

idd Charos Nagelbijten / Gniffelen Hou je benen eens stil Afbeelding

Dat is onzin!

De 1 gaat beginnen in de B als hij kan blijven zitten en de ander rijdt al jaren dressuur en gaat ook eens beginnen. En natuurlijk degene die met een jong paard gaan starten.
Dat is wel een groot verschil!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 16:56

Netje schreef:

Sorry, maar het is toch B?! B staat volgens mij toch echt voor beginnend of beginners.

Ik reed mijn vorige paard ook met grof wiel, die vind ik ook vele malen vriendelijker dan een stompe spoor.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 17:01

ja maar de B mag tegenwoordig niet meer de beginners B zijn...

willem is helemaal afgestompt op gewone sporen. zodra je die om hebt, knop of stomp, zettie zijn buik strak en negeertie ze. dat heb je met een oud manegepaard.

toen meneer in zijn steiger periode zat haalde ik hem vaak open met de spoor doordat ik mij vastklemde met mijn benen op 1 of andere manier.

nu ik met wieltjes rijd(sprenger met groffe ronde tanden) heeftie ten 1e geen wondjes meer, ten 2e istie er veel gevoeliger voor en ten 3e hoor ik het aan het gerammel van de wieltjes als ik er iets te enthousiast mee aan het drijven ben.

voor mij de perfecte oplossing. voor merel? bij haar moet je al helemaal niet met sporen aan komen, dan heb je echt een blind rennend paard.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 17:04

Aangezien de meeste wielendragers die je ziet op wedstrijden helaas er gewoon mee prikken en dan zelf denken dat ze paardvriendelijk zijn, ben ik er voor om het NIET te promoten als paard vriendelijk, iedereen die wat langer/beter rijdt kan dat dan vervolgens voor zich zelf uitmaken. Ik vind elkepasdrijvers met wielen het meest ovriendelijk. Kies dus de sporen (of niet) waarvan je zelf weet dat je er mee om kunt gaan.

Mirann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 21:58

Heeii,, In de B al met wieltjes,, Moet toch echt niet gekker worden, als je in zet komt weet de Paard/pony niet beter wil je een keer zonder proberen.. nou 1 ding dat lukt je niet, dat is het zelfde als je altijs met de zweep slaat op met je mond klikt dan denk op een mondent als je dat niet meer doet, he? waar blijft die bijv. klik nou? ach dan ga ik maar stil staan komt er dan door ze hoofd heen... Xjes mirandaa Panicc mijn liefste Paardjee

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 22:28

Charos schreef:
Netje schreef:

Waarom voel je je meteen persoonlijk aangesproken. Ik zeg toch: niets ten nadelen van de geoefende ruiter. Als je M1 hebt gereden, mag je aannemen dat je iets meer verstand van zaken hebt dan de meeste beginners.... (lijkt me logisch).

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 22:31

[quote="#Ymke
Sorry, maar het is toch B?! B staat volgens mij toch echt voor beginnend of beginners.

[/quote]

Juist, en die échte beginners moeten eerst leren om met de juiste beenhulpen en zit hun paard of pony te rijden en hebben nog niets te zoeken bij rijden met sporen.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 22:42

Mirann schreef:
Heeii,, In de B al met wieltjes,, Moet toch echt niet gekker worden, als je in zet komt weet de Paard/pony niet beter wil je een keer zonder proberen.. nou 1 ding dat lukt je niet, dat is het zelfde als je altijs met de zweep slaat op met je mond klikt dan denk op een mondent als je dat niet meer doet, he? waar blijft die bijv. klik nou? ach dan ga ik maar stil staan komt er dan door ze hoofd heen... Xjes mirandaa Panicc mijn liefste Paardjee

Clown Verward

Hoezo is dat raar om in de B met wieltjes te rijden?
Ik rijd ook in de B met sporen, wel dan weer knop sporen en dan de allerkleinste daarvan.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 22:49

Netje schreef:
#Ymke# schreef:

Juist, en die échte beginners moeten eerst leren om met de juiste beenhulpen en zit hun paard of pony te rijden en hebben nog niets te zoeken bij rijden met sporen.

Volgens mij rijden de echte beginners in de beginnersles op een manege en hebben deze nog geen eigen paard waar ze mee starten...

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 22:54

Mirann schreef:

Ben ik niet met je eens. Er zijn zat mensen die thuis zonder rijden en op wedstrijd een spoortje dragen omdat dat wel eens nodig kan zijn om je paard in een vreemde omgeving net iets beter bij de les te houden. En dan heb ik vooral over de onervaren jonge paarden in de B.

Mijn z2 paard dat ik op wedstrijd met een grof wiel rijd rij ik thuis regelmatig zonder sporen, gewoon om te kijken of hij nog fijn aan de hulpen is ( en dat is-ie gelukkig...).

Ik denk ook dat een grof wiel vriendlijker is als een stompe spoor. Knopjes zijn ook vriendelijk, maar dat is niet helzelfde als een stompe spoor!! Daarmee zeg ik niet dat iedereen met wielen zou moeten rijden. Ik weet niet wie het net zei, maar net als met bitten is het volgens mij helemaal paard (en ruiter) afhankelijk....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 23:05

Mij verbaast het dus wel dat er zoveel mensen in de B met een sporen starten.
Ik dacht dat een spoortje bedoelt was voor verfijning van je hulpen ? En dat is in de B toch nog helemaal niet nodig?

ben ik dan één van de weinige waarbij het paard vlot genoeg is om geen spoortje nodig te hebben in een beginnersproef?
Ik ben echt geen ervaren dressuurruiter maar mijn paard gaat op druk van mijn kuit weg en komt op mijn beenhulp ook weer terug,dus ik zou niet weten wat ik in een beginnersproef zou moeten met een spoor.
Ik vraag me af of sporen niet meer een gewoonte is dan dat mensen ze nodig hebben Verward

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 23:53

Ja, precies en dat bedoel ik nou.

Mijn meiden hebben pas geleden een wedstrijd gereden in de L1. De een reed 4 winstpunten, de andere 3 (en 1e en 2e) en ze waren de énige die dag in de L1 (maar ook bij de B ruiters) die zonder sporen hun proef reden.

Sporen zijn m.i. ook bedoeld als verfijning van de hulpen, maar als een paard netjes aan de hulpen is en goed in balans dan heb je helemaal geen sporen nodig (en dan loopt mijn paard ook nog eens 4 proeven, terwijl de meeste er maar 2 rijden)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-06 07:13

silvana schreef:
Mij verbaast het dus wel dat er zoveel mensen in de B met een sporen starten.
Ik dacht dat een spoortje bedoelt was voor verfijning van je hulpen ? En dat is in de B toch nog helemaal niet nodig?

ben ik dan één van de weinige waarbij het paard vlot genoeg is om geen spoortje nodig te hebben in een beginnersproef?
Ik ben echt geen ervaren dressuurruiter maar mijn paard gaat op druk van mijn kuit weg en komt op mijn beenhulp ook weer terug,dus ik zou niet weten wat ik in een beginnersproef zou moeten met een spoor.
Ik vraag me af of sporen niet meer een gewoonte is dan dat mensen ze nodig hebben Verward

Ik heb meer paarden én bij 1 moet ik sporen gebruiken. Ze reageerd wel gelijk op m'n kuitdruk, maar
het kost mij veel moeite om haar actief te houden. Ook dendert ze er graag doorheen, zeker als ze iets eng vind en er niet langs wil, gebruik ik m'n spoor.. Het is geen gezicht als ik me kapot werk om haar actief te houden Knipoog
Bij de rest hoef ik dus geen spoor te gebruiken.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 07:17

Netje schreef:
Charos schreef:

Waarom voel je je meteen persoonlijk aangesproken. Ik zeg toch: niets ten nadelen van de geoefende ruiter. Als je M1 hebt gereden, mag je aannemen dat je iets meer verstand van zaken hebt dan de meeste beginners.... (lijkt me logisch).

Maar er rijden genoeg ruiters in de B die al eerder paarden hebben uitgebracht of al jaren rijden en nu pas hun wedstrijd-debuut maken.

Dan had de topic titel beter kunnen zijn 'sporen met wieltjes bij beginnende ruiters?'

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 11:02

Helemaal mee eens Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 12:29

Charos schreef:
Maar er rijden genoeg ruiters in de B die al eerder paarden hebben uitgebracht of al jaren rijden en nu pas hun wedstrijd-debuut maken.

Dan had de topic titel beter kunnen zijn 'sporen met wieltjes bij beginnende ruiters?'

Nou de topictitel is wel goed, want de TS vroeg alleen maar of het toegestaan is om met wielen in de B te rijden.

Ik rij zelf ook met wielen in de B, hij loopt er fijner op dan met stompe sporen. Met de wielen drijf ik vooral met mijn kuit en af en toe het wieltje er even bij, waardoor mijn been ook stiller ligt. Ideaal vind ik.