Proef 38 Z2, lekker logisch?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Attitude

Re: Proef 38 Z2, lekker logisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-06 08:43

bambi76 schreef:
Eerst weer iets schouderbinnenwaarts zetten...dan pas de appuyement inzetten???

Kan je dat gelijk vanavond in de les gooien...zeg je hellup..... Tong uitsteken

Ik heb hm eerst heel traag laten draven, om hm op me te laten wachten, want hij deed of aangalopperen of rennen.
Toen hij het eenmaal doorhad ging het wel iets beter. Maar ik zal het in de groep gooien vanavond Haha!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 08:54

liesje23 schreef:
bambi76 schreef:
Probeer het uit en je weet het antwoord Haha!

Ik heb het dinsdag uitgeprobeert, dat appuyeren is alles behalve gemakkelijk....
Only galoppeerde constant aan na het rechtstellen en tijdens het inzetten van het tweede appyuement. Dit doet hij anders nooit in de zigzag. Maar goed met de zigzag weet ie duidelijk waar hij aan toe is. Ik denk omdat je in deze proef niet direct mag omstellen en dus een stukje rechtuit moet ik een aardige communicatiestoring met hm heb.. Haha!

Ik denk het wel........ Nagelbijten / Gniffelen
Je mag je paard alleen niet gelijk volledig zijwaarts laten vallen. In dit appuyement komt het meer aan op de balans en de draagkracht dan het zijwaarts kunstje waarbij het paard zeer gretig zijwaarts gaat om het binnenachterbeen maar zo snel mogelijk te ontlasten... Knipoog

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-06 09:15

liesje23 schreef:

Ik heb het dinsdag uitgeprobeert, dat appuyeren is alles behalve gemakkelijk....
Only galoppeerde constant aan na het rechtstellen en tijdens het inzetten van het tweede appyuement. Dit doet hij anders nooit in de zigzag. Maar goed met de zigzag weet ie duidelijk waar hij aan toe is. Ik denk omdat je in deze proef niet direct mag omstellen en dus een stukje rechtuit moet ik een aardige communicatiestoring met hm heb.. Haha!

CGJ12 schreef:
Ik denk het wel........ Nagelbijten / Gniffelen
Je mag je paard alleen niet gelijk volledig zijwaarts laten vallen. In dit appuyement komt het meer aan op de balans en de draagkracht dan het zijwaarts kunstje waarbij het paard zeer gretig zijwaarts gaat om het binnenachterbeen maar zo snel mogelijk te ontlasten... Knipoog

Ok, dus jij adviseert/denkt dat het beter is om direct bijv vanuit het linkerappuyement recht te stellen en direct rechterstelling te vragen en een paar pssen daarna je rechterappuyement in te zetten? Ik dacht namelijk dat ik wel een stukje rechtuit moest? Moet je dit dan zien als een soort van zigzag?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 09:31

liesje23 schreef:

Ok, dus jij adviseert/denkt dat het beter is om direct bijv vanuit het linkerappuyement recht te stellen en direct rechterstelling te vragen en een paar pssen daarna je rechterappuyement in te zetten? Ik dacht namelijk dat ik wel een stukje rechtuit moest? Moet je dit dan zien als een soort van zigzag?

Sterker nog, de woord omstellen / rechtuitrijden vind ik fout.
Dat doe je namelijk niet in een appuyement.........

Je begint in het linkerapp. met buiging/stelling links. Aan het eind laat je de buiging/stelling vloeiend los, maar je duwt je paard daar zijwaarts doorheen (zodat je na twee passen het lichaam voorbij het hoofd hebt geduwd zeg maar, en het paard onder je door heb laten lopen zodat je gewicht op rechts kunt brengen en de laatste pas eigenlijk een "wijken voor de kuit" is geworden), en vervolgens appuyeer je "gecontroleerd" terug naar rechts.

BTW: ik heb het ook even geprobeerd en het is niet zo moeilijk. Beging desnoods een pas later...

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 09:44

Het zal toch indd in een vloeiende beweging uitgevoerd moeten worden.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 20:06

Zie net pas dat het om een 20x40 baan gaat. Dan valt het idd. allemaal wel mee.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 20:11

CGJ12 schreef:
Je begint in het linkerapp. met buiging/stelling links. Aan het eind laat je de buiging/stelling vloeiend los, maar je duwt je paard daar zijwaarts doorheen (zodat je na twee passen het lichaam voorbij het hoofd hebt geduwd zeg maar, en het paard onder je door heb laten lopen zodat je gewicht op rechts kunt brengen en de laatste pas eigenlijk een "wijken voor de kuit" is geworden), en vervolgens appuyeer je "gecontroleerd" terug naar rechts.

Zo doe ik het ook. Ik zat ook erg te knoeien met de zigzagappuyementen tot ik deze tip van m'n juf kreeg.

Anouk3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 06:31

okee nu kom ik even met een hele domme vraag tussendoor: wat is appuyeren Bloos!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 09:38

Anouk3 schreef:
okee nu kom ik even met een hele domme vraag tussendoor: wat is appuyeren Bloos!

Dit lijkt er wel een beetje op........ Haha!

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 09:49

paardje schreef:
Zie net pas dat het om een 20x40 baan gaat. Dan valt het idd. allemaal wel mee.

vind je ?

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 09:56

CGJ12 schreef:

BTW: ik heb het ook even geprobeerd en het is niet zo moeilijk. Beging desnoods een pas later...

en dit hele verhaal dan in 4 drafpassen...!
dit is trouwens wel een goede wachtoefening, veel paarden vallen finaal door het binnenbeen.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 09:59

Nistria schreef:
CGJ12 schreef:

dit is trouwens wel een goede wachtoefening, veel paarden vallen finaal door het binnenbeen.

nee, nistria, het valt allemaal wel mee Clown

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 10:07

Nistria schreef:

Kijk, jij hebt het begrepen. OK dan!
Daarom noemde ik ook het woord "balans", want dáár draait het dan om... Ja

Je wilt niet weten hoe vaak ik op een protocol laat noteren: "valt door binnenbeen".

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 10:31

ja dat geloof ik graag.
maar dit is volgens mij ook het moeilijkste stuk tm het Z, dit kom je ook tegen in de travers en de keertwending.
Het 'hol blijven aan de binnenkant' is bij de meesten onvoldoende.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 10:39

Nistria schreef:
ja dat geloof ik graag.
maar dit is volgens mij ook het moeilijkste stuk tm het Z, dit kom je ook tegen in de travers en de keertwending.
Het 'hol blijven aan de binnenkant' is bij de meesten onvoldoende.

In de travers kan je inderdaad je paard even flink op 4 sporen schoppen (zonder dat ie tot dragen komt) en voilà....... een 8.
Zo werkt het bij een appuyement niet helemaal..... Knipoog

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 10:43

nee idd.
hoevaak heb je in het Z een 8 gegeven voor een appuyement het laatste half jaar??
(even voor de statistieken Haha!)
volgens mij zie je maar zelden een correct gereden appuyement..

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 11:07

Nistria schreef:
nee idd.
hoevaak heb je in het Z een 8 gegeven voor een appuyement het laatste half jaar??
(even voor de statistieken Haha!)
volgens mij zie je maar zelden een correct gereden appuyement..

Vast wel een keer of 10.
Maar dan vooral in het Z1. Daar leg ik de lat iets lager, en op de lijn BG / EG toont het extra mooi voor de jury zodat je die 8 sneller kwijt kunt.... Knipoog
En CGJ is zo-ie-zo redelijk vlot met 8-en.... Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 11:12

ook met 2-en waarschijnlijk Haha!

Het Z2 is natuurlijk ook een grote verzameling van paarden die volledig aan hun top zitten en de puntjes bij elkaar gesprokkeld hebben, en jonge talentvolle paarden/combinaties die op weg zijn naar meer.

Als je de lat voor het Z2 dus wat hoger legt (en ik verwacht -of is dat wishful thinking Nagelbijten / Gniffelen - dat de meeste jury's dat zullen doen) dan filter je er waarschijnlijk een hele grote groep uit voor wie het Z2 het absolute eindstation is. Danwel omdat de paarden niet meer kwaliteit hebben danwel omdat de ruiter gewoon niet kan africhten (maar het meest nog een combinatie van die 2)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 11:13

Ik ga het lijntje eens meenemen in het werk trouwens, moet die proef half november starten. Ben nu nog heel optimistisch Haha! maar ik spreek jullie na de 19e nog wel een keer Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 11:19

Heb 'm gister even gereden, wilde wel even weten hoe of wat, en het is idd een kwestie van in balans en aan de hulpen houden en dan is het wel te doen. Heb het op de CGJ manier gedaan Clown , paar passen app., nog een stukje meenemen en omstellen en weer terug. Op een andere manier is het ook niet netjes aan elkaar te breien denk ik. Idd een erg goeie oefening om te kijken of je écht wel controle hebt of dat het half op de automatische piloot gaat na de inzet Knipoog