Is er iemand die al start met een jong paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Richtje

Re: Is er iemand die al start met een jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 10:34

Yvonnelind schreef:
Ik start mijn paarden nooit voor het 4e jaar. Vaak zelfs met 5 jaar. Ik start ook niet elke week, vooral niet met een groen paard. Ik vind het niks dat een paard op 4-5 jarige leeftijd al M-Z wordt getraind, maar nog niet in die klassen mag starten omdat het te jong is. Dan kan je toch beter lekker de tijd nemen en je paard wat sparen?
Ik heb niet zoveel op met mensen die drie jarige paarden al intensief starten (vaker dan 1x in de maand). Vanaf 5 jaar vind ik dat de meeste paarden daar eventueel wel rijp voor zijn, al vind ik dat je ook dan nog regelmatig een rust pauze in moet lassen.

Waarom zou een paard dat jong meegaat automatisch op 4-5 jarige leeftijd op een M-Z niveau getraind worden Verward Daarbij denk ik dat af en toe op een wedstrijdje meenemen sowieso weinig tot niets zegt over de training.
Een goed paard dat dingen makkelijk oppakt kan best goed presteren op wedstrijd. Maar tegelijkertijd maar 2-3x per week gereden worden thuis Lachen

Denk dat je hier wel heel makkelijk verbanden trekt die er niet hoeven te zijn...

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 10:41

Ik start binnekort met mijn 7 jarige paard, maar ze is net pas 2 jaar onder het zadel. Dus in verhouding kun je seggen dat als ze op haar 3e was ingereden, en 2 jaar onder het zadel was, ik haar met haar 5e ging starten (in vehouding) Vork
Ben benieuwd hoe dat gaat! Weet ook nog niet of ik gelijk aan de wedstrijd zelf mee doe of dat ik haar eerst laat kennis maken met de sfeer daar ......

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 10:42

ik ben vorig jaa begonnen toen was mijn paard 4.5 en een maandje of 4 onder het zadel.
het was gewoon een onderlinge we zijn nu een jaar verder en we hebben 5 onderlinge gehad nu vindt ik het wel tijd worden dat we voor het echte werk gaan.

@richtje ik ben het helemaal met je eens

Angelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 11:08

mijn 4 jarige gaat volgende week voor het eerst op concours. moet kunnen vind ik. ze gaat ook mee naar les, en daar gaat het er minstens zo fanatiek aan toe als op een wedstrijd. ga lekker op ontspanning proberen te rijden, zodat ze er een leuke ervaring aan overhoudt.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 11:45

Richtje schreef:
Yvonnelind schreef:
Ik start mijn paarden nooit voor het 4e jaar. Vaak zelfs met 5 jaar. Ik start ook niet elke week, vooral niet met een groen paard. Ik vind het niks dat een paard op 4-5 jarige leeftijd al M-Z wordt getraind, maar nog niet in die klassen mag starten omdat het te jong is. Dan kan je toch beter lekker de tijd nemen en je paard wat sparen?
Ik heb niet zoveel op met mensen die drie jarige paarden al intensief starten (vaker dan 1x in de maand). Vanaf 5 jaar vind ik dat de meeste paarden daar eventueel wel rijp voor zijn, al vind ik dat je ook dan nog regelmatig een rust pauze in moet lassen.

Waarom zou een paard dat jong meegaat automatisch op 4-5 jarige leeftijd op een M-Z niveau getraind worden Verward Daarbij denk ik dat af en toe op een wedstrijdje meenemen sowieso weinig tot niets zegt over de training.
Een goed paard dat dingen makkelijk oppakt kan best goed presteren op wedstrijd. Maar tegelijkertijd maar 2-3x per week gereden worden thuis Lachen

Denk dat je hier wel heel makkelijk verbanden trekt die er niet hoeven te zijn...

Richtje, ik ben het helemaal met je eens!
die van mij rijd ik ongeveer om de dag en als ik naar concour ga, rij ik niet vaker of anders.. rijd gewoon net als normaal. het is puur om mijn pony aan de omstandigheden op concour te laten wennen.
en thuis oefenen we alleen maar B, nog niet eens L, dus dat we thuis hard voor de hogere klasses aan het trainen zijn is niet waar.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 11:49

telt een 9-jarige die nog nooit van haar leven op wedstrijd is geweest en eigenlijk zo goed als opnieuw ingereden moest worden ook mee? Nagelbijten / Gniffelen

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 20:05

Ik start B met mij ene 3-jarige, die kan het makkelijk aan en vindt het erg leuk! Met de andere start ik voorlopig nog niet. Die is er helemaal nog niet klaar voor....
Ik vind dat als je paard er klaar voor is dat je rustig af en toe eens een proefje kan rijden

hesyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 20:22

hey ik ga per januari starten met een jong paard hij is 4 jaar oud Haha!

meisje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 20:45

15 oktober ga ik voor het eerst een b proefje rijden met de 3 jarige die ik rijd!!
en in november doen we mee aan de vsn competitie!!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 20:52

Onide schreef:
Wat is voor een paard het verschil tussen een onderlinge wedstrijd en een officiële? Dat zie ik niet echt hoor..

Bahalve dan dat de baasjes op een onderlinge misschien minder zenuwachtig zijn..
Als je geen officiële wedstrijden start omdat hij er nog niet klaar voor is moet je ook geen onderlinge rijden, dat zijn toch ook wedstrijden..

Je kunt een paard thuis goed voor elkaar hebben, op wedstrijd is het toch allemaal anders. Ik vind een onderlinge juist een goed begin om met een jong paard te oefenen. Over het algemeen is men idd minder zenuwachtig en gaat het er gemoedelijk aan toe.

Ik heb gister voor het eerst mee gereden in een onderlinge met onze 4 jarige. Ze was er nog niet klaar voor maar het leek me een mooi leermoment voor ons beide. ze liep ondanks dat ze toch wel gespannen was daar beter dan thuis!

kimpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 20:57

Carly, je mag met een 3 jarige alleen maar B startte !

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 11:29

Vorig jaar september ben ik ook met mijn toen 3,5 jarige gestart, en dat was gewoon puur om ervaring op te doen, en haar kennis te laten maken met het wedstrijdgebeuren.
Het ging mij dan niet om de punten of prijzen maar het op een zo ontspannen mogelijke manier hiermee kennis te laten maken dus kleine wedstrijdjes(vaak thuiswedstrijden op bekent terrein)
Als je begint met wedstrijden of ze nu 3 zijn of 10 ze moeten er zelf aan toe zijn het ene paard maakt het niks uit en het andere paard heeft gewoon langer nodig.

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 12:31

@kimthijssen: Uh, ja heb ik dan gezegd dat ik dat niet doe???

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 15:45

Ik start met mijn 5 jarige. In het nieuwe jaar ga ik met een 4 jarige(dan 5 jarige) starten.

Mijn 3 jarige is al mee geweest op onderlinge wedstrijd, gewoon voor de ervaring. Lekker een rondje rijden in een vreemde bak, op vreemd terein in mijn apenpakkie Tong uitsteken. Ging super.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 17:05

Ik start mijn 5 jarige sinds kort in de L2. We zijn een jaar geleden begonnen met starten, hij was toen een half jaar onder het zadel.

Joep kan het werk makkelijk aan en loopt bijna altijd hoog in de punten. Thuis rij ik hem wel op M niveau, maar hij hoeft echt niet iedere dag uren te lopen. Volgens mij is een korte tijd werken veel minder schadelijk dan steeds uren achter elkaar licht werk doen. Hij krijgt voldoende rust en vindt het prachtig om op wedstrijd te gaan, dus hij mag lekker mee.

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 17:59

Ik heb aanstaande zaterdag mijn eerste onderlinge dresuurwedstrijd met Romanov, die 10 juni jl. 4 is geworden. Dat is 1 proefje, gewoon op het eigen terrein en niet voor winstpunten, dus lekker zonder druk en spanning.

Komende januari, als hij 4 1/2 jaar is, ga ik hem starten, in de B dressuur. Niet iedere week op wedstrijd, ik denk hooguit 1 x per maand. Lekker rustig aan dus!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 20:26

Richtje schreef:
Yvonnelind schreef:

Jij ziet verbanden die ik niet leg. Lachen
Ik zeg niet dat elk paard dat jong gestart wordt op 4-5 jarige leeftijd M-Z oefeningen loopt, dat hangt van veel meer factoren af dan alleen wedstrijden rijden.
Ik geef aan dat ALS dat zo is, dat ik daar het nut bepaald niet van in zie.
Ik ken nl. een paar mensen die dat zo doen (en er heel trots op zijn dat ze het zo doen) en ik vind dat niks.

Iedereen is vrij om wat anders te vinden natuurlijk en het spijt me dat ik niet duidelijk genoeg was in mijn eerdere post. Lachen

SuzannedG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 09:18

Ik start ook met een jong paard, ze is nu 5. Toen ze 4,5 was een startkaart aangevraagd, maar door misverstanden met de knhs pas gestart toen ze 5 was. We hebben de B op ons gemakje gedaan, we zijn in juli begonnen, augustus had ze weer even vakantie en nu in september hebben we 2 wedstrijdjes gedaan. Ze heeft er nu 5 wedstrijden opzitten en we zijn B+10. Nu we indoor gaan blijven we nog even in de B, want ze is geen binnenbak gewend..

MariekedB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 10:03

Heb mijn paardje gestart toen in 3,5 was, rustig aan gedaan. Soms een half jaar niet gestart en nu op 6 jarige leeftijd start ik hem M1.

xIngex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 10:23

Ik denk dat het aan je paard ligt. Of dat hij dr ECHT klaar voor is.Maar ook aan jezelf, als jij heel gespannen bent dan is je paard dat natuurlijk dubbel als hij nog niet zo veel concourservaring heeft.Want het is natuurlijk allemaal spannend die nieuwe dingen voor je paard.Het verschilt naar mijn mening dus ook met het paard. De een is zo leergierig en makkelijk dat ie met 3,5 jaar al concoursen kan lopen en de ander is 5 of 6 voordat die op concour kan. Ik ging met mijn paard toen ze net 4 was op concours. Gewoon met in mijn hoofd dat ze aan alles moest wennen, wel goed geoefend maar puur om haar te laten wennen dat ze ook in vreemde omgevingen moest leren dat ze dr koppie bij mij moet houden. Dat is gelukt. En wat ik nu doe bij de B, is de maximaal aantal winstpunten halen bij dat niveau. Zodat ik op mijn gemakje, maar goed kan oefenen voor de L. Pling

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 11:53

Mijn W-tje gaat volgend voorjaar mee. Het maakt me niet eens uit of hij winstpuntwaardig loopt, gewoon eens wat rondkijken naar 'enge' hekjes, bloembakken, paarden die geladen worden... en loopt hij winst dan is het mooi meegenomen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:11

Mijn dochter start over 2 weken met mijn 4 jarige, die ze zelf ingereden heeft.

Ik ben toch meer voorstander om een jong paard 6 weken ieder weekend te starten en dan te rusten dan 6 wedstrijden in 6 maand te laten starten (mits het dier niet helemaal over de zeik gaat)
We hebben de 4 jarige nu naar meerdere verschillende binnenbakken meegehad en dat ging geheel probleemloos.
de 4 jarige wordt momenteel 2 tot 3 keer per week gereden, ik ben van mening dat ze ook tijd moeten krijgen om het geheel te verwerken.

Sedaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 14:53

Ik ga vanaf januari starten met een 5 jarige. Ze heeft tussendoor een jaar stil gestaan. Ik vind dat je een 4 jarig paard al best eens wat wedstrijdjes kunt laten zien.

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 21:14

Ik start mijn 5-jarige in de M1.

Teletuby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 07:39

Iemand die bij mij op stal loopt start ook 2 3jr in de B. Niks mee, als je het maar als ervaring ziet en niet gaat voor de winnende proef of hoge punten. Gewoon lekker rijden en de dieren laten wennen aan alle toeters en bellen. Het gaat vooral om ontspanning en ongedwongenheid.

Ik zelf mag jammer genoeg gewoon niks meer, dus zit je al snel te kijken met je jonge beesten. Jonge paarden proeven vind ik eigenlijk niks, want ook daar vind ik het nivo voor een 5 of 6jr al te hoog.

Het gaat niet om de leeftijd van het paard, maar lekker genieten van het rijden. Dat is tegenwoordig ver te zoeken!! Alles moet uit de paarden gehaald worden (winstpunten en 1e pr.rijden) omdat een ander anders wel kan zeggen ..... of .....

Geniet ervan, ook zonder wedstrijden