Yvonnelind schreef:Ik start mijn paarden nooit voor het 4e jaar. Vaak zelfs met 5 jaar. Ik start ook niet elke week, vooral niet met een groen paard. Ik vind het niks dat een paard op 4-5 jarige leeftijd al M-Z wordt getraind, maar nog niet in die klassen mag starten omdat het te jong is. Dan kan je toch beter lekker de tijd nemen en je paard wat sparen?
Ik heb niet zoveel op met mensen die drie jarige paarden al intensief starten (vaker dan 1x in de maand). Vanaf 5 jaar vind ik dat de meeste paarden daar eventueel wel rijp voor zijn, al vind ik dat je ook dan nog regelmatig een rust pauze in moet lassen.
Waarom zou een paard dat jong meegaat automatisch op 4-5 jarige leeftijd op een M-Z niveau getraind worden
Daarbij denk ik dat af en toe op een wedstrijdje meenemen sowieso weinig tot niets zegt over de training. Een goed paard dat dingen makkelijk oppakt kan best goed presteren op wedstrijd. Maar tegelijkertijd maar 2-3x per week gereden worden thuis

Denk dat je hier wel heel makkelijk verbanden trekt die er niet hoeven te zijn...

. Ging super.