Controle gechipte paarden op wedstrijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

loulou

Re: Controle gechipte paarden op wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 22:10

dressuur Ja

nooit naar gevraagd, ook niet bij de pony's

nou moet ik zeggen dat ik maar 1x in de maand start en altijd op dezelfde 2 locaties. (zijn maar kleine wedstrijden)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 00:34

Lielle schreef:
klopt niet helemaal. De algehele verplichting om te chippen (dus ook die shet in de wei) geldt pas per 1 januari 2007.

Om te mogen starten moeten ze gechipt zijn, en al langer dan de landelijke chip verplichting er is (of DNA)

Inprincipe zouden er dus geen ongechipte (of onge-DNA-de) paarden op wedstrijden kunnen/mogen verschijnen... omdat je zonder chip geen startkaart krijgt.
Wij hebben nu 2 wedstrijden meegemaakt waar gecontroleerd werd (bepaalde startnummers), en verschillende keren dat van bepaalde rubrieken de prijswinaars gecontroleerd werden. (ging dan om paspoortcontrole en weet niet of dan gelijk het chipnummer gecontroleerd werd)

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 00:45

Ik ben zelf nog nooit gecontroleerd maar heb al meegemaakt dat er stevig gecontroleerd werd.
Zelf één keer gezien dat er een dopingtest werd gedaan op een aantal dressuurpaarden (L1) op een indoorconcours in de regio.
Dus het kan altijd.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 07:37

loulou schreef:
dressuur Ja

nou moet ik zeggen dat ik maar 1x in de maand start en altijd op dezelfde 2 locaties. (zijn maar kleine wedstrijden)

Zijn dat gewoon KNHS wedstrijden? Wat raar... Bij ons moet je altijd je startkaart en paspoort laten zien, voor je aan de proef begint.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 07:43

Dat is een beetje regio-gebonden, paspoort laten zien aan de jury's. Ik zie het in Brabant dus eigenlijk nooit, buiten brabant zie je wel nogal wat mensen met de paspoorten naar de jury's lopen. Persoonlijk vind ik het onzinnig oponthoud, volgens mij zijn hun ook niet bevoegd om daar uitspraken over te doen (maar daar kan ik naast zitten).

Ik ben zelf ieder jaar wel eens gecontroleerd op de chip. Maar ik rijd aangespannen wedstrijden, is misschien wel anders. Zie daar ook veel vaker dopingcontrole namelijk. Maar dat verschil kan goed komen omdat categorie 1-2 (nationaal) toch net even iets anders is dan regionaal, hoger opgeschaald en hoger prijzengeld en zo.

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 07:45

Ik ben voor het eerst dit jaar gecontroleert en tot onze schrik klopte het nummer niet met wat in het paspoort staat. Bleek dat mijn paard twee chips te hebben wij snapten er niks meer van maar het is gelukkig toch nog goed gekomen.
Beter twee chips dan geen chip zullen we maar zeggen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 08:00

Neonlight schreef:
Dat is een beetje regio-gebonden, paspoort laten zien aan de jury's. Ik zie het in Brabant dus eigenlijk nooit, buiten brabant zie je wel nogal wat mensen met de paspoorten naar de jury's lopen. Persoonlijk vind ik het onzinnig oponthoud, volgens mij zijn hun ook niet bevoegd om daar uitspraken over te doen (maar daar kan ik naast zitten).

Een jurylid leest geen chips, maar voor zover ik weet mag de jury je erop uitsluiten als bij controle van het paspoort blijkt dat je entingen niet in orde zijn (en als het niet de jury is, dan is het wel de federatievertegenwoordiger - of hoe die tegenwoordig heet - bij wie de jury dit moet melden). Tegenwoordig wordt er echt streng gecontroleerd op entingen en niet alleen meer bij endurancewedstrijden, maar bij alle disciplines. En de entingshistorie vind je nu eenmaal in het paspoort.

Hier in het oosten gebeurt het ook wel eens dat een jurylid de papierwinkel niet hoeft te zien, maar ik maak toch vaker mee dat het wél moet dan niet als ik een dressuurcombinatie bij de jury kom aanmelden.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 10:29

Na de prijsuitreiking van Regiokampioenschappen werd bij mijn pony de chip gecontroleerd.
Verder zie ik hier dat ze de laatste tijd steeds vaker ruiters niet laten starten omdat de entingen niet in orde zijn!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 10:34

Inderdaad, de federatievertegenwoordiger mag hierop controle uitvoeren. In deze regio is er echt geen een jury die een paspoort in kijkt! Wel is er steekproefsgewijs controle door de federatievertegenwoordiger.
Hier neemt ook niemand een paspoort mee als ie zich gaat melden bij de jury, iedereen laat dat in de auto liggen.

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 10:34

Ik ben zelf geloof ik nog nooit gecontroleerd. Wel eens meegemaakt dat een stalgenootje dat ik groomde die dag gecontroleerd werd. Zelfs de 4 keer dat mijn pony door de douane moest is hij niet gecontroleerd...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 10:36

Heb al meerdere malen controle gehad op de chip. Entingen wordt nog vaker op gecontroleerd.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 10:46

Alane schreef:
Lielle schreef:
klopt niet helemaal. De algehele verplichting om te chippen (dus ook die shet in de wei) geldt pas per 1 januari 2007.

Om te mogen starten moeten ze gechipt zijn, en al langer dan de landelijke chip verplichting er is (of DNA)

weet ik. Maar er werd opgemerkt dat alle paarden (ook de pensionado die nooit op de openbare weg komt) al gechipt moet zijn, en dat heb ik even bijgesteld.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 11:41

Maar als die pensionado met spoed naar de kliniek moet vanwege koliek o.i.d., dan valt ook hij onder de regels voor vervoer van paarden over de openbare weg.

Is het ook niet zo dat een dood paard niet van het erf mag als er geen chip in zit? Ik kan me herinneren dat een Welshfokker hier op Bokt daar pas geleden mee te maken heeft gehad, maar ik kan het betreffende topic zo snel niet vinden.

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 11:53

Volgens mij mag een dood paard sowieso niet vervoerd worden behalve door de rendac of iets soortgelijks.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 11:55

Ja klopt. Een dood paard mag niet opgehaald worden als er geen chip in zit. Dat vertelde de man van de verzekering mij tenminste. Een dood paard mag idd alleen maar opgehaald worden door een bevoegd bedrijf.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 12:42

Mexx schreef:
loulou schreef:
dressuur Ja

Zijn dat gewoon KNHS wedstrijden? Wat raar... Bij ons moet je altijd je startkaart en paspoort laten zien, voor je aan de proef begint.

ja gewone knhs wedstrijden Ja

misschien dat het idd regio gebonden is dan.
als ik een keer naar andere wedstrijden ga zal ik hem voor de zekerheid dan toch maar meenemen. had er nog nooit van gehoord dat er zo vaak gecontroleerd werd
(zul je net zien dat ik morge gecontroleerd word Knipoog )

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 12:45

loulou schreef:
Mexx schreef:

ja gewone knhs wedstrijden Ja

misschien dat het idd regio gebonden is dan.
als ik een keer naar andere wedstrijden ga zal ik hem voor de zekerheid dan toch maar meenemen. had er nog nooit van gehoord dat er zo vaak gecontroleerd werd
(zul je net zien dat ik morge gecontroleerd word Knipoog )

Bij ons is het standaard dat de voorlezer je voor de proef bij de jury aanmeldt en dan de startkaart en het paspoort laat zien voor controle. Tenminste bij outdoorwedstrijden, bij de indoorwedstrijden gebeurt het via een steekproef.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 12:48

Lielle schreef:
Alane schreef:

weet ik. Maar er werd opgemerkt dat alle paarden (ook de pensionado die nooit op de openbare weg komt) al gechipt moet zijn, en dat heb ik even bijgesteld.

En dat is ook niet helemaal correct Haha!
note: lees voor transponder: chip of middels ontheffing DNA
Sinds 1 jan. 2006 gelden de volgende regels:
ieder veulen dat geboren wordt moet binnen 7 maanden voorzien zijn van transponder en paspoort.
stamboek en/of sportpaarden paarden geboren vóór 1 januari 2004:
paspoort: altijd verplicht
chip: altijd verplicht

Paarden geboren vóór 1 januari 2004 en niet bij stamboek of sport ingeschreven:
paspoort:
• Bij vervoer
• Bij slacht
• Bij export
• Bij behandeling met medicijnen waardoor de bestemming voor menselijke consumptie niet meer is toegestaan
• Merries die na 1 januari 2004
een veulen hebben geworpen
• Vanaf 1 januari 2007 altijd.

transponder:
• Bij slacht
• Bij export
• Bij behandeling met medicijnen waardoor de bestemming voor menselijke consumptie niet meer is toegestaan
• Merries die na 1 januari 2004
een veulen hebben geworpen
• Vanaf 1 januari 2007 altijd

let wel: geen paspoort zonder transponder, maar er zijn paarden die alwel een paspoort hadden maar nog geen transponder.

bron: www.nl-paardenpaspoort.nl

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 12:52

helder, bedankt Alane Ja

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 13:18

Ik ben ondertussen de afgelopen jaren ook meermalen gecontroleerd
Maar waarom er nu op deze manier zo word gecontroleerd op de ineentingen is mij een raadsel, ik weet niet beter als dat een jurylid kan controleren op de juiste wijze van enten en ik rijdt nu ondertussen een jaartje of 18 wedstrijden.
Wat is het volgende waar ze weer pietluttig over gaan doen Dromen we zullen straks ipv 1 jaarlijkse enting zeker 2 jaarlijks moeten enten, en straks zeker ook dat niet alleen paspoort/chip controle van het paard maar ook voor ons, en zo kunnen we nog wel even doorgaan Verdrietig

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 13:22

Ja inderdaad. Ze worden wel steeds strenger. Ik zie ook nog wel gebeuren dat we niet alleen het paardenpaspoort, maar ook ons eigen paspoort of ID mee moeten nemen Gaaaap

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 13:46

Ik ben nog nooit gecontroleerd maar ik heb wel altijd het paspoort mee want daar zit ook mijn startkaart in. Veder heb ik wel een keer voorgelezen en moest de combinatie aanmelden bij de jury en daar controleerde ze wel. er werden die dag ook mensen uitgesloten omdat de entingen niet in orde waren.

Ik weet we dat als je je paard wilt vervoeren dat je paard dan gechipt moet zijn.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 20:27

Ben nog nooit gecontroleerd en ga gemiddeld 2 per maand op wedstrijd.

Dode paarden worden door de Rendac zonder problemen opgehaald. Ook zonder chip. Helaas pasgeleden 2x mogen meegemaken Verdrietig