instructeur als jury? en dan?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

danifur

Re: instructeur als jury? en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 17:07

mijn instructrice jureerd ook niet, maar ze is behoorlijk kritisch.
Dan heb je gewoon geen goed instructeur gevonden als die alles door een roze bril zien.
De mijne legt de lat elke keer een beetje hoger, en ziet echt niet alles door een roze bril.
soms vind ik t juist wel goed, en dan vind zij t nog niet goed genoeg.

Niek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 17:10

bij mij jureerd heel soms ook wel eens een "bekende", maar dit weet ik pas wanneer ik de baan in kom.

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 15:15

De jury krijgt een startlijst thuis gestuurd.
Wanneer hij ziet dat er leerlinegn of familieleden meedoen, kan hij dit doorgeven aan het secretariaat en kan er gewissled worden met de jurys / ringen.

liz_wouwsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 16:06

gwoon rijden!! ik heb het ook al eens meegmaakt dat ik wedstijd ging rijden met mijn fries en kwam erachter dat mijn instructeur in het hokje zat maar diegene let dan erop hoe je in de ring bent met je paard en hoe je je proef rijd en niet op dat ie jou lesgeeft en je daar op beoordeeld! Lachen had toen super gereden want het was echt heel goed en had toen 172 punten in de L1!! maarja nu is het helaas over... niet geschikt ervoor maar heb nog een dochter van deze fries en die ga ik volgend jaar starten!! dus t maakt helemaal niet uit of je instructeur er zit of niet ...

MJTulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 17:58

chelsea82 schreef:
De jury krijgt een startlijst thuis gestuurd.
Wanneer hij ziet dat er leerlinegn of familieleden meedoen, kan hij dit doorgeven aan het secretariaat en kan er gewissled worden met de jurys / ringen.

Niet helemaal waar. Je krijgt soms ook een lijstje met niet meer dan 'op een gruwelijk vroeg tijdstip bij die en die manege aanwezig, u heeft ring 2'

En dan nog iets: verenigingen vinden het vaak heel fijn om hun eigen leden als jury uit te nodigen. Het is moeilijk om het vereiste aantal juryleden bij elkaar te krijgen (het is dus makkelijker om twee weken van te voren te bellen en te zeggen: 'zeg, ik heb je gewoon weer ingepland, daar had je toch wel rekening mee gehouden?').

En verder hebben eigen juryleden nog een voordeel: bij veel verenigingen is het een ongeschreven regel dat die geen vergoeding vragen. Dan komen ze wat makkelijker uit met de begroting.

Vervolgens mag je als jury heus zeggen welke ring je wilt!
Je kunt kiezen uit eentje met drie mensen uit je eigen stal, eentje met vier mensen van je eigen vereniging en eentje met iemand waar je de werkgever van bent....

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 07:17

juist Kataklopje, het is de praktijk ondoenelijk om een ring met alleen maar vreemden te krijgen! Dan zou je al minstens 100km verderop moeten gaan jureren!

Ik blijf erbij: een regel die alleen gemaakt is om excessen te voorkomen. In het dagelijks leven leer je er maar mee omgaan, het kan niet anders.

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 18:12

kataklopje schreef:
Niet helemaal waar. Je krijgt soms ook een lijstje met niet meer dan 'op een gruwelijk vroeg tijdstip bij die en die manege aanwezig, u heeft ring 2'

(even off-topic;)
of je wordt gebeld of je tijdens een concours de Z dressuur wilt beoordelen, krijg je inderdaad een zoals hierboven beschreven briefje, kijk je op www.startlijsten.nl zie je dat je maarliefst 2 Z combinaties mag jureren en verder de hele middag bixie kindertjes aan je voorbij ziet trekken.......
(wat doe je daarmee dan?)

MJTulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 21:17

Nou, ahum, ik heb me dus gewoon nooit opgegeven voor de Z-jurycursus... Bloos
Ik heb een vriendin die altijd meewil om Bixies te jureren. Tranen met tuiten hebben we ons al gelachen bij die kids... Haha!
En ik heb liever een hele middag A-proefjes dan dertig L-ruiters die rijden alsof ze binnen drie weken klaar moeten zijn voor de Olympische Spelen en onderwijl hun voorlezer uitmaken voor rotte vis.

Maar nu even on topic:

Waar ik een bloedhekel aan heb is als voorlezers/instructrices/moeders mij iets in m'n oor fluisteren over 'zielig' en 'nog nooit een winstpunt' en 'allerlaatste proef met deze pony/paard'...
Er wordt wat leed uit de kast getrokken om je te bewerken....

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 21:24

kataklopje schreef:
Ik heb een vriendin die altijd meewil om Bixies te jureren. Tranen met tuiten hebben we ons al gelachen bij die kids... Haha!
En ik heb liever een hele middag A-proefjes

heb je zaterdagmiddag niets te doen? Schijnheilig

Stacy S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 22:32

haha ik zou echt ontzettend balen! hij weet precies hoe je paard kan lopen! maar misschien is het ook wel eens goed hoe je instructeur kan zien hoe je je proefje rijd.. gelukkig heb ik het nog nooit meegemaakt.. vriendin van me wel... maar ik zou wel gewoon rijden!

Walco_Aqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 18:00

Ik heb ook al ooit mn instructeur als jury gehad, dat was zelfs tijdens een selectiewedstrijd. Ik vind dat dat niet moet kunnen en zeker niet tijdens een selectiewedstrijd. Ik snap niet waarom ze niet gewoon dan tijdens die selectiewedstrijd jury's uit een andere kring kunnen nemen.

saden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 18:01

Ik heb dus vandaag mijn insructeur als jury gehad. Ze heeft me net zo als de rest beoordeeld. Met een nette 188 punten die verdiend waren. en een 5de prijs

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 18:27

En hoeveel had je in de andere proef of heb je maar 1 proef gereden?

saden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 21:02

In de andere proef had ik 180. Het eerste winstpunt in de ring. Ik moest als 12de starten ongeveer.

liz_wouwsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 08:59

zo das goed Saden!! gefelisiteerd nog!! was eigenlijk voor gister bedoelt maarja dan moet t maar nu Knipoog hihih liefs liz

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 11:41

kataklopje schreef:

Vervolgens mag je als jury heus zeggen welke ring je wilt!
Je kunt kiezen uit eentje met drie mensen uit je eigen stal, eentje met vier mensen van je eigen vereniging en eentje met iemand waar je de werkgever van bent....

Het is inderdaad moeilijk om niemand in de ring te hebben die je kent. Sowieso als je langer jureert zie je denk ik wel steeds dezelfde combinaties terug.
Maar bij een instructeur vs lesklant zit je toch in een iets andere positie dan iemand die bij jouw vereniging rijdt oid:
a) Stuur je lesklant naar huis met een verliespunt en ze stoppen totaal over de emmer met lessen en je zit dus aan je eigen inkomsten
b) Het staat erg leuk als jouw lesklantje zijn rubriek wint met 2 winstpunten... kan extra lesklanten aantrekken.

Zo hoort het natuurlijk niet te werken maar ik ben bang dat het ooit wel eens zo werkt...
Bij iemand die bij jouw vereniging rijdt krijg je op zijn ergst een kwaaie kop, nou, daar zijn de dames en heren juryleden vast wel aan gewend Knipoog Clown

MJTulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 15:05

Commerciële belangen zijn risky, en het is het gewoon het mooist als je geen mensen jureert die je ook lesgeeft. Maar daarnaast, om te relativeren: vissen we niet allemaal in dezelfde vijver? Lopen er nog vooroordeelloze mensen op wedstrijden rond die nérgens belangen bij hebben? (de objectivo's... Haha! )

En heb je niet overal mensen die eigenaar of fokker van het paard zijn, instructeur, lover, stalhouder of - erger nog - de 'ex'-versie daarvan?
Ach gut

Het leven is een rollenspel. Op het moment dat je jury bent, hoor je volledig in die rol te zitten en al je andere dingen en dingetjes even te vergeten. Als je dat niet kunt, moet je niet gaan jureren.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 16:13

Mijn instructeur zal er alles aan doen om mij niet in zijn ring te krijgen. Puur vanwege het gel.ul.