Parade rijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Parade rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 08:29

Ik mis het als kiespijn. Bij een kampioenschap een parade van alle kampioenen vind ik meer dan genoeg.

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 08:59

Ik mis het niet, heb er ook nog nooit 1 gereden trouwens.
Zelf vind ik het te gevaarlijk, niet alle mensen hebben hun paard/pony in bedwang in een parade. Ook heb je last van pony's de trappen. En je zult maar als 1e moeten starten en de parade is aan het eind van de wedstrijd Nagelbijten / Gniffelen lekker lang wachten!
Nee, van mij mag het op kampioenschappen of belangerijke wedstrijden, maar liever niet bij elke normaale wedstrijd.

hanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 09:35

Ik mis het niet, ik vond het ook niet leuk om parade te rijden, maar dat kwam misschien ook wel omdat ik altijd met vaandel reed en enorme hekel aan dat ding had...
De paradeprijs wonnen wij ook nooit, niet zo vreemd eigenlijk als de halve club bestaat uit een stel eigenwijze shetlanders die tijdens het opstellen de beplanting van de hindernissen opeten Nagelbijten / Gniffelen

Marritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 11:27

Ik heb 1 keer een parade gereden, opzich vond ik het leuk om te doen, alleen als je al aan het begin moet starten vind ik het onzin dat je op zo'n parade moet wachten Nagelbijten / Gniffelen
Van mij hoeft het dus ook niet Lachen

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 11:42

ik mis het ook niet echt... eerst reden wij bijna elk concour parade (veel ponyruiters en 2 4-tallen.. dusja..)
nu rijden wij maar met 3 tot 4 ponyruiters op concour, iedereen rijd alleen dressuur, dus dressuuren en weg...
ik niet, maarja, k ga niet in me uppie parade rijden Haha! Knipoog dus ik rijd nooit geen parade meer...
hier doen ze het nog best vaak (noord brabant)

Niek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 10:09

Wij rijden altijd parade met onderlinge wedstrijden *zucht* duurt lang, in de winter is het koud, loopt uit etc. Het is altijd wel gezellig gezamenlijk als club Haha!

maar op een officiële wedstrijd heb ik het nog nooit meegemaakt Knipoog

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 16:58

Bij ons op de lrv tornooien in Belgie is het telkens opnieuw weer parade. Ik stond er 4 u geleden nog in en warm dat het was met die dikke vest aan! Dat vind ik er het vervelendste aan. Als er nog niet in zomeruniform gereden wordt, kan het goed zijn dat je daar zo 3 kwartier met je dikke zwarte jas in een temperatuur van 30° en meer moet staan. En zoals al eerder vermeld, wanneer de prijzen worden uitgereikt: al die paarden die zo zot worden als iets! Ik kan die parade ook wel missen als kiespijn maar het is een verplichting om zo vaak mogelijk mee te rijden. Gemiddeld staan we er met 3 Haha! dus zeker geen talrijke opkomst van onze club. En altijd dat zelfde: groet aan, groef af, gebed, uitreiking prijzen groepsdressuur en dan nog zo'n hele toer rondwandelen. Dikke fun! (sarcastisch weliswaar)

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 18:10

vorige week was bij ons ook weer voor het eerst parade...is echt super om te zien...alleen wij moesten al heel vroeg rijden en dan is het best lang wachten op parade..
maar ik vind dat ze dit wel vaker mogen doen..is gewoon super..bij ons was er een pony (liep midden in) maar die raakte in de stress en die bleef maar aan het steigeren (gelukkig is alles goed gegaan..) maar beetje gevaarlijk vind ik het wel eigenlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 18:50

Ik vond het laatst wel weer leuk, maar van mij hoeft het verder niet. Wat een gedoe, het duurt lang, is altijd aan het eind van de dag en met al die gekke paarden ook nog eens gevaarlijk. Nee van mij hoeft het niet

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 18:53

Hadden we 'vroeger' (lees: 10-20 jaar geleden) dan heel andere paarden? Ik heb heel wat parades gezien, maar ik heb echt maar heel incidenteel een paard aan de kletter zien gaan of zien steigeren. Over het algemeen liep alles gewoon braaf en netjes in het gelid, hooguit werd er eens wat gedraaid en gemiept als er harde wind stond of als het regende (ging het hele spulletje met de kont in de wind staan). Maar 'gekke paarden'... nee, dat heb ik nooit meegemaakt. Niet bij de pony's en niet bij de paarden.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 18:58

Pfff .... dat heb ik toch wel anders meegemaakt, hoor Karin. Er stonden altijd steigerende en miepende pony's buiten het gelid. En de ereronde was een waar racefestijn Haha!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 19:05

De laatste keer dat ik parade heb gereden ging er anders wel een deelneemster met een ambulance van het veld. Toen waren de parade's op de gewone concoursen al wel een tijdje afgeschaft. Heb nog nooit zo'n grote puinhoop tijdens een parade gezien als toen. Het was op de Gallopade in Wierden in 1995, elf jaar geleden dus.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 19:11

Tja, maar gebeuren zulke dingen niet ook gewoon op een wedstrijdterrein buiten de parade om?

Vroeger hoorde de parade er gewoon bij. Tegenwoordig is een veel gehoord excuus 'dat kan niet met mijn paard, dan flipt hij'. Dat is meer wat ik bedoel. 'Vroeger' kon het toch ook? Zijn de paarden van nu dan zo anders of durven de ruiters gewoon niet?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 19:15

Karin schreef:
Tja, maar gebeuren zulke dingen niet ook gewoon op een wedstrijdterrein buiten de parade om?

Vroeger hoorde de parade er gewoon bij. Tegenwoordig is een veel gehoord excuus 'dat kan niet met mijn paard, dan flipt hij'. Dat is meer wat ik bedoel. 'Vroeger' kon het toch ook? Zijn de paarden van nu dan zo anders of durven de ruiters gewoon niet?

Mee eens! Ik liep ook al weken voor die parade aan te miepen dat het niets zou worden. Mijn paard heeft zich voorbeeldig gedragen en vond die aandacht ook erg leuk. Een hoop mensen hebben zich druk lopen maken tot en met en alles is erg goed verlopen bij deze parade, dus ik ben het hier wel mee eens Knipoog

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 19:21

Karin, ik geef eerlijk toe dat ik wel wat beters te doen heb als een uur lang (of langer) naar allerlei toespraken en prijsuitreikingen te staan luisteren op een stilstaand paard. Mijn paard loopt ook liever in de wei. Zoals ik al zei: op kampioenschappen vind ik het wel mooi maar voor de rest kan het me gestolen worden. In mijn geval heeft het niks te maken met wel of niet durven; ik draai er mijn hand niet voor om, maar ik heb er gewoon geen zin in en vind het tijdsverspilling.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 19:36

Het is ook allemaal veel individualistischer geworden, dat houd je helaas niet tegen. Dat 'groepsgevoel' van vroeger mis ik wel. Maar dat is een ander punt, dat bedoel ik hier niet. Als iemand vindt dat-ie z'n tijd wel beter kan besteden, wie ben ik dan om dat belachelijk te vinden?

Waar ik op doel: veel reacties hier hebben betrekking op 'gevaarlijke toestanden' en 'gekke paarden'. Dan vraag ik me af waarom het vroeger dan wél kon.

Maar misschien moet ik me dat helemaal niet afvragen, ik rijd tenslotte al jaren geen dressuur- en springwedstrijden meer. Knipoog

TouchAndGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 20:36

Bij de pony kringwedstrijden in Friesland (tuskenwaadenklif) doen ze het nog steeds.
Ik vind het verschrikkelijk. Het is ook gewoon onverantwoord hoe sommige prijswinnaars hun ereronde rijden. Valt mij mee dat er nooit iemand onder uit gaat. Ja
Mijn pony word erg druk van het lange wachten, en de pony's die achter je langs scheuren.

Verder vind ik het wel leuk om zo alle clubs bij elkaar te zien! Lachen
En de onderlinge strijd is dan ook wel grappig Tong uitsteken

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 06:02

verhuizen naar het zuiden van Friesland... hier hebben de ruiters en de organisatie wel wat beters te doen....

sorrie voor de fans, maar ik vind het echt hopeloos! Na afloop allemaal verzamelen voor de punten en de bekentmaking van de prijswinnaars, zonder paard, ook leuk!

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 12:23

Hmm, met de pony heb ik nog genoeg parades gereden, dat werd ook bijna standaard op elk concours gehouden. Heb met de pony ook met vaandel gereden en ben met een paard nog eens paradecommadant geweest.

Aan de ene kant heeft het wel wat maar eigenlijk vindt ik t prima dat t er niet meer is!
Je kunt mooi na je proeven de boel opruimen/naar huis brengen.
Het duurt eigenlijk altijd veeeeeel te lang, helemaal als je in ring 20 gereden hebt Knipoog

Maar je kunt wel merken dat de paarden t ook niet meer kennen. Als ze op een kampioenschap in eens in een parade moeten flippen ze aan alle kanten Nagelbijten / Gniffelen

Nikki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:16

Op de Gelderse Kampioenschappen vorig jaar hebben we gewoon een parade gereden. De pony's waren wat opgefokt,maar ik vond het een mooi gebeuren! Als je dan kampioen bent, zijn er tenminste genoeg mensen die je toejuichen! Knipoog Nee, ik vind het horen bij de regiokampioenschappen. Op gewone wedstrijden hoeft het niet, maar op de regiokampioenschappen blijf je toch meestal langer..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 09:28

vroeger geweldig, maar nu hoeft het niet meer. Ik heb idd ook nog met vaandel gereden, en de strijd voor de best paraderende afdeling akn ik me ook nog wel herinneren Haha!

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 09:37

xjudithx schreef:
Ik wist niet dat er geen parade meer gereden wordt. Ben dan ook al een aantal jaar niet meer op een wedstrijd geweest. Ik vond het altijd leuk. Wij wonnen op een gegeven moment iedere keer de prijs voor orde en netheid voor kleine clubs (ponyclub de Mortel uit Mook-Middelaar). Tijdens de parade reden we blijkbaar heel netjes, maar tijdens de ereronde ging het er nogal eens wat onstuimiger aan toe Clown

Oh ja, best paraderend was het ipv orde en netheid!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 09:38

Bij ons heette het heel simpel 'de paradeprijs'. En het was hier ook altijd dezelfde club die ermee vandoor ging. Haha!

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 15:32

Zo'n paradeprijs heb ik echt nog nooit van gehoord. Klinkt wel leuk.. Dan doet iedereen tenminste zijn best om er nog een beetje netjes uit te zien Clown

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 05:43

totdat je doorhad dat idd 1 van de grote clubs hem altijd won... de jury bestond dan ook uit willekeurige mensen uit het publiek....

wij hadden een kleine club, 6 tot 8 ruiters en die maakten geen schijn van kans tegen clubs die bv 2 schimmels naast elkaar konden opstellen e.d.