De eerste wedstrijdervaring van Cres met Jura

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 12:04

Jura schreef:
Citaat:
Maar daar is hier geen sprake van

Wat wil je nou eigenlijk zeggen, dat ik Cresje niet goed heb begeleid?

Ik begrijp ook niet helemaal wat Lovely nou bedoelt Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 12:06

Lovely"]

Uiteindelijk ligt de oorzaak altijd bij de ruiter/africhter. Tenzij je zo'n draak van een paard hebt, dat er eigenlijk niks zinnigs mee te doen is. Maar daar is hier geen sprake van.
[/quote]

Maartje, ten eerste beter lezen en ten tweede gaat dit niet eens over jou.

Daarbij denk ik niet dat dit waar is:
[quote="Jura schreef:
het enige was dat hij wat gleed af en toe omdat hij op blote voeten liep

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 12:37

Lovely"]
[/quote]

Zo kwam het wel over. En je hoeft niet zo kleinerend te doen van: 'beter lezen'.

[quote="Lovely"]
[quote="Jura schreef:
[/quote]

En hoe kan jij nou weten of hij wel of niet gleed?? Je was er niet eens bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 12:47

Jura"]
[quote="Lovely"]
[/quote]

Zo kwam het wel over. En je hoeft niet zo kleinerend te doen van: 'beter lezen'.
[/quote]
Als je die zin en de zin ervoor goed had gelezen, dan had je geweten dat het 'daar' in de laatste zin gaat over de zin ervoor.

[quote]
[quote="Lovely"]
[quote="Jura schreef:
[/quote]

En hoe kan jij nou weten of hij wel of niet gleed?? Je was er niet eens bij.
[/quote]

Hij zal heus wel gegleden hebben, ik denk alleen niet dat dat het enige was.

obsession

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 13:00

Sorry hoor lov maar ik vind dit echt nergens over gaan!
Als er iemand is die zn paard goed begeleid is het jura wel! Ze geeft dr paard nergesn de schuld van en glijden doen ze echt zonder ijzers en ieder paard begint daar dan onzeker van te lopen dus dat speelt zeker een grote rol in t verhaal!

Jura ik vind dat je t super gedaan hebt hoor! Is cres niet te koop toevallig? Haha! Haha!
Zo te horen klinkt hij als een superknollie!

Veel succes verder! Wat zijn je verdere plannen met hem?

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 13:02

Dank je Obses! Lovers
Of hij te koop is moet je aan Eyes vragen! Haha!
(maar ik hoop dat ik nog lang op hem mag rijden) Lachen
Ik hoop dat we lekker wedstrijden gaan rijden en zover mogelijk komen en misschien ook wat springen...

Maar Lovely, ik begrijp nog steeds niet waar je nou op doelt...hoezo was dat niet het enige, wat was er nog meer volgens jou? Verward

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 13:03

obsession schreef:
Sorry hoor lov maar ik vind dit echt nergens over gaan!
Als er iemand is die zn paard goed begeleid is het jura wel! Ze geeft dr paard nergesn de schuld van en glijden doen ze echt zonder ijzers en ieder paard begint daar dan onzeker van te lopen dus dat speelt zeker een grote rol in t verhaal!
?

mag ik het daar niet mee eens Haha! zijn zowel anouk als ik rijden met paarden op blote voeten die niet glijden en ook niet onzeker lopen.
Ik ken nog een aantal paarden ( ook mijn oude pony arabier) die er geen moeite mee hebben.
zelfs op de a'doornse glijd ie niet

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 13:05

Oké dan zal ik je vertellen waarom hij af en toe glijdt: het is een heel groot, lang en slap paard. Jullie paarden zijn compacter en al veel verder in de africhting. Maar omdat het nog zo'n slungel is, glijdt hij gewoon af en toe. Dat is toch niet zo vreemd?

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 13:11

Ik heb het ook niet over jouw paard jura Lachen
Ik zie ook zat paarden die wel glijden heb ik geen probleem mee hoor mijn vorige paard reed ik ookaltijd met stiften en dan nog gleden we met regelmaat ana de grond.

alleen om dan te zeggen dat alle paarden voorzichtig gaan lopen en glijden zonder stiften/ijzers das niet waar.
overgens heb ik het topic nog eens doorgelezen maar denk dat je lovley totaal verkeerd begrijpt.
zij had het over trainene en dat andere ruiters dan hun paard de schuld geven als het niet goed gaat doordat ze thusi niet klaar zijn ( en jij dus niet) zij qoute dan appie en daar denk jij (als ik het zo lees )dat ze jou bedoeld kan het mis hebben hoor.
Wel mooi dat hij je zelfs de eerste keer met stress etc toch zo'n fijn gevoel kan geven dat beloofd wat voor de toekomst Party!!

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 13:13

Jura schreef:
. Jullie paarden zijn compacter en al veel verder in de africhting.

Nu is mijn paard verder in de africhting (teminste dat mahg ik hopen *LOL* )
de eerste keer dat ik starte was hij precies op de dag af 2 maanden onder het zadel.Ook gewoon voor de lol pas na een half jaar heb ik een startkaart aangevraagd en zijnw e voor het echt gaan starten

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 13:14

Ik denk dat vooral grote en slappe (jonge) paarden er moeite mee hebben, en kleinere compacte paarden er minder moeite mee hebben, omdat zij van nature al veel meer balans hebben. Razinda glijdt bijv. veel minder dan Cres. Cres heeft wat meer tijd nodig.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 13:19

Het zal hem dan wel vooral in het grote zitten, Maartje.
Die grote paarden hebben nu eenmaal meer moeite om zich op de been te houden.
Zelfs met stiften op een modderige bodem gaat Fitz nog glijden, dus ik kan me voorstellen dat Cres op blote voeten zich ook erg onzeker voelt.

Heb je Fitz gisteren niet zien glijden, zowel in de bak als op het gras?
Nou is hij ook wel druk bezig voor een kunstschaatscarriere met een dubbele Fitz, dus hij is op de goede weg. Haha!

Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-02 13:19

Nimber schreef:

mag ik het daar niet mee eens Haha! zijn zowel anouk als ik rijden met paarden op blote voeten die niet glijden en ook niet onzeker lopen.
Ik ken nog een aantal paarden ( ook mijn oude pony arabier) die er geen moeite mee hebben.
zelfs op de a'doornse glijd ie niet

Knipoog Dan mag je jezelf een gelukkig mens prijzen Knipoog
Cres doet dat dus wel, vooral als het gras licht vochtig is, maar ik denk dat dat per paard varieert. Bij mijn vorige paarden was dat ook heel verschillend. De één deed dat wel en de ander niet.
Klaar toch??? Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 13:50

Eyes schreef:
Op het technische vlak zijn we natuurlijk nog maar net begonnen en de simpele basis zal eerst nog veel meer ontwikkeld en daarna bevestigd moeten worden. En dan pas kunnen we beginnen.
Maar ik ben van mening dat prestaties pas geleverd kunnen worden als de wil om iets voor elkaar te willen doen aanwezig is. Daarom vind ik paardrijden veel meer dan alleen maar lichamelijk ontwikkelen, oefeningen aanleren en presteren. Het is meer dan je paard je wil opleggen.
Het gaat er allereerst om dat je je paard leert begrijpen. Een vermogen om in de gedachten van je paard te kruipen en een begrip opbrengen van wat hij/zij voelt in de verschillende omstandigheden en hem daarbij te ondersteunen. Zekerheid bieden daar waar hij het nodig heeft. Vertrouwen te geven daar waar het ontbreekt. Een wederzijds respect opbouwen. Een brede vertrouwensband kweken als basis van waaruit verder gewerkt kan worden.

Met deze gedachtengang ben ik het wel eens. Als je in staat bent om een paard te begrijpen, dan kun je daarmee bewerkstelligen dat je paard jou kan begrijpen. Zodra een paard begrepen heeft wat er van hem wordt verwacht dan geeft dat een veel mooier resultaat dan het 1000 keer herhalen van hetzelfde in de hoop dat hij het onthoudt. Het grote verschil zit m dan in de uitstraling die het paard (combinatie) zal krijgen, je zult daarmee een beeld scheppen van harmonie en ongedwongenheid wat nu juist het dressuurrijden zo mooi maakt (en niet alleen dressuur). Met consequent rijden op louter het opleggen van de wil bereik je dat niet.

Citaat:
Als die broodnodige basis eenmaal is gelegd dan komt de technische basis vanzelf.

De basis voor het vertrouwen, respect en begrip leg je thuis, waar je elkaar kent. Hetzelfde geldt voor de technische basis, die leg je ook thuis. Zodra je bereikt hebt dat je paard begrijpt wat er van hem verwacht wordt, ontstaat er een wisselwerking tussen beiden. Het een vult het ander aan en zo kom je steeds verder.
Naar mijn mening neem je een paard pas mee naar een wedstrijd als de technische basis aanwezig is. Op die manier kun je terug vallen op de rationaliteit als je elkaar in die situatie op niet zo goed (her)kent of begrijpt. Dan kun je de technisch bekende zaken gebruiken om de aandacht weer bij elkaar te brengen.

Ik quote mezelf maar even, dit is wat ik bedoel en niet het wel of niet wegglijden op een bodem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 13:53

Nimber schreef:
overgens heb ik het topic nog eens doorgelezen maar denk dat je lovley totaal verkeerd begrijpt.
zij had het over trainene en dat
andere
ruiters dan hun paard de schuld geven als het niet goed gaat doordat ze thusi niet klaar zijn ( en jij dus niet) zij qoute dan appie en daar denk jij (als ik het zo lees )dat ze jou bedoeld kan het mis hebben hoor.

Nee Nim, je hebt het niet mis.

Soms is het maar net wat iemand wil lezen denk ik.

Wat betreft de factoren waar het allemaal aan lag, zie ik in de verslagen van Jura en Eyes heel veel voorbij komen, niet alleen de blote voeten en de bodem.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 13:58

Whatever.

Ik heb heel fijn gereden, Cres was echt top en deed goed zijn best, kortom het was een leuke en geslaagde dag en begin van Cres zijn wedstrijdcarriere en wat jij er van denkt moet je helemaal zelf weten! Party!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 14:00

Jura schreef:
Oké dan zal ik je vertellen waarom hij af en toe glijdt: het is een heel groot, lang en slap paard. Jullie paarden zijn compacter en al veel verder in de africhting. Maar omdat het nog zo'n slungel is, glijdt hij gewoon af en toe. Dat is toch niet zo vreemd?

Een paard die nog niet op eigen benen loopt, en nog niet in balans is, glijd makkelijk op gras, dus het is een africhtingsprobleem, en het lijkt me dat dat helemaal niet erg is als je in de B start en net je eerste wedstrijdje met een jong paard rijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 14:03

Jura schreef:
Whatever.

Ik heb heel fijn gereden, Cres was echt top en deed goed zijn best, kortom het was een leuke en geslaagde dag en begin van Cres zijn wedstrijdcarriere en wat jij er van denkt moet je helemaal zelf weten! Party!!

NOu, ik haak in op iets wat Eyes zegt over africhting, opleiding casu quo begeleiding van een paard. Dus eigenlijk niet over het wedstrijddebuut van dat paard.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 14:10

Pipo schreef:
Een paard die nog niet op eigen benen loopt, en nog niet in balans is, glijd makkelijk op gras, dus het is een africhtingsprobleem, en het lijkt me dat dat helemaal niet erg is als je in de B start en net je eerste wedstrijdje met een jong paard rijd.

Precies, ik zie het trouwens niet als een africhtings'probleem', hij is pas vanaf februari onder het zadel en hij heeft gewoon wat meer tijd nodig. En hij pakt het allemaal super op.
Razinda is een jaar jonger maar al veel meer in balans, zij is veel kleiner en compacter. Maar Cres heeft wel kwaliteiten en ik weet zeker dat die pas echt naar buiten komen als hij ouder is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 14:16

Precies, ik zie het trouwens niet als een africhtings'probleem', hij is pas vanaf februari onder het zadel en hij heeft gewoon wat meer tijd nodig. En hij pakt het allemaal super op.
Razinda is een jaar jonger maar al veel meer in balans, zij is veel kleiner en compacter. Maar Cres heeft wel kwaliteiten en ik weet zeker dat die pas echt naar buiten komen als hij ouder is.[/quote]

Probleem is misschien niet het juiste woord, het is meer dat de africhting nog niet ver genoeg is, niet vreemd bij een paard wat net onder het zadel is. Aanstaande zondag moet ik zelf voor het eerst weer starten, ook de mijne is nog nooit op ander terrein geweest, en heeft veel problemen ( hengstengedrag) bij andere paarden, dus ik hoop dat ik uberhaupt blijf zitten. Het is niet makkelijk om het groene spul zomaar op wedstrijd te starten. Ik begrijp dus volkomen hoe je je voelt. Door wedstrijdritme te creeren zul je merken dat ze steeds fijner gaan lopen. 200% thuis voor elkaar hebben, dan heb je hem op wedstrijd voor 70% voorelkaar.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 14:36

Helemaal mee eens! Lachen
Toch vind ik dat het leukste, met jonge paarden bezig zijn. Ik ben nu al benieuwd wat Razinda zal doen op haar eerste echte buitenwedstrijd! Lachen

Succes alvast voor zondag! Party!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 14:39

Doe dit nu al jaren jonge paarden aanrijden, en de verdere africhting, tot ze goed M lopen ongeveer, en dan weer verkopen, vind het ontzettend leuk. Ik hoef niet zo nodig hoog te rijden, laat mij maar lekker stoeien met de jonge bokkies. Het allerleukste wat er is.

Bedankt, ik sta op de reserve lijst, dus het is nog niet zeker. Maar als ik gestart heb zal ik maandag zeker verslag ervan doen!

obsession

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 00:35

Jura schreef:
Ik denk dat vooral grote en slappe (jonge) paarden er moeite mee hebben, en kleinere compacte paarden er minder moeite mee hebben, omdat zij van nature al veel meer balans hebben. Razinda glijdt bijv. veel minder dan Cres. Cres heeft wat meer tijd nodig.

Mee eens! Obsess is ook zon grote slungel die over het algemeen met een heleboel dingen veel meer moeite heeft dan bijvoorbeeld kleinere compacte paarden. Ik merk het echt heel goed bij hem.
Enne van dat glijden is ook wel bij ieder paard anders alleen werd ff niet aangenomen door lov. Terwiijl jura er toch echt zelf bij was en eyes ook dus dan vind ik het behoorlijk zinloos om dan ze zeggen dat je t er niet mee eens bent

Maar eyes issie te koop? Haha!

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 10:36

Helemaal mee eens, grote slappe paarden hebben gewoon meer tijd nodig.

Alles is eigenlijk te koop toch? Het is maar net hoeveel je ervoor geeft! Knipoog

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 10:42

Jura schreef:
Helemaal mee eens, grote slappe paarden hebben gewoon meer tijd nodig.

Alles is eigenlijk te koop toch? Het is maar net hoeveel je ervoor geeft! Knipoog

Volgens mij is het;

Alles is te koop voor de juiste prijs Knipoog *LOL*