warmte wel of niet op wedstrijd?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kleinuh_Sjam

Re: warmte wel of niet op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 18:35

Als het echt bloedverziekent heet is mag je zonder rijjasje losrijden meestal, scheelt alweer een laag !

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 18:41

Je mag zowieso zonder jasje losrijden, en aldus het regelement:
Citaat:
Uitsluitend in het geval van extreme zomerse temperaturen (> 30º Celsius) kan de afgevaardigde beslissen,
dat de rij-jas tijdens de proef mag worden uitgelaten, behalve bij kampioenschappen. Maakt men hiervan
gebruik, dan dient gereden te worden in een wit, beige of geel overhemd of –dressuurblouse (met korte of
lange mouwen).

Soms ook in de proef

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 18:51

hafgirl15 schreef:
Toch maar wel. Anders is het idd zo zonde van je geld.

Kijk.. de ware Nederlandse aard komt naar boven.... Geld, geld!
Laatst bijgewerkt door GeJe op 25-07-06 07:26, in het totaal 1 keer bewerkt

lovemonami

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 21:31

het is wel warm maarja daar is niks aan te doen en iets korter inrijden helpt wel denk Lachen

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:12

amondi schreef:
ik merk niks aan het paard, misschien wat meer zweten. Maar een paard in goede conditie( wedstrijdconditie) gaat echt niet steunen van de warmte.Wij mensen wel! daar moet je goed op letten, maar de trailer is heerlijk koel, mits je hem maar open zet! als het echt heet is mag ik graag voor Ukkie in de trailer zitten bij het deurtje!

toch ben ik het hier niet mee eens. de meeste paarden kunnen het wel hebben, door iets minder lang los te rijden en goede naverzorging zijn ze weer de oude, maar ik was afgelopen zondag ook wel even goed in paniek.
mijn paard wordt ook 6 dagen intensief gereden en op wedstrijden wordt ze soms 3 x gestart en ze blijft lopen. meestal proef 3 de hoogste punten.
paard is dus in super conditie, maar zondag met deze hitte, was het foute boel. hebben nog geen half uur gedraafd in het losrijden. de rest alleen maar gestapt zelfs nog buiten op het erf ivm met verkoelend windje. na de laatste proef afgesponsd, stappen, afgesponsd, stappen enz. ik ben 40 minuten bezig geweest om het paard op adem te krijgen. ze was compleet over de rooie, viel bijna om van de hitte. pas na het afspoelen kwam ze een beetje bij,

dus ik heb mijn lesje geleerd en mijn paard beter leren kennen in deze omstandigheden. marijke start niet meer met deze temp.

maar dit is voor elk paard anders.
kijk wat je paard kan en of hij/zij er goed tegen kan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:36

Ik heb zaterdag ook wedstrijd,moet op het heetst van de dag,zelf kan ik het al niet goed hebben.En m'n paard is dan ook erg lui. Dus ik denk niet dat ik ga starten,ik denk dat het dan tevergeefse moeite is en risico voor niks.

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:36

Ik zou gewoon gaan... veel drinken en spons meenemen en een emmer... kan je altijd koelen... lekker kort losrijden en gata het niet dan rijd je de 2e proef niet,....

StOoRzEnDeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 15:50

gewoon gaan hoor het is niet zolang dat je op je paard zit

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:16

Paarden kunnen beter tegen de hitte dan je denkt, dus ik ga gewoon. Die van mij loopt er niet minder om. Wel een Jerrycan water mee en emmertjes. Na die tijd lekker een emmertje water geven en afsponsen ! Jasje blijft wel uit met deze temperaturen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:41

Ik ga niet,ga ons dat niet aandoen omwille van de winstpunten.Als het nu iets belangrijks was oke...maar ik vind het het gewoon niet waard.

StOoRzEnDeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:44

tja dat is je eigen keus ik denk dat je paard het niet echt erg had gevonden....je rijd toch ook gewoon door de week dan is het echt niet minder warm

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:46

Ik rijd niet vol op de dag,ook dat doe ik hem niet aan.Ik rijd/longeer hem om de dag s'ochtends of s'avonds.

StOoRzEnDeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:51

ow ik zie nu pas dat je midden op de dag moet rijden ik had alleen gelezen dat je als eerste moest dus ik dacht dat is lekker vroeg...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 21:32

Nee haha,dan had ik wel gereden.Dan was het geen punt.

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 22:30

Ik had zondag dus gewoon gereden, mocht niet in zomertenue. Maar hij liep super! 198 en 192 punten met een 1e en 2e prijs!

StOoRzEnDeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 22:32

gefeliciteerd....