Ergenis B ruiters

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

Re: Ergenis B ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 22:23

Sorry dat ik het zeg maar iedereen moet een keer beginnen en dat is dus in de B Clown . En trouwens ik zie in hogere klassen ook vaak zat dingen die ik niet door de beugel zijn. Dat zie je overal en dat zal wel altijd zo blijven. Ieder zn manier en ieder zn paard Knipoog. Maak je niet druk zou ik zeggen en kijk de andere kant uit.

groetjes een B ruiter Haha!

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 07:12

Citaat:
Ze hoeven er natuurlijk niet bewust van te zijn dat ze niet het beste doen

en daar kan de ruiter niets aan doen, dat ligt aan de instructie die ze krijgen.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 07:17

Oh, gehehe, je had het niet over de provincie friesland, maar over friese paarden? Nagelbijten / Gniffelen

Dan valt het te vergeten wat ik in mijn vorige post zei. Ookal ben ik nog steeds van mening dat dit in elke klasse, in elk dorp en op elk paardenras gebeurt.

Friese ruiters trekken niet meer dan mensen die met een kwpnner rijden, dan geloof ik nooit van mijn leven.
En tja, iedereen moet het leren, net als wat er in Kaatjes quote staat: Ze zijn zich er niet altijd van bewust. Ik zal ook wel eens onbewust een verkeerde hulp geven. En jij zal ook wel eens onbewust trekken.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 08:39

Myukii @ ik noemde simpel een voorbeeld Lachen

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 08:47

dat kan idd ook aan de instructie liggen.. maar er zijn er ook genoeg die denken dat ze het zelf wel kunnen en dan gewoon geen les hebben.

hoe dan ook, dan vind ik dat de jury daar op het protocol zeker wel iets van mag zeggen.

zoontje van mijn schoonmoeder rijd nu een pony, die is vrij vlot en zodra je aan de teugels gaat hangen rent ze nog harder. niemand durft er op te rijden, dus mag hij haar verzorgen. de 1e keer fnrs ging goed, hij had 219 punten en -6, omdatie verkeerd was gereden en haar niet op tijd op de volte kon brengen. nu de 2e keer had hij 207, hij kreeg op zijn protocol te lezen dat hij niet moet gaan staan in de beugels en dan vooral niet in haar mond moet trekken. dus meneer was weer even naar aarde terug gebracht(hij is net 12) het is op een nette en begrijpelijke manier neergezet en ik vind dat heel positief, zo kan je de ruiter op een punt wijzen die anders gedaan moet worden.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 09:07

Weet je wat mij opvalt?

Dat veel mensen altijd zo op een ander zit te letten en te pas en te onpas commentaar hebben op een ander. Wellicht heeft het meer nut je op je eigen paard en op je eigen rijden te concentreren en het beoordelen en het commentaar geven over te laten aan de jury.

Ook valt het mij op dat degene die het meeste commentaar op anderen hebben doorgaans zelf weinig en/of op behoorlijk niveau presteren... Wellicht om de aandacht van hun eigen (wan)prestaties af te leiden?

Waarom zie ik nou nooit eens een topic oid met: 'Ik was laatst op een wedstrijd en daar reed een meisje en die reed zo'n mooi proefje' of 'die had zo'n mooi paard' of 'die had echt die eerste prijs verdiend'? Misschien is het makkelijker of voelen veel mensen zich beter om iets negatiefs over een ander te zeggen dan iets positiefs...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 09:44

in het Z zie ik ook nog gezaag. En even heel eerlijk, ik heb op mijn eerste L wedstrijd ook grof gereden met mijn paard, tussen de 2 proeven in. Meneer besloot weer dat een wedstrijd betekende dat hij niets hoefde uit te voeren (hij is nogal verwend geweest Knipoog) en heb dus behoorlijk grof gereden. Af en toe peerde hij er tussenuit en dan kreeg je hem nauwelijks stil, hoop ruiters om je heen, dus tsjah, wat moet je anders...
Nu is het probleem opgelost en rijden we wel vriendelijk hoor, maar soms kan je gewoon niet anders...

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 10:20

Dat het met de B gebeurt, is niet goed, maar wel te verklaren. Als je op concours komt en naar het inrijterrein gaat waar "toppers" zich opmaken, dan zie je dat ook gebeuren en dan vaak in het kwadraat.

Om te beoordelen hoe iemand rijdt, hoef je zelf geen topper te zijn. Het is een verontrustende ontwikkeling dat er steeds geclaimd wordt dat je pas je mening zou mogen geven, als je pas zelf in het circuit zit. Dat is "bullshit". Aan de andere kant is het zo dat veel mensen commentaar op anderen hebben, terwijl ze niet weten waarop je moet letten om te beoordelen hoe goed iemand rijdt. Vaak is het meer emotie dan een oordeel om feiten. Als iemand duidelijk kan aangeven wat er mis is, dan kan daar toch niets mis mee zijn ? Het is beter voor het paard, de ruiter en de sport.

Ergeren heeft geen zin, hooguit is het een signaal om iets aan jezelf te doen.

Als iemand een proef rijdt, verwacht je dat je die proef gemakkelijk rijdt. Dus als je het gewoon goed doet, zal er minder over geschreven worden. Als je een proef niet beheerst wordt er toch vaak meegereden. Jammer voor de kijkers om te zien, misschien nuttig voor ruiter en paard.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 10:52

Ik vind ook dat tegenwoordig mensen echt bizar slecht rijden...ik rij zelf ok niet helemaal fantastisch maar je idd zoveel om je heen dat mensen echt gemeen zijn tegen hun paarden en idd lopen te trekken en te zagen verschrikkelijk......! Ik moet wel zeggen dat ik mensen op een hoger niveau meer zie trekken en doen als in de klasse B.....

Hoe meer mensen ik zo ziet rijden hoe meer mij het paardrijden gaat tegen staan....

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 11:28

Goofy44 schreef:
Als iemand duidelijk kan aangeven wat er mis is, dan kan daar toch niets mis mee zijn ?

Wel als zij dat ongevraagd doen... Iemand gaat nog altijd naar een wedstrijd om zich door een jury te laten beoordelen en niet om zich door andere ruiters/toeschouwers (ongevraagd) te laten vertellen wat zij volgens hun wel en niet goed deden.

Ik vraag mij altijd af hoe mensen dan doen als zij op concours zijn: zich ergeren aan b-ruiters en iedereen op zijn onkunde beoordelen. Als ik op mijn paard zit heb ik maar oog voor 1 ding; mijn paard.

En als ik niet aan het rijden ben valt mijn oog eerlijk gezegd altijd op mensen die wel fijn rijden of een mooi paard hebben. Dat vind ik prettiger en leuker om naar te kijken. Dus wat mij betreft geen ergenissen.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 11:35

dan denk ik weer waarom druk maken om een ander??
je rijd toch voor jezelf?? omdat jij het leuk vind om met paarden te werken?

maar het is toch makkelijker naar een ander te kijken en te bekritiseren? vroeg of laat kom je je eigen spiegel toch wel tegen.

en dan heb je nog het discussiepunt, wat is gemeen zijn met rijden? de 1 slaat steil achterover als ze zien dat je op de 'handrem' trekt, de ander kan flippen bij teveel(onjuist) spoorgebruik...

dat wreedheid tegen je paard niet kan is een feit.. maar wie bepaald hoe dat te meten?

Oliviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 11:38

lang niet alle ruiters in de B hebben dat hoor..

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 11:47

Ach je kan niet alle B ruiters over 1 kam scheren. Tuurlijk zie je combinaties die beter thuis nog even door hadden kunnen oefenen, maar als het goed is zien ze dat terug op hun protocol.

Ik zie ook hele mooie combinaties in de B. Het enige waar ik wat voor te zeggen vind, is het spoorgebruik in de B.

Ik ben van mening dat je de B oefeningen prima zonder spoor kan rijden en dat verwacht mag worden dat je je paard goed voor het been hebt.

Niet dat al het spoorgebruik in de B slecht is, maar je ziet nog wel eens mensen die er niet mee om kunnen gaan. De meer ervaren ruiters zullen toch doorstromen naar de L, ook zonder spoor in de B.

Gehaktbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 13:01

Dat doen niet alleen B ruiters hoor.

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 13:11

Citaat:
Het enige waar ik wat voor te zeggen vind, is het spoorgebruik in de B.

helemaal mee eens, de b is voor beginners en daar horen geen sporen
aan te hangen.

Als je op een manege eens bij de lessen gaat kijken zie je toch veel instructie
die de kinderen/leerlingen flink laat doorsjorren aan de teugels om 't paard "nageeflijk"
te krijgen."zet er maar flink druk op."
en dat is toch t begin vd ellende.
idd zijn er mensen die helemaal geen les hebben
maar de meerderheid toch wel.imo.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 13:15

Spoorgebruik ben ik niet met jullie eens eigenlijk.. Ik rijd zelf geen wedstrijden hoor, nog niet, maar rijd toch (of beter gezegd, rééd toch, want ik ben niet meer van de sporen en de hulpteugels etc.) ook met spoortjes. Gewoon om mijn paard net wat beter voor het been te krijgen.

Al jullie vinden dat B ruiters hun paard al perfect voor het been horen te hebben, moeten Z ruiters dat al helemaal. Dus eigenlijk sporen voor niemand, vind ik Lachen

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 13:17

Tsja.. wat zal ik zeggen. Heb vrijdag geschreven bij een wedstrijd, te sneu. Ze zouden eigelijk gediskwalificeerd moeten worden als er zo gezaagd word. Ruggen hardstikke vast, veelste diep, en maar prikken met die sporen. Heb bij 1tje op het protecol gezet: tip van de schrijver: stop met zagen. Nou boos dat dat mens was geworden . Nee ik zaag niet das dierenmishandeling blabla..nou als je het zo goed weet :S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 13:19

Kaatje schreef:
Citaat:
Het enige waar ik wat voor te zeggen vind, is het spoorgebruik in de B.

helemaal mee eens, de b is voor beginners en daar horen geen sporen
aan te hangen.

en als de ruiter nu toevallig al hoger heeft gereden en het paard er gewoon beter op loopt?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 13:22

Sisco4life schreef:
Heb bij 1tje op het protecol gezet: tip van de schrijver: stop met zagen. Nou boos dat dat mens was geworden .

En terecht dat ze boos werd!!! Waar bemoei jij je mee dan? Jij bent toch geen jury?

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 13:22

En de jury liet toe dat jij zomaar wat op het protocol zet? Rare zaak.

Wat mij betreft mag het spoorgebruik in de B en zelfs de L1 ook worden verboden. Dit zijn zodanig makkelijke klasse's, dat deze op ieder paard nog te rijden zijn en zeker zonder sporen.

Gehaktbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 13:24

Ík gebruik (ook in de B) gewoon sporen.

Gewoon omdat het paard zich er fijner door laat rijden.
En idd, als je niet weet hoe je ermee moet rijden, dan moet je ze achterwege laten.

Ik vind het wel een rare zaak dat er een tip van de schrijver bij staat

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 13:25

Effy schreef:
Wat mij betreft mag het spoorgebruik in de B en zelfs de L1 ook worden verboden. Dit zijn zodanig makkelijke klasse's, dat deze op ieder paard nog te rijden zijn en zeker zonder sporen.

Ik vind spoorgebruik niet afhangen van de klassen.
Is je paard super op je been heb je geen sporen nodig. Als je je paard net wat scherper op je been
wilt hebben doe je sporen om. Nee vind dat niet van de klasse afhangen. Als je weet hóé je ermee
moet rijden dan kan dat in elke klasse. Als je dat niet weet kan het in geen enkele.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 13:26

Effy schreef:
En de jury liet toe dat jij zomaar wat op het protocol zet? Rare zaak.

met een normaal paard mss wel, maar sommige paarden zijn nu eenmaal niet zo. Rijd ook met sporen in de B, en heb ze gewoon nodig. En paardje dat ik Z start, wil ik juist zonder rijden maar ben ik verplicht.
(krijg nu heel bokt over me heen: heb mijn pony zelfs ingereden met sporen, meteen vanaf de eerste keer dat opzat spoortjes aangehad.)

en tip van schrijver: NOOIT doen!

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 13:27

Citaat:
en als de ruiter nu toevallig al hoger heeft gereden en het paard er gewoon beter op loopt?

dat is een ander verhaal, maar meestal stromen die toch gelijk door naar de L.
(uitzonderingen bevestigen de regel)

Als beginner heb je nog niet een stil been en/of goede beenligging.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 13:30

Sporen zijn ter verfijning. Bij welke oefeningen in de B en L heb je een zodanige verfijning nodig dat je dat niet zonder sporen kunt? En als het een kwestie van voorwaarts gaan of impuls is, dan zou ik daar eerst al helemaal zonder sporen op gaan oefenen...

Maar goed, zoals ik zei ben ik van mening dat sporen best afgeschaft kunnen worden in de B en L, dus uiteraard hoef je het er niet mee eens te zijn.