Dazen tijdens een wedstrijd een ramp!!! Wat te doen....

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Herilda

Re: Dazen tijdens een wedstrijd een ramp!!! Wat te doen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 10:21

Hier bij ons is het ook verschrikkelijk, ook lijkt het of mijn paard ze aantrekt! Heb gewoon een vliegendeken op, van kont tot hoofd. Dat is bij het enige wat werkt!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 10:46

Ik ga zo gewapend maar eens een rondje proberen te trainen. Hopelijk kan ik ze van me afslaan. Ach ze wordt er wel soepel door in haar lijf en hals van al dat gehap.

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 10:48

oosterhoff schreef:
Ik ga zo gewapend maar eens een rondje proberen te trainen. Hopelijk kan ik ze van me afslaan. Ach ze wordt er wel soepel door in haar lijf en hals van al dat gehap.

Elk nadeel heeft een voordeel Haha! Tong uitsteken

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 10:50

Mijn ervaring is dat er gewoon niets aan te doen is. Ik heb alle spulletjes al wel in huis gehad. Er staan er zelfs nog een bende. Maar mijn paard is er gewoon panisch van. Dus heb ik besloten in het dazenseizoen hem gewoon niet te rijden en de winter wel door te rijden. Normaliter krijgt ie in de winter lekker een tijdje rust. Nu heb ik dat omgedraaid. Ik kan hem er wel mee lastig vallen maar als ie ze al aan hoort komen is dat beest al onrustig. En dat doet ie echt niet om te klieren want daarvoor ken ik hem te goed.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 16:54

Faas schreef:
Mijn ervaring is dat er gewoon niets aan te doen is. Ik heb alle spulletjes al wel in huis gehad. Er staan er zelfs nog een bende. Maar mijn paard is er gewoon panisch van. Dus heb ik besloten in het dazenseizoen hem gewoon niet te rijden en de winter wel door te rijden. Normaliter krijgt ie in de winter lekker een tijdje rust. Nu heb ik dat omgedraaid. Ik kan hem er wel mee lastig vallen maar als ie ze al aan hoort komen is dat beest al onrustig. En dat doet ie echt niet om te klieren want daarvoor ken ik hem te goed.

Je kan natuurlijk sochtends vroeg of savonds laat gaan rijden. Of alleen hals het klote weer is of heel hard waait. Maarja je hebt het niet altijd voor het uitzoeken. Wonder boven wonder ging het mij vandaag erg goed af. Pas na 20 minuten trainen toen ze bezweet was en ik ging stappen werden het er vervelend veel. Toen heb ik nog heel even gedraaft en toen begaf ik het zelf van de hitte dus toen ben ik maar afgestapt. Vanavond nog even een beleren. Als ze heel veel last heeft ga ik er iig nog niet opzitten.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 17:10

Probleem is dat ik lange afstanden rij. Na 20 minuten zijn wij pas warmgereden en dan moeten we nog een uur of twee.

Op zich vind ik het niet zo'n ramp hoor. Zelf kan ik namelijk heel slecht tegen dit warme weer.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 19:45

ik spoel hem wel 1 of 2 keer per dag onder de slang af, want zelfs als hij alleen op het weiland staat, vliegen ze er nog op af als vliegen op een hoop stront. soms zit de ziel echt onder het bloed!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 21:31

Daar heb ik zo'n fly off deken voor. Helpt super tegen de dazen in de wei.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 22:55

Ik heb een tijd geleden van iemand gehoord dat je de dazen wel uit je rijbak kan houden door langs de rijbakken eucalyptusstruiken/bomen te planten. Misschien een tip voor diegene die zich wel eens afvragen hoe ze die saaie rijbak een beetje kunnen opleuken.

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 23:01

Ik had het gisteren ook op wedstrijd.Ook vreselijk veel van die krengen.Aan het einde van mijn eerste proef had er eentje mij te pakken.Zat op mijn arm en nu heb ik een lekkere warme,jeukende bult op mijn arm.Ook Flair was constant bezig met die hufters van zich af te krijgen tijdens de proeven en tussendoor.En dat ondaks dat de spuitfles bij de hand was Boos!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 23:39

karijn schreef:
Ik heb een tijd geleden van iemand gehoord dat je de dazen wel uit je rijbak kan houden door langs de rijbakken eucalyptusstruiken/bomen te planten. Misschien een tip voor diegene die zich wel eens afvragen hoe ze die saaie rijbak een beetje kunnen opleuken.

Notenbomen schijnen ook af te weren. Eiken trekken aan.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 23:19

Ik heb een hele grote notenboon in 1 van de weien staan en de krengen komen gewoon op de paarden.
Het schijnt wel te helpen om de bladeren van de notenboom te drogen en dan een theetje van maken. Dat kan je met water, dettol, tea tree en notenboomblaadjesthee op je paard spuiten. Het proberen waard.

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 01:02

daantjuhhh schreef:
En toch blijf ik het vreemd vinden.
Want ooit stond hier een topic met een wetenschappelijke bron dat dazen niet kunnen ruiken.
En dat ze op warmte afkomen!

Ja heb ik ook gelezen.
Maar wat ik me afvraag, hebben dazen een ''nest'' zoals wespen bijvoorbeeld? Waar ontstaan ze en waar verblijven ze. Als dat zo is en je vindt ze, kunnen ze in hopen uitgeroeid worden.
Maar 100% daasvrij zal het nooit zijn denk ik. Jammer

StOoRzEnDeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 02:32

iemand bij ons op stal heeft heel goed spul hier tegen...wij hebben het gister (nou eigenlijk al eergister) nouja iniedergeval wij hebben het opgespoten en het enige dat onder de dazen zaten waren wij de paarden hebben de hele tijd nergens last van gehad we zijn dik 2 uur wezen buitenrijden en de paarden hebben echt wel veel gezweet maar dat spul bleef werken....ik zal morgen eens kijken hoe dat spul heet je moet dan wel op zoek naar iets voor jezelf want ik zit helemaal omder de beten zeker 20 vieze rode bulten over mijn armen en nek....

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:05

Zijn er geen middeltjes voor ons? Ik ben gisteravond helemaal lek geprikt door die dingen.

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:07

Volgend jaar misschien beginnen met knoflook te voeren..

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:13

Anniek schreef:
Volgend jaar misschien beginnen met knoflook te voeren..

teveel klnoflook is erg slecht voor een paard. Ik heb mijn paard ook jaren knoflook gevoerd (niet teveel) maar het hielp geen donder en zeker in hoogtijdagen heeft het zeker niet voldoende effect.

sparkle1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:34

nee knoflook helpt inderdaad niet wat betreft de vliegen haha. gelukkig is het over het algemeen goed voor een paard mits je de goede hoeveelheid geeft!
Ik was ook in Woudenberg en inderdaad het was niet meer normaal die dazen Boos! . heel erg vervelend. Ik spuit altijd Atex daasspray en ik moet zeggen het werkt super. Toen in Woudenberg was het ook wel heel erg extreem hoor waardoor je er niet echt meer aan kon doen dan je paard helemaal in te spuiten. maar gelukkig hield de jury er rekening mee en kreeg ik geen 4-en als ik er eentje van zijn hals afmepte haha, maar ik heb wel eens meegemaakt dat een jury mij er streng op afrekende toen mijn paard een aantal horzels op zijn hoofd had waardoor hij met zijn hoofd aan het jengelen was. Dit vond ik toen ook zeer onterecht, want ze kon heel goed zien dat hij last had van die horzels! Dus het is niet altijd goed voor je punten Verdrietig .

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:01

Ik zeg maak je eigen spray! Met tea tree olie en bla bla... Moet je maar eens op de paardendrogist kijken... Haha!

Korleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:06

De roller tegen muggen van de kruidvat, doet het heel goed op het hoofd van paarden, dan gaan ze er niet opzitten. Ook de helft koude thee, andere helft witte azijn en citroenolie hel[pt heel goed!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 22:24

ik gebruik azijn. spray mezelf er ook mee in. verdun het net. ben maandag begonne met tijdelijk werk op een bedrijf benonder de bulten terug gekomen en ben lichtelijk alergies ervoor. volgende dag heb ik mezelf helemaal van top tot teen ingespoten met azijn (niet verdund)en niet gestoken en vandaagook niet stinkt wel ff(kon niet fatsoenlijk in de auto zitten zonder de ramen op te hebben) maar als je ff buiten bent is de lcuht zo weg.

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 11:41

StOoRzEnDeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 15:47

wel wat te laat maar om mijn belofte toch nog na te komen....dat super spul dat wij nu gebruiken heet Tri-tec 14
en het is te krijgen bij de DA en werkt ongeveer 2 á 3 dagen....