Oplossing voor doorrijden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Re: Oplossing voor doorrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 15:28

ja bontje om singel mag..

Vroeger moest ik dat zelfs (vereningings tenu)
iedereen moest een witte singel hebben of wit bontje om zijn singel.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 15:56

ik wist niet dat dat niet mocht, ik heb onder de neusriem van mijn paard, onder z'n kin, ook een badstof ding zitten omdat hij daar wondjes van krijgt.
Ik heb nu een hoofdstel waarvan de neusriem over het kopstuk gaat en het kopstuk heel zacht onderlegd is, misschien voor jou ook een optie?
En anders idd iets van een zwart/donker lapje eronder doen.

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 16:05

#Ymke# schreef:
ik wist niet dat dat niet mocht, ik heb onder de neusriem van mijn paard, onder z'n kin, ook een badstof ding zitten omdat hij daar wondjes van krijgt.

Onder de kaakriem (da's wat anders dan de kinriem) mag je gewoon een beschermer doen. Een bontje over de neusriem (voorkant dus) belemmert het zicht bij het paard en daarom mag het dus niet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 22:03

Ik twijfelde dus ook heel erg omdat er specifiek de neusriem staat vernoemd in de reglementen, maar na een mailtje naar de KNHS blijkt dus helaas dat er helemaal niks van bontjes of stukjes stof onder het hoofdstel mag, niet aan de neusriem, niet bij de kin, niet achter de oren, niet onder de bakstukken...
Ik begrijp ook niet echt goed wat erop tegen is, in zo'n bontje achter de oren kan ik weinig verstoppen dat positieve invloed kan hebben op de proef lijkt me.
Bontjes aan de singel mogen officieel dus ook niet, maar worden oogluikend toegestaan, volgens de KNHS-medewerkster, dus die gebruik ik straks wel gewoon dan.
Enfin, ik hoop dat hij idd nog wat 'eelt' kweekt op zijn koppie, of dat de eerder genoemde creme werkt en anders maar zijn derde hoofdstel in een paar maanden tijd en bij uiterste nood illegaal met een zwart onderleggertje. Niks aan te doen (behalve een sitdownstaking in het KNHS kantoor Clown )

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 06:25

Urielle schreef:
Ik twijfelde dus ook heel erg omdat er specifiek de neusriem staat vernoemd in de reglementen, maar na een mailtje naar de KNHS blijkt dus helaas dat er helemaal niks van bontjes of stukjes stof onder het hoofdstel mag, niet aan de neusriem, niet bij de kin, niet achter de oren, niet onder de bakstukken...
Ik begrijp ook niet echt goed wat erop tegen is, in zo'n bontje achter de oren kan ik weinig verstoppen dat positieve invloed kan hebben op de proef lijkt me.
Bontjes aan de singel mogen officieel dus ook niet, maar worden oogluikend toegestaan, volgens de KNHS-medewerkster, dus die gebruik ik straks wel gewoon dan.
Enfin, ik hoop dat hij idd nog wat 'eelt' kweekt op zijn koppie, of dat de eerder genoemde creme werkt en anders maar zijn derde hoofdstel in een paar maanden tijd en bij uiterste nood illegaal met een zwart onderleggertje. Niks aan te doen (behalve een sitdownstaking in het KNHS kantoor Clown )

Toch jammer wanneer ze bij de KNHS een eigen interpretatie aan hun reglement geven. In het dressuurreglement kan ik er niets over terugvinden.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 06:49

Ik had mijn lievelingspony doorgereden afgelopen wedstrijd. Ze heeft namelijk zo'n touwtjessingel en daar gaat haar huid dus tussen zitten. Ik had zo'n singel beschermer erom gedaan, die is van badstof en dat gedeelte zit tegen haar buik, maar ze begon zo te stuiteren enzo van de pijn dus dat helpt ook niet meer. We hebben het afgespoten en schoongemaakt met Betadine. Toen een zalfje erop gesmeerd en nu moet het genezen. Ik hoorde dat ze deze week wel met ponykamp loopt. Dus ik neem aan dat ze een andere singel heeft. Maar is er nou niet extra veel kans dat het weer opengaat? Ook al heeft ze een andere singel? En is er nog iets anders wat ik kan doen? Het is namelijk wel een manegepony...

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 07:05

als het jouw eigen pony niet is ben je machteloos. iedere dag even gaan kijken en schoonmaken, verder kun je niks doen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 08:55

GeJe schreef:
Toch jammer wanneer ze bij de KNHS een eigen interpretatie aan hun reglement geven. In het dressuurreglement kan ik er niets over terugvinden.

Dat is zeker, maar ja, dat was al een bekend fenomeen Knipoog

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 09:24

maar goed, er zal wel weer een gek zijn geweest die stiekels onder het bondje had gedaan zodat het paard beneden bleef.
Of stiekels in de peesbeschermers zodat hij de benen hoger optilde, etc.etc. stiekels tussen de bitringen( want die mogen ook niet vanaf de M)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 10:15

Goed afsponzen na het rijden en droogmaken met handdoek.
Verder met een watje met alcohol 96 % goed schoonmaken, gaat het gegarandeerd weg.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 12:56

Dat zal idd de motivatie erachter zijn Amondi, hoewel ik niet begrijp welk paard er met pijn achter zijn oren omlaag gaat blijven want ik weet zeker dat de mijne steil overeind komt. Enfin, reglementen zijn reglementen.
Bedankt voor de tip Suzanne. De paarden worden allemaal na het werk uitgebreid afgespoten en afgesponsd dus dat gaat hem niet zijn, maar ik zal het schoonmaken met alcohol (als ik erbij kan komen, want volgens mij pikt dat wel ongelofelijk).

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 13:08

Urielle schreef:
Bontjes aan de singel mogen officieel dus ook niet, maar worden oogluikend toegestaan,

Haha wat stom ja.
En eigenlijk ook belachelijk.
Wat is er zo verkeerd of erg aan een bontje om de singel.
Maar goed dan heeft mijn ex vereneging een verboden tenu! Vork

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 14:57

Urielle schreef:
Bedankt voor de tip Suzanne. De paarden worden allemaal na het werk uitgebreid afgespoten en afgesponsd dus dat gaat hem niet zijn, maar ik zal het schoonmaken met alcohol (als ik erbij kan komen, want volgens mij pikt dat wel ongelofelijk).

Nee hoor dat prikt niet, of in ieder geval ik heb bij geen een paard ooit een reactie gemerkt zelfs niet op open plekken tussen de billetjes... Nagelbijten / Gniffelen , deze zijn overigens nu helemaal ingedroogd na elke dag schoonmaken met een watje met alcohol en zo goed als over. (waren smet/broeiplekken bij de merrie na de bevalling)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 12:16

Gewoon er iets omheen/ onder doen. Ik heb ook al vaker gereden met een badstof stukje in de neusriem (onderkant) en geen commentaar op gekregen.

Ik zou me van de domme houden als je er ooit een opmerking over krijgt. Het staat niet in het regelement dat het niet mag dus hoe moet jij dat dan weten? Zij weten niet dat jij een email hebt gestuurd. Je kunt altijd nog een oplossing bedenken als je er daadwerkelijk een opmerking over krijgt.

Je kunt overigens ook los een schapenvachtje kopen. Die zijn vaak niet zo mega dik als die dingen die je in de winkel koopt. Op maat knippen en je hebt een veel minder opvallende bescherming.

Overigens zou ik het niet proberen om het ding er onderuit te halen net voor de proef. Dan komt je bit toch ook weer net anders te hangen en dat lijkt me niet echt goed voor de communicatie.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 20:02

Misschien een nuteloos berichtje maat op www.piafferuitersport.nl hebben ze hele mooie schapenvachte dingetjes voor het kopstuk!

Succes ermee!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 23:21

Dank je wel Roos, maar ik rij hem thuis dus al met een bontje om het kopstuk Knipoog Toch bedankt voor de tip Lachen

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 17:35

Vriendin van mij start met bontje onder het kopstuk, en heeft er nog nooit commentaar op gehad. Ik zou het gewoon doen, bij commentaar melden dat er niks over in de regelementen staat.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 09:18

Ik had vroeger ook een paard dat heel gevoelig was achter zijn oren en die reed ik met een stukje zwart vilt onder het kopstuk wat net een beetje groter was dan het kopstuk. Valt niet op en werkte goed.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 10:42

Ulysses is nu 5 jaar en 1 maand en vandaag heeft ie voor het eerst geen bitringen gedragen! en het is goed gegaan..

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:00

Afbeelding

deze is volgens de christ site gewoon in het zwart te krijgen is misschien handig ?

beetje stom dat het niet is toegestaan vind ik...
ik heb wel altijd een lamsvellen singelhoes om mijn singel in de zomer ze loopt zich 's zomers zelfs al stuk op een superzachte neopreensingel

ik zou er overigens gewoon mee gaan rijden, er staat niets over in het regelement dat het niet onder het kopstuk mag dus print je dat stukje gewoon uit van het regelement en neem je dat mee naar wedstrijd toch ?

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 22:50

Ik heb bij mijn vorige paard ook eens een dergelijke oplossing moeten verzinnen. Die had de hele dag een keer zijn leren halster aan gehad, snikheet in dat hok. Dat is vreselijk gaan broeien achter zijn oren met als gevolg dat de huid openlag. Fijn, NOT.
Wat ik heb gedaan is zo'n neus bontje gekocht, een grijze. Die over de lengte doorgeknipt en die onder het kopstuk gelegd en aan de zijkanten en 1 in het midden met elastiekjes vastgezet. Op afstand is echt niet te zien dat er wat onder je kopstuk zit. Je kan in plaats van elastiekjes ook misschien tape of katoenen draad gebruiken om het op zijn plek te houden. Het lijkt een beetje op het plaatje in de topic hierboven maar dan meer op maat geknipt voor onder het kopstuk. Succes verder.

Val_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 11:29

ik heb een zacht stukje bij het kopstuk van mijn hoofdstel zit ook lekker zacht voor men ponytje Lachen
ik mag er gewoon meerijden maar ik zou het toch even na checken Knipoog
en een singel bontje Lachen
of zo'n zachte dressuur singel zijn ook erg fijn Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 22:02

GeJe schreef:
#Ymke# schreef:

Onder de kaakriem (da's wat anders dan de kinriem) mag je gewoon een beschermer doen. Een bontje over de neusriem (voorkant dus) belemmert het zicht bij het paard en daarom mag het dus niet.

Staat er op de site dat je geen bonte OVER de neusriem of ONDER de neusriem?
Mijn 3 jarige krijgt namelijk ook wondjes van de neusriem en nu heb ik een bontje onder de neusriem en dat werkt super.

Als er in het regelement staat OVER de neusriem ga ik het er op concour gewoon op gokken.
Print ik mooi dat regelement uit en neem ik mee op concour

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 22:08

en als je een zwart bontje koopt valt het ook al minder op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 22:14

ik heb het zelf is even opgezocht.
Dit staat er:

Het is niet toegestaan om gebruik te maken van:
Oorkappen, vliegennetjes, oogkleppen, bontje OM de neusriem, of elke ander voorziening, die het orientatie vermogen van het paard beperkt.

Dus ik ga gewoon rijden met mijn bontje onder de neusriem