2 keer lezen, mag dat?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

maffe_moses

Re: 2 keer lezen, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 13:24

mag toch zovaak als je maar wil?? als je het maar optijd doet. Wat een onzin

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 14:19

Ik heb inmiddels al heel wat proeven gelezen, B tot en met ZZ-zwaar, en ik lees eigenlijk heel vaak dingen dubbel. Vind ik ook prettig als ik zelf voorgelezen wordt. Al heeft het ZZ soms wel wat tricky onderdelen, dus die wissels die lees ik vaak maar één keer, dit wordt best rommelig als je het 2 x gaat lezen:
A afwenden, D-E appuyeren
H galopwisseling
MXK Op de diagonaal 5 vliegende galopwisselingen om de 3 sprongen
>>> Mijn vertaling >>>
.....
H galopwissel
MXK op diagonaal VIJF wissels om de DRIE, MXK 5 wissels om de 3
Tong uitsteken als je dat 2 keer helemaal gaat lezen kunnen ze je na de proef wel aan de zuurstof leggen.
In het L zitten trouwens ook gewoon stukjes waarbij je het niet red om 2 x te lezen, hangt heel erg van de proef af.
Ik heb dus echt nog nooit commentaar gehad op het lezen. Kan me ook niet voorstellen dat dit niet mag, anders rijd straks de helft van de ruiters door de zenuwen verkeerd.
Wat trouwens niet mag (maar waar ik ook op indoors wel mee ben weggekomen Schijnheilig is teksten als "B-E-B grote volte enkele sprongen middengalop BINNENBEEN!!" Vork

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 19:17

Ik lees ook altijd 2 keer, meestal de tweede keer de afgekorte versie. Nog nooit commentaar op gehad.

@ Concorde: Dat moet je bij ons niet flikken. Vork

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 19:24

Concorde schreef:
Ik heb inmiddels al heel wat proeven gelezen, B tot en met ZZ-zwaar, en ik lees eigenlijk heel vaak dingen dubbel. Vind ik ook prettig als ik zelf voorgelezen wordt. Al heeft het ZZ soms wel wat tricky onderdelen, dus die wissels die lees ik vaak maar één keer, dit wordt best rommelig als je het 2 x gaat lezen:
A afwenden, D-E appuyeren
H galopwisseling
MXK Op de diagonaal 5 vliegende galopwisselingen om de 3 sprongen
>>> Mijn vertaling >>>
.....
H galopwissel
MXK op diagonaal VIJF wissels om de DRIE, MXK 5 wissels om de 3
Tong uitsteken als je dat 2 keer helemaal gaat lezen kunnen ze je na de proef wel aan de zuurstof leggen.
In het L zitten trouwens ook gewoon stukjes waarbij je het niet red om 2 x te lezen, hangt heel erg van de proef af.
Ik heb dus echt nog nooit commentaar gehad op het lezen. Kan me ook niet voorstellen dat dit niet mag, anders rijd straks de helft van de ruiters door de zenuwen verkeerd.
Wat trouwens niet mag (maar waar ik ook op indoors wel mee ben weggekomen Schijnheilig is teksten als "B-E-B grote volte enkele sprongen middengalop BINNENBEEN!!" Vork

Ja ik lees voor van de B tot de Z2..
Maar vind over het algemeen Z2 makkelijker dan de M2.. die gaat zo snel.
dan heb je inderdaad zuurstof nodig.
En Z2 proeven in de 20 bij 40 baan.. blegh..
(en dan heeft mijn vriendin ook nog een paard van dik 180 die met 3 passen aan de overkant is) Vork
dan heb ik ook extra zuurstof nodig.
ik kort het dan vaak ook in.

Ik heb voor mijn pa zelfs een ingekorte proef op papier gezet zodat hij mij voor kan lezen.

En inderdaad.. dat BeB grote volte middengalop BINNENBEEN,... hahaha
dat doe ik nooit.
maar een vriendin van mij Kuchte vroeger als ik weer eens voor over ging..
Gelukkig is dat nu niet meer nodig.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 19:26

Ik lees zelf ook standaard alles 2 x voor, soms wel 3x, nog nooit commentaar van de jury opgehad..

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 21:28

maaitjuh schreef:
Ik lees ook altijd 2 keer, meestal de tweede keer de afgekorte versie. Nog nooit commentaar op gehad.

@ Concorde: Dat moet je bij ons niet flikken. Vork

Dat werd mij voorgelezen hoor, heb ik nog nooit gedaan (instructrice werd er een beetje gefrustreerd van dat mijn voltes nooit rond waren) ik had echt zoiets van *schrik* houd je klep! Clown

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 07:58

Ooo haha oke.

Ik heb wel een keer gehad dat ik een vriendin stond voor te lezen en mn instructrice stond naast me te kijken en die fluisterde steeds aanwijzingen.. en dat werd steeds harder en vaker, op een gegeven moment stond ze bijna les te geven.
Ik heb dr op een gegeven moment maar een por in dr zij gegeven en toen hield ze op. Was ook erg tricky.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 09:27

Ik lees waar nodig een keer extra. Er zijn een aantal punten waarop dat prettig kan zijn. Wat ik overigens niet doe, maar wel heel veel mensen hoor doen is bijvoorbeeld een F-M middendraf en die lezen erbij LANGE ZIJDE. Dat is helpen in mijn ogen en dat mag dus niet. Of ben ik daarmee te streng?? Ik ga er van uit dat je wel weet of je rechtdoor moet of rechtuit en anders kun je het ook horen, want er zit geen X tussen......

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 11:07

Ik lees ook meestal 2x voor en soms wel eens 3x, nooit problemen mee gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 11:34

Ook een oud NKB-er, maar hier hoor je ook regelmatig mensen 2x lezen.

Wat niet mag is hulp van derden, zoals dat er bij de oude proeven 1 proef (in de L geloof ik) je op de lange zijde middendraf moest doen, ipv op de diagonaal.
Daar mag je dan niet bij zeggen lange zijde.

Niek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 17:29

ik lees voor mijn zusje bijna alles 2x ook leg ik de accenten op Liccchtrijden, dooorrrzitten, midddendraff. Ik denk dat de jury fout zit en zelf maar een regel heeft bedacht, maar zeker weten weet ik ook niet (A)

gertjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 18:09

Wat raar! Hier heb ik nog nooit van gehoord. Ik lees ook altijd 2x dingen voor, nog nooit commentaar op gekregen! Vaag hoor!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 18:20

amondi schreef:
B_bernhard afwenden, mag ook nooit commentaar op gehad.

Ik dacht dat Bernhard erachter zeggen niet mocht, dat dat gezien werd als helpen?
Bij Z-ringen doe ik het trouwens wel, lijkt allemaal veel te veel op elkaar Clown , maar ik dacht dat het niet mocht, hulp van derden?

haantje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 18:26

ik lees altijd twee keer voor .
En dat moet buiten zeker wel .

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 22:29

Wat een onzin zeg!! Verward Als ik lees dan lees ik soms ook dingen extra voor!!