Wat als je je L2 (en hoger)-proef niet aan de teugel rijd?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

GeJe

Re: Wat als je je L2 (en hoger)-proef niet aan de teugel rij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 07:12

CGJ12 schreef:
L2 gehele proef niet aan de teugel?
..... minder dan 50% ........ zeker weten.

Ik mag het hopen....

Gulpje

Re: Wat als je je L2 (en hoger)-proef niet aan de teugel rijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 11:22

supertammy schreef:
KarinvdM schreef:
Waar komt het toch vandaan dat mensen denken dat een paard in de B niet nageeflijk hoeft te zijn??? (zie ook punt 27 van de proeven.)

In de B wordt er nu eenmaal minder streng naar gekeken als je paard nog wat rommeliger in de aanleuning is. Ik denk dat dit op zich niet zo erg is. Je paard moet in het begin tenslotte ook nog ervaring opdoen.

Minder streng misschien, maar wel een onvoldoende! Ik schrijf geregeld mee bij een bevriend jurylid. Elk paard in de B wat níet nageeflijk loopt krijgt op élk punt een 5, met als commentaar, juist ja: niet nageeflijk. Zo'n ruiter komt dan bijna altijd rond de 153/155 punten uit als het er niet minder zijn. En wat betreft ervaring opdoen? Daar heeft de jury geen boodschap aan. Ze beoordelen op wat ze op dat moment zien, en weten niet dat het paard wel of geen ervaring heeft.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 12:33

Ik vind 'aan de teugel' altijd zo'n foute term! Dan lijkt het net of het voldoende is dat het paard afgebogen in de krul door de ring gaat. Bij 'aan de teugel' of liever gezegd een goede aanleuning komt echt wel wat meer bij kijken. Om een goede aanleuning te krijgen moet het paard goed aan het been zijn, voldoende impuls hebben, ontspannen zijn, de ruiter moet correct inwerken met zit, been en hand etc.

Gulpje schreef:
Ik schrijf geregeld mee bij een bevriend jurylid. Elk paard in de B wat níet nageeflijk loopt krijgt op élk punt een 5, met als commentaar, juist ja: niet nageeflijk. Zo'n ruiter komt dan bijna altijd rond de 153/155 punten uit als het er niet minder zijn.

En terecht! Combinaties die in de B het grootste deel van de proef nog niet met een goede aanleuning door de baan kunnen gaan, kunnen beter nog even in de B blijven.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 13:15

mereldevogel schreef:
Overigens vind ik het wel dom als mensen een hoger wedstrijdniveau kiezen dan hun trainingsniveau; starten moet je imo pas doen als je daar helemaal klaar voor bent. Dat gebeurd volgens mij lang niet altijd, maar dat is een andere discussie..

Nouwwww ik vind dat wel een beetje bij je "stelling" passen hoor !! Als je, je paard niet nagefelijk kunt laten lopen ben je niet klaar voor wat voor niveau ook ! Dus als je dan zou starten start je boven jullie niveau!

Maar je moet eens weten hoeveel mensen boven hun niveau starten.. Echt triest.. En als je 4 proeven per weekend kunt rijden kom je ooit wel weer aan je 10 WP's en dan krijg je dus dat er mensen in (bijv.) L2 zitten die nog niet eens kunnen wijken.. etc etc

poema

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 14:25

oké, even mijn mening Tong uitsteken
Ik vind dat een pony in het L2 een goede houding moet hebben, goed zijn rug gebruikt, nageefelijk is, en vanuit het achterbeen wordt gereden en dat de ruiter al beetje probeert het hoofd omhoog te werken (beetje rare uitleg).
IK vind dat een pony in de B een goede houding moet hebben, zijn rug gebruikt, en nageefelijk is. Anders dan in het l2 vind ik dat je in de B je pony laag en rond moet rijd waardoor de pony meer zijn rug gebruikt. In het L2 vind ik dat je het hoofd van het paard al wat omhoog mag werken, en de pony toch nog goed zijn rug gebruikt. En in het L2 vind ik dat ze daar nog meer vanuit het achterbeen moeten werken.
(IK ben zelf nu ook hard aan het werk met de dingen die ik nu vertel Haha! )

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 16:22

mereldevogel schreef:
Citaat:
Een paard dat niet nageeft kan geen voldoende halen voor het wijken.Voor geen enkele oefening!
Een paard dat niet nageeft loopt in zijn gehele lijf niet correct.
Geen ruggebruik, drukt dus de rug weg, niet van achter naar voren, dus loopt op de voorhand, geen stelling en buiging, en noem al die andere onderdelen maar op.

Ben ik het absoluut mee eens, maar ik zie zó vaak dat paarden die niet netjes lopen (laten we het dan zo noemen, dan heb je de B er ook bij..) tóch goede punten krijgen voor een oefening. Dit kan dan ook in het L2 gebeuren. Wat doen ze daar dan mee qua punten, want nu heb je iets om 'af te straffen'. (Want, nu 'moet' het paard 'goed lopen'.)

Ik hoop dat ik te volgen ben, want ik vind het lastig uitleggen. Clown

mijn mening Haha!

dit heeft te maken met de moeilijkheidsgraat. en de volgende stap in de africhting van een paard. de B staat voor basis/beginnend. daar kan je niet van verwachten dat het paard verzameld in een nette hoofd-hals houding z'n proefje door loopt. daarom staat het als eerste puntje in africhting en dressuurboekje. in de L1/2 komt daar weer een schepje boven op. je paard is door de B heen, en staat nog meer aan de hulpen en kan netjes in balans een proef door lopen. door dat je paard verder in de africhting is en de moeilijkheidsrgaad dus hoger is word er meer van je verwacht. daarom is het simpel weg niet mogelijk om goede punten te krijgen als je paard niet correct is in de aanleuning of zo gezegt 'niet netjes loopt'. als dat wel het geval is [niet 'netjes lopen Haha!'] word het strenger afgestraft omdat je verder bent in de africhting. in de B word je OOK op de aanleuning 'afgestraft' als die niet correct is maar met zekere mate omdat het nog alijd voor basis/beginnend staat en 'het netjes lopen' dus nooit beter kan zijn dan wanneer je verder bent. [l1/l2] Haha!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 22:40

Ik start L2, heb mn paard redelijk voor elkaar, maar als ze al dénkt om even het neusje er iets uit te drukken is het al *BOEM* een 4 > tegen de hand. (en dan loopt ie echt niet sterren te kijken, maar even op een manier die in de B nog gewoon met een 6 wordt geaccepteerd, vaak nog een 7)
Doe dat je hele proef, en tel maar uit die punten.
Een paard dat niet nageeft kan nooit op de goede manier zijn proef tonen, immers de nageeflijkheid is een van je basis uitgangspunten!!

CGJ12

Re: Wat als je je L2 (en hoger)-proef niet aan de teugel rij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 23:02

steffie4ever schreef:

dit heeft te maken met de moeilijkheidsgraat....

..... inderdaat ......... Nagelbijten / Gniffelen

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 23:03

Wat leuk, het topic loopt nog steeds.

Citaat:
Degenen die er dus zo doorgefietst zijn, die komen zichzelf echt wel in het M tegen wanneer ze schouderbinnenwaarts en keertwendingen enz moeten gaan rijden.

Daar heb je wel een puntje.. Tong uitsteken

Even voor de duidelijkheid, ik start niet zelf, vroeg het me gewoon af.
Het is gewoon wat ik vaak zie...

Want ik ben het grotendeels eens met de meningen die hier in het topic gegeven worden. Lachen

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 09:37

Er werd net gesteld dat als je paard tijdens de proef heel even het neusje naar voren steekt, je al gelijk een 4 te pakken hebt met de opmerking verzet of tegen de hand. Dat vind ik wel jammer, want wat als de ruiter het paard netjes corrigeert en hij daarna netjes in de aanleuning verdergaat? Dat is toch ook de bedoeling? In staat zijn om een fout tijdens een proef te corrigeren? Kijk, als hij zou blijven doordenderen met de neus eruit, oke, dan kan ik die 4 nog wel begrijpen.
Hoe dan ook, je proef ziet er in zijn totaliteit beter uit wanneer je paard in de aanleuning loopt, dan zullen de punten ook goed zijn.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 16:14

maar dan zijn er ook nog mensen die hun paard niet nageeflijk kunnen rijden maar het wel voor mekaar krijgen om een paard in die houding te trekken en die mensen halen zelfs het Z..

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 10:04

daar zijn er een heleboel van.
op het punt dat ik L1 ging starten liep willem goed in de aanleuning.. ik haalde in de B al een tijdje voor ons leuke punten dus ik dacht we wagen het erop. maja... niet er op gerekend dat door omstandigheden wij weer helemaal van 0 moesten beginnen en tja.. terug gaan naar de B kon niet meer.

nu heb ik van het weekend voor het eerst de nieuwe proeven gereden met 162 en154 als resultaat. waarom? geen impuls, niet aan mijn been en daardoor lieptie als een natte krant met zijn kop in de lucht. en alstie dan wel zocht naar mijn hand ging hij eraan lopen trekken.. kortom alles wat ze in de L1 willen zien was ver te zoeken Haha! met veel comentaar als tegen de hand en niet nageeflijk en vooral geen impuls. i

k kanniet anders zeggen dan dat deze jury, hoe vervelend ik zo dicht in de buurt bij verlies ook kwam, helemaal gelijk had en ik ze voor gek had verklaard als ze mijn proeven ook nog met 7ens hadden beoordeeld Haha! want dan had ik echt mijn vraagtekens gezet of de jury's wel goed kijken.

maar goed, paardrijden is en blijft een hele kunst Haha! en helaas zijn de momentopnames van willem en mij tijdens een wedstrijd altijd fout... hoe leer ik mezelf toch af dat ik me niet zo op moet fokken Haha!

__amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 11:33

hoi Tong uitsteken
Aan de teugel rijden is niet handig als je dat niet doet op dat niveau.
in de b klasse is het zo dat je niet onderdelen hoeft te rijden waarbij je paard niet heel erg gesloten moet zijn en verzamelt.
als je naar de l1 gaat krijg je wijken en middengalop als jij je paard niet kan verzamelen dan kan je niet een goede middengalop laten zien. omdat je je paard weg moet rijden en terug zien te krijgen zonder dat de jury ziet dat je armen eruit worden getroken of dat je paard uit elkaar valt.want als jij die onderdelen gaat rijden waarbij je paard niet zijn rug aanspant om dat uit te voeren kan hij daar later veel last van krijgen.
sommige mensen die de paard niet aan de teugel rijden komen door de b en mischien de l wel door maar in de m blijven ze hangen en komen ze niet verder omdat je die oeveningen niet kan uitvoeren zonder dat je paard zo loopt.
groetjes amanda Knipoog

Hedwigb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 08:09

In de L2 mag je toch hopen dat iedereen z'n paard/pony aan de teugel/ in de aanleuning kan rijden. Als dit de gehele proef niet gebeurd, dan snap ik niet helemaal hoe je in de L2 bent gekomen. Dan zou ik toch eerst even thuis blijven, jury's normeren dat in de L2 toch wel streng (mag ik hopen) Maar goed, je ziet ook mensen netjes op de letter rijden en die krijgen dan alsnog een 6, ook al loopt het paard niet geheel nagevelijk. Er zit ook nog wel een verschil tussen niet aan de teugel en sterrenkijken. Als je paardje er een klein beetje uitloopt van voor zul je bij sommig jury's toch nog een 6 krijgen...

maffe_moses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 13:19

100% zeker minder als 50% als het de gehele proef is!

ikke_kellY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 14:10

in de b zien ze ookal graag nagefelijkheid ( de meeste)

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 15:06

supertammy schreef:
KarinvdM schreef:
Waar komt het toch vandaan dat mensen denken dat een paard in de B niet nageeflijk hoeft te zijn??? (zie ook punt 27 van de proeven.)

In de B wordt er nu eenmaal minder streng naar gekeken als je paard nog wat rommeliger in de aanleuning is. Ik denk dat dit op zich niet zo erg is. Je paard moet in het begin tenslotte ook nog ervaring opdoen.

Waar start jij? Haha!
Mijn 4-jarige heeft nog wat moeite met de overgangen terug, en wil dan wel eens iets tegen de hand komen. Dat resulteert toch echt in 5-en "tegen de hand" en ook onderaan bij puntje 27 staat dan een mooie 5 Clown
Volkomen terecht overigens, paard is ook niet fijn genoeg in de aanleuning. Maar het wordt in de B dus ook wel degelijk gepunt.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 15:18

Dat van die tastharen vind ik een hele normale reactie, het heet niet voor niets *tast*haren.Een paard gebruikt die haren wel degelijk bij het aftasten van mensen,andere dieren en omgeving.Ik heb het ook 1x gedaan omdat die van mijn paard heel erg lang worden,maar ook zei werd super nerveus, ik knip ze nu gewoon een stukje af maar niet te kort. En ach het ene paard is het ander niet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 10:13

Niet aan de teugel uit de titel ----> niet nageeflijk. Dan rijd je een verliespunt, zelfs in de B zal je er tegenaan zitten.