Hoe paard energiek houden met 30 graden en 4 proeven?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Hoe paard energiek houden met 30 graden en 4 proeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 11:52

Ik zeg niet dat crosspaarden het erger hebben, dat is wel het laatste wat ik bedoel. Ik cross zelf, en zie dat mijn paarden het makkelijk aankunnen om met dit weer een volledige cross te lopen, en daar heb je echt niet zoveel training voor nodig. Dus een paard dat gewoon regelmatig getraind wordt, moet ook 4 dressuurproeven makkelijk aankunnen, hoewel ik - in tegenstelling tot GJ - wel mijn losrijden er wat op zou aanpassen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 11:53

Amondi en Qimm, lief zijn met dit warme weer Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 14:09

Ik zou idd ook wat flessen water meenemen en die tussendoor ff over de hals leeg laten lopen, eventueel nog met een spons alle zweetplekken bij langs en inspuiten met daasspray. en ik zou me inrijden er ook op aanpassen, na de 1e proef is ie in principe losgereden...

M_aaike_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 14:17

Daantje1981 schreef:
Kan je niet een paar dagen van tevoren zo een vitamine spuit geven. Zo weet je zeker dat ze verder goed in haar vel zit. En zoals Myukil al zei, tussen de proeven door weinig doen.

Zoals de meesten al zeggen rustig aan doen en veel water mee. Een vitamine spuit zou ik niet doen als ik jou was, het schijnt dat dat tot 2 weken nadat je hem gegeven hebt ook word gezien als doping. na 2 weken zijn die stoffen niet meer aantoonbaar in het bloed en word het dus niet meer als doping gezien Knipoog

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 14:45

Lielle schreef:
.... Dus een paard dat gewoon regelmatig getraind wordt, moet ook 4 dressuurproeven makkelijk aankunnen, hoewel ik - in tegenstelling tot GJ - wel mijn losrijden er wat op zou aanpassen.

Hoho... ik zeg niet dat ik het losrijden niet aanpas. Ik vind dat wat de meesten losrijden noemen, niks met losrijden te maken heeft. Er zit geen opbouw in en geen logica. Ben dan wel benieuwd hoe deze ruiters thuis trainen (maar dat is weer off-topic).

Ik zou juist met dit warme weer ook trainen onder deze omstandigheden. Je kunt er dan in ieder geval aan wennen. Thuis heb je mogelijkheid om dit rustig op te bouwen. Aangezien het nu dan zomer is, zul je dit soort temperaturen nog wel vaker tegenkomen.

Gun jezelf en je paard de verzorging die nodig is maar ga niet overdrijven.

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 15:04

Een paard moet eigenlijk met dit weer ( mits hij in een goede conditie is ) die 24 min proef + wat losrijden wel aan kunnen, mits je het losrijden goed opbouwd en aanpast aan het weer.
Thuis wanneer ik train rijdt ik met dit weer ook gemakkelijk 3 kwartier, stap er dan wel meer als normaal bij, maar hij werkt gewoon. Ze wennen aan de warmte net zoals mensen. Geef je paard wel de tijd om te acclimatiseren en zorg voor voldoende afkoeling..
Terug zetten op de trailer zou ik zelf niet doen, op een trailer is het vaak nog warmer dan buiten de trailer, zoek lekker een schaduwplaatsje op.
En ja, op gebrand is opgebrand.. Jammer voor de laatste ruiter...

Succes iig!

Groetjes Lara

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 16:04

GJ, dan zitten wij exact op een lijn.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 16:54

NoaFleur schreef:
Ik vind dat wel iets heel anders. Die paarden zijn daarop getraind en verkeren vaak in een veel betere conditie dan het gemiddelde B/L dressuurpaard. (altans dat is toch de indruk die ik meestal krijg)

Onder eventing- en endurancepaarden zijn ook zeker paarden die minder goed tegen de warmte kunnen, ook al zijn ze goed getraind. Bij de endurance kun je in de problemen raken met een paard dat niet zo goed tegen warmte kan omdat de hartslag dan onvoldoende zakt en/of omdat hij meer vocht verliest dan hij binnenkrijgt/-houdt (de huid verliest zijn elasticiteit en uitdroging ligt op de loer). Daarop word je uit de wedstrijd gehaald (je mag je rit dan niet afmaken) én voor het paard is het natuurlijk niet prettig. Dat kun je op twee manieren ondervangen: óf je start idd niet op een dag zoals vandaag, óf je zorgt voor (meer dan) voldoende verkoeling zodat het paard zijn warmte goed kwijt kan.

En verkoeling toedienen in de vorm van koel- en drinkwater is iets wat gewoon is toegestaan in de endurance, wat op alle niveau's - van beginners tot en met FEI - volkomen geaccepteerd wordt en zelfs aangemoedigd wordt door de veterinairen. Het is niet iets 'kunstmatigs' om een paard maar aan de gang te houden, wat nog wel eens wordt gedacht. Vergelijk het met de verzorging die duursporters zoals marathonlopers en wielrenners onderweg krijgen, maar bijvoorbeeld ook 'gewoon' vierdaagsewandelaars. En zelfs al die goed getrainde paarden worden dus tijdens de rit steeds intensief gekoeld en gedrenkt.

Mijn bescheiden mening is dat het regelmatig koelen en drenken van paarden tijdens wedstrijden in andere takken van sport iets is wat aangemoedigd kan worden en ook de prestaties ten goede kan komen. Vandaar dat ik die tip gaf. En misschien kun je op die manier juist dat B-/L-paard dat onder normale weersomstandigheden goed presteert ook op warme dagen net dat steuntje in de rug geven. Of niet starten natuurlijk, maar die beslissing is aan de ruiter. Want niets moet, natuurlijk: je rijdt nog altijd voor je plezier. Lachen

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 21:46

misschien kun je de pony wat extra biks geven? of de dag vantevoren stil laten staan?

SaraJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 14:05

Heel erg bedankt voor alle tips! Ik heb geprobeerd daar een beetje een middenweg in te vinden en uiteindelijk hebben we het zo gedaan:

Losrijden was iets van 20 minuten en dan twee proefjes.
Na die proefjes helemaal afgesponsd en veel gestapt in de schaduw.
Toen een kwartiertje/10 minuten van te voren nog even omschakelen naar mij, losgereden was ze toch al en toen mijn proefjes! Daar een hele tijd in de schaduw gestapt tot de prijsuitreiking (trailer was vrij heet) en daarna in de trailer en meteen naar huis!

Ik geloof dat het zo prima ging voor Unique, ze wist het zelfs nog te presteren om half te flippen voor de 4e proef (zo dat ze nog wel te rijden was, gelukkig Knipoog )!

Uiteindelijk resulteerde dat in 2 wp's voor Anne en 2 voor mij! Haha!

Freya_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 16:28

Veel water laten drinken, en na elke proef afsponsen.

Niet te zwaar gaan inrijden, wat ze in de ring moet doen zal al zwaar genoeg zijn

Extra electrolyten aan het voer toevoegen (vb E-lyte van pavo), dat hebben ze nodig als als ze veel zweten

Verder zal het wel meevallen denk ik. Als ze in Athene op de Olympische spelen bij 40°C kunnen crossen, kan jouw paard ook 4 proefjes lopen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 18:36

Freya_bokt schreef:
Veel water laten drinken, en na elke proef afsponsen.

Niet te zwaar gaan inrijden, wat ze in de ring moet doen zal al zwaar genoeg zijn

Extra electrolyten aan het voer toevoegen (vb E-lyte van pavo), dat hebben ze nodig als als ze veel zweten

Verder zal het wel meevallen denk ik. Als ze in Athene op de Olympische spelen bij 40°C kunnen crossen, kan jouw paard ook 4 proefjes lopen...

Als je de rest nou ook eens leest... Schijnheilig

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 19:19

Saartje_kip schreef:
Heel erg bedankt voor alle tips! Ik heb geprobeerd daar een beetje een middenweg in te vinden en uiteindelijk hebben we het zo gedaan:

Losrijden was iets van 20 minuten en dan twee proefjes.
Na die proefjes helemaal afgesponsd en veel gestapt in de schaduw.
Toen een kwartiertje/10 minuten van te voren nog even omschakelen naar mij, losgereden was ze toch al en toen mijn proefjes! Daar een hele tijd in de schaduw gestapt tot de prijsuitreiking (trailer was vrij heet) en daarna in de trailer en meteen naar huis!

Ik geloof dat het zo prima ging voor Unique, ze wist het zelfs nog te presteren om half te flippen voor de 4e proef (zo dat ze nog wel te rijden was, gelukkig Knipoog )!

Uiteindelijk resulteerde dat in 2 wp's voor Anne en 2 voor mij! Haha!

Klinkt alsof het supergelukt is. Gefeliciteerd met de resultaten Lachen

Naambordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 14:12

K doe standaard schepje suiker + zout in dr voer!! Wordt snel naar bloed vervoert en geeft veel energie..vlak van te voren doen! *was nog een tipje Vork

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 14:14

haver geven?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 14:19

proeven zijn al gereden en vraag is beantwoord.