Duzzzz.... samengevat hebben we als basisingrediënten voor een goede beoordeling nodig: een capabele jury, een capabel paard en een dito ruiter?
Juryleden mogen wel beoordelen wat ze zien (bijv: niet soepel in de rug, maakt pas niet af, drukt rug weg) maar horen er geen conclusies aan te verbinden (bijv: last van de rug, hoefkatrolonsteking, arthrose), ténzij de ruiter - in het half uurtje na afloop van de wedstrijd dat de jury aanwezig hoort te zijn om je vragen over de beoordeling toe te lichten - vraagt: 'kan er iets aan de hand zijn dat mijn paard zo loopt?'
Zelfinzicht aan alle kanten is nog wel eens ver te zoeken. De jury denkt dat hij/zij medische beoordelingen moet geven, de ruiter die denkt dat hij zelf op z'n 38ste met 20 kg overgewicht nog de nieuwe Edward gaat worden of het eenvoudige paard waarover hij denkt dat er heus grandprix in zit.
Kijk naar de voorrondes van Idols en je ziet dat niet iedereen even sterk is in het herkennen van zijn eigen talenten en prestaties. Een dressuurwedstrijd is wat dat betreft soms een intressante variant van Idols-live. Afgezien van hun stemgeluid worden er ook mensen uitgegooid omdat ze het uiteindelijk niet zullen gaan maken met het uiterlijk dat ze hebben. En wat, ben je het niet eens met Henkjan of Jerney? Precies. Ook die zitten er wel es naast.
Maar goed, een karperrug geeft verminderde flexibiliteit in de wervelkolom van het paard. Dat wil niet zeggen dat het paard per definitie met een strakkere rug loopt (kan wel, hoeft niet), hij kan zelfs zo getraind zijn dat hij juist een goed ruggebruik heeft. Ik kan me nl wel voorstellen dat het je eerste prioriteit heeft in de training van zo'n paard om juist dat te verbeteren.
Het is echter wel weer moeilijker om te beoordelen. Daarvoor heb je weer die heel goede jury nodig.
Uiteindelijk moet je een paard hebben met een ultiem sportlijf om ver te komen in de sport, net zoals een ballerina met een vergroeide schouder de hoofdrol in het Zwanenmeer uiteindelijk niet zal halen hoe goed ze ook danst en aantrekkelijke mensen eerder een baan krijgen dan lelijkerds (behalve blondjes, uit onderzoek is gebleken dat die dommer worden ingeschat).
Je maakt het jezelf met een heel goed gebouwd veel makkelijker als dressuurruiter, zo'n paard is (fysiek) makkelijker te trainen en voor een jury om te beoordelen.
Veel mensen hebben dat al door, daarom is het voorrijdterrein van de gemiddelde dressuurwedstrijd zo langzamerhand een verzamelplaats voor bruine langbenige kwpn-ers met veel front geworden. Ik vind het saai, maar het vergroot wel je kansen bij de jury, die wordt niet afgeleid door ras, kleur, bouw of whatever.
Er is een tak van paardensport waarbij het niet uitmaakt hoe je er uit ziet en hoe je paard er uitziet, je kunt met een Belg winnen. Het heet TREC, kijk op
http://www.trec-nl.nl/. Hier gaat de hoofdprijs naar de ruiter die zijn paard het best onder controle heeft. Dat is het beste alternatief voor een jurysport als dressuur.
Maar het hoeft niet. Je kunt ook blond zijn, dressuurrijden met een vos met een grote bles en korte pootjes én zingen.
Damn....