Jury geeft lage punten vanwege de bouw van het paard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Re: Jury geeft lage punten vanwege de bouw van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 13:20

sjorsie schreef:
als je paard goed loopt maar niet aan het ideaal beeld voldoet vind ik niet dat de jury je daarom automatisch de grond in mag trappen of jij wel? Dit gebeurt nl niet alleen met paarden met een karperrug, dus wat nou niet netjes?

Met dressuur is het juist wel de bedoeling dat je het ideaalbeeld van de 'happy athlete' wordt benaderd. Wat de jury wil zien en moet beoordelen staat haarfijn voorin je proevenboekje omschreven. Kan dat ideaalbeeld niet benaderd worden door afwijkingen in het exterieur van het paard, dan houdt het op. Kan een paard bijvoorbeeld niet goed verzamelen omdat hij een doorgezakte rug heeft, dan houdt het voor dat paard vanaf de M toch echt op. Dat heeft niets met 'in de grond trappen te maken'. Dat sommige juryleden dat niet altijd even genuanceerd brengen, dat kan gebeuren. Maar daarentegen zijn er denk ik ook een hoop ruiters die de tekortkomingen en onmogelijkheden van hun paard niet (willen) erkennen.

CGJ12 schreef:
Een "bouwfout" die géén gevolgen heeft voor de bewegingen kan een jury niet meenemen in de beoordeling. Ik denk ook niet dat zoiets gauw gebeurd.

Mee eens.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 13:27

@Jasmijn78, maar als je het zo stelt, kunnen 70 % van de ruiters wel gaan stoppen met hun paard, want bijna geen een paard is perfect, zeker recreatieruiters die de wat minder dure paarden hebben, hebben dan absoluut geen kans meer, dat kan toch niet de bedoeling zijn?

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 13:31

sjorsie schreef:
@Jasmijn78, maar als je het zo stelt, kunnen 70 % van de ruiters wel gaan stoppen met hun paard, want bijna geen een paard is perfect, zeker recreatieruiters die de wat minder dure paarden hebben, hebben dan absoluut geen kans meer, dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Je hebt helemaal gelijk. Maar je moet wel bedenken dat je al in de B begint met de selectie voor de Olympische spelen.
Mijn paard is ook geen wonder en ik verwacht ook geen wonderpunten. die krijg ik dan ook niet. ik weet dat als ik meer zou willen in de sport ik met een ander paard zou moeten komen. Een niet correct paard zal acherblijven in de basis. Helaas zo is het gewoon. Jammerdan daar moet je het mee doen. Maar daar moet je je ook echt bewust van zijn.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 13:34

Voor ELK paard is er een maximaal haalbare klasse. Dat is een gegeven. De bouw van het paard bepaalt niet dat eindpunt, maar is WEL een belangrijke factor. (En datzelfde geldt voor de bouw van de ruiter..... Nagelbijten / Gniffelen )

Zolang mensen dat niet DURVEN inzien houd je dit soort reacties.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:11

@ oosterhoff: dat klopt helemaal, alleen is het zo jammer dat jury's vaak alleen naar het uiterlijk kijken, ik heb zelf en tijdje een tuiger gestart en als ik een normale jury had die naar de proef keek had ik zo een winstpunt, maar hielden ze niet van tuigers nou het commentaar, je zou er depressief van worden, terwijl toen ik later met een showpaard van Aktion startte had ik zelfs als ik de proef ronduit Klote vond, toch een winstpunt met de opmerking erbij: leuk paard op mijn protocol, dit klopt van geen kant

@CGJ12: waar maak jij je in hemelsnaam druk om, ik geef tenminste mijn mening en durf vragen te stellen. En verder laat ik het hierbij.
Laatst bijgewerkt door sjorsie op 03-07-06 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:13

sjorsie schreef:
@Jasmijn78, maar als je het zo stelt, kunnen 70 % van de ruiters wel gaan stoppen met hun paard, want bijna geen een paard is perfect,

Dat ligt eraan waar jou prioriteiten liggen. Wil jij graag Z rijden met een paard met een doorgezakte rug die daardoor niet kan verzamelen, dan kan je iid beter stoppen ja. Of een paard kopen dat wel geschikt is voor hetgeen jij ermee wil. Wil jij gewoon lekker een wedstrijdje rijden en kun je accepteren dat met L het plafond wel is bereikt, waarom dan stoppen? Als jij er dan nog plezier in hebt?

sjorsie schreef:
zeker recreatieruiters die de wat minder dure paarden hebben, hebben dan absoluut geen kans meer, dat kan toch niet de bedoeling zijn?

'recreatieruiters' het woord zegt het al: hun prioriteit ligt bij recreeren en vanuit dat oogpunt hebben zij hun paard gekocht, vanuit dat oogpunt trainen ze. Als je wil presteren op wedstrijden en een goede kans wil maken, dan moet je o.a. een paard hebben dat daar geschikt voor is en gericht trainen. En een goed paard hoeft niet heel duur te zijn (btw: als ik zie wat men soms voor sommige 'recreatiepaarden' durft te vragen Nagelbijten / Gniffelen ). Het is maar net wat voor keuze je maakt.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:20

sjorsie schreef:
alleen is het zo jammer dat jury's vaak alleen naar het uiterlijk kijken, ik heb zelf en tijdje een tuiger gestart en als ik een normale jury had die naar de proef keek had ik zo een winstpunt, maar hielden ze niet van tuigers nou het commentaar, je zou er depressief van worden, terwijl toen ik later met een showpaard van Aktion startte had ik zelfs als ik de proef ronduit stinkmodder vond, toch een winstpunt met de opmerking erbij: leuk paard op mijn protocol, dit klopt van geen kant

In zogenaamde discriminatie van rassen door juryleden geloof ik niet zo. OK, je zal er altijd wel een rotte appel tussen hebben, maar doogaans beoordelen juryleden gewoon wat ze zien, volgens de richtlijnen zoals het hoort. Wel is het zo dat bepaalde rassen bepaalde exterieurmatige beperkingen met zich meebrengen die een goede dressuurproef in de weg staan. Een Z-proef is voor een Belg eigenlijk wel onhaalbare kaart. Overigens ken ik zat tuigers die het uitstekend doen in de dressuur (en ook op hoog niveau) Mensen willen eerder hun slechte prestaties wijten aan discriminatie van de jury ipv dat zij eens kritisch naar hun eigen rijden en/of de (on)mogelijkheden van hun paard kijken.

naam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 14:34

Haha hier wil ik wel even op inhaken!

ik had al verteld dat het mij al 1 x vaker was overkomen dat ik zo enorm werd afgestraft vanwege de bouw van het paard. Ik ben toen naar de jury gegaan en hem gevraagd hoe of wat!

wat hij mij toen zei... maakte mij al duidelijk met wat voor een boerenlul ik te maken had...

Opeens zegt hij iets wat niets met mijn paard te maken had, maar hij zegt:

"Nou een fries krijgt bij mij ook zo wie zo al geen winstpunt.. dat zijn gewoon geen paarden die in de dresuur horen..... "

Nou als dit geen rassendiscriminatie is....... weet ik het ook niet meer! haha

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:35

sjorsie schreef:

@CGJ12: waar maak jij je in hemelsnaam druk om, ik geef tenminste mijn mening en durf vragen te stellen. En verder laat ik het hierbij.

Ik geef óók mijn mening.
En dat die mening iets te confronterend voor anderen is, is dan weer een triest gegeven.
Maar ik vind het te gemakkelijk om maar weer een jury in de hoek te trappen.......
Ik kijk eerst wel eens even kritisch naar mezelf.

naam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 14:38

Dames, dames! zullen we het wel even gezellig houden??
anders laten we dit topic maar gaan sluiten...
Het moet wel leuk blijven he! ik vroeg gewoon of er meer mensen waren met zulke ervaringen en wat die ervaringen dan wel waren.. meer eigenlijk niet!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:39

dit topic hoeft niet op slot, zolang we hier gewoon discussieren; en i zie nog geen reden voor een slotje, nog afgezien van het feit dat CGJ een "hij" is.

naam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 14:45

Nou als het zo'n welles nietes spelletje blijft dan is t heerlijk gezellig. Dit topic had ik gestart omdat ik VROEG of er meer mensen zoiets al eens is overkomen! En dan wrodt er vervolgens heen en weer gelult of een paard wel goed is of niet... nou dat is niet heelmaal de bedoeling geweest van mijn topic.
maar goed! dan gaan jullie maar gezellig verder zonder mij! haha

Dat Hij geen zij is, kan je niet zien aan de lettertjes.. maar aan de reacties te merken maakte ik op dat het echt vrouwen gelul was hahah sorry hoor!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:45

Lielle schreef:
dit topic hoeft niet op slot, zolang we hier gewoon discussieren; en i zie nog geen reden voor een slotje, nog afgezien van het feit dat CGJ een "hij" is.

Dus gewoon net als CGJ reageren bedoel je......... Ja
De waarheid is blijkbaar gewoon weer eens te confronterend......... Kijk in hemelsnaam eens wat vaker in de spiegel mensen....... Nagelbijten / Gniffelen

en de constatering CGJ een "hij" is heeft Lielle trouwens nog nooit gecheckt. Tenminste niet dat ik me dat kan herinneren ....... Haha!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:46

naam schreef:
Dat Hij geen zij is, kan je niet zien aan de lettertjes.. maar aan de reacties te merken maakte ik op dat het echt vrouwen gelul was hahah sorry hoor!

Haha! Haha! Haha!

OK dan!

naam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 14:47

oh tja. en als je iets niet zeker weet.. kan je soms maar beter je mond houden hahaha

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:47

CGJ12 schreef:
De bouw van een paard gaat zo wel degelijk meetellen in de beoordeling, maar niet zozeer om de bouw zélf, maar meer om de gevolgen van die bouw...... Ja

Hier ben ik het helemaal mee eens. Je kunt ook niet verwachten dat je met een paard met slechte gangen hoge punten voor de gangen krijgt.

Persoonlijk vind ik het dapper wat de jury heeft gedaan maar niet helemaal correct. Je ziet op wedstrijden heel erg veel paarden lopen waar wat aan mankeert en als ruiter word je vaak bedrijfsblind en helaas zijn er veel instructeurs die dit soort dingen niet zien of niet willen zien omdat ze dan bang zijn dat ze er zelf slechter van worden.
Ik vind het alleen niet de plaats van een jurylid om zo uitgebreid in details te treden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:48

Het is nu eenmaall zo dat dit forum bedoeld is voor vragen en discussies, en de hiervoor gegeven antwoorden zijn niet off topic te noemen. Er zijn diverse juryleden die de moeite heben genomen om de beoordeling nader toe te lichten, mogelijk kun je er je voordeel doen.

Wb CGJ, het is maar een hint.

@CGJ, nee, daar heb je dan weer volkomen gelijk in Haha! Overigens laat ik die beker ook graag aan me voorbij gaan, ik ga in dit geval wel af op hearsay *LOL*

Katja, dat bedoelde ik dus ook ergens hiervoor in een van mijn posts.

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:53

Ik denk dat de jury het fout gezien heeft, maar goed bedoeld. Ach gut
Ik ga met Katja mee. Idd, je ziet genoeg paarden die ontzettend stijf lopen, en geen kip die er wat van zegt.
Wat dan weer wel fout is, is dat de jury zo in details treed. Dat kan ze dan beter aan de dierenarts over laten.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:54

Katja schreef:
Persoonlijk vind ik het dapper wat de jury heeft gedaan maar niet helemaal correct. Je ziet op wedstrijden heel erg veel paarden lopen waar wat aan mankeert en als ruiter word je vaak bedrijfsblind en helaas zijn er veel instructeurs die dit soort dingen niet zien of niet willen zien omdat ze dan bang zijn dat ze er zelf slechter van worden.
Ik vind het alleen niet de plaats van een jurylid om zo uitgebreid in details te treden.

OK dan!

Ik heb geregeld van die "trippelaars" in de ring waarvan ik denk: "die heeft binnen een jaar hoefkatrolontsteking aan beide voorpoten" ......... Of paarden waarvan ik denk: "dat paard komt nóóit door een keuring......."

Maar dat houd ik dan gewoon lekker voor me. Dat merken ze vanzelf over een jaartje..... Daar ga ik niemand mee vermoeien. Dat bekijken ze zelf maar.
maar ik weiger er mijn ogen voor te sluiten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:59

oosterhoff schreef:
Sizzle schreef:
Ik herken het ook wel een beetje. Mijn paard is correct gebouwd, maar wel lang in de rug. Toen ik nog L2 was was ze ook nog niet sterk genoeg om echt te sluiten/verzamelen. Verder liep ze wel goed en de beweging is ruim. Kreeg toen ook eens 130 punten (oude telling) van een jury met als commentaar: paard is te lang, bij zowat elk onderdeel. Dat ie verder netjes ontspannen liep was blijkbaar niet belangrijk.

Misschien had ie dan beter kunnen zeggen. Paard is te slap. BLijkbaar was de aanleuning niet goed.

Nee, in het geval van deze jury (waarvan ik blij ben dat ze nog geen M jureerd) was het duidelijk het 'plaatje' wat telde. Je kon de nr 1 en 2 op basis van het exterieur eruit pikken op het los rij terrein.

MJTulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 22:09

Duzzzz.... samengevat hebben we als basisingrediënten voor een goede beoordeling nodig: een capabele jury, een capabel paard en een dito ruiter?

Juryleden mogen wel beoordelen wat ze zien (bijv: niet soepel in de rug, maakt pas niet af, drukt rug weg) maar horen er geen conclusies aan te verbinden (bijv: last van de rug, hoefkatrolonsteking, arthrose), ténzij de ruiter - in het half uurtje na afloop van de wedstrijd dat de jury aanwezig hoort te zijn om je vragen over de beoordeling toe te lichten - vraagt: 'kan er iets aan de hand zijn dat mijn paard zo loopt?'

Zelfinzicht aan alle kanten is nog wel eens ver te zoeken. De jury denkt dat hij/zij medische beoordelingen moet geven, de ruiter die denkt dat hij zelf op z'n 38ste met 20 kg overgewicht nog de nieuwe Edward gaat worden of het eenvoudige paard waarover hij denkt dat er heus grandprix in zit.

Kijk naar de voorrondes van Idols en je ziet dat niet iedereen even sterk is in het herkennen van zijn eigen talenten en prestaties. Een dressuurwedstrijd is wat dat betreft soms een intressante variant van Idols-live. Afgezien van hun stemgeluid worden er ook mensen uitgegooid omdat ze het uiteindelijk niet zullen gaan maken met het uiterlijk dat ze hebben. En wat, ben je het niet eens met Henkjan of Jerney? Precies. Ook die zitten er wel es naast.

Maar goed, een karperrug geeft verminderde flexibiliteit in de wervelkolom van het paard. Dat wil niet zeggen dat het paard per definitie met een strakkere rug loopt (kan wel, hoeft niet), hij kan zelfs zo getraind zijn dat hij juist een goed ruggebruik heeft. Ik kan me nl wel voorstellen dat het je eerste prioriteit heeft in de training van zo'n paard om juist dat te verbeteren.
Het is echter wel weer moeilijker om te beoordelen. Daarvoor heb je weer die heel goede jury nodig.

Uiteindelijk moet je een paard hebben met een ultiem sportlijf om ver te komen in de sport, net zoals een ballerina met een vergroeide schouder de hoofdrol in het Zwanenmeer uiteindelijk niet zal halen hoe goed ze ook danst en aantrekkelijke mensen eerder een baan krijgen dan lelijkerds (behalve blondjes, uit onderzoek is gebleken dat die dommer worden ingeschat).

Je maakt het jezelf met een heel goed gebouwd veel makkelijker als dressuurruiter, zo'n paard is (fysiek) makkelijker te trainen en voor een jury om te beoordelen.
Veel mensen hebben dat al door, daarom is het voorrijdterrein van de gemiddelde dressuurwedstrijd zo langzamerhand een verzamelplaats voor bruine langbenige kwpn-ers met veel front geworden. Ik vind het saai, maar het vergroot wel je kansen bij de jury, die wordt niet afgeleid door ras, kleur, bouw of whatever.

Er is een tak van paardensport waarbij het niet uitmaakt hoe je er uit ziet en hoe je paard er uitziet, je kunt met een Belg winnen. Het heet TREC, kijk op http://www.trec-nl.nl/. Hier gaat de hoofdprijs naar de ruiter die zijn paard het best onder controle heeft. Dat is het beste alternatief voor een jurysport als dressuur.

Maar het hoeft niet. Je kunt ook blond zijn, dressuurrijden met een vos met een grote bles en korte pootjes én zingen.

Damn....

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 22:45

Idols.......... Haha! Haha! Haha!

Zo had ik het nog niet bekeken....... Nagelbijten / Gniffelen

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 23:04

kataklopje schreef:
Duzzzz.... samengevat hebben we als basisingrediënten voor een goede beoordeling nodig: een capabele jury, een capabel paard en een dito ruiter?

Juryleden mogen wel beoordelen wat ze zien (bijv: niet soepel in de rug, maakt pas niet af, drukt rug weg) maar horen er geen conclusies aan te verbinden (bijv: last van de rug, hoefkatrolonsteking, arthrose), ténzij de ruiter - in het half uurtje na afloop van de wedstrijd dat de jury aanwezig hoort te zijn om je vragen over de beoordeling toe te lichten - vraagt: 'kan er iets aan de hand zijn dat mijn paard zo loopt?'

Zelfinzicht aan alle kanten is nog wel eens ver te zoeken. De jury denkt dat hij/zij medische beoordelingen moet geven, de ruiter die denkt dat hij zelf op z'n 38ste met 20 kg overgewicht nog de nieuwe Edward gaat worden of het eenvoudige paard waarover hij denkt dat er heus grandprix in zit.

Kijk naar de voorrondes van Idols en je ziet dat niet iedereen even sterk is in het herkennen van zijn eigen talenten en prestaties. Een dressuurwedstrijd is wat dat betreft soms een intressante variant van Idols-live. Afgezien van hun stemgeluid worden er ook mensen uitgegooid omdat ze het uiteindelijk niet zullen gaan maken met het uiterlijk dat ze hebben. En wat, ben je het niet eens met Henkjan of Jerney? Precies. Ook die zitten er wel es naast.

Maar goed, een karperrug geeft verminderde flexibiliteit in de wervelkolom van het paard. Dat wil niet zeggen dat het paard per definitie met een strakkere rug loopt (kan wel, hoeft niet), hij kan zelfs zo getraind zijn dat hij juist een goed ruggebruik heeft. Ik kan me nl wel voorstellen dat het je eerste prioriteit heeft in de training van zo'n paard om juist dat te verbeteren.
Het is echter wel weer moeilijker om te beoordelen. Daarvoor heb je weer die heel goede jury nodig.

Uiteindelijk moet je een paard hebben met een ultiem sportlijf om ver te komen in de sport, net zoals een ballerina met een vergroeide schouder de hoofdrol in het Zwanenmeer uiteindelijk niet zal halen hoe goed ze ook danst en aantrekkelijke mensen eerder een baan krijgen dan lelijkerds (behalve blondjes, uit onderzoek is gebleken dat die dommer worden ingeschat).

Je maakt het jezelf met een heel goed gebouwd veel makkelijker als dressuurruiter, zo'n paard is (fysiek) makkelijker te trainen en voor een jury om te beoordelen.
Veel mensen hebben dat al door, daarom is het voorrijdterrein van de gemiddelde dressuurwedstrijd zo langzamerhand een verzamelplaats voor bruine langbenige kwpn-ers met veel front geworden. Ik vind het saai, maar het vergroot wel je kansen bij de jury, die wordt niet afgeleid door ras, kleur, bouw of whatever.

Er is een tak van paardensport waarbij het niet uitmaakt hoe je er uit ziet en hoe je paard er uitziet, je kunt met een Belg winnen. Het heet TREC, kijk op http://www.trec-nl.nl/. Hier gaat de hoofdprijs naar de ruiter die zijn paard het best onder controle heeft. Dat is het beste alternatief voor een jurysport als dressuur.

Maar het hoeft niet. Je kunt ook blond zijn, dressuurrijden met een vos met een grote bles en korte pootjes én zingen.

Damn....

Geweldige reactie!! OK dan!
En wat jammer dat ik, met mijn vos met 4 witte benen en mijn blonde haren, niet kan zingen Gestoord
Maar dit verhaal geeft eea wel duidelijk weer vind ik.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 07:32

miss_jumpy schreef:

Geweldige reactie!! OK dan!
En wat jammer dat ik, met mijn vos met 4 witte benen en mijn blonde haren, niet kan zingen Gestoord
Maar dit verhaal geeft eea wel duidelijk weer vind ik.

Zie mijn profiel. Vos, korte pootjes, grote witte bles, blonde meis er bovenop. Ik kan ook nog zingen maar denk dat ik het maar niet ga proberen. en inderdaat mijn punten vallen al jaren tegen. Altijd net niet 178 en voorheen 154 ed. Maar laat ik de schild maar bij mezelf leggen.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 11:02

oosterhoff schreef:
Zie mijn profiel. Vos, korte pootjes, grote witte bles, blonde meis er bovenop. Ik kan ook nog zingen maar denk dat ik het maar niet ga proberen. en inderdaat mijn punten vallen al jaren tegen. Altijd net niet 178 en voorheen 154 ed. Maar laat ik de schild maar bij mezelf leggen.

Oh, nou, ik kon dat niet aan hoor, die jury's die mijn vos niet konden waarderen, dus nu cross ik Knipoog
Oke, moet ik ook nog wel dressuren, maar dat kan ik dan weer goedmaken met een fijne cross. Ook een aanrader voor jou? Clown