Bitloos rijden op wedstrijden; ja of nee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kiekeboe12

Re: Bitloos rijden op wedstrijden; ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 10:56

Kinke schreef:
dan toch maar weer de vraag: waarom er vanuit gaan dat iemand die bitloos rijdt z'n paard niet onder controle heeft? Laten we voor het gemak eens aannemen dat een "bitloze' ruiter net zo intelligent is als een 'bit' ruiter Knipoog en dus weet waar ie mee bezig is, waarom dan niet de keuze hebben in wel of niet bitloos??

omdat ik vind ( en dan spreek ik niet over iedereen) dat er veel ruiters gaan bitloos rijden omdat het net een nieuwe trend is zoals het een nieuw kleurtje van bandages is. Er zijn zeker mensen die erover nadenken en doordacht de keuze maken van bitloos te gaan rijden maar er 99 procent ziet het van een ander en aapt het na omdat ze denken zo het paard minder pijn te doen, wrong! -> als je hard trekt aan bitloos hoofdstel kan je de neus van het paard breken, zeker met een hackemore! dus is bitloosrijden ook niet zo onschuldig en vele ( die andere na- apen)weten dit niet!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 17:19

Dus je vind dat iemand die wedstrijden gaat rijden (daar gaat het topic tenslotte over) iemand kan zijn die misschien niet nadenkt of zonder bit gaat rijden omdat het een 'trend' zou zijn? Volgens mij is iemand die de moeite neemt een wedstrijd te rijden iemand die er toch zeker over nagedacht heeft en ook geoefend heeft (zou toch jammer zijn van je wedstrijdresultaten als je dit zou verknoeien?)
en off topic: met een hackamore kun je inderdaad de neus breken maar bij vele andere bitloze optomingen is dit absoluut niet mogelijk.
Ik zie werkelijk geen verschil in iemand die met of zonder bit een wedstrijd wil rijden.

kiekeboe12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 19:27

Kinke schreef:
kiekeboe12 schreef:
sorry maar als je nog geen b wedstrijd kan rijden bitloos dan noem ik dat niet meer paardrijden das dan gewoon wat rondtjoemelen. Een b wedstrijd is echt de basis van het paardrijden dat men vraagt.

da's toch altijd het bijzondere van Bokt...als je geen wedstrijden kunt rijden dan kun je helemaal niet rijden.

dan snap ik deze opmerking niet hoor?

kiekeboe12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 19:29

Kinke schreef:
Dus je vind dat iemand die wedstrijden gaat rijden (daar gaat het topic tenslotte over) iemand kan zijn die misschien niet nadenkt of zonder bit gaat rijden omdat het een 'trend' zou zijn? Volgens mij is iemand die de moeite neemt een wedstrijd te rijden iemand die er toch zeker over nagedacht heeft en ook geoefend heeft (zou toch jammer zijn van je wedstrijdresultaten als je dit zou verknoeien?)
en off topic: met een hackamore kun je inderdaad de neus breken maar bij vele andere bitloze optomingen is dit absoluut niet mogelijk.
Ik zie werkelijk geen verschil in iemand die met of zonder bit een wedstrijd wil rijden.

waarom zou iemand die wedstrijd rijdt zoveel meer verstand hebben van paardrijden en niet paardrijden voor de show? Ga zelf veel op wedstrijd en zie genoeg hoor!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 19:32

Laat de KNHS het gewoon invoeren dan zien we vanzelf wel of het werkt of niet, de kampioenen zullen het bewijs leveren.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 21:43

volgens mij praten we langs elkaar heen kiekeboe.
Wat ik dus bedoel....waarom het verschil maken tussen bitloze en bit ruiters? Iedereen is even dom of slim, dus waarom mensen niet de keuze geven??

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 09:36

Als je een bit nodig hebt als rem hoor je imo nog niet op een concours thuis. Eigenlijk niet eens op de rug van een paard.

Richt jezelf en je paard dan eerst maar eens goed af om op de benen en de zit te rijden. Dan hoeft het uiteindelijk niet meer uit te maken of je nu wel of geen bit gebruikt.

kiekeboe12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 10:17

Kinke schreef:
Iedereen is even dom of slim, dus waarom mensen niet de keuze geven??

waarom post je dan op dit topic? als andere mensen HUN mening niet mag geven? er wordt duidelijk gevraagd JA OF NEE.
Vanmij mag ook iedereen doen wat hij wil maar als men mij vraagt wat ik persoonlijk vind dan zijn mijn vorige post het antwoord.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 10:18

persoonlijke aanvallen waren nergens voor nodig, graag de discussie beoerken tot argumenten voor of tegen bitloos starten op wedstrijden.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 10:42

[quote="Kinke"]
da's toch altijd het bijzondere van Bokt...als je geen wedstrijden kunt rijden dan kun je helemaal niet rijden.
[quote="kiekeboe12"]

Het is niet per definitie zo dat als je wedstrijden rijdt, je goed kunt rijden. Het is alleen wel geloofwaardiger als je aan de hand van je wedstrijdresultaten aannemelijk kunt maken dat je een bepaald niveau hebt. Als we velen moeten geloven rijden ze thuis allemaal GP. Iemand die z-geklasseerd is op wedstrijden komt op mij geloofwaardiger over als iemand die zegt dat hij thuis op z-niveau traint. Kan best zijn hoor, maar mensen zeggen zoveel. Een wedstrijd is niet meer dan een examen van je africhtingsgraad van jou en je paard in competitieverband. Bij een winstpunt heb je dus de verrichtingen in jou klasse met voldoende resultaat afgelegd.

Overigens vind ik dat hele bitloos gedoe echt een trend van kijk mij eens paardvriendelijk zijn. Ik zie hier op bokt een hoop foto's van mensen die bitloos dressuur rijden en als ik die foto's zie dan denk dat ze qua wedstrijden niet ver zullen komen, mochten ze bitloos starten. Bovendien vind ik sommige bitloze optomingen verre van vriendelijk en een neusbeen van een paard ik ook erg gevoelig. Wijken voor druk of nageven op een weerstandbiedende hand; het is een pot nat/precies hetzelfde. Een ruiter die grof inwerkt kan bitloos ook erg veel paardenleed veroorzaken.

kiekeboe12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 11:14

voila iemand die mij snapt!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 11:20

Het punt waar die actie om gaat is dat de keuzemogelijkheid ontbreekt. Met welke optoming je ook rijdt, de optoming is zo scherp als de hand van de ruiter.
En sommige paarden blijken beter te reageren op bitloos, wat is daar dan mis mee? Net als dat het ene paard beter reageert op een enkelgebroken en een ander op een dubbelgebroken bit. Die zijn beide wel toegestaan, maar een net bitloos hoofdstel niet. Zelfs niet als medisch is aangetoond dat een paard slecht reageert op het bit wordt over het algemeen geen dispensatie verleend.

Ik ben van mening dat bitloos niet per definitie paardvriendelijker is (een touwhalster of hackamore kunnen inderdaad heel stevig inwerken) maar dat er wel een keuzemogelijkheid zou moeten zijn voor de optoming waar jouw paard het beste op reageert.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 12:01

Mij maakt het niet uit of ze het toestaan of niet. En gezien de wildgroei in allerlei bitloze optomingen waarvan er een heel aantal zeker niet paardvriendelijker zijn dan een gewone trens begrijp ik heel goed dat de KNHS terughoudend is. Ik vind het iig niet bewonderenswaardiger als iemand zonder bit rijdt. Bovendien denk ik dat hoe hoger je komt, hoe nauwer de communicatie wordt je uiteindelijk toch op een bit uitkomt. Met een bit kun je nu eenmaal een fijnere onzichtbare communicatie met je paard tot stand brengen, en dat is nog altijd het doel van dressuur. Zelfs als ze het toestaan denk ik dat er weinig combinaties verder dan b of l komen zonder bit. Vanaf de M gaat het veel nauwer luisteren, dan wordt er oprichting en verzameling gevraagd EN een hele lichte verbinding/aanleuning. Net als met sporen; die zijn er niet om je paard lek te prikken, maar om de communicatie/hulpen te verfijnen. Ik denk er praktisch geen Z-ruiters zijn die graag zonder sporen willen rijden; met spoor kun je je hulp nu eenmaal veel fijner doseren als zonder.

Dat er een hoop ruiters zijn die teugelhulpen en been hulpen niet kunnen doseren; daar veranderd het bitloos starten niets aan. En een ruiter die bitloos de hele tijd aan zijn paard zit te sjorren of met zijn been zit te porren is ook een crime voor een paard. Zo'n ruiter zou het porren en sjorren met bit en sporen misschien juist afleren omdat een paard dan veel heftiger reageert. Als ik mijn paard per ongeluk eens ongecontroleerd hinder met mijn hand/het bit of met mijn spoor dan springt hij een meter de lucht in, dus ik laat het wel uit mijn hoofd om grof in te komen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 12:10

Wendy schreef:
En sommige paarden blijken beter te reageren op bitloos, wat is daar dan mis mee?

Dat hangt nog altijd van de optoming zelf af wat er mis mee is; Ik heb hier al een aantal ruiters op bokt gezien die pretenderen o zo paardvriendelijk en bitloos te rijden en dat gaat zo fijn!! Maar ze rijden dan wel met een hackamore met megalange scharen. Nogmaals: de term 'bitloos' kent vele optomingen. Het misverstand dat bij vele leeft is dat bitloos = per definitie altijd vriendelijk, niet dus!!!

Veel paarden reageren volgens hun ruiters ook goed op pesoabitten, pelhams, mylerbitten etc. Deze zijn ook niet toegestaan in de dressuur en niet zonder reden.

Ik denk dat je bij de KNHS meer kans maakt door bitloos en de optoming specifiek te definieren, want bitloze optomingen als een hackamore of een touwhalster zal de KNHS NOOIT toestaan op dressuurwedstrijden. Daar durf ik mijn handen voor in het vuur te steken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 12:19

Dat lijkt me een beetje appels met peren vergelijken.
Dat er toevallig een paar achterlijken rondlopen is dus een goede reden om een bitverplichting in het regelement te handhaven?

Als je alle gekken tegen zichzelf zou moeten beschermen zou het regelement er heel anders uit moeten zien dacht ik zo. Wat dacht je van geen zporen voor de Z bijvoorbeeld? Daarvoor zijn de proeven niet van een zodanig niveau dat sporen op de juiste manier gebruikt kunnen worden, dus waarom dat dan wel toestaan?

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 15:16

Ik kan niet anders doen dan beide 'partijen' gelijk geven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 16:37

Ik ben toch nog steeds gewoon voor invoeren. Laat het de mensen het gewoon toepassen in de wedstrijdsport. Er zijn nu al zoveel gekke modebitten die vroeger echt niet konden dat dit er ook wel bij kan. Verkeert gebruik wordt heus wel afgestraft in de punten, want dan loopt het paard met spanning (net als met een verkeerd bitgebruik).

Odyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 16:47

Kinke schreef:
kiekeboe12 schreef:
sorry maar als je nog geen b wedstrijd kan rijden bitloos dan noem ik dat niet meer paardrijden das dan gewoon wat rondtjoemelen. Een b wedstrijd is echt de basis van het paardrijden dat men vraagt.

Lekker beledigend, zijn hier topics over waar ik mn woede mag af reageren op mensen die dit soort dingen roepen??

Bitloosrijden is volgens mij veel diervriendelijke dan rijden met Bit. een hackemore daarintegen dan weer niet, die drukt pijnlijk hard op de neus van t paard. Heb wel gelezen over The Bitle Bridle, die heeft dat niet..ik zou zon ding best wel willen proberen...Ik denk dat met bit rijden maar eens uit de mode moet raken, er zijn zo onderzoeken geweest naar het gebruik van t bit die dr niet om liegen..

Dressuurruiters (duidelijk vanáf de B) zouden hier over kúnnen nadenken...de recreatieruiters willen al veel langer diervriendelijker omgaan met hun paarden..

kiekeboe12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 19:15

Citaat:
[kiekeboe schreef;

kinke schreef;

odyne schreef;
Lekker beledigend, zijn hier topics over waar ik mn woede mag af reageren op mensen die dit soort dingen roepen??

Bitloosrijden is volgens mij veel diervriendelijke dan rijden met Bit. een hackemore daarintegen dan weer niet, die drukt pijnlijk hard op de neus van t paard. Heb wel gelezen over The Bitle Bridle, die heeft dat niet..ik zou zon ding best wel willen proberen...Ik denk dat met bit rijden maar eens uit de mode moet raken, er zijn zo onderzoeken geweest naar het gebruik van t bit die dr niet om liegen..

Dressuurruiters (duidelijk vanáf de B) zouden hier over kúnnen nadenken...de recreatieruiters willen al veel langer diervriendelijker omgaan met hun paarden..
[/quote]

ik blijf er bij als je de oefeningen uit een b proef niet kan rijden dan vind ik dit geen paardrijden meer. zet gelijk wie op een paard die zal zeker wat kunnen stappen met een paard, daar heb ik zelf geen hoofdstel voor nodig..

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 08:50

Wendy schreef:
Wat dacht je van geen zporen voor de Z bijvoorbeeld? Daarvoor zijn de proeven niet van een zodanig niveau dat sporen op de juiste manier gebruikt kunnen worden, dus waarom dat dan wel toestaan? quote]

Sorry??? Verklaar je nader??? Vanaf de Z wordt echt wel van je verwacht dat je een dergellijk niveau hebt ontwikkelt dat je iig je benen stil langs je paard kan laten hangen en met spoor dus je hulp heel fijn kunt doseren. Volgens mij begrijp jij nog niet helemaal wat de bedoeling is van dressuur: namelijk in harmonie zijn met je paard dat het zo lijk dat je paard het gevraagde uit zich zelf uitvoert. Daarvoor MOET je heel fijn kunnen communiceren met je paard. En met je spoor kun je je hulp veel fijner aangeven dan stompen met de helele achterkant van je kuit/hiel. Hel zelfde geld voor een bit.

Wendy schreef:
Dat er toevallig een paar achterlijken rondlopen is dus een goede reden om een bitverplichting in het regelement te handhaven?

Die achterlijken richten zonder bit net zo veel schade aan. Bovendien zou het wel eens zo kunnen zijn dat dat bitloos (voor de jury) veel minder zichtbaar is. Een bit zie je bij een grove inwerking tenminste nog heen en weer gaan, bij teveel druk zal een paard zijn mond opendoen, zijn tong eruit gooien etc.

Sizzle schreef:
Er zijn nu al zoveel gekke modebitten die vroeger echt niet konden dat dit er ook wel bij kan.
Zoals??? Noem eens een paar bitten op die 20jaar geleden in de dressuur op wedstrijden nog niet waren toegestaan en nu wel? Daar ben ik wel benieuwd naar, want tot op heden zijn alleen maar enkel- en dubbelgebroken trensen (water- bus- en D- en ongebroken trenzen) en vanaf de Z stang en trens toegestaan in de dressuur. Misschien moet je toch nog even de reglementen nazien?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 08:57

Odyne schreef:

Deze opmerking slaat dus echt HELEMAAL nergens op!!! Wat een generalisatie zeg! Net alsof je op het moment dat je een B-proef gaat starten je je paard ineens gaat mishandelen. Of iemand goed met zijn paard omgaat heeft niets te maken met of hij wedstrijdruiter is of recreatieruiter, maar dat hangt echt wel af van veel factoren. Hoe goed kan iemand rijden? Hoeveel weet hij van verzorging etc.

BTW: als ik met mijn Z-paard de ene dag naar het strand ga, ga ik dan diervriendelijk met hem om? En als ik de andere dag met hem naar een wedstrijd ga, ben ik dan ineens niet meer diervriendelijk tegen hem?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 09:08

er wordt een paar keer gezegt dat een bit scherper is dan een bitlooshoofdstel.

ik verzorg nu ong.een half jaar 2 pony's rijden allebei bitloos de 1 die is door een scharenbit heen GEREND die was ook niet meer te houden . nu ik bitloos rij is hij veel makkelijker te stoppen.

het andere paardje die heeft alleen een bit in gehad toen ze 3 was( toen was ze nog van anderen). die hebben we met 10 jaar gekocht die heeft daarvoor alleen in de wei gestaan. ze wisten niet of tie was ingereden dus ze gingen er een keertje met halster opzitten. ze heeft bij ons nog nooit een bit in gehad. we zijn nu ook bezig met bitloos mennen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 09:10

Wendy schreef:
Als je een bit nodig hebt als rem hoor je imo nog niet op een concours thuis. Eigenlijk niet eens op de rug van een paard.

Richt jezelf en je paard dan eerst maar eens goed af om op de benen en de zit te rijden. Dan hoeft het uiteindelijk niet meer uit te maken of je nu wel of geen bit gebruikt.

Misschien zou je pas op concours moeten gaan als je met een zodanig zachte hand kan rijden, dat je met bit kan rijden.

Misschien is dat ook wel de reden waarom een bit verplicht is, aangezien je als ruiter moet kunnen laten zien dat jij als ruiter die zachte handen hebt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 13:43

Citaat:

Off-topic en flauw misschien, maar Anky en Edward rijden overwegend terug op de hand, niet op de zit.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 13:54

Karl66 schreef:
Wendy schreef:

Misschien zou je pas op concours moeten gaan als je met een zodanig zachte hand kan rijden, dat je met bit kan rijden.

Misschien is dat ook wel de reden waarom een bit verplicht is, aangezien je als ruiter moet kunnen laten zien dat jij als ruiter die zachte handen hebt.

Maar waarom zou je dan per se een bit moeten gebruiken? Wat is daar het nut van?
Jij impliceert dat een bit scherper is dan een bitloze optoming, maar zoals eerder gezegd in dit topic is dat niet het geval, dat is dus geen argument voor bitloos rijden.

Trouwens, als ik het geruk en gepluk tijdens een gemiddelde dressuurproef of op het losrijterrein bekijk geloof ik niet dat mensen daar op worden afgerekend nee.