starten met een 14 jarig paard.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

UrbanL

Re: starten met een 14 jarig paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 08:35

Ik snap de reden van dit topic niet helemaal?? Waarom zou je eraan twijfelen om met een 14 jarig paard te gaan starten???

Gaan we het straks weer zielig vinden dat we gaan wedstrijden rijden met een 14 jarige??.

Als een paard fit en gezond is zou ik met 25 jaar nog gaan starten.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 21:24

Tuurlijkkun je dat doen! Bij ons in de kring loopt er een ruin van 23 nog netjes vooraan mee in het Z-springen! Lief dat je het je afvraagt, maar als je paard fit is zie ik geen enkel probleem!Veel succes!

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 22:38

dat is helemaal niet oud, volwassen is dat!! Kan makkelijk, zijn zoveel paarden die meelopen op hoog niveau op hun nog-veel-oudere-jaar! Kijk idd naar bonfire die 18 was of baloubet du rouet of naar joël en Audi's Jikke. Zou er niet teveel over nadenken,14/15 is de mooiste leeftijd voor een paard in mijn ogen dus gewoon gaan met die banaan!

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 09:17

Echt niet oud hoor ! Mijn Jumper is 15 en die start ik nu in de M1. Sinds afgelopen oktober ging het ineens helemaal niet meer en ben ik met Jump in de medische molen beland. Iedereen zei dat hij gewoon te oud was voor het wedstrijdrijden en versleten (Jumper is in het verleden ZZ springen geweest). Bij de kliniek kwamen ze tot de vage conclusie (ik bedoel, ze wisten het niet 100 % zeker Rolleyes ) dat hij hoefkatrolontsteking zou hebben. Op de foto's was hij toch goed dus ik heb het er niet bij laten zitten. Hij is behandeld bij een goede acupuncturist en het bleek dat mijn zadel niet goed gerepareerd was waardoor zijn rug hardstikke vast zat aan een kant. Alle problemen zijn nu weer opgelost en eergisteren liep ie weer vrolijk te bokken en te hinnikken op concours en liep een fijne proef ( met wp en strik Haha! ). Dus als dat zo door blijft gaan, dan ga ik die Z2 nog wel proberen te halen hoor. De wissels zitten er al goed in, dus dat moet lukken Rock-on, dudes! .
Kortom, gewoon beginnen. Ik ken paarden die met 22 nog Z2 lopen, en een pony die pas alle Z2 oefeningen leerde toen ie boven de 25 was omdat ie voor die tijd veel te heet was...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 12:03

Dat kan toch makkelijk, 14 jaar?
Waar maak je je druk om?

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 19:01

amondi schreef:
Tjonge jonge, waar mensen al geen problemen zien, Bonfire was ruim 18 toen hij de OS won!
14 jaar is helemaal niet oud, dat is volwassen.

Precies. Een paard van 14 kan je prima mee starten en is verre van oud.

Nouka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 20:24

Ik ben van plan weer te gaan starten bij de paarden met mijn 21 jarige D-pony. Dus ga er gewoon voor, doe het omdat je het leuk vindt, niet omdat wat anderen vinden. Lachen

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 20:57

Gewoon doen hoor!
Als ie medisch okay is en nog lekker fit, waarom niet?
Ik rij ook een 14 jarige, na een jaar rust ivm blessure ben ik m nu aan t opbouwen en ben ik van plan M met m te starten!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 22:42

Paarden van 14 jaar zijn in de bloei van hun leven! Die zijn niet oud, Mensen dénken dat ze oud zijn, omdat ze met 4 en 5 jaar al pavo-cupjes en op hun 6de al Z2 moeten lopen anders lopen ze achter. Misselijk Feitelijk moet je het dus gewoon omdraaien. Paarden van 14 jaar zijn geestelijk en fysiek (als ze lichamelijk dit ook zijn) gezond en zijn op hun top van hun leven.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 22:44

is 14 oud dan??
dacht het niet!
dt paard is in de bloei van zijn leven dus waar twijfel je over???

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 09:04

Natuurlijk!!!!! Ik ben ook gestart met mijn paard van toen 14, nu is ze 15 en doet het super hoor! Geen probleem gewoon starten!! Je merkt zelf wel als ze met de jaren er geen plezier meer in heeft!!

Lida

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 09:12

Doen,

Mijn vorige paard is 39 geworden en toen hij 30 was gingen wij gewoon nog wedstrijdjes rijden
want dat vond meneer leuk de hele toestand er omheen.

Enige nadeel was dat ik altijd bij de jury moest komen omdat volgens hun de papieren niet
klopte dan hoefde ik alleen maar even zijn bovenlip op te tillen en dan was het voldoende
als ze zijn gebit zagen.

Hij had er echt de grootste lol in en we zijn nooit de ring uitgestuurd omdat hij niet goed
liep.

Dus ga lekker starten met die puber en alles met beleid dan kan je nog een heel tijdje
van je paardje genieten.

Succes

Sanniiy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 13:14

dat kan makkelijk hoor!
hij is nog niet bejaard Tong uitsteken

gewoonIsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:55

Leuk om te lezen dat er nog 'oude' paardjes actief zijn in de wedstrijdsport en als ze gezond zijn waarom niet? Niet banketstaaf bedoelt, maar de meeste paarden worden niet eens 14 jaar. Met mijn 17-jarige ben ik na een lange blessure ook weer gestart en hij doet het harstikke goed. Dus niet twijfelen gewoon lekker starten!

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 16:16

Sanniiy16 schreef:
dat kan makkelijk hoor!
hij is nog niet bejaard Tong uitsteken

nee hehe ! ik snap je vraag ook niet !! Wat is het probleem ?
Een paard zit in zijn top tussen de 12 en 17..
Hoe oud denk je dat de paarden gemiddeld zijn die aan de top rijden ?

CherylDaraxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 14:01

Mijn paard is 15 en gaat ook binnenkort starten.

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 16:30

haha ok bedankt voor de support ik ga volgend jaar starten! dan is ze 16 want ze is 1 julie 15 geworden. nu durf ik het nog niet aan om te starten want ze is me nog veel te heet. Eerst nog maar een beetje lessen Tong uitsteken

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 19:28

Dat een paard gemiddeld de leftijd haalt van 7 jaar in nederland zegt meer over de omgang met deze dieren als over de dieren zelf.
Een paard kan makkelijk dertig worden. Mijn pony is negentien en loopt nog als de beste. We hebben hele goede oefeningen en hij is nog hardstikke soepel daardoor.
Dus lekker starten, en gewoon luisteren naar je paard.