Bitloos en wedstrijden: is er animo om...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Re: Bitloos en wedstrijden: is er animo om...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 22:11

Poosje terug was dit toch ook het plan? ik geloof onder aanmoediging van Kiwiko.

Ik zou graag eens meedoen. Maar dat zou op rij afstand onder de man moeten zijn voor mij, vanwege geen trailer hebben.

Regio Zeist / Doorn/Maarn/ Austerlitz/ Driebergen is allemaal prima te berijden voor mij.

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 22:11

Lielle schreef:
casjuh schreef:
ik ben zeker voor! Ik snap zowiezo niet waarom het niet mag... Het is toch juist een prestatie dat je zonder bit wedstrijden kan rijden! Ik heb trouwens in de springsport een paar keer toppers zien springen met een hackamore... Volgens mij mag je dan ook dressuren bitloos. Boomloos mag ook tot de M dus waarom niet bitloos?
iig als Veyton oud genoeg is en goed in conditie meld ik me zeker aan!

even een paar misverstanden recht zetten:

1) Hackemore is pas toegestaan van het Z springen
2) Bitloos springen met de teugels aan de neusriem mag al vanaf het B
3) Boomloos is toegestaan in alle klassen mits het zadel wel op een Engels zadel lijkt.

De eerste 2 wist ik, maar volgens mij mag je echt maar tot de M starten boomloos... Of is dit dan weer een nieuwe regeling?! (niet niet zo lang geleden vroeg ik het nog en ze vertelden me dat het tot de M was)
iig ben ik blij dit te horen Lachen Nu nog het dressuren bitloos Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 22:13

Oeps, ik wou al zeggen Lielle, we hadden toestemming van de moddies om dit topic te plaatsen en dit was de aangewezen plek Knipoog.

Edit: het zou leuk zijn om hier reacties te krijgen van wedstrijd-dressuurruiters die bitloos (willen gaan) rijden, of het iig een keer zouden willen gaan doen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-06-06 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 22:15

Casjuh, als jij me kunt aanwijzen in het reglement waar dat artikel dat je maar tot het M boomloos mag starten, geloof ik je Haha!

Maar ik zou me de moeite besparen, dit schijnt een keer in een advertentie te hebben gestaan, maar het KNHS reglement zegt daar helemaal niets over. Je moet op internationale wedstrijden (ik geloof van het ZZ-L) met een dressuurzadel starten, verder is er alleen de eis dat het een Engels zadel is of er op lijkt. Echt niet Knipoog en ik ken de reglementen bijzonder goed *LOL*

Jovarna, ik begreep het net. Miscommunicatie bij de mods Knipoog

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 22:16

Ik meld me ook!

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 22:17

Nog even een kleine kanttekening;

Mocht het ooit lukken in de dressuur om bitloos én boomloos te kunnen rijden. Dan krijg je misschien het begrip discriminatie bij juryleden. Maar goed, het blijft een jurysport. Kunnen we dát niet eens veranderen Knipoog

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 22:18

Meld me hier! Lijkt me een super idee om een wedstrijd te organisteren! Ik ben geen wedstrijd ruiter, maar ik wil wel even mijn dressuur opprikken, als het lukt Knipoog

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 22:27

That's the spirit, djodjodjo!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 22:28

Ik ben ook geen wedstrijdruiter, maar ik wil me hier wel sterk voor maken. Het moet gewoon mogelijk zijn om zonder bit met je paard wedstrijden te rijden.
En wie weet, heb ik over een aantal jaar wèl de ambitie om met wedstrijden mee te doen (met mijn nu-nog veulen), dan moet dat zonder bit kunnen, anders zit 't er gewoon niet in voor ons.

Àls we een wedstrijd in dit kader gaan organiseren, dan ben ik ook van plan om mee te doen Knipoog. Ik heb m'n outfitje nog steeds in de kast hangen. Haha!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-06-06 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

KC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 22:29

lijkt me geweldig ben er helemaal voor, geef ook demos dus kom maar op met bitloos en boomloos Haha!
rij thuis ook het liefst zonder, dressuur en springen, dus wil dat ook graag op wedstrijden doen.
wil ook helpen als er een wedstrijd organiseerd wordt ...
op de stal waar ik sta zijn er trouwens veel meer mensen bitloos en boomloos bezig... dus misschien is dat wel leuk om als lokatie te gebruiken voor een onderlinge b/b loos wedstrijd Koe
groetjes kc

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 22:33

eh.. bitloos was de vraag toch... ik rij geen boomloos. Ik ben zeer tevreden met mijn equiflexboom. Bitloos is no problem, maar aangezien ik wel wedstrijden rij en mijn paard ouder is dan zes moet ik op shanks.. ook geen probleem, maar bitloos vind ik wel leuk. Maar als het een soort van "principe-zaak" wordt, in de zin van alleen bitloos en boomloos of parelli-pad of zo.. dan haak ik af.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 22:36

Hoeft niet hoor, het ging alleen om bitloos...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 22:43

Het gaat nièt om boomloos. Het gaat ook nièt over wel of geen NA of NH zijn of wat dan ook.
Het gaat echt alleen om bitloos.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 22:46

ik ben er echt voor hoor, bitloos! Geen valse aanleuning meer, dat is pas echte dressuur!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 22:49

jajaja!!
bitloos aan de top haha
ik rijd zelf dus ook geen wedstrijden... maar ik ga mijn paardje straks inrijden bitloos, en zou het misschen wel leuk vinden om ook wedstrijden te doen BITLOOS. Cool met bit zal ik het nooit doen.

als er actie ondernomen word ben ik van de partij!!

Marielle

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 22:52

@KC: Geweldig dat je wilt helpen. Als we verder gaan brainstormen over wel/geen bitloze wedstrijd ondernemen, moeten we idd kijken naar een locatie (zo centraal mogelijk?), naar de faciliteiten, hebben we een jury en prijzen nodig, en wat al niet meer?? (wie denkt er mee?). Èn natuurlijk deelnemers, van B t/m Z en 't liefst zelfs nog hoger. Knipoog

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 22:53

Ik wil best helpen met de wedstrijd, maar mijn paard is nog niet ingereden, dus ik doen zelf niet mee. Desondanks goed initiatief!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 22:55

Top!
Ik ga alvast een Excelbestandje aanleggen van wie er wil helpen Lachen.
Kunnen jullie ook aangeven wat je zou kunnen/willen doen en/of regelen/organiseren?

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 22:59

Jovarna schreef:
...en 't liefst zelfs nog hoger. Knipoog

Wordt aan gewerkt Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 23:10

Ik ben van de partij. Rij alleen geen wedstrijden meer, als bitloos niet toegestaan wordt zou ik ook nooit meer een dressuurwedstrijd rijden

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 23:21

De reden waarom het niet mag is al helemaal bezopen (vind ik)
Omdat het niet bij de traditionele uitrusting hoort Rolleyes
Ga eens met de tijd mee

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 23:53

Lenneke_ schreef:
De reden waarom het niet mag is al helemaal bezopen (vind ik)
Omdat het niet bij de traditionele uitrusting hoort Rolleyes
Ga eens met de tijd mee

Voor western is dat niet helemaal waar. Bitloos is toegestaan tot het paard zes is geweest. Met een bosal moet je op twee handen rijden. Zo zit een bosal in elkaar. Maar vanaf de seniorklasse wordt je geacht je paard op één hand te rijden. En dat kan dus niet met bosal. Vandaar dat het niet allemaal alleen uit traditie voortvloeit.

CooLLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 00:51

Ben zeker voor ben dan nu geen wedstrijdruiter maar misschien dat ik later mee wil doen dan moet er toch de keuze kunnen zijn tussen wel of geen bit of 2 groepen maken met bit en zonder maar das zekers teveel moeite.Als je kan laten zien dat je het paard alles kan laten doen zonder bit moet toch veel knapper gevonden worden dan met en dus met dwang.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 00:59

Ook al rijd ik geen wedstrijden, ik ben ZEKER voor!
Maar, dan moeten er wel het liefst zo snel mogelijk praktische dingen worden ondernomen. Een wedstrijd is leuk, maar of het veel zoden aan de dijk zal zetten weet ik niet. Natuurlijk moet er daarvoor veel publiciteit zijn, dat snap ik.
Maar wat ik eigenlijk een beter plan vind (sorry om jullie plannen even te verstoren) is om juryleden het nut in te laten zien van het toestaan van het bitloos rijden. Om deze juryleden te overtuigen moeten we er eerst achter zien te komen wat hun argumenten tegen zijn, afgezien van het feit dat in het reglement staat dat het niet is toegestaan.
Daarom vind ik dat er eerst moet gepraat worden met de juryleden, het liefst individueel en het liefst met iemand die veel verstand heeft van bitloos rijden. Dit zou dan tactisch moeten gebeuren, niet door overrompelen maar door te laten inzien dat er eigenlijk niets mis is met bitloos rijden. Ik neem aan dat er een hoop bokkers zijn die juryleden kennen.
Eventueel zou daarop kunnen volgen dat, nadat er individueel of in een klein groepje is gepraat met de juryleden, er een wedstrijd wordt georganiseerd waarop het bitloos rijden is toegestaan, zodat ook de juryleden kunnen zien dat het allemaal wel meevalt.
Hierna zouden we kunnen gaan naar de directeur van de KNHS of in ieder geval de persoon die reglementen mag aanpassen en hem laten zien dat er een hoop juryleden voor het bitloos rijden zijn. Hierna zou waarschijnlijk de kans al wat groter zijn dat het reglement wordt aangepast.

Dus, even op een rijtje:
1. Uitvinden wat de argumenten (gegeven door juryleden) tegen het bitloos rijden zijn.
2. Individueel praten met de juryleden en hun tegenargumenten onderuit halen en hen overtuigen.
3. De overtuigde juryleden laten komen naar de bitloze wedstrijd.
4. Naar de persoon stappen die gaat over het reglement en de zaak nog eens voorleggen.

Maar dit is wat ik ervan denk.
Ik zal nog even een balletje opgooien in een andere hoek.

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 07:57

Ik ben ook voor Lachen