celano schreef:Sportdierenartsen die toppaarden begeleiden benadrukken dat stiften extra belastend zijn voor de kogels. Op het moment dat het paard zijn been aan de grond zet staat de voet meteen vast. Daarna laat het paard zijn gewicht op het been komen, en komt er frictie in de kogel en knie omdat de hoef niet meer licht meedraait door die stiften. Bij droog weer hebben toppaarden dus ook alleen stiften aan de buitenkant van de voet (voor en achter).
Dit is precies 1 van de redenen dat ik ben overgegaan naar blote voeten.
Ik rijd zonder ijzers gewoon de proeven op gras en het gaat super.
Dat gemier met die proppen zie ik op wedstrijden altijd en heb het een hele tijd zelf ook gedaan 'omdat het zo hoorde'.
Toen ik meer ben gaan leren over het bewegen van voeten en benen en hoe de trillingen van ijzers doorwerken in het hele been heb ik besloten blootvoets te gaan en heb er nooit spijt van gehad.
Inmiddels ben ik zover dat ik er nooit meer ijzers onder wil. Zonder proppen zijn het net schaatsen dus ik vond ijzers op gras nooit prettig zonder proppen maar blote voeten vind ik echt ideaal. Geen geklier met proppen en mijn paard is veel voetvaster.
Maar het is wel grappig te lezen hoe iedereen er anders over denkt.