4 proeven in 1 weekend

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-02 16:02

Ik sta met mijn paard op een manege waar ze totaal niet slecht zijn voor de paarden/pony's. Maar iedereen rijdt erop beginners en gevorderden ben eens eerlijk dat kan nooit fijn zijn voor een pony/paard. En er is misschien wel een verschil tussen wat jij redelijk rijden vindt en ik redelijk rijden vind. Ik weet dat de meesten het niet zo bedoelen maar je kan van een beginner niet verwachten dat die niet hobbelt op zijn paard of trekt in de mond. En ja mensen met eigen paarden zijn ook niet altijd even subtiel. Simpelweg manegepaarden zijn werkpaarden en zo worden ze door de meesten ook gebruikt.

Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 16:46

Ik rijd om de week een wedstrijd en dan dus twee proeven. En ik ben met 5 winstpunten overgegaan omdat ik ze in 3 wedstrijden had met prijze erbij. Waarom dan nog wachten?

En een wedstrijd saai? Het is een dagje uit voor mijn paard: nieuwe omgeving, lekker met zijn vriendje op de trailer (staat op andere stal) nieuwe ervaringen opdoen...het is wel vermoeiend ja, dus de dag erna doe ik eits rustiger aan.

En dan van dat 6 x per week rijden: ik werk minimaal 8 uur per dag en hij wordt moe van anderhalf uur werk per dag? Een paard is gebouwd om te bewegen en zodra je niet teveel vraagt en goed voert kan hij dat prima hebben.

Pril

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 21:14

Ik rijd alleen maar meerdaagse wedstrijden, dus 4 proeven in een weekend. Ongeveer 5 x per jaar (excl. champs.) dus 20 proeven. Het is op zich wel slopend, helemaal omdat de afstanden zo lang zijn. Vaak toch wel zo`n 5 uur. Maar ik arriveer altijd een dag van te voren en m`n paard heeft dan het hele weekend een stal. Zondag na de laatste proef ga ik weer naar huis. In de B kon m`n paard dit makkelijk af maar nu we weer wat hoger komen merk ik wel dat ie af is de laatste proef van het weekend. Ik probeer gewoon m`n zaakjes thuis voor elkaar te hebben zodat ik in feite alleen maar een kwartiertje a 20 min. hoef op te warmen per proef en niet nog eens alle oefeningen er te plekke in hoef te stampen.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 21:31

Lisette schreef:
Citaat:
Vroeger vroeger vroeger.... we hebben de paarden op dit moment niet omdat we ze nodig hebben voor het werk maar voor onze lol! Vorige week kwam de ostheopaat langs voor mijn paard en die vroeg mij hoe vaak ik reed. Nou 6 keer per week, toen vroeg hij aan mij of ik dan ook 6 dagen per week werk. Mmmm wel iets om over na te denken.

Dit vind ik een beetje een vage vergelijking......
"Mensenwerk" en "paardenwerk" valt volgens mij niet helemaal te vergelijken, en daar komt nog bij dat jij waarschijnlijk 8 uur per dag werkt terwijl je paard al na 1 uur klaar is.

Ik denk dat het belangrijk is om je paard goed in de gaten te houden, als je daar een goede band mee hebt dan wordt het al een stuk gemakkelijker om aan te voelen of een paard het werk (+ evt. wedstijden) aankan of niet.
Het ene paard zal goed in z'n ritme komen door veel proeven te lopen en daarbij goed en met plezier presteren.
Andere paarden (of de paarden zoals hierboven beschreven, maar dan op een minder moment) zullen dit misschien niet trekken.
Verstand en gevoel van de ruiter lijkt mij echt het belangrijkst, als dat in orde is, dan moet iedereen toch in staat geacht worden om de goede keuzes te maken.

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 21:36

Prisca: ik ben het niet helemaal met je onderschift eens. Vroeger gebruikte men koudbloeden, die hebben niet snel last van stress, dit in tegenstelling tot de bloedpaardjes die we tegenwoordig in de sport gebruiken. 4 proeven op een wedstrijd vind ik idd erg veel, helemaal als dit elk weekend gebeurd. Helemaal met de stress van het reizen en een tijd in de trailer staan op een onrustig wedstrijdterrein.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 00:02

kayla schreef:
Vroeger gebruikte men koudbloeden, die hebben niet snel last van stress, dit in tegenstelling tot de bloedpaardjes die we tegenwoordig in de sport gebruiken.

Inderdaad, wat dat betreft kunnen we de paarden van tegenwoordig niet vergelijken met de paarden van vroeger. En zeker niet als het gaat om het doel waarvoor paarden vroeger gebruikt werden en de manier waarop ze gehouden werden, en hoe dat nu gebeurt.

Als ik mijn grootouders mocht geloven, was vroeger alles beter. Ikzelf denk niet in termen van 'beter/slechter', maar liever 'anders'. IMO is het eerlijker om de dingen te bekijken in het licht van hun eigen tijd dan vanuit jouw visie op de wereld right here right now.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 09:10

kayla schreef:
Prisca: ik ben het niet helemaal met je onderschift eens. Vroeger gebruikte men koudbloeden, die hebben niet snel last van stress, dit in tegenstelling tot de bloedpaardjes die we tegenwoordig in de sport gebruiken. 4 proeven op een wedstrijd vind ik idd erg veel, helemaal als dit elk weekend gebeurd. Helemaal met de stress van het reizen en een tijd in de trailer staan op een onrustig wedstrijdterrein.

HALLO de boel wordt nu een beetje verdraait hoe komen jullie erbij dat er IEDERE WEEKEND 4 PROEVEN WORDEN GEREDEN ?? Sorry ik vind het een beetje kort door de bocht. Er wordt wel eens 4 proeven gereden omdat het dan gaat om bv selectiewedstrijden op een 2 daagse. Dat zou betekenen dat een week 7 proeven rijden ook niet zou kunnen ?????

Kayla mijn onderschrift duidt merendeels op de penny meisjes van tegenwoordig die tegelijk rijden met sporen en zweep zielig vinden enz... maar ook dat een manege paard 3 uur loopt is zielig???
Tuurlijk had je vroeger koudbloeden maar ook volbloeden en paarden die veel slechter qua bouw waren en ook de hele dag voor de kar liepen als taxi of als schillenboer.

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 09:38

Persoonlijk vind ik manegepaarden het zieligs omdat die van dat geestdodende werk doen en arme beesten daarmee ook nog 33 jaar worden. Kan je beter als gezond militarypaard hard werken wat van de wereld zien doen waarvoor je geschapen bent en heeeel misschien op je 16de een been breken. Maar nee dan gilt iedereen die al jaren voorhobbnelt op een afgestompte manegepaard: da's sjielig!

Niks zielig! Mijn paard verveelt zich dood als ik niet met hem werk. Mensen die 3 dagen niet naar hun paard omkijken die dan 3 dagen op stal blijven staan, dat is 10 x zo 'zielig' als 4 proeven op zelfs 1 dag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 09:41

Natuurlijk kan het geen kwaad af en toe eens een flink aantal starts te maken. Ze zijn niet van suiker!

Het probleem is dat de meeste mensen onderschatten wat voor aanslag wedstrijden voor sommige paarden zijn. Ze onderschatten daarmee de tijd die het paard nodig heeft om te herstellen. Zo'n week Almelo is hartstikke leuk, maar ik zou mijn paard dus nooit alle dagen voor alle mogelijke rubrieken inschrijven, zeker niet als ik ook nog zou springen. Het is niet voor niets dat je daar niet alle dagen voor 2 proeven in kan schrijven.

Wedstrijden geven een andere soort belasting dan thuis trainen. Het is dus onzin om te zeggen "thuis rijd ik een uur en op concours veel korter, dus dat is veel minder heftig". De aanslag zit hem vooral ook in het feit dat er voor je paard geen tijd is om te herstellen. Als je paard een soort "micro-blessure" oploopt, heeft hij normaal gesproken genoeg tijd om daarvan te herstellen. Tijdens zo'n week in een vreemde omgeving, met de stress van het reizen erbovenop etc, heeft het lichaam geen kans zich te herstellen en loopt het makkelijker uit op een echte blessure.

Het probleem met dat soort dingen is dat je het meestal pas te laat merkt als je te ver bent gegaan. Als je een keer zwaar traint en je paard staat de andere morgen stijf van de spierpijn, dan heb je toch iets niet goed gedaan de dag ervoor, maar dat weet je dus te laat. Door goed naar je paard te kijken, te luisteren, en je eigen gevoel een kans te geven er iets over te zeggen, kun je een hoop ellende besparen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 09:57

Kan ik begrijpen Zep dat jij dat niet zou doen maar het is denk dat dat per type paard verschillend is. Een paard wat gewoon meer energie heeft als een ander kan het ook makkelijker.

Ik heb overlegt met mijn springinstucteur die Leys nu ook al 4 jaar kent. En die zegt dat het best kan. Het is geen zwaar niveau dat B parcourtje springen kost hem echt niet veel energie. Wat ik wel doe is er rekening mee houden dus niet zoals normaal er een uur van te voren op maar korter. Het zal ook na een paar dagen niet meer nodig zijn. Goed uitstappen en afpuiten en hem tijd geven om te herstellen ook extra voer om hem te helpen. Als ik naar me tijden kijk is het allemaal best te doen voor de paarden. Normaal rij ik ook altijd zeker meer dan een 1 per dag en af en toe nog langer en heeft hij dan energie teveel heeft.
Kijk als ik nu M springen zou doen en M dressuur is het een heel ander verhaal. Ik zou dan wat dressuur laten schieten en misschien ook wel de jacht omdat het anders wat veel is.

De week na almelo wordt hij gewoon getraind maar langzaam even afgebouwt. Ik ken idd genoeg mensen die na een zware dag rijden hun paard erna een dag vrij geven Lips are sealed .Omdat ze zo hard gewerkt hebben nee die van mij moet lopen bewegen door zijn lichaam heen. Ik ken mijn paard nu al 4 jaar en weet precies wanneer er wat mis is. Daardoor vond ik ook die peesblessure in een heel vroeg stadium. Ik denk dat menig ruiter dat niet had gehad.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 10:36

Prisca schreef:
Tuurlijk ga je een stap terug als je merkt dat het te zwaar wordt. Ook een beetje raar om te denk dat mensen iedere week op wedstrijd gaan. Maar op zich moet een gezond en goed getraind paard zeker 3 per maand op wedstrijd te kunnen. Misschien niet iedere keer springen EN dressuren. Kijk zo doe je dat niet 12 maanden lang maar je hebt nu eenmaal periodes dat er minder wedstrijden zijn dan in andere.

Bij ons zijn de super maanden om wedstrijden te rijden Mei, Juni en Juli ik start dan ook best veel. Paard kan het best aan vorig jaar ging het even mis omdat ik daar met voer niet echt rekening mee hield. Normaal ging ik met de vrachtwagen en dat kost schijnbaar minder energie dan de trailer.

Ik merk dat zodra ik het ritme van wedstrijden heb ik en me paard zich steeds beter gaan voelen. Spanning gaat weg en ook de zenuwen. Mensen die maar 1x in de 2 maanden op wedstrijd gaan kunnen eigenlijk geen ritme opbouwen dus zal je ook wat minder presteren.

In de winter ga ik nooit OP wedstrijd dan is alles bij ons thuis heeeerlijk zowel voor mij als voor leys.

ik ga wel ieder weekend. of dat nou carrousel, springen, dressuur of springen en dressuur is. soms onderling soms officieel. ik en mijn paard hebben er veel plezier in.

blondiedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 11:39

ik vind het heeeeel overdreven 4 proeven in een weekend!!

doe normaal dan ben je al gek genoeg!!!!
ik start nu zelf ook fanatiek wedstrijden, ik mag op mijn vriendin der haflinger rijden!! dus dat betekend dat die pony wel 4 proeven moet lopen! maar het gebeurd zeker geen 2 keer in een weekend!!

deze haflinger zit vol energie!! dus hij kan het wel makkelijk!!
na een 4-de proef wilt hij nog wel is vervelend doen! }>

maar ik zag net iemand hier schrijven dat ze een jong paard heeft en dus ervaring op moet doen! dat vind ik zielig voor het paard, zo'n paard moet je niet gelijk overbelasten!!

maar goed dit zijn mijn meningen!! Haha!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 11:47

Ik lees hier wat rond en ik kan mij best ergeren aan mensen die denken dat dit veel te zwaar is.

De meeste paarden die ik ken vinden het heerlijk om lekker wedstrijdjes te lopen. Het is helemaal niet zwaar voor zo'n paard. Het is juist de afwisseling voor die paarden om naar vreemd terrein te gaan andere dingen te zien. Het houdt ze lekker fris.

Als we in die optiek gaan kijken wat te zwaar is voor een paard tsja dan zijn alle mensen die buitenritten rijden zware dierenmishandelaars, Hoe durven ze een paard steeds naar een andere omgeving te loodsen. Verward

Als iedereen zijn paard thuis gewoon voor mekaar heeft is het alleen een kwestie van 15 min. losrijden daarna wat proefjes.

ALS IEDEREEN OP HET WEDSTRIJTERREIN DE KUNSTJES NOG MOET LEREN AAN ZIJN PAARD DAN IS DIE GEWOON ZEER SLECHT VOORBEREID!

Dus die 4 proeven daar zal het niet aan liggen. Je voorbereiding moet goed zijn. Als die goed is en je paard weet wat ie kan dan kan je ieder weekend 4 proeven rijden.

Merilyn

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 11:51

Ik snap het probleem niet zo....
Als je naar je paard blijft kijken en luistern, dan merk je vanzelf of ze het leuk vinden of niet..
Met Heldin is het zo, dat ze op het wedstrijdterrein haar beste beentje voorzet, terwijl ze hem thuis weleens in haar box ahcterlaat Haha!
Ze vind de aandacht heerlijk..
Lethal is ook zo'n paard, een echte patser, die het heerlijk vind als er naar hem gekeken wordt. Hij voelt zich heel trots op wedstrijden...
Prakkie wil altijd heel graag haar best doen en doet dat zowel thuis als op wedstrijd. Ze vind het altijd heel gezellig om op wedstrijd mee te gaan, want dan kriujgt van iedereeen aandacht, en daar is mevrouw verzot op.. Haha!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 11:52

prakkie schreef:
Ik snap het probleem niet zo....
Als je naar je paard blijft kijken en luistern, dan merk je vanzelf of ze het leuk vinden of niet..
Met Heldin is het zo, dat ze op het wedstrijdterrein haar beste beentje voorzet, terwijl ze hem thuis weleens in haar box ahcterlaat Haha!
Ze vind de aandacht heerlijk..
Lethal is ook zo'n paard, een echte patser, die het heerlijk vind als er naar hem gekeken wordt. Hij voelt zich heel trots op wedstrijden...
Prakkie wil altijd heel graag haar best doen en doet dat zowel thuis als op wedstrijd. Ze vind het altijd heel gezellig om op wedstrijd mee te gaan, want dan kriujgt van iedereeen aandacht, en daar is mevrouw verzot op.. Haha!

Inderdaad ben het met je eens. Ik snap het probleem dus ook niet.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 11:53

Merilyn schreef:
Dus die 4 proeven daar zal het niet aan liggen. Je voorbereiding moet goed zijn. Als die goed is en je paard weet wat ie kan dan kan je ieder weekend 4 proeven rijden.

Conditioneel gezien en qua voorbereiding misschien nog wel. Maar het lijkt me nogal eentonig voor het paard, en dat is MIJN bezwaar tegen ieder weekend starten.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 11:58

Karin"]
[quote="Merilyn schreef:

Conditioneel gezien en qua voorbereiding misschien nog wel. Maar het lijkt me nogal eentonig voor het paard, en dat is MIJN bezwaar tegen ieder weekend starten.
[/quote]

Waar baseer je die eentonigheid op dan? Ik ga er vanuit dat je thuis ook steeds min. 2 X per week in dezelfde bak rijdt en dat de wedstrijden niet steeds op dezelfde locatie zijn. Om nog maar te zwijgen of de vreemde omgeving, andere paarden extra aandacht en het reizen. Al mijn paarden die ik heb gestart gingen met plezier naar een wedstrijd, juist omdat ze dan weer wat anders zagen. Ik ben benieuwd waarom het dan eentonig zou zijn. IMO is dat juist verre van dat.

Greetz Merilyn

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 11:59

dus de dagen dat ze niet op wedstrijd gaan en dan thuis in de bak rijden, waar ze altijd rijden is niet saai???

Dit is mijn mening, maar op wedstrijd gaan lijkt me voor meer afwisseling zorgen dan elke dag in dezelfde bak oefenen...

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 12:01

prakkie schreef:
dus de dagen dat ze niet op wedstrijd gaan en dan thuis in de bak rijden, waar ze altijd rijden is niet saai???

Dit is mijn mening, maar op wedstrijd gaan lijkt me voor meer afwisseling zorgen dan elke dag in dezelfde bak oefenen...

Dat zeg ik dus ook. Haha!

blondiedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 12:03

Merilyn"]
[quote="Karin"][quote="Merilyn schreef:

[/quote]

Waar baseer je die eentonigheid op dan? Ik ga er vanuit dat je thuis ook steeds min. 2 X per week in dezelfde bak rijdt en dat de wedstrijden niet steeds op dezelfde locatie zijn. Om nog maar te zwijgen of de vreemde omgeving, andere paarden extra aandacht en het reizen. Al mijn paarden die ik heb gestart gingen met plezier naar een wedstrijd, juist omdat ze dan weer wat anders zagen. Ik ben benieuwd waarom het dan eentonig zou zijn. IMO is dat juist verre van dat.

Greetz Merilyn
[/quote]

hallo merilyn wat jij zegd komt denk ik alleen maar omdat je zelf altijd misschien wel 4 proeven start en dat je daarom er niet overdenkt zoals zij doet!! Haha!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 12:06

Ik slui tme idd bij Merilyn en Prakkie aan het ligt ook puur aan het paard.

We gaan nu een aantaldingen door elkaar gooien.

1 - Iedere week starten

of

2 - een keer een weekend 4 proeven rijden

en

3. IEDER weekend 4 proeven rijden.

Mijn uitleg:
1 - Moet kunnen al het iedere keer ergens anders is. Maar ik denk dat je wel moet luisteren naar jezelf en je paard. En ik zou het knap vinden al iemand zo het hele jaar door kan starten ?? Lijkt me voor jezelf ook niet leuk.

2 - Moet ZEKER kunnen anders zou je nooit selectie kampioen schappen kunnen rijden.

3 - lijkt me niet leuk voor jezelf en je paard en ook erg overdreven. Kan me ook niet voorstellen dat iemand dat doet het hele jaar door. Een keer 2weken achter elkaar moet op zich kunnen. Ikonder vind geen problemen alleen maar voordelen (meer ritme).

Zou als ik al zie start ik in de maanden mei/juni/juli veel augustus en september weinig tot niet en ook in maart/April weinig tot niet de rest net wat er is aan leuks.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 12:07

De redenen voor mijn uitspraak heb ik in vrijwel alle reacties in dit topic al genoemd, heb ff geen zin om mezelf te gaan quoten, if you don't mind. Knipoog

Niet om jullie als dressuurruiters aan te vallen, maar ik vind dag in dag uit in dezelfde bak rijden ook saai, zowel voor mezelf als voor het paard. En dan ieder weekend op wedstrijd, proefjes afdraaien, weer naar huis en weer trainen in diezelfde bak... ik zou er zelf niet aan moeten denken. Ik ben zelf altijd gewend geweest aan meer afwisseling, waar ook buitenrijden bij hoort (en ja, dan steeds een andere route, ons bos is groot genoeg daarvoor Haha!).

Ik denk dat het idd te maken heeft met mijn (beperkte) kijk op het dressuurrijden, onze paarden maak(te) je niet blij met alleen maar dressuur in de bak en ieder weekend op wedstrijd, maar dat kan voor andere paarden vast anders zijn.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 12:08

blondiedaan"]
[quote="Merilyn"][quote="Karin"]
[quote="Merilyn schreef:

[/quote]

Greetz Merilyn
[/quote]

hallo merilyn wat jij zegd komt denk ik alleen maar omdat je zelf altijd misschien wel 4 proeven start en dat je daarom er niet overdenkt zoals zij doet!! Haha!
[/quote]

Ik snap jou reactie niet. Leg jij anders maar uit waarom wedstrijden eentonig zijn. Ik heb verdorie nog niet een argument gehoord alleen kritiek op mensen die 4 proeven rijden. Verward Slapen IMO is het gewoon niet te zwaar mits goed voorbereidt. Het is trouwens ook geen kritiek op Karin ik mag haar echt heel graag, maar ik wil gewoon goede argumenten. Aan alleen maar horen van het is eentonig hebben we niets. WAAROM DAN?

Ik rij overigens geen 4 proeven per weekend gewoonweg omdat ik daar geen tijd voor heb en op dit moment het paard niet. Mijn paard loopt nu nog niet goed genoeg, anders moet ik alles nog gaan leren op het wedstrijdterrein zelf dat is niet de bedoeling van het wedstrijdrijden toch? Verward Wedstrijden zijn er als bevestiging va wat je paard goed kan. En natuurlijk IMO voor de AFWISSELING van die klote bak thuis en dat af en toe buiten een rondje hobbelen. Haha!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 12:12

Daarom karin ben jij geen wedstrijdruiter en wij wel dat heeft verder niet smet het paard te maken maar meer wat jij zelf wil en zou doen. Dit is bij ieder persoon en paard anders.

Jij bent opgegroeit met een bos in de buurt en vele andere mogelijkheden en een pa die een auto en trailer heeft. Helaas wij hier niet en doen het dus daarom ook op een andere manier zo is het ook aan ons geleerd. Ik zie er bij die paarden geen nadelen van zo ook bij leys niet??. Als ik een paard zou hebben die geen plezier aan wedstrijden had ging hij eruit want ik wil dat gewoon gaan doen. Zo´n paard kan jij dan beter hebben dan dat ik hem tegen zijn zin op wedstijd neem. Ik ga zolang we er samen zin in hebben is dat niet meer zo ga ik een oplossing zoeken.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 12:14

Karin schreef:
De redenen voor mijn uitspraak heb ik in vrijwel alle reacties in dit topic al genoemd, heb ff geen zin om mezelf te gaan quoten, if you don't mind. Knipoog

Niet om jullie als dressuurruiters aan te vallen, maar ik vind dag in dag uit in dezelfde bak rijden ook saai, zowel voor mezelf als voor het paard. En dan ieder weekend op wedstrijd, proefjes afdraaien, weer naar huis en weer trainen in diezelfde bak... ik zou er zelf niet aan moeten denken. Ik ben zelf altijd gewend geweest aan meer afwisseling, waar ook buitenrijden bij hoort (en ja, dan steeds een andere route, ons bos is groot genoeg daarvoor Haha!).

Ik denk dat het idd te maken heeft met mijn (beperkte) kijk op het dressuurrijden, onze paarden maak(te) je niet blij met alleen maar dressuur in de bak en ieder weekend op wedstrijd, maar dat kan voor andere paarden vast anders zijn.

Ik zeg niet dat je een paard blij maakt met iedere dag dressuur in de bak en dan ieder weekend op wedstrijd. Het is de afwisseling van ander terrein andere aandacht wat een paard fris kan houden. sommige paarden kan je niet mee naar buiten. Ik reed met mijn beste paard 3 X per week buiten en had 2 x per week les de andere dag had ik wedstrijd. Tsja het is hoe leuk je dressuur zelf maakt met rijden. mijn paarden vervelen zich niet hoor. Ze glimmen allemaal kijken blij. Maar met mijn andere paard kon ik bijna niet buiten rijden. Tsja het is hoe je je voorbereid en hoe afwisselend je het maakt voor de paarden.

Maar de discussie ging over de 4 proeven dat het te zwaar zou zijn niet over wat je thuis in de bak doet. En op zich bedoel ik dat met de VOORBEREIDING als die goed is. (voor de een buitenrijden voor de ander 5 dagen trainen) is een wedstrijd IMO niet te zwaar. Dus 4 proeven al helemaal niet en zeker niet eentonig. Haha!