Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Vroeger vroeger vroeger.... we hebben de paarden op dit moment niet omdat we ze nodig hebben voor het werk maar voor onze lol! Vorige week kwam de ostheopaat langs voor mijn paard en die vroeg mij hoe vaak ik reed. Nou 6 keer per week, toen vroeg hij aan mij of ik dan ook 6 dagen per week werk. Mmmm wel iets om over na te denken.
kayla schreef:Vroeger gebruikte men koudbloeden, die hebben niet snel last van stress, dit in tegenstelling tot de bloedpaardjes die we tegenwoordig in de sport gebruiken.
kayla schreef:Prisca: ik ben het niet helemaal met je onderschift eens. Vroeger gebruikte men koudbloeden, die hebben niet snel last van stress, dit in tegenstelling tot de bloedpaardjes die we tegenwoordig in de sport gebruiken. 4 proeven op een wedstrijd vind ik idd erg veel, helemaal als dit elk weekend gebeurd. Helemaal met de stress van het reizen en een tijd in de trailer staan op een onrustig wedstrijdterrein.
Prisca schreef:Tuurlijk ga je een stap terug als je merkt dat het te zwaar wordt. Ook een beetje raar om te denk dat mensen iedere week op wedstrijd gaan. Maar op zich moet een gezond en goed getraind paard zeker 3 per maand op wedstrijd te kunnen. Misschien niet iedere keer springen EN dressuren. Kijk zo doe je dat niet 12 maanden lang maar je hebt nu eenmaal periodes dat er minder wedstrijden zijn dan in andere.
Bij ons zijn de super maanden om wedstrijden te rijden Mei, Juni en Juli ik start dan ook best veel. Paard kan het best aan vorig jaar ging het even mis omdat ik daar met voer niet echt rekening mee hield. Normaal ging ik met de vrachtwagen en dat kost schijnbaar minder energie dan de trailer.
Ik merk dat zodra ik het ritme van wedstrijden heb ik en me paard zich steeds beter gaan voelen. Spanning gaat weg en ook de zenuwen. Mensen die maar 1x in de 2 maanden op wedstrijd gaan kunnen eigenlijk geen ritme opbouwen dus zal je ook wat minder presteren.
In de winter ga ik nooit OP wedstrijd dan is alles bij ons thuis heeeerlijk zowel voor mij als voor leys.
prakkie schreef:Ik snap het probleem niet zo....
Als je naar je paard blijft kijken en luistern, dan merk je vanzelf of ze het leuk vinden of niet..
Met Heldin is het zo, dat ze op het wedstrijdterrein haar beste beentje voorzet, terwijl ze hem thuis weleens in haar box ahcterlaat![]()
Ze vind de aandacht heerlijk..
Lethal is ook zo'n paard, een echte patser, die het heerlijk vind als er naar hem gekeken wordt. Hij voelt zich heel trots op wedstrijden...
Prakkie wil altijd heel graag haar best doen en doet dat zowel thuis als op wedstrijd. Ze vind het altijd heel gezellig om op wedstrijd mee te gaan, want dan kriujgt van iedereeen aandacht, en daar is mevrouw verzot op..
Merilyn schreef:Dus die 4 proeven daar zal het niet aan liggen. Je voorbereiding moet goed zijn. Als die goed is en je paard weet wat ie kan dan kan je ieder weekend 4 proeven rijden.
Karin"]
[quote="Merilyn schreef:Dus die 4 proeven daar zal het niet aan liggen. Je voorbereiding moet goed zijn. Als die goed is en je paard weet wat ie kan dan kan je ieder weekend 4 proeven rijden.
Merilyn"]
[quote="Karin"][quote="Merilyn schreef:Dus die 4 proeven daar zal het niet aan liggen. Je voorbereiding moet goed zijn. Als die goed is en je paard weet wat ie kan dan kan je ieder weekend 4 proeven rijden.
blondiedaan"]
[quote="Merilyn"][quote="Karin"]
[quote="Merilyn schreef:Dus die 4 proeven daar zal het niet aan liggen. Je voorbereiding moet goed zijn. Als die goed is en je paard weet wat ie kan dan kan je ieder weekend 4 proeven rijden.
Karin schreef:De redenen voor mijn uitspraak heb ik in vrijwel alle reacties in dit topic al genoemd, heb ff geen zin om mezelf te gaan quoten, if you don't mind.
Niet om jullie als dressuurruiters aan te vallen, maar ik vind dag in dag uit in dezelfde bak rijden ook saai, zowel voor mezelf als voor het paard. En dan ieder weekend op wedstrijd, proefjes afdraaien, weer naar huis en weer trainen in diezelfde bak... ik zou er zelf niet aan moeten denken. Ik ben zelf altijd gewend geweest aan meer afwisseling, waar ook buitenrijden bij hoort (en ja, dan steeds een andere route, ons bos is groot genoeg daarvoor).
Ik denk dat het idd te maken heeft met mijn (beperkte) kijk op het dressuurrijden, onze paarden maak(te) je niet blij met alleen maar dressuur in de bak en ieder weekend op wedstrijd, maar dat kan voor andere paarden vast anders zijn.