Kan iedereen winst rijden op een Z-paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 08:52

Je rijd niet meteen winst
Maar het is wel makkelijker dan een paard die het ook nog niet kent.
Daar moet je de knopjes er nog op rijden, nu hoef je ze alleen maar te vinden

Sjaad

Re: Kan iedereen winst rijden op een Z-paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 08:55

Ik denk dat ook veel aan het paard ligt. Als je een hele makkelijk hebt zal het snel beter gaan. Heb je zo'n bok die ze met moeite en veel druk naar het Z hebben gereden, dan moet je als beginner heel wat doen om dat er ook uit te halen.

Ik denk dat iedere ruiter met een beetje gevoel en heel veel motivatie ( + veel lessen) de Z kan halen.

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 09:14

Het zal vast niet zo makkelijk zijn als het lijkt, maar wel een stuk makkelijker dan een groen paard die nog niks kan.

Ziiggy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 09:25

jij als ruiter moet de hulpen ook kunnen geven.. En het zal ook echt wel aan het type paard liggen sommige paarden zijn gewoon makkelijker in de omgang dan andere..

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 09:27

Het is grappig en leerzaam om op een goed doorgereden paard te rijden. Een klein foutje van de ruiter en het paard snapt het niet zo goed meer. Goede paarden moeten zo gereden worden dat iedereen er toch redelijk mee weg kan rijden. Bij doorgetrainde paarden zal het voor een minder ervaren ruiter lastiger zijn om de juiste hulpen te kunnen geven.

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 09:30

nou dat is ook niet waar, ik heb wel eens op een ZZ-zwaar paard gereden, en daar sprong ik zo wissels mee. Als ik datzelfde doe bij mijn eigen paard , gebeurt er weinig, die snapt er namelijk nog niet veel van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 09:32

Ik zie vaak een paard dat goed loopt maar een amazone/ruiter erop die er verschikkelijk op zit. Een houding die is echt gruwelijk. Dat paard moet gewoon altijd goed gereden zijn, een goede training hebben gehad en loopt daardoor ook goed bij een onervaren ruiter, wellicht stukken beter en mooier met een ervaren ruiter.

Mijn mening dus een Z paard is gewoon makkelijker in de L1 winst te rijden dan een eigen L1 getraint paard door een beginnende ruiter. Dus de ruiter met het Z paard is in het voordeel.

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 09:35

russel schreef:
Ik zie vaak een paard dat goed loopt maar een amazone/ruiter erop die er verschikkelijk op zit. Een houding die is echt gruwelijk. Dat paard moet gewoon altijd goed gereden zijn, een goede training hebben gehad en loopt daardoor ook goed bij een onervaren ruiter, wellicht stukken beter en mooier met een ervaren ruiter.

Mijn mening dus een Z paard is gewoon makkelijker in de L1 winst te rijden dan een eigen L1 getraint paard door een beginnende ruiter. Dus de ruiter met het Z paard is in het voordeel.

Vind ik niet

Vreemd genoeg kan een ruiter met een vreselijke houding toch goed rijden/presteren. Zag bijvoorbeeld dit weekend een meisje rijden in de Z2, won beide proeven maar zat er op alsof ze de hele tijd iets aan het opbraken was

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 09:41

Misschien was er wel een vliegje in haar keel gevlogen

Ik ben het toch wel met russel eens.
Over het algemeen is een paard dat alles al kent makkelijker te rijden voor een ruiter die zelf de knopjes nog niet weet te zitten.
Daar wordt het toch een erg grote klus voor omdat aan een jong paard te leren en het zelf ook nog te moeten leren.

Als dan het paard het al kent, hoeft alleen de ruier het nog maar te leren.

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 10:39

In het begin kan een goed gereden paard dat op hoger niveau heeft gelopen lastiger om te rijden zijn voor een minder ervaren ruiter. Juist omdatie niet altijd weet op wat voor knopje die drukt. Maar alsie het paard eenmaal heeft leren kennen en de knopjes weet te beheersen is een paard dat alle oefeningen al kan in principe makkelijker te rijden dan een paard die je het zelf moet leren. Dus in die zin kan een onervaren ruiter met een Z paard inderdaad makkelijker een winstpunt halen dan met een minder ervaren paard.
Daarentegen is een paard zo goed als de ruiter die hem rijdt, dus het is niet gezegd dat die minder ervaren ruiter er ook zo een Z proef uitkrijgt bij dat paard.

moow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 11:27

gedeelte vind ik het wel kloppen;
want omdat het paard al heel veel ervaring heeft zal hij bijv neit zo snel wegspringen op concours,
en sommige dingen zal het paard ook wel makkelijker doen als een paard dat b heeft gelopen..
maar als de ruiten met bijv met zijn handen te ver omhoog zit zijn benen te ver naar voren heeft ga zo maar door; dan haal je nog geen winst ook niet met een z paard

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 11:35

mijn ervaring is dat een ruiter die op een Z2 paard rijd daar echt niet mee weg rijd.

juist die knopjes kunnen erg tegenovergesteld werken. geen stille been, dus constant changeren. je been even een paar mm verplaatsen en travers binnen komen ipv recht. dat soort dingen.

en een Z paard garantie dat je scoort?? neuhj.. ken een voorbeeld dat nog minder presteerd dan mij en willem, terwijl dat paard onder de eigenaar als een trein loopt, maar na 2 jaar onder de verzorgster nog steeds minder rijd.

ik kan stellig zeggen dat als je mij op een z paard zet, ik er geen drol mee kan. ik kan zelf die oefeningen niet. ik heb willem zelf alle sgeleerd tot wat hij nu kan, meer zit er niet echt in. en dat vind ik genoeg, heb geen z ambitie.

Let_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 11:39

Ligt aan het paard, maar als je gewoon begeleiding krijgt is het ook weer ander verhaal.
Ik ken ook iemand die op Intermedair paard rijdt en die gewoon telkens winst rijdt (ondanks de zit en ondanks dat het paard maar echt in die ene houding kan lopen; achter loodlijn nota bene).

Sommige jury's zien het wel degelijk. Dan halen ze vaak ook stuk minder punten dan 'normaal'.

Berdien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 11:52

Hier staan allemaal reacties over Z dressuur,
maar wat vinden jullie van iemand die B springt met een z springpony,
kun je daar meteen winst mee rijden ?
Ik rij op de pony van mijn broer die heeft Z gesprongen en Z gedressuurd. (ik L2 en L)
Springen gaat heel makkelijk.
Hij springt er ruim over heen, weigert (bijna) nooit
En hij springt gemakkelijk om in de goede galop.
Ik heb 3 springwedstrijden gereden, 2 wedstrijden prijs.
Dus in mijn geval vind ik zeker dat ik meteen winst kan rijden met een Z pony.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:30

Vroeger op de ponyclub begon ik tegelijk wedstrijden te rijden met een meisje. Zij had een pony die Z2 gelopen had en ik een pony die net als ik niks kon. Tot de L gingen zij snoeihard, iedere x 3 wp en dus binnen notime in de M1. Ik kwam heel wat later in de M1 omdat ik in de B echt op gang moest komen en pas toen ik m aan de teugel had me wp haalde. Uiteindelijk in de M1 ben ik haar weer voorbij gegaan doordat ze toen de punten niet meer haalde, ze moest toen echt zelf gaan rijden en dat lukte dr niet en doordat ik meteen alles zelf moest leren was mijn basis net wat beter bevestigd.
Ik denk dus dat je met een Z paard de B/L makkelijk doorkomt als ie gewoon braaf is, maar dat je er dan voor moet waken om ook echt zelf te gaan rijden anders red je de M niet...

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:46

Absoluut niet!
Zelf rijd ik een Z2 pony (loopt al een aantal jaren geen wedstrijden meer) maar het is vaak nog een hele kunst om hem lekker over de rug te laten lopen omdat ik zelf simpelweg nog lang niet zo'n niveau heb!

In mijn geval is het zo dat de pony precies weet wat ik wel en niet kan, en dus ook precies weet wat hij moet doen om onder het werk uit te komen.

Maar dat is niet erg, daar leer ik juist veel van

Soph12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:48

Ik ken paarden van 2 types. Op het ene type paard zal de beginnende ruiter waarschijnlijk makkelijker winst rijden dan op een groen paard. Dit type paard is braaf, en zal ook brave proefjes lopen. Het volgende type paard is te slim en zal bij een beginnende ruiter juist zijn hele trukendoos uit de kast trekken en weet dan ook onder het werk uit te komen... Dit type paarden kun je dan ook beter geen beginnende ruiter op te zetten. Hoewel ik toch denk dat een Z paard over het algemeen een betere koop is voor een beginnende ruiter dan een groen paard, een groot deel bestaat naar mijn idee toch uit paarden van het eerste type..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:49

Bij die groene paarden heb je ook van die paarden die alles verzinnen om onder het werk uit te komen

Hoe zal dat dan gaan bij die beginner?

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:54

Grappig topic. Zo kreeg ik laatst te horen van 2 paarden Z(2) waren geweest (die nu B lopen), en dat kon ik eigenlijk maar zéér moeilijk geloven dat die paarden ooit Z2 hadden gelopen.

Samantha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:54

Absoluut niet.
Mijn (bijrijd) paard heeft Z gelopen. En ik heb weinig ervaring, wedstrijdervaring heb ik helemaal niet.
Inderdaad, alle knopjes zitten erop, maar ze weet ook dondersgoed hoe ze overal onderuit komt, en is absoluut niet makkelijk.

Soph12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 18:27

runningkawa schreef:
Bij die groene paarden heb je ook van die paarden die alles verzinnen om onder het werk uit te komen

Hoe zal dat dan gaan bij die beginner?

Dat is al helemaal een slecht plan..

Wat ik eigenlijk wou zeggen: een beginnende ruiter kan het best een braaf Z paard kopen. Een combi die past.. en dat zorgt naar mijn idee het snelst voor meer ruitergevoel bij een beginnende ruiter. Met zo´n paard moet het dus mogelijk zijn winst in de b te rijden. De categorie wat moeilijkere Z paarden zijn niet geschikt voor beginners, en daarop zie ik veel minder mensen winst rijden.

er zit overigens wel een groot minpunt voor beginners aan Z paarden..

Samantha_ schreef:
Mijn (bijrijd) paard heeft Z gelopen. En ik heb weinig ervaring, wedstrijdervaring heb ik helemaal niet.
Inderdaad, alle knopjes zitten erop, maar ze weet ook dondersgoed hoe ze overal onderuit komt, en is absoluut niet makkelijk.

Commentaar van omstanders zal vaak in het tegendeel werken van jou denk ik. Als het slecht gaat is het jouw schuld, gaat het goed is het allemaal het werk van het paard Heb bij sommige mensen gezien dat dit heeel demotiverend werkt..
Laatst bijgewerkt door Soph12 op 13-06-06 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 18:30

Nee absoluut niet. Ik heb een week of 2 geleden een onderling wedstrijdje in de B gedaan op een paard wat 2 x Z heeft gelopen. INrijden super maar in de binnnenbak begon meneer te hinniken en liep ie gigantisch tegen de hand. Z-paard betekend ook niet dat ie makkelijk te rijden is of makkelijk naar beneden loopt. Alleen willen ze nog wel is een galopwissel maken als je je been aanlegt

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 18:33

Een paard dat het kan, Hoeft het nog niet bij jou te doen.. Dikke onzin natuurlijk!

JanineN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 18:33

nou je leert er waarschijnlijk wel wat van omdat het paard het allemaal al kan.
ik ken een paar meiden die een Z paard onder hun kont hebben maar de 1 rijd wel winstpunten en de ander niet dus het ligt er ook aan wat voor ruiter/amazone op zit.
maar ik vind wel al kan je al een beetje rijden en je start dan met een Z paard heb je wel veel meer kans natuurlijk want voor dat paard/pony is dat niet nieuw en dat vind ik wel banketstaaf.
maar ja dat is een keuze die je zelf maakt
maar ik heb wel een paar keer gewonnen met iemand met een Z paard.
1 x met me B ponytje en een paar keer met mijn net 5jarige

sientjuh89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 18:39

Het is wel gemakkelijkerop een z paard dan op een jong paard,watnog geen wedstrijden heeft gereden.een z paard is al veel vakerop wedstrijden geweest,Heeft daaromook meerervaring,En zal ook minder gespannen zijn op eenvreemd terrein,Maar als je er een nog niet zo'n goede ruiter op zet,kan die het paard net zo goed weer verpesten,en dus geen wp rijden .
Het ligt ook aan degene die erop zit.

Ik ken een paard dat z2 was, en iemand anders zou erop starten maar di kon hem niet meer netjes tussen de bordjes houden.