Moet je paard nageven?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mizsz_Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 19:06

niets moet...maar wil je punten rijden.....

Suzanne F.

Re: Moet je paard nageven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:17

Ja dus, argumenten zijn al genoeg aangelevert.

Blijf dan alsjeblieft thuis want zooi rijdt er al genoeg rond.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:22

Ach, dat drijft het aantal prijzen weer op

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:25

maar ok de wachtlijsten.....

Mizsz_Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 09:32

en als iemand het gewoon leuk vind om af en toe een wedstrijd te rjiden maar gaat niet heel netjes, dan moet diegene maar stoppen...
ik vind dat een stelling die niet kan.. anderen hoeven niet te bepalen of iemand wel of niet start, vind ik..

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 09:36

Tenzij Ermelo op een gegeven moment een drempel neerlegt, net zoals bij springen en het uitbrengen van een hengst.

Ikzelf zou daar niet tegen protesteren, ik zie iedere week wat voor een combinaties er op wedstrijd gaan.
En geen winst rijden is wat anders dan met een houten plank van een sterrekijker een "dressuurproef " te rijden. De excessen mogen best bestreden worden zodat de mensen eerst een reëel zelfbeeld hebben voordat ze naar de KNHS wedstrijden gaan.

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 09:39

Ik denk dat de communicatiestoornis in dit topic ligt bij de definitie van nagevelijk rijden. De een zegt; nagevelijkheid is ontspanning en een ander zegt; nagevelijkheid is aan de teugel.

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 09:42

Ruiters die beide begrippen niet voor elkaar hebben, horen niet thuis op het wedstrijdterrein, maar kunnen hun tijd en geld beter besteden aan goede instructie en thuis trainen.

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 09:44

Dát is dan niet het onderwerp van het topic, maar wel het probléém in dit topic.

EsSther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 10:00

de stelling is: moet je paard nageven?!

nou ik weet zeker van wel!
je kan niet lekker je paard uitzetten, wanneer hij niet nageeflijk is.
je paard verstrakt in de rug, dus je zit er op als een aardappelzak.
het beeld is storend, en winstpunt zal je ammenooitniet krijgen.

mijn conclusie: zolang je paard niet Nageeflijk kan rijden, hoef je niet naar een KNHS wedstrijd.
maar probeer het eens op een manege met F1 proefjes.

EsSther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 10:00

uitzetten is uitzitten

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 10:02

EsSther schreef:
... en winstpunt zal je ammenooitniet krijgen.

Das helaas niet waar gezien de vele combinaties die toch ook in de L1 en L2 (en soms zelfs in de M) rijden met een paard wat een bezemsteel heeft ingeslikt!

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 10:19

GeJe schreef:
Ruiters die beide begrippen niet voor elkaar hebben, horen niet thuis op het wedstrijdterrein, maar kunnen hun tijd en geld beter besteden aan goede instructie en thuis trainen.

Van de nieuwe proeven weet ik het niet zeker want die heb ik niet gereden maar in het oude proevenboekje stond precies vermeld waar jij en je paard aan moeten kunnen voldoen in de B. Neem aan dat dit in het nieuwe proevenboekje ook het geval is.

Volgens mij was het toen een vereiste dat je je paard de gehele proef nageeflijk liep. Maar was aan de teugel lopen "in een dressuurboogje"niet vereist in de B. Het is niet voor niets de klasse B van beginner.
Dat mensen pas met een B wedstrijd willen starten als het paard en jij al een hoger niveau aan kunnen om hun kans op prijzen te vergroten is prima. Maar geen reden om mensen die voldoen aan B niveau maar nog niet hoger kunnen maar even te willen verbieden om wedstrijden te rijden.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 10:24

Hier is maar 1 oplossing voor, ga eens een B baan bekijken als je tijd hebt..... Nog beter, kom schrijven op 15 july, ik heb nog wel een plekje voor je!

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 10:30

Dat van Amondi is nu een super aanbieding !!! Dan zie je meteen hoe het er aan toegaat en wat je moet verwachten.

Dan kan je beter bepalen of je er klaar voor bent !

Zwelgje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 11:19

GeJe schreef:

Helemaal mee eens!

DL_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 11:21

in de B is het niet strict noodzakelijk, het word wel gewaardeert en het is zéker beter voor je pony zn rug!

Lina

Re: Moet je paard nageven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 11:25

Voor redelijke punten moet je paard toch wel behoorlijk nageeflijk lopen (uit mijn ervaringen)
Ik weet niet in welke discipline jij wilt gaan rijden. Maar bij de wat kleinere pony's is het niet super noodzakelijk.

Er wordt wel gezegd dat het in de B dress nog niet zo belangrijk is(paard moet ontspannen zijn en goed a/d hulpen zijn), maar uit de praktijk blijken vaak wel andere dingen. Er staat bijv ook wel een leuke dicussie in de Hoefslag hierover.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 11:32

DresslOver schreef:
in de B is het niet strict noodzakelijk, het word wel gewaardeert en het is zéker beter voor je pony zn rug!

Het is in geen enkele klasse noodzakelijk. Zelfs de grand prix mag je gerust zonder aanleuning in alsje daarvoor bent geklasseerd. Ze zullen je dan niet diskwalificeren. Maar punten zul je niet krijgen ook niet in de B dressuur

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 12:17

Hoelang blijven we hier nog over doorgaan? Laat iemand die vindt dat hij/zij een paard niet nageeflijk of aan de teugel een proef door wil sturen het dan maar proberen. Kom alleen niet bij mij in de ring, want je rijdt geen winstpunt... die garantie heb je...

Mizsz_Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 12:35

kijk daar ben ik het mee eens..
maar het zou onzin zijn om mensen niet mee te laten doen als de nagevelijkheid niet in orde is

niet iedereen doet mee voor het winnen.
de ervaring van het meedoen kan ook een reden zijn, ookal ben je dan nog niet winstpunt-waardig

Suzanne F.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 12:35

GeJe schreef:
Hoelang blijven we hier nog over doorgaan? Laat iemand die vindt dat hij/zij een paard niet nageeflijk of aan de teugel een proef door wil sturen het dan maar proberen. Kom alleen niet bij mij in de ring, want je rijdt geen winstpunt... die garantie heb je...

Nee idd en bij mij ook niet.

Hoewel bij A-B ponies in de B knijp ik nog weleens een oogje dicht, jeweetwel van die kindjes van 6, 7 jaar.

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 13:04

Suzanne F. en Geje jullie zijn officiele knhs juryleden. Dan horen jullie ook volgens de officiële regels te beoordelen. Dus niet volgens jullie eigen zelf verzonnen normen. Natuurlijk mag je iemand die een paard aan de teugel heeft lopen hogere punten geven dan degene die dat niet heeft. Maar als aan de teugel lopen niet vereist is mag je een paard dat wel nageeflijk loopt niet afstraffen met een 5 omdat ze niet in een mooi dressurboogje lopen. Dit valt onder dezelfde categorie als ik geef een punt minder voor verzorging omdat ik een blauw dekje niet mooi vind.

Misschien het regelement nog maar eens doorlezen waaraan een B proef moet voldoen?

Heb trouwens ook een mailtje naar de KNHS gestuurd met de vraag of aan de teugel lopen vereist was of dat nageeflijkheid voldoende is bij de B. Ben benieuwd of ze reageren en zo ja wat hun aangeven.

Suzanne F.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 13:13

lindsey schreef:
Suzanne F. en Geje jullie zijn officiele knhs juryleden. Dan horen jullie ook volgens de officiële regels te beoordelen. Dus niet volgens jullie eigen zelf verzonnen normen. Natuurlijk mag je iemand die een paard aan de teugel heeft lopen hogere punten geven dan degene die dat niet heeft. Maar als aan de teugel lopen niet vereist is mag je een paard dat wel nageeflijk loopt niet afstraffen met een 5 omdat ze niet in een mooi dressurboogje lopen. Dit valt onder dezelfde categorie als ik geef een punt minder voor verzorging omdat ik een blauw dekje niet mooi vind.

Misschien het regelement nog maar eens doorlezen waaraan een B proef moet voldoen?

Heb trouwens ook een mailtje naar de KNHS gestuurd met de vraag of aan de teugel lopen vereist was of dat nageeflijkheid voldoende is bij de B. Ben benieuwd of ze reageren en zo ja wat hun aangeven.

Ook een B paard dient wel degelijk nageeflijk te lopen en heeft niks te maken met smaak, is totaal niet te vergelijken met de kleur van een dekje. Nageeflijkheid is 1 van de basisprincipes net als bijv. Tact. Dit dient ook ten alle tijden aanwezig te zijn. Ik weet zeker dat ik volgens de officiele regels beoordeel. Degenen die een een winstpunt geven aan een paard wat continue tegen de hand is dus de hand niet accepteert, opzoekt en volgt en zich daardoor vastzet in de bovenlijn, niet meer los door het lijf beweegt en daardoor de tact van de beweging ook achteruit gaat...diegene is tegen de officiele regels aan het punten. B is beginnend OK, maar ook de B van Basis en hier moeten de beginselen al goed voor elkaar zijn want zonder dat die dingen voor elkaar zijn, kan je ook nooit naar een hogere klasse.
Snap van de meeste L combinaties en sommige M combinaties nog geeneens hoe ze de B uit zijn gekomen.

En waar heb ik gezegd dat ze in een dressuurboogje moeten lopen??? Nergens hier. Wel dat ze nageeflijk moeten zijn. De hoofdhalshouding waarbij het paard afbuigt is een gevolg van de nageeflijkheid omdat het paard zich in nek en kaak ontspant.
Ook een niet nageeflijk paard kan in een soort boogje lopen maar die krijgt de punten net zo min als degene die helemaal tegen de hand loopt.

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 13:21

Met bovenstaand stukje over nageefliijkheid en tact ben ik het wel eens. Ik heb in mijn eerste post ook wel gezegd dat een paard nageeflijk moet lopen maar dat is in mijn ogen wel weer wat anders dan echt aan de teugel. In de B hoeven ze nog niet in een "dressuurboogje" te rijden. Zeg maar wat opgerichter zoals in de wat hogere klassen.

Meen uit jullie vorige post te halen dat jullie dat wel wilden. Nageeflijkheid mag je zeker verwachten maar dat echte dresuurboogje aan de teugel volgens mij dus niet.