starten met een zonnebril?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

soesita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 16:30

Roxx schreef:
Lowara schreef:
ik vind zo'n bril levensgevaarlijk te paard.
stel je valt en het glas breekt? bij mij thuis is het zelfs zo dat als men een bril draagt, ze lenzen moeten dragen als ze les willen hier juist om die reden.

??? Hier heb ik echt nog nooit van gehoord! Maar hoe doen jullie dat dan met mensen die niet tegen lenzen kunnen?

ACK! Niet iedereen kan zomaar lenzen dragen; sommige mensen verdragen ze niet en er zijn genoeg oogafwijkingen die enkel met een bril te corrigeren zijn!

Ik draag als de zon schijnt gewoon mijn zonnebril te paard, maar ik rijd wel geen wedstrijden. Lijkt me maar gek dat ze het zouden verbieden...

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 16:31

zonder wedstrijden rij ik ook met zonnebril hoor, ik zie echt het probleem niet in...en brekende glazen? daar is wel wat op te verzinnen je hebt speciale sportbrillen die amper tot niet kunnen breken. Die blijven zelfs krasvrij.

Roxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 16:34

soesita schreef:
ACK! Niet iedereen kan zomaar lenzen dragen; sommige mensen verdragen ze niet en er zijn genoeg oogafwijkingen die enkel met een bril te corrigeren zijn!

Dat bedoel ik dus ook.......... Daarom vroeg ik dat aan Lowara.......

vencedor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 16:38

Ik zat er ook aan de denken omdatik met dit droge weer erg last van hooikoorts heb, en een zonnebril het al een stuk verhelpt.
Maar ik vind het aan de ene kant ook wel link, mocht je er afvallen.

en de discussie welke zonnebrillen kunnen wel en welke niet :p. Ik heb nl zn grote en dat zal toch wel een beetje vreemd staan onder een cap denk ik.

Seraphim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 16:43

randie schreef:
Ik heb nl zn grote en dat zal toch wel een beetje vreemd staan onder een cap denk ik.

Zaterdag was er op de manege een vrouw aan het rijden met een cap en zo'n dikke blingbling-zonnebril. Ik hou zelf van grote zonnebrillen, maar ik vind het op een paard érg vreemd staan

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 16:55

RUBYWHITE schreef:
zonder wedstrijden rij ik ook met zonnebril hoor, ik zie echt het probleem niet in...en brekende glazen? daar is wel wat op te verzinnen je hebt speciale sportbrillen die amper tot niet kunnen breken. Die blijven zelfs krasvrij.

idd, met mountainbiken in de bossen hebben wij ook altijd een (sport) bril op hoor.
Daar kan je toch ook mee vallen?
Laatst bijgewerkt door Sempre op 12-06-06 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 16:55

met een gewone zonnebril kun je al problemen krijgen

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 16:56

Hoe bedoel je, ik snap hem niet.

Het woordje 'idd' moest er eigenlijk trouwens voor, want ik ging meer mee met jou post.

fabienne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 23:28

Lowara schreef:
stel je valt en het glas breekt? bij mij thuis is het zelfs zo dat als men een bril draagt, ze lenzen moeten dragen als ze les willen hier juist om die reden

Als je brillenglas breekt, valt het misschien gewoon op de grond.

Als je lens kapot gaat tijdens een val, weet je zeker dat ie in je oog zit....dus is het risico veel groter.

Wat een onzin zeg......lenzen dragen verplichten bij lessen

Vanessa24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 08:47

Ik ben een brildraagster, ander zie ik echt helemaal niets. Lezen zijn niets voor mij, omdat ik hele droge ogen van die dingen krijg.
Op de manege waar ik rij, hoef je geen lenzen te dragen, het zou ook van de zotte zijn dat iemand anders voor mij bepaald wat ik wel en niet op mijn hoofd mag zetten!
Maar op de vraag van de TS: ik rij zelf dan geen wedstrijden, maar ik zie het probleem eigenlijk niet zo, of je nou een bril draag omdat je anders niets ziet, of je draagt een bril omdat je anders last heb van de zon. Misschien vervelend voor de jury, omdat ze je ogen niet kunnen zien (contact), maar op zulke dagen zullen ze daar vast geen problemen mee hebben.

ingvdh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 10:35

Lowara schreef:
stel je valt en het glas breekt? bij mij thuis is het zelfs zo dat als men een bril draagt, ze lenzen moeten dragen als ze les willen hier juist om die reden.

op concours als je echt een oogafwijking hebt kan ik het nog wel snappen, maar puur en alleen om de handigheid? nee

Een grotere onzin heb ik nog nooit gehoord. Ik ben zelf brildragend en kan slecht tegen lenzen, er is werkelijk nog niemand dit ooit een opmerking die richting uit heeft gemaakt naar me en ik was er zelf ook nog nooit opgekomen.

Ik ben een flink aantal keer van mijn paard afgevallen en mijn bril lag meestal naast me, compleet intact. Die dingen zijn zo stevig dat er heel wat moet gebeuren wil het "glas" breken, dit is nl in de meeste gevallen van kunstof en bijna onbreekbaar.

Ik zou me eerst wat beter laten informeren voordat je dergelijke eisen gaat stellen.

Back on topic, waarom zou je geen zonnebril mogen dragen tijdens een proef? Ik zie het regelmatig en heb er nog geen opmerking over gehoord.

Blon_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 10:41

Th0mas schreef:
ik vind echt niet eruit zien en ze is echt een mietje...

Pff een zonnebril zorgt er wel voor dat je beter zicht hebt.. als je er een op hebt die praktisch onbreekbare glazen heeft kan dat best wel..
Rijd zelf met dit weer ook mooi met een zonnebril hoor niks mis mee..

Annash
Blogger

Re: starten met een zonnebril?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 12:57

Ik kon met mijn vorige lenzen ook heeeel erg slecht tegen zonlicht, dan was ik zo aan het knijpen met mijn ogen. Gevolg: dan rij je echt verkeerd!

Met losrijden heb ik vaak zat met zonnebril gereden, maar op 1 of andere manier kon ik in de ring altijd zonder, want dan was de zon net achter de wolken

De lenzen die ik nu heb, sinds 1 week, lijkt wel of ik er minder last van heb, kan nu zo naar buiten lopen en dat zegt wat!!!

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 22:16

iedereen mag toch een mening van zeggen?

Keesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 22:22

runningkawa schreef:
Er staat nergens in het reglement dat het niet mag.
Dus als men graag wil rijden met, mag het.

daar heb ik dus last van, en met een pet op krijg ik ontzettend snel hoofdpijn dus dat helpt bij mij niet (heb dit effect trouwens ook met een cap op wat heel erg vervelend is..)
dus ik zet een zonnebril op tegen de hoofdpijn, wel een sportbril anders ben ik bang dat ie afvalt tijdens de galop

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 22:30

Th0mas schreef:
iedereen mag toch een mening van zeggen?

Tuurlijk, maar als mensen dan om een uitleg vragen is het wel zo netjes om je mening te onderbouwen ipv te roepen dat iedereen zijn mening toch mag geven.

Dorus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 22:32

Ik heb jaren geleden eens iemand met een zonnebril zien rijden. Tenminste, ik dacht dat hij een zonnebril op had. Later realiseerde ik me dat hij een bril had met meekleurende glazen. Lijkt me een beetje vreemd dat je dan ineens je bril af zou moeten zetten.

Ik heb het afgelopen weekend ook gewoon met zonnebril gestart, maar ik had dan eerlijk gezegd ook niet meer door dat ik mijn zonnebril op had toen ik de ring in ging. Misschien scheelt het ook dat het een onderlinge wedstrijd was (en de jury die iemand van hierboven was :p).

Met de huidige temperaturen en zonnesterkte moet je mij ook echt niet zonder zonnebril buiten laten. Ik ben al chagerijnig doordat ik niet goed tegen die hitte kan, maar met de hoofdpijn die ik er dan bij krijg wordt het er niet veel beter op. En "een andere cap kopen die meer bescherming biedt"is ook geen optie. Er is geen enkele cap te vinden die de zon voldoende kan afschermen voor mij.

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 22:42

Ik rijd thuis echt de hele zomer en een deel van de winter met zonnebril. Krijg knallende koppijn als ik het niet doe, en heb er geen last van, dus waarom niet.
Bij het springen zie je het inderdaad veeel regelmatiger ook in de ring dan bij dressuur. Ik dacht daarom eigenlijk ook dat het bij dressuur in principe niet mocht (zelfde kromme verschil als vliegennetje dat alleen bij springen mag). Maar blijkbaar valt het mee
Meestal heb ik m in de ring niet nodig, maar als ik echt last heb is het goed te weten dat hij op mag blijven

Trouwens, mijn bril heeft plastic achtige glazen (geen glas iig). Zo gevaarlijk is dat niet. Pikeur heeft ook een mooie collectie (prijzige) zonnebrillen..
En ook een bril met wel glazen glazen vind ik niet het toppunt van gevaar. Zou me daar echt niet snel druk over maken. Liever goed zicht dan een hele kleine kans dat... (want ik bedoel, je kan ook over de drempel struikelen met je bril op en het glas in je ogen krijgen...)

zobras

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 22:55

Ik al tig jaar een bril. En heb regelmatig start met een zonnebril op. Zonder een zonnebril zie ik werkelijk niets en zou ik zo de ring uitrijden met geknepen ogen afvragende waar ik eigenlijk ben . Om lenzen dragen te verplichten gaat mij echt te ver. Je kan beter je klanten verzoeken onbreekbare glazen in de bril te laten zetten, of kunststof glazen. Van de meeste ongelukken met bril dragende ruiters ben ik alleen nog maar tegen gekomen dat een poot van een bril stuk was of de brug was gebroken, maar nog nooit glas stuk en in de ogen. Moeten ze dan bij jou in de les ook met bodyprotector, knie en heup beschermers rijden?

kelcy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 23:06

ik rijd regelmatig met zonnenbril in de buiten bak loop altijd met dat ding op me kop!
krijg hoofdpijn zonder (en geen klein beetje ook) dus ja boeient wat mensen er van zeggen als de gene die hem draagt er maar plezier van heeft
en gevaarlijk! ja nou zo ken ik er nog wel meer
je navelpiercing kan ook ergens achter blijven hangen als je valt
en je ringen kunnen ook om je vinger knellen alsje paard je bijt

en kunnen we nog wel even bezig blijven denk ik
als je valt dan is het toch zo of je nu iets van je bril oploopt of iets anders het is toch minder prettig

wolf359

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 15:43

Het staat wel een beetje vreemd en zeker die zonnebrillen die er puur zijn om op te vallen maar als je een normale bril op hebt is het geen probleem zelf heb ik het nog niet gedaan maar dat komt warschijnlijk omdat ik vergeet de brillen om te ruilen of dat hij nog thuis ligt ( ben dus bril dragend mag niet eens lensen hebben vanwege te snel drogend oogvocht daardoor grote kans op hoornvlies beschadiging)