herkenbaar? op wedstrijden je paard gewoon laten lopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 17:34

lindsey schreef:
Sorry maar ik vind dat jij als moeder een beetje te pushend bent.

Tot nu toe gaat het goed ze rijdt gewoon haar winstpunten in de L1 . Prima toch daar kan je blij mee zijn. Jou is dat echter niet goed genoeg. Nee het moet flitsender want anders komt ze niet snel genoeg door de L2. Dat zie je in de L2 dan wel weer.

Misschien gaat ze er dan vanzelf meer aan rijden en haalt ze dan ook gewoon haar winstpunten. Ze kan het tenslotte wel dat heeft ze al bewezen. Waarom moet ze van jou trouwens persé supersnel door die L2 alleen omdat ze Z heeft gereden bij de pony's. Dan doet ze er iets langer over. Geen probleem toch als ze er zelf maar plezier in heeft.

JIj maakt je bij voorbaat al zorgen over iets wat helemaal nog niet aan de orde is.

De kleuter is 19! En ze was heel blij met dit topic, vooral om de bijdrage van Geje en anderen die het "probleem" ook kennen. Dus ik ben bang dat je te snel conclusies hebt getrokken.
Citaat:
in een proef moet alles gewoon op dat moment in 1 keer goed en anders pech en dat kan een bepaalde druk geven waardoor je op save speelt en dus stopt met rijden. misschien in jullie geval met de boodschap, van o, hij haalt toch wel 2 punters, ook als ik er niet aan rij, laat ik maar op safe spelen, want als ik risico ga nemen en er aan ga rijden kan ik het misschien wel verknallen.

Dat is precies wat ze doet, op safe gaan en dat weet ze. Maar daar maak je geen indruk mee. Jouw ambities zijn idd, ik ga op safe en hoop op een WP, niks mis mee. Maar als je wilt promoveren en graag Z wilt rijden, dan moet je durven! En dat wil ze ook graag. En dus moet je op een of andere manier trainen op proeven rijden, prcies wat ook Urielle zegt: de spanning moet eraf, je moet durven te verliezen!

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 18:05

[quote="amondi"][
De kleuter is 19! En ze was heel blij met dit topic, vooral om de bijdrage van Geje en anderen die het "probleem" ook kennen. Dus ik ben bang dat je te snel conclusies hebt getrokken.
[quote]

Ik denk niet dat ik te snel conclussies trek. Op de foto kan ik namelijk ook wel zien dat het niet om een klein kind gaat.

Of je nu 9 of 19 of 29 bent. Feit blijft dat je graag wil dat je ouders trots op je zijn. Al maakt het natuurlijk wel verschil dat je op je 19e gewoon al volwassen bent en als het goed is (bijna) onafhankelijk van je ouders en op je 9e niet.

Als ze blij is dat jij dit topic geopend hebt en blij is met de tips die hierin worden gegeven vind ik het prima.

Maar als ze niet tevreden is over haar manier van rijden op wedstrijden had ze ook zelf een topic kunnen openen. Waarom heeft ze dit dan niet gedaan? Nu ben jij degene die dit voor haar doet. In mijn ogen is dat pushen maar als jullie er allebei blij mee zijn wie ben ik dan om daar een probleem van te maken.

Je moet alleen uitkijken dat trots op niet omslaat in eisen van en dit kan ook terwijl jij je echt van geen kwaad bewust bent en je dochter dat toch als druk op haar ervaart. Maar nogmaals dat kunnen jij en je dochter beter beoordelen.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 18:19

Ik heb Lindsey maar een PB gestuurd, geen idee waarom ze zo reageert in een doodnormaal topic.

Zou je svp zoveel mogelijk on topic voortaan willen blijven?

Frantic

Re: herkenbaar? op wedstrijden je paard gewoon laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 18:22

Egni schreef:
Heb ik ook last van, is echt een mentaal probleem. Benen voelen dan een beetje papperig aan.
Inmiddels ben ik zover dat ik de 2e proef er wel meer aan kan rijden.

Wat een wereld van verschil is: instructrice die me helpt losrijden (met oortje) dan zonder je je echt af van de omgeving, en dan hup de proef in. Het scheelt bij mij al gauw 2-5% in een proef.

En gewoon veel proeven rijden, thuis of op andere locaties.

Aan je onderschrift te zien werkt dat wel! Maar helaas, die luxe zit er niet in, ze zal het echt zelf moeten doen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 18:34

Ik denk dat heel veel combinaties op wedstrijden beneden hun kunnen presteren. Ik heb dat zelf ook.
Vaak de proeven doornemen of echt proefgericht rijden helpt denk ik wel. Het verschil in training en een wedstrijd is natuurlijk best groot. Als je een oefening in wilt zetten als je thuis bent en het gaat niet lekker, dan probeer je het even later gewoon weer. Op een wedstrijd moet het gewoon gebeuren.

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 20:47

@Amondi; ik heb het tot het Z2 ook zelf moeten doen, vanaf de B.
Maar mijn instructrice vindt het nu wel heel leuk worden, en gaat (vrijblijvend!) zo nu en dan mee naar grote concoursen of kampioenschappen.

Fleurtje100

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 23:07

Herken het probleem wel. Vergeet er ook vaak aan te rijden in de ring. Wat zeker kan helpen is geregeld de videorecorder mee en op nemen. Heb het laatst een keer gedaan en toen thuis twee proeven gereden. Dan zie je zelf van hé als ik er daar net wat meer aan had gereden was het onderdeel zo 2 punten beter geweest.

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 07:02

Het filmen van training en proefjes helpt inderdaad. Je ziet al snel (hoop ik) wat er beter moet. Het probleem zit 'm echter in dat je dan tijdens het rijden aan het probleem moet werken maar ondertussen ook gewoon moet doorrijden. Voor sommigen een onmogelijke combinatie en dus blijft "gewoon doorrijden" over.

pittig_ding

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 08:33

Ik heb dit ook gehad.
Ik was in wedstrijden vaak zo zenuwachtig, dat is alles vergat.
Ik ben toen tegen mezelf gaan zeggen voordat ik er op ging met wedstrijd waar ik op moest letten.
HOe vaker je het doet, je meer je er op gaat letten en het ging daarna steeds beter.

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 08:51

Ik ken het probleem in zoverre dat ik mezelf moet afremmen qua rijden op concours, omdat ik er anders teveel druk opzet voor mn paard, die al erg veel last van wedstrijdstress heeft. Ik merk wel dat veel meegaan voor het paard goed werkt!
En ik merk ook dat ik nu in het L1 die punten rijd, maar ik moet ook eerlijk zeggen dat ik niet de overstap naar het L2 ga maken voor ik weet dat ik er echt aan kan gaan rijden in de ring. Puur omdat ik niet de ring in wil gaan met het idee dat het niet mogelijk is punten te rijden.
Het is misschien een omgekeerd probleem, maar ook ik heb ambitie, wil meer, kan meer (en dit klinkt arrogant, bedoel ik niet direct zo ), net als je dochter en 'iets' houd mij tegen te gaan rijden in de ring.
Jullie hebben ook een jong paard, kan dat ermee te maken hebben? Dat die in de ring iets gespannen aanvoelt, waardoor zij toch ineens voorzichtiger gaat rijden? Ik geef namelijk eerlijk toe, ik zoek in de ring de grens gewoon niet op. Niet omdat ik dan misschien de kans loop geen punten te rijden, maar omdat ik niet wil dat dat paard het gevoel krijgt in de ring iets te moeten wat hij niet kan waarmaken, want dan ben ik nog veel verder van huis.

Misschien helpt het (ze weet het zelf dat ze het doet) om daar heel bewust van te zijn als ze opstapt. Met instructrice van tevoren een hele duidelijke losrij planning te maken en voor ze de ring in gaat nog even voor zichzelf te herhalen hoe ze de proeven moet rijden op basis van wat er thuis in de les met proeven rijden gezegd is?

en anders gewoon een heel interessant iemand langs de ring zetten waardoor ze als de donder aan de slag gaat op dat paard want ik heb afgelopen weekend met losrijden dingen uitgezeten waar dat paard normaal eerst voor aan de longe gaat, omdat ik net van 'iemand' een smsje had gehad die ik na mn proeven nog moest beantwoorden, en als zij op CH Eindhoven zijn kan ik het niet maken op een l*llig achteraf concoursje slecht te rijden natuurlijk

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 12:09

Diegene die naast de ring staat zou dan w.s. niemand minder moeten zijn dan Orlando Bloom of Johny Depp of Marilyn Manson
Je hoeft bij haar niet aan te komen met Anky o.i.d. daar zou ze lekker mee gaan kletsen. Maar ik snap je punt, nu nog iemand vinden die ze wil imponeren.....

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 12:14

Voor mij werkt Anky ook niet hoor Ik ga inderdaad ook gezellig een babbeltje maken, om vervolgens zo ontspannen te zijn dat ik vergeet wat ik ook alweer aan het doen was. (hoewel ik gelukkig op het moment dat ik de ring in ga wel gewoon to the point ben en ga rijden)
Bepaalde springruiters... (ok, en verder gaan we even ontopic blijven! )

Pinacolada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 20:21

Ik heb er ook last van..heb er laatst al eens hard over gedacht. Ik haal mijn punten niet met een sjokproef. Thuis hetzelfde..het gaat goed tot ik aan wedstrijd denk en proef ga oefenen. Terwijl ik niet echt zenuwachtig ben ofzo..maar wil het te graag goed doen. Morgen weer een kans..

ineke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 20:12

Ik stop ook met rijden in de ring, erg lastig. Laatste tijd gaat het beter omdat ik weet dat het anders moet, omdat ik toch wel weer een keer richting de winst wil met haar. (een beetje een rotjaar achter de rug)

Het is een beetje een kwestie van een knop omzetten bij mij, als ik aan mezelf ontspannen denk verstrak ik niet meer zo in de hand en kan ik me beter concentreren ophet rijden van de onderdelen.

@ amondi, waar in friesland wonen jullie ? ik rijd regelmatig in de zelfde baan als je dochter in de L1, op ch oosterwolde nog.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 21:52

Ik ken dat vergat ook altijd te rijden. Maar nu roepen ze me altijd toe niet zeuren rijden niet nadenken rijden die proef. Ik mag niet meer teuten maar moet actief en correct rijden en het helpt wel

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 09:18

Ik heb zelf ongeveer het idee dat ik in de les op 90% rij. Als ik dan voor mezelf rij dan hou ik nog 75% over en in een proefje mag ik blij zijn als ik 50% haal van wat we zouden moeten kunnen laten zien.

Mn laatste wedstrijd na afloop nog even met de jury gepraat. Die gaf aan dat het er allemaal heel erg vriendelijk uit zag, maar dat knollie toch echt meer aan het werk moet. Ja dat klopt, ik ben eigenlijk alleen maar bezig met 'van A naar B rijden in de juiste gang'. En dan de volgende dag thuis slaag ik er wel in om paardlief veel actiever te laten lopen.

Maar goed, probleem is duidelijk, volgende keer weer nieuwe kansen.

Pinacolada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 08:32

Ik ben vrijdag mijn proef ingegaan van gewoon normaal rijden en niet zeuren. niet zelf te netjes willen zitten en verkrampen enzo. Mijn paard liep lekker, maar heb zelf ook niet dom zitten prutsen. En merkte het meteen in de punten..

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 08:36

Vertel? Hoeveel meer( hoop ik) dan anders?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 07:33

Dat probeer ik nu ook altijd gewoon niet zeuren maar rijden.
Zucht en dan ben je op je eigen tijd klaar loopt het programma gewoon drie kwatier uit, ja probeer dan nog maar s actief met impuls te rijden.

Maar hoe gaan jullie de ring in en rijden je je proef. Ik haal ook maar net 59% en heb natuurlijk liever 60%. En dan krijg je dat kommentaar ja van heel goed paard, maar rijden met impuls en recht richten en dergelijke.

Dus eigelijk de vraag je komt op concours hoe lang rijd je los, waarneer ring in direct proef beginnen en dergelijke.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 08:34

Dat losrijden vind ik sowieso altijd wel even zoeken met een nieuw paard
Ze kunnen op vreemd terrein bepaald anders zijn dan thuis

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 08:38

ik ga meestal 3 kwartier voor de eerste proef erop (check bij secretariaat altijd even of de tijd die ik denk als starttijd te hebben ook nog klopt (al kan er dan alsnog onverwacht in- of uitloop zijn))
eerst kwartiertje stappen, paard beetje aan omgeving wennen enz en dan half uur draf en galop. Vooral simpel rechtrichten, pasje opzij aan mn been en ontspanning erin. Galop gaat hij altijd even lastig doen van de stress, dus steeds kleine stukjes enz. Is het goed dan ga ik stappen tot ik bijna de ring in moet en dan rijd ik nog even een paar overgangen.
Als ik kan longeren vervalt het kwartier stappen en mag hij in dat kwartier even lopen (uiteraard dan daarvoor aan de hand stappen)

Ik probeer tijdens losrijden echt heel erg bij mezelf te blijven. Gewoon puur concentreren op wat ik aan het doen ben en zelf de keuzes maken die ik verstandig acht. Dan ga ik ook gefocussed en geconcentreerd de ring in en blijf ik dat in de proef ook.

maar losrijden is uiteindelijk per paard verschillend. Heb je een bange, een hete of juist een trage, hoe lang duurt het thuis voor hij fijn is enz...

Kimdj19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 08:46

Kijk mijn onderschrift en ga naar http://www.amzhippocoaching.nl/main.htm. Ik ga daar 15 juni heen en dan krijg ik een coaching en ga proefjes oefenen en word gejureerd door een jurylid. Lees maar even door.

Kimdj19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 08:47

Oja kost maar 35 euries

samyrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 09:17

Heel herkenbaar!!! Ik heb dat ook heel lang gedaan en nu af en toe nog. Ik denk dat iedereen wel wat minder rijdt op wedstrijd door toch iets van spanning. Ik probeer tijdens het inrijden me eigenlijk alleen op mijn paard te concentreren. Dan is dat in ieder geval alvast goed voor elkaar voor ik de proef in ga. Mijn instructrice gaat meestal mee als daar de kans voor is, dus die heeft me veel begeleid.
Pas sinds de laatste tijd rij ik er veel meer aan tijdens de proef. Ik wilde graag een nieuwe rijbroek en heb de afspraak gemaakt dat ik die pas mocht kopen als ik een proef echt ging rijden. Zij mocht zeggen of ik er genoeg aan gereden heb of niet. Heel kinderachtig, maar het werkte wel. Ik heb er echt veel meer aan gereden dan anders. Toen is het knopje om gegaan. Ik moet nou eenmaal een goede proef neerzetten voor een winstpunt, dus daar moet ik echt aan werken. Ik ben niet in het bezit van een paard wat al lummelend een winstpunt haalt. Helaas, maar aan de andere kant ook weer niet. Als ik nu verder kom, heb ik dat verdiend, niet mijn paard. (absoluut niet beledigend bedoeld hoor!!! En ik weet ook wel dat je er met een goed paard ook niet komt als je niet rijdt).

Voorheen was ik erg gespannen, ik ben toen Rescue gaan gebruiken. Dat werkte heel erg goed. Nu heb ik dat niet meer nodig.

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 11:34

Hier nog een die het allemaal herkent!

Ik rij er nog wel aan, maar merk gewoon dat ik er veel méér aan kan rijden. Shine kan zich nogal aanstellen, dus ben al blij als ze heel de ring doorgaat zonder enge dingen. Resultaat is dat ik in de ring soms te veel op ontspanning rijd, wat ten koste gaat van de impuls en de afdruk. Het is ook een redelijk lang paard, hoe meer ze sjouwt hoe meer ze bij elkaar komt, helemaal voor het beeld. Rij dan wel winst, maar laat ook veel punten liggen!