Streng controlen op inentingen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 08:42

Dat dierenartsen dat doen, klopt idd

Laatst op een wedstrijd zei een jurylid tegen een ander jurylid, is het je wel opgevallen dat dat ene paard niet correct geent was? Diegene is niet uitgesloten maar dat risico zou ik niet nemen, een ander jurylid had dat misschien wel gedaan

Squawk

Re: Streng controlen op inentingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 13:27

op ieder concours waar ik de laatste tijd kom dan controleren ze de chip en entingen..

doen ze op een dag bv het L (dressuur en springen) en op het volgende concours het M

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 13:33

kloppen de entingen van mijn paard..?

17/01/01 Nobi-Equenza T
21/02/02 Nobi-Equenza T
05/04/02 Nobi-Equenza T
10/03/03 Nobi-Equenza T
30/01/04 ProteqFlu-Te
06/01/05 Duvaxyn
02/09/05 Nobi-Equenza T

Hoe zit het nou met enten, ik hoor iederen wat anders zeggen..wanneer moet die van mij weer ge-ent worden?

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 14:09

in princiepe adviseren ze bij wedstrijd rijden elke 6 maand te enten, elke 8 maand is ook acceptabel 1x per jaar enten moet zowiezo. Mijn paarden worden om elke 8maanden geent. Dat werd nl jaren geleden zo geadviseerd en sindsdien doe ik dat. Zelf lees ik verschillende wedstrijdruiters voor en heb nog niet mee gemaakt dat een jurylid niet controleerd. De laatste keer was er 1 jurylid bij die erg oplettend was. Die merkte op dat bij de enting van maart niet 2006 maar 2007 stond

ginniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:56

Bij ons controleren ze altijd de inentingen .
Ik laat altijd mijn pony 1x in het jaar enten

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 16:05

Moreno schreef:
kloppen de entingen van mijn paard..?

17/01/01 Nobi-Equenza T
21/02/02 Nobi-Equenza T
05/04/02 Nobi-Equenza T
10/03/03 Nobi-Equenza T
30/01/04 ProteqFlu-Te
06/01/05 Duvaxyn
02/09/05 Nobi-Equenza T

Hoe zit het nou met enten, ik hoor iederen wat anders zeggen..wanneer moet die van mij weer ge-ent worden?

Je zou even na moeten tellen of die derde enting als basisenting klopt (zie eerste pagina van dit topic). De namen zeggen mij niets. Als je het niet vertrouwd, kun je altijd even langs de DA gaan.

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 16:14

Deze entingen lijken mij prima voor elkaar!

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 16:14

sjakie schreef:

Wij hebben zelf met 1 van de paarden meegemaakt dat hij echt altijd keurig geënt is, maar de vorige eigenaar 1 maal het niet heeft laten registreren (boekje vergeten in te leveren bij de pensionhouder). De DA heeft bevestigd dat het paard idd toen geënt is. Maar het staat niet op papier en dan moet gewoon de gehele basisenting overnieuw.

Of je brengt het boekje even bij de veearts. Vaak hebben ze een registratie en dan weten ze wanneer het enten gebeurd is. En dan zetten ze het er alsnog in.
Moet je als eigenaar niet te lang mee wachten natuurlijk

Overigens, een basisenting bestaat uit 1 entingen binnen 6 weken na elkaar. Vervolgens moet je elk jaar enten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 16:20

Marije_jiplover schreef:
nomes schreef:
Hmm, dat laatste stukje kende ik niet. Betekent dat dat ik als mijn paard voor eind mei zijn nieuwe jaarlijkse enting gehad moet hebben en ik laat dit deze week doen, ik aanstaande zondag
niet
mag starten? Dat is toch vreemd, ze is dan toch gewoon altijd keurig op tijd geënt?

Dat klopt, als je haar deze week laat enten mag je dit weekend niet starten. Dat heeft ermee te maken dat het immuunsysteem van je paard hard aan het werk is om te reageren op de enting. Hierdoor is je paard in principe een paar dagen vatbaarder voor andere infecties en die kan die dan dus bij zich dragen als je op wedstrijd komt, terwijl je dat zelf misschien nog niet gemerkt hebt.

Ik ben wel eens een uur na het inenten gestart. Veearts kwam 's middags en 's avonds moest ik rijden. Volgens veearts mag je direct na het enten weer rijden. Er is op de wedstrijd niets van gezegd.

Ceasar2015

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 16:24

ja dat kan kwaad. dat had mijn paardje ook toen k m kocht(bleek dat jaar niety geent ze zijn) moest dus helemaal opnieuw de basisentingen hebbe

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 17:41

germie schreef:
Overigens, een basisenting bestaat uit 1 entingen binnen 6 weken na elkaar. Vervolgens moet je elk jaar enten.

Dit klopt niet, zie hierboven mijn post uit het reglement. Dierenartstechnisch gesproken raden ze inderdaad aan om een periode van 4-6 weken tussen de eerste en de tweede enting te houden, dan werkt de booster het beste. Maar formeel is een basisenting dus in orde als er minimaal 21, maximaal 92 dagen tussen de eerste en de tweede enting zitten.
germie schreef:
Ik ben wel eens een uur na het inenten gestart. Veearts kwam 's middags en 's avonds moest ik rijden. Volgens veearts mag je direct na het enten weer rijden. Er is op de wedstrijd niets van gezegd.

Dan heb je geluk gehad op je wedstrijd en je veearts heeft het bij het verkeerde eind. Ik heb dit nl rechtstreeks gekopiëerd uit de reglementen van de KNHS en er staat dus dat er minimaal 7 dagen tussen moet zitten.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 21:06

En daarbij wordt ook altijd geadviseerd om het minimaal 1 (liefst 2) dagen je paard niet in het zweet te rijden en het verder rustig aan te doen.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 09:19

germie schreef:
Of je brengt het boekje even bij de veearts. Vaak hebben ze een registratie en dan weten ze wanneer het enten gebeurd is. En dan zetten ze het er alsnog in.
Moet je als eigenaar niet te lang mee wachten natuurlijk

En dat weigerde de desbetreffende DA dus
officieel moet hij het er alsnog inzetten. Aangezien hij aan de andere kant van het land zit en het maar de vraag is of hij het er alsnog inzet als je zelf langs gaat als je er naar toe gaat... hebben we er voor gekozen om het opnieuw te laten doen.

nomes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:07

Marije_jiplover schreef:
nomes schreef:
Hmm, dat laatste stukje kende ik niet. Betekent dat dat ik als mijn paard voor eind mei zijn nieuwe jaarlijkse enting gehad moet hebben en ik laat dit deze week doen, ik aanstaande zondag niet mag starten? Dat is toch vreemd, ze is dan toch gewoon altijd keurig op tijd geënt?

Dat klopt, als je haar deze week laat enten mag je dit weekend niet starten. Dat heeft ermee te maken dat het immuunsysteem van je paard hard aan het werk is om te reageren op de enting. Hierdoor is je paard in principe een paar dagen vatbaarder voor andere infecties en die kan die dan dus bij zich dragen als je op wedstrijd komt, terwijl je dat zelf misschien nog niet gemerkt hebt.

Goed dat ik dit nog las! maar effe snel mijn afspraak met de dierenarts verzet! Waar bokt al niet goed voor is!!