germie schreef:Alleen aurigan en speeksel kan al irritaties veroorzaken, 2 metalen bij elkaar nog veel erger.
Met bitten is het zo dat ijzer geloof ik (doe het even uit m'n hoofd) de laagste potentiaal heeft, en die zal dus op een vage manier als oxidator optreden, (is zo'n regeltje OX-Red=0.59, dat is de grens), koper de reductor (mag oook andersom, heb geen tabellenboekje bij de hand)
Ijzer net als koper zowel 2+ als 3+ zijn en dan krijg je dus dat de electronen over en weer gaan lopen. Water is het medium waarin het gebeurt (speeksel). Lopende electronen zorgen voor een potentiaal verschil, dus een klein stroomstootje
Zie je wel, je weet het wel. Dat is dus de reden dat het afgeraden wordt om met 2 soorten metaal te rijden en ook de reden waarom het niet mag op wedstrijden. Wellicht is het tegenwoordig toegestaan, maar ik kan me het niet voorstellen.
Misschien iemand zin om met s&t van 2 metalen te rijden?
Het verschijnsel was me wel bekend en het was Turksma die mensen de ring uitstuurt ook met bitten met 1 mondstuk van 2 metalen. Dat was dus altijd zodra een paard moeilijk ging doen, dan controleerde ze het bit.