B starten, letten ze op je bit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 15:28

germie schreef:
Doe het dan maar beter lovely, die uitleg, dan controleer ik het wel weer Schijnheilig Schijnheilig
Ben benieuwd, maar dat met die aluminiumfolie en de amalgaamvullingen en speeksel is vergelijkbaar met koper/ijzer en water

Ik zei toch 'bijna', dat betekent dat het bijna goed is. Natuurkundige ben ik niet, maar ik weet wel wat er gebeurt met 2 soorten metaal + water en dat dat de reden is dat het niet mag op wedstrijd. Hou ook maar even in het achterhoofd dat de achterliggende reden ernstig genoeg is om genoemde bitten thuis ook gewoon in de kast te laten hangen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 15:37

[quote="Lovelymaar ik weet wel wat er gebeurt met 2 soorten metaal + water en dat dat de reden is dat het niet mag op wedstrijd. [/quote]

waar staat dat dan?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 15:53

Alleen aurigan en speeksel kan al irritaties veroorzaken, 2 metalen bij elkaar nog veel erger.

Met bitten is het zo dat ijzer geloof ik (doe het even uit m'n hoofd) de laagste potentiaal heeft, en die zal dus op een vage manier als oxidator optreden, (is zo'n regeltje OX-Red=0.59, dat is de grens), koper de reductor (mag oook andersom, heb geen tabellenboekje bij de hand)
Ijzer net als koper zowel 2+ als 3+ zijn en dan krijg je dus dat de electronen over en weer gaan lopen. Water is het medium waarin het gebeurt (speeksel). Lopende electronen zorgen voor een potentiaal verschil, dus een klein stroomstootje

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-02 16:26

Ik rij nu met zo'n stang *dressuur*
Afbeelding
Mag pas in de Z

Maar ik bedoelde voor de wedstrijden deze stang:
Afbeelding
Dat mag toch wel?
Citaat:
Stang RVS losse ringen (bst.nr.: 14221)
RVS 14mm met losse ringen, hierdoor iets scherpere inwerking.

Ik wil eens gaan kijken of het correctiebit wat is:
Afbeelding
*ringen aan de buitenkant Knipoog *
Maar op de plaatjes die Lielle plaatste, kan ik ze niet vinden!
Verward

of weet iemand anders een wat scherper bitje wat is toegestaan op wedstrijden (b)?

Verward
Laatst bijgewerkt door Ethelate op 22-05-02 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 16:28

germie schreef:
Alleen aurigan en speeksel kan al irritaties veroorzaken, 2 metalen bij elkaar nog veel erger.

Met bitten is het zo dat ijzer geloof ik (doe het even uit m'n hoofd) de laagste potentiaal heeft, en die zal dus op een vage manier als oxidator optreden, (is zo'n regeltje OX-Red=0.59, dat is de grens), koper de reductor (mag oook andersom, heb geen tabellenboekje bij de hand)
Ijzer net als koper zowel 2+ als 3+ zijn en dan krijg je dus dat de electronen over en weer gaan lopen. Water is het medium waarin het gebeurt (speeksel). Lopende electronen zorgen voor een potentiaal verschil, dus een klein stroomstootje

Zie je wel, je weet het wel. Dat is dus de reden dat het afgeraden wordt om met 2 soorten metaal te rijden en ook de reden waarom het niet mag op wedstrijden. Wellicht is het tegenwoordig toegestaan, maar ik kan me het niet voorstellen.
Misschien iemand zin om met s&t van 2 metalen te rijden?

Het verschijnsel was me wel bekend en het was Turksma die mensen de ring uitstuurt ook met bitten met 1 mondstuk van 2 metalen. Dat was dus altijd zodra een paard moeilijk ging doen, dan controleerde ze het bit.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 16:34

Ethelate schreef:
Maar ik bedoelde voor de wedstrijden deze stang:
Afbeelding
Dat mag toch wel?
Citaat:
Stang RVS losse ringen (bst.nr.: 14221)
RVS 14mm met losse ringen, hierdoor iets scherpere inwerking.

dat wordt een stang genoemd, maar is gewoon een ongebroken watertrens, en dat mag zeker op concours. Ik rijd er zelf ook mee, en heb het nagevraagd bij (toen) de NKB.

Lov, ik dacht ook dat het niet mocht, maar kan het nergens vinden.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-02 14:18

maar is dat een scherp bitje?
Ik zoek een wat scherper bitje aangezien Tos wat stug is in de mond, en ik anders niet genoeg kracht heb, om hem de baas te blijven!
Maar het moet wel een bitje zijn, dat toegestaan is in de B

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 15:24

gewoon een keer proberen. Langeraap leent ook bitten uit, trouwens. persooonlijk vind ik het een heel zacht bit, Pablo loopt er heel fijn op.
Heetf je instructeur geen tip voor een wedstrijdbit?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 15:52

2 soorten metaal mag wel idd, er staat nergens in het wedstrijdreglement dat het niet mag.
Dus als ze een bittencontrole uitvoeren (en dit is trouwens bijna alleen met kampioenschappen) mogen ze er een artikel bijnoemen.
Dat gaat ze niet lukken.

Het wedstrijdreglement is verleden jaar op een aantal punten aangepast, dus misschien dat die regel van de 2 soorten metaal er toen ook uitgehaald is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 15:54

Mag je dan met een aurigan stang rijden en een rvs trens??
zijn ook 2 metalen, zou theoretisch mogen, maar is niet prettig voor het paard.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 15:57

Waarom zou dat niet prettig zijn voor je paard ??

het ene paard loopt super op koper en de andere houdt zijn kaken op elkaar. Ik zweerbij aurigan super fijn voor MIJN paard.

Het klinkt hier alsof je bij bepaalde kleuren bitten je paard pijn doet?? We moeten er ook geen watjes van maken. Ze moet niet zeuren maar lopen Scheve mond .

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 15:59

Nee, Prisca, je begrijpt he verkeerd: 2 soorten metaal in 1 bit zijn niet prettig voor het paard, en een stang en trens van 2 verschillende metalen werkt waarschijnlijk hetzelfde.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 16:02

Nee ik begrijp je goed maar ik vraag me nog steeds af wat er niet prettig aan is voor het paard ????<

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 16:05

nou, 2 metalen, en speeksel levert een potentiaal verschil op, dus het paard voelt prikkels in de mond, net als dat jij met alufolie op je amalgaamvulling gaat kauwen (au)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 16:10

Stroomstootjes dus in de mond van je paard.

Niet zeuren maar lopen? Mag iedereen zelf weten hoor, maar lijkt mij niet zo aardig.

xcynthiax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 22:34

[quote="Lielle"]Zie hieronder wat ik heb kunnen vinden over het harnachement, ik zie niets over bitten van twee metaalsoorten, en ik meen me ook te kunnen herinneren dat dat een paar jaar geleden weer is aangepast, en nu dus is toegestaan.

Artikel 121 - Harnachement

Toegestane bitten voor alle klassen

Afbeelding
Annex A
Toelichting bij afbeelding A

Alle afgebeelde trenzen zijn toegestaan, zowel in bustrens- als in watertrensuitvoering. Deze trenzen mogen ook worden gebruikt, indien ze geheel of gedeeltelijk uit rubber of uit kunststof vervaardigd zijn of met leer zijn omkleed.

1. Gewone trens met dubbel gebroken mondstuk
2. Gewone gebroken trens
3. Rentrens
4. Trens met ovale ringen met scharen (a)
Trens met ovale ringen zonder scharen (bustrens;b)
5. Trens met scharen, (de scharen mogen niet aan het bakstuk vastgemaakt zijn)
6. Trens met naar bovengaande scharen
7. Trens met rubber mondstuk ongebroken
8. Trens met recht mondstuk
9. Africhtingsbit

mag ik vragen waar je dit stukje vandaan hebt??
want ik heb het namelijk nodig...

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 22:39

topic van bijna 4 jaar oud, dus een slotje. Alle info staat in de reglementen (www.kns.nl) en het dressuurboekje