Veel winstpunten nu met de nieuwe proeven...toeval?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Heleen_B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 16:17

haha ik haal nu meer winstpunten..

(kan ook komen dat de laatste wedstrijd een halfjaar geleden was.. en dat ik thuis lekker heb doorgetraind)

maar gister hgad ik wedstijd en in 1 ring was het hoogste 179

en of er nu meer winstpunten zijn.. ik weet het niet

dat het zo lijkt.. of dat het echt zo is

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 19:15

RUBYWHITE schreef:
Als er terecht gejureerd wordt zou met geen verschilmerken lijkt mij

Ze kijken nu naar het rijtechnische gedeelte, en niet of het paard spectaculaire gangen heeft. Misschien dat nu meer mensen door de boot vallen hierdoor?

Ik heb ook 3 winstpunten gehaald in 2 wedstrijden, ze waren zeker niet allemaal hoog gejureerd. Ook een aantal in de 160 maar ook genoeg mensen die wel een winstpunt gereden hebben

Raiza

Re: Veel winstpunten nu met de nieuwe proeven...toeval?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 08:41

Ik merk dat hier in de regio ineens ook veel mensen 2 of zelfs 3 winstpunten per proef rijden, terwijl je met de "oude" proeven maar zelden 3 winstpunten per proef tegenkwam. Daarnaast zie je ineens ook veel vaker een verliespunt.

Ik merk zelf met het jureren dat ik bij sommige combinaties net op 180 uitkom, terwijl ik het eigenlijk net geen winstpunt waard vindt. Vooral als een paard 3 goede gangen heeft, fijne aanleuning etc, maar rijtechnisch wel een behoorlijk aantal fouten heeft. Met drie 7-ens of zelfs 8-en voor de gangen ipv maar 1 cijfer en dan nog een extra punt voor rechtgericht/nageeflijk ed, kom je dan toch nog aan de 180, terwijl je met de oude proeven dan bv 152 gehad zou hebben.

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 10:53

Volgens mij weten de dames en heren juryleden niet meer hoe te jureren.
Soms gaan ze voor Sinterklaas spelen en soms durven ze helemaal niets te geven.( van beide voorbeelden gezien!!!!!!!). In een goed bezette M 1 ring van 20 deelnemers maar 2 een winstpunt????????Verliespunten terwijl er niets dramatisch mis gaat???????
5 Winstpunten voor 2 proeven terwijl er 1, hooguit 2 verdient waren????
Ik heb het allemaal al voorbij zien komen.
Ik kan wel zeggen dat men er heel onzeker van wordt! En weet heus wel dat dressuur een jurysport is, maar dit lijkt op een loterij.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 11:32

Raiza schreef:
Ik merk zelf met het jureren dat ik bij sommige combinaties net op 180 uitkom, terwijl ik het eigenlijk net geen winstpunt waard vindt. Vooral als een paard 3 goede gangen heeft, fijne aanleuning etc, maar rijtechnisch wel een behoorlijk aantal fouten heeft. Met drie 7-ens of zelfs 8-en voor de gangen ipv maar 1 cijfer en dan nog een extra punt voor rechtgericht/nageeflijk ed, kom je dan toch nog aan de 180, terwijl je met de oude proeven dan bv 152 gehad zou hebben.

Ja ik heb precies hetzelfde. Een paard met goede gangen en rijtechnisch slecht komt nu net aan de 180 terwijl ik dat niet bedoelt had. Daar ga ik dus toch op letten en maak er dan eerder 6-en voor de gangen van als ie gewoontjes is.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 11:34

Als jury kun je dan toch gewoon 6 en 7-ens voor de gangen geven, maar dan 2 keer een 4 voor 'houding en zit' en voor de hulpen? Dan is voor de ruiter helder dat het paard wel prima is, maar dat er zelf nog rijtechnisch wat te verbeteren valt .

Aanleuning en Impuls kunnen dan nog scherprechter worden voor winst of niet.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 11:48

MISTRAL94 schreef:
RUBYWHITE schreef:
Als er terecht gejureerd wordt zou met geen verschilmerken lijkt mij

Ze kijken nu naar het rijtechnische gedeelte, en niet of het paard spectaculaire gangen heeft. Misschien dat nu meer mensen door de boot vallen hierdoor?

Ik heb ook 3 winstpunten gehaald in 2 wedstrijden, ze waren zeker niet allemaal hoog gejureerd. Ook een aantal in de 160 maar ook genoeg mensen die wel een winstpunt gereden hebben

Met de oude of nieuwe proeven

Een goede jury keek bij de oude proeven ook naar het rijtechnische gedeelte Zoveel is er voor de juryleden niet verandert. Ze willen alleen bij de ruiters wat meer de stimulans vinden en de nadruk leggen op rijtechnische onderdelen dan alleen een mooi plaatje. Er zijn genoeg paarden die er en mooi uit zien en spectaculair kunnen lopen en wellicht op een hoger niveau gelopen hebben dan de ruiter gereden heeft...dat zulke paarden hoger scoren heeft niks te maken met een ruiter die het rijtechnisch niet (of misschien juist wel) voor elkaar heeft. Dat is het stukje jurysport wat erbij komt kijken...en ja, het oog wil ook wat.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 11:51

Apple schreef:
Als jury kun je dan toch gewoon 6 en 7-ens voor de gangen geven, maar dan 2 keer een 4 voor 'houding en zit' en voor de hulpen? Dan is voor de ruiter helder dat het paard wel prima is, maar dat er zelf nog rijtechnisch wat te verbeteren valt .

helemaal mee eens, en dat heeft niks te maken met een paard wat spectaculair kan lopen...want er kan een ruiter op zitten die het er niet eens uit rijd...dan heb je er ook weinig aan.

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 11:55

Ik keek gisteren ook even naar wat uitslagen van een wedstrijd hier inde buurt. 2 L1 ringen, beide 26 deelnemers. ene ring alleen 1 t/m 3 een wp. en in de andere ring hadden alleen de laatste 3 geen wp!!! Je maakt mij niet wijs dat het niveauverschil tussen beide ringen zo groot was......

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 19:05

Zoveel mensen zoveel meningen, blijkt nu wel weer

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 06:42

Ik wilde mijn uitspraak van gisteren nog even iets "corrigeren"

In de proeven worden de stap - draf en de galop (de gangen dus ) apart becijfert. Dus wanneer je paard gewoon goed kan bewegen, een goede of bijv. sterke draf heeft, kun je daar dus idd hogere punten mee binnen halen.

Dat is dan dus gewoon een feit...

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 06:43

Pascha schreef:
Ik keek gisteren ook even naar wat uitslagen van een wedstrijd hier inde buurt. 2 L1 ringen, beide 26 deelnemers. ene ring alleen 1 t/m 3 een wp. en in de andere ring hadden alleen de laatste 3 geen wp!!! Je maakt mij niet wijs dat het niveauverschil tussen beide ringen zo groot was......

denk het ook niet Maar dat is een jurysport...misschien vind de een een middendraf wel een 6 waard en geeft de andere jury er een 8 voor. Als je daarbij elke keer 2-4 punten meer pakt dan bij de andere jury..tel uit je winst

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 07:15

Ik heb nog altijd het idee dat de jury's er een beetje moeite mee hebben. Ik zie ringen waar schrikbarend veel winstpunten gegeven worden (alle deelnemers) en ringen zonder winstpunten, terwijl er wel verdiend waren. Ik kan niet zeggen dat er meer winstpunten gereden worden op dit moment. Wel meer verliespunten!

Raiza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 13:24

RUBYWHITE schreef:
Apple schreef:

helemaal mee eens, en dat heeft niks te maken met een paard wat spectaculair kan lopen...want er kan een ruiter op zitten die het er niet eens uit rijd...dan heb je er ook weinig aan.

Ik ben het niet met jullie eens wat betreft houding en zit. Er zijn genoeg ruiters die wel netjes rechtop zitten en het paard goed volgen in de beweging, maar die rijtechnisch een slechte proef neerzetten, bv wegschieten, uit galop vallen, voltes waarbij ze de hoefslagen niet raken etc. Waarom zou je die dan een 4 geven voor houding en zit omdat ze anders aan een winstpunt komen? Effect van de hulpen zou dan eerder kunnen maar mensen die met 4x een 7 voor de gangen en aanleuning op 180 punten uitkomen, hebben meestal geen 4 voor effect van de hulpen verdient, want bij een 4 voor effect van de hulpen zouden ze blij moeten zijn dat ze geen verliespunt hebben.

Ik zou inderdaad zoals SuzanneF al zei, bij twijfel tussen een 6 of 7 voor een overgang eerder een keer voor de 6 kiezen.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 13:33

apple heeft het over de gangen...dat is wat anders dan een wegschieter in draf Er zijn best paarden die enorm spectaculair kunnen lopen en die punten scoren op de gangen...dat zijn punten die verder los staan van effect vd hulpen en hoe je de proef neer zet. Ik denk dat je daar even verkeerd overheen gelezen hebt?

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 13:36

Als een paard wegschiet of ietsdergelijks dan zou dat eerder bij 'effect van de hulpen' of bij 'rechgerichtheid en in ontspanning gaande paard' in uiting moeten komen.

Ruiter zit goed: dat is dan een voldoende. Gangen van paard zijn goed, ook voldoendes.

Paard schiet weg: geen ontspanning (dus onvoldoende), effect van de hulpen onvoldoende en over impuls kun je dan ook je vragen stellen.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 14:08

precies

Ragne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 22:26

Apple schreef:
Als een paard wegschiet of ietsdergelijks dan zou dat eerder bij 'effect van de hulpen' of bij 'rechgerichtheid en in ontspanning gaande paard' in uiting moeten komen.

Ruiter zit goed: dat is dan een voldoende. Gangen van paard zijn goed, ook voldoendes.

Paard schiet weg: geen ontspanning (dus onvoldoende), effect van de hulpen onvoldoende en over impuls kun je dan ook je vragen stellen.

en een 5 is een voldoende...tel maar uit je verlies!

Raiza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:23

RUBYWHITE schreef:
apple heeft het over de gangen...dat is wat anders dan een wegschieter in draf Er zijn best paarden die enorm spectaculair kunnen lopen en die punten scoren op de gangen...dat zijn punten die verder los staan van effect vd hulpen en hoe je de proef neer zet. Ik denk dat je daar even verkeerd overheen gelezen hebt?

Ik heb daar niet verkeerd overheen gelezen.
Apple schrijft dat een paard wat goed kan lopen maar rijtechnisch geen goede proef neerzet goede punten kan krijgen voor de gangen maar dan bv 2x een 4 voor houding en zit en effect van de hulpen.

Ik heb het goed gelezen, en ben het er toch niet mee eens.
Rijtechnisch slecht wil toch niet zeggen dat de ruiter dan een 4 moet krijgen voor houding en zit? Iemand kan toch rijtechnisch slecht(er) rijden (allerlei storingen in de proef) en er toch voor een (ruime) voldoende opzitten.
Ik neem een wegschieter (was maar als voorbeeld genoemd) niet mee in de beoordeling van de gangen maar bij rijvaardigheid en effect van de hulpen en bij veel spanning ook in onderdeel 27.
Daarnaast bedoel ik dat bij een rijtechnisch slechte(re) proef het effect van de hulpen geen 4 hoeft te zijn. Een paard kan prima op de hulpen reageren maar als de ruiter dan (duidelijk) verkeerde hulpen geeft....

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:49

RUBYWHITE schreef:
Ik geloof niet dat ze de toestroom van de hogere klasses willen afremmen, ik geloof er eerder in dat ze de kwaliteit van de combinaties in de hogere klasses willen verbeteren...zoals eerder vermeld was het in het begin zo dat als je paard in de B liep en je trok hem in de krul voor een mooi plaatje, je de B wel rond kwam...nu wordt er meer gelet op de effecten van de hulpen en het "bewuster" rijden van je proeven. Daarmee zijn ze al een heel stuk vooruit gegaan...

En vergeet de L, M én Z niet die rijden er ook tussen, sommige mogen niet eens naar mijn paard kijken dan slaat hij al op hol van de rijstijl
Maar ik hoop ook dat ze daar nu eens écht op gaan letten, want de meeste mensen die bijv. schouderbinnenwaarts of travers rijden weten niet eens de juiste hulpen, en dan zeggen ze:"daar heb ik nog nooit commentaar op gehad van de jury dus vind ik het goed"....ik bedoel maar....

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:48

nee oke op dat punt ben ik het met je eens, er zijn idd heel wat ruiters die keurig op hun paard zitten...dat staat los van de effecten op de hulpen en de punten. Dan heb ik hetzelf verkeerd begrepen wat jij bedoelde...ik zag duidelijk het verschil van punten op de stap-draf en galop die gegeven worden los van de effecten van de hulpen en de proef op zich