Overgang van L2 naar M1

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gentle_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 18:33

Ik denk dat de overgang per paard en ruiter verschillend is, als je een paard hebt wat het al kan en je zelf ook a hoger bent geweest is de overgang zeker beter te doen dan als je het allebij nog niet gedaan hebt en elke keer je winspuntjes bij elkaar moet schrapen..

rodalover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 18:37

ik vond zelf de overgang naar de M1 wel mee vallen, maar ik heb dan ook echt gewacht tot mijn paard alle oefeningen goed deed waardoor ik een super debuut heb gehad een keer buiten de prijs verder elke keer prijs dus ik mag niet klagen. en die ene keer kwam dat mijn paard spierverzuring + een spier die niet lekker zat

Sjel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:16

Ik ben echt door de L2 heengevlogen.
De M1 gaat ons minder makkelijk af, het is het gewoon steeds net niet. Het voelt gewoon niet lekker, helemaal met de nieuwe proeven met de lange lijnen, let hij op alles behalve op mij.

Terwijl het thuis echt super gaat. Maar het is ook dat ik teveel dwang op mezelf leg om die laatste punten te halen en dan lukt het helemaal niet.

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:26

en wat vinden jullie van de overgang L1-L2, is dat nog veel verschil? Achterwaarts zit er goed op, en volte 15 meter galop is ook geen probleem. 10 meter wijken moet ook lukken. In het L1 gaat het best goed. Na 12 proeven 9wp's, dus kan ik overwegen om met 10 over te gaan naar het L2?

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:57

Ik heb net die overgang achter de rug. De l2 ben ik ook best wel snel door heen gegaan, maar die heb ik wel bijna helemaal uitgereden, want die van mij kende de oefeningen nog niet.
Als je paard de oefeningen kent, zal de overgang denk ik niet zo erg moeilijk zijn.

Sjel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:13

Tja, het is voor iedereen anders.
Mijnes kent de oefeningen van de M2 ook, maar toch wil de M1 niet lukken.
We rijden niet altijd perfect, maar het is ook gewoon afhankelijk van wat de jury wilt zien. De een wil de schouderbinnenwaarts op 4 sporen zijn en vind 'm op 3 sporen te weinig. Het is zo verschillend.

_Linnie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 17:24

De overgang L1-L2 vond ik niet zo groot. Het enige probleem vond ik persoonlijk achterwaarts, omdat ik dat daarvoor nooit gedaan had.
Dat gaat nog steeds niet echt goed, ondanks dat ik al bijna weer de L2 uit ben.
De voltes 15 in galop en het 10 meter wijken vind ik niet zo'n punt.

anydale

Re: Overgang van L2 naar M1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 07:27

Ik vond de overagang Ls-M1 een makkie, de overgang L1-L2 vond ik vreselijk! Nu ging bij mij de overgang M1-M2 ook wel aardig, het enige wat er niet in is is travers en meer contragalop.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 10:06

L1-L2 vond ik zelf helemaal niet moeilijk. Ook bij mij het enige probleem achterwaarts: mijn paard vond het spannend op concours en durfde er niet goed achterwaarts dus dat was bijna standaard een 2 of een 3. Zonde want hij kon het prima.

joelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 08:37

Ik heb zelf lang in de L1 gehangen, maar de overstap naar de L2 ging erg goed, ga behoorlijk hard er door heen.
Omdat ik zelf en mijn paard nog nooit hoger dan de L2 gelopen hebben zijn de oefeningen voor ons beide nieuw.

De tip die hierboven gegeven werd om de proefjes eens te rijden, lijkt mij een goede oefening. Zo komen de "knelpunten" vanzelf naar boven.

Wat me opviel is dat de proefjes er wel leuker op worden, omdat er minder lange grijze stukken tussen zitten.

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 08:39

Joelle, dat vind ik al bij de overgang B-L1. B is echt saai, en daardoor blijft je paard ook niet echt bij de les. L1 gaat bij mij beter dan destijds de B. Hopelijk gaat dat ook zo bij de overgang L1-L2.

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:01

Ik ben van de winter ook voor het eerst M1 gestart en vond deze proeven veel makkelijker dan de L2. Logischer op de een of andere manier. Ik had de eerste keer dan ook meteen 2 wp. Daarna nog 2 keer gestart maar net geen wp gehaald. Maar nu blijkt dat Jumper(waarschijnlijk, dinsdag worden foto's gemaakt) een probleem aan zijn li. achterbeen heeft waardoor hij moeite heeft met de oefeningen waarbij hij li. achter goed moet onderzetten dus ik denk dat dat de oorzaak is. Het is wel zo dat in de M1 vaak strenger gejureerd word vind ik, maar dit is ook niet helemaal onterecht. Ik heb wel altijd hele eerlijke jury's gehad, vond ze veel beter dan in de lagere klasses!

Angelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 17:49

Ga niet te snel over: heb dit weekend een M1 groep gejureerd, waarvan je bijna bij de helft kon zien dat ze te snel over zijn gegaan (uitzonderingen daargelaten). Ik denk persoonlijk dat er te licht tegen de proeven aangekeken wordt en er wordt gedacht dat het er in alle klassen makkelijker op is geworden. De echte M1 oefeningen waren niet bevestigd, paarden die gewoon veel te diep liepen en de gebroken lijn 5 meter contragalop maar 2 meter maakten, omdat hij anders om zou springen. Voltes van tien meter die wel 15 meter werden gemaakt (tuurlijk wordt daar nog wel op gelet), schouderbinnenwaarts met een "voor der romp weggetrokken hals".....allemaal het ontwijken van de moeilijkheidsgraad van de M1. In de andere ring werden zelfs verliespunten gereden. De jury wil van een M paard toch iets meer zien dan van een L paard, houd hier rekening mee voordat je overgaat ! Misschien heb ik dit weekend een uitzonderlijk slechte ring gehad en gaat het over het algemeen iets minder dramatisch, maar dit is mijn ervaring....

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 09:22

Ursel kan al gebroken lijn 10 m galoperen en voltes, dus dat lukt wel. Schouderbinnenwaarts gaat die netjes naar binnen met de voorhand, alleen de inzet is niet altijd even netjes. Voltes 10 m in galop doet ie ook al heel makkelijk (misschien zelfs wat te klein ).

Verder vindt mijn instructeur ook dat ik naar de M1 moet gaan, dus denk dat ik niet te snel over ga. Maar je ziet inderdaad vaak ruiters die al over gaan terwijl ze er nog niet klaar voor zijn.

JollyJumper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 11:42

Mijn cijfers waren juist voor de onderdelen die er in de M1 bijkomen het hoogst. Schouderbinnenwaarts, contragalop en wending om de achterhand allemaal 7-ens en 8-en... Ik liet het van de zenuwen en de concentratie op die 'nieuwe' onderdelen juist zitten op de 'gewone' dingen die anders altijd gewoon goed gingen.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 12:00

De oefeningen zelf waren niet zo moeilijk vond ik, maar de algemene manier van lopen van het paard maakte een groot verschil tussen L of M vond ik.

vicky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:40

Ik heb nu paar x M1 gestart, vind het toch best wel pittig!
Hebben nu 4 WP`s.
Haar 'probleem' is vooral sb en de middengangen zijn nooit haar sterkste punt geweest.

_Linnie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 12:41

Ik ga 12 mei voor het eerst M1 starten. Gister in de les zijn we al meer met de oefeningen bezig geweest en het gaat best aardig al zeg ik het zelf. Dus we zullen zien
En Vicky, 4 winstpunten in een paar keer starten is toch best netjes!

Mr_PLH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:49

ik denk ook dat je flink moet oppassen dat je niet te snel overgaat...
Eerst kon je bv. nog halthouden met 1 of 2 stappassen, maar nu moet dat echt van draf naar halt zijn EN vierkant!
achterwaarts moet denk ik ook bevestiger. Contra is gelukkig in deze proeven op een gebrokenlijn, dus gewoon goede stelling aannemen en dan springt ie heus niet over...
waarschijnlijk zal er ook strenger worden gejureerd op de impuls, en aanleuing...

vicky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:44

vicky schreef:
Ik heb nu paar x M1 gestart, vind het toch best wel pittig!
Hebben nu 4 WP`s.
Haar 'probleem' is vooral sb en de middengangen zijn nooit haar sterkste punt geweest.

heb nu 9x gestart dus 18 proeven en dan 4 WP`s is toch best weinig naar mijn idee .
Schommelt steeds het is of net wel of net niet!
Dus duidelijk nog niet helemaal klaar ervoor.
Was verwend in de andere klasse reed ik eigenlijk altijd wel winst!
Ik ga rustig aan verder, zijn nu zoveel leuke dingen wat ik ook wil doen. Cross endurance, springen...

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 17:08

Ik rijd nu M1 en ik vond de overgang erg groot.. L2 vond ik erg makkelijk en M1 is niet veel moeilijker maar de jury is veel kritischer.. veel succes in ieder geval

JollyHumpy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 18:06

de overgang naar L2 vind ik heel moeilijk... ik heb binnenkort mn debuut maar ik vind ons er nog niet klaar voor.
De impuls is op wedstrijden gewoon niet genoeg. Wat is jullie ervaring hiermee?

Mr_PLH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 20:27

JollyHumpy schreef:
de overgang naar L2 vind ik heel moeilijk... ik heb binnenkort mn debuut maar ik vind ons er nog niet klaar voor.

conditietraining... keertje zonder zweep rijden en heel consequent zijn in het geven van je hulpen.

ACSM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 21:26

JollyHumpy schreef:

Dat komt toch wel goed? Ze reageert toch prima op je hulpen?? Ik heb er alle vertrouwen in.... Ik kom je aanmoedigen hoor

Sjel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 22:03

marcolemar schreef:
i
Eerst kon je bv. nog halthouden met 1 of 2 stappassen, maar nu moet dat echt van draf naar halt zijn EN vierkant!

Dat zou ik dus niet doen.
Gewoon netjes via draf naar halt, daar mogen wel 1 of 2 stappassen tussen zitten.
Ik scoor daar hoger mee in ieder geval dan plotsklap halt. Dat willen ze, is mij verteld, pas vanaf de M2 zien.
Ook sta ik lang niet altijd vierkant, hij staat altijd over vier benen, maar vierkant lang niet altijd.
Terwijl ik toch altijd 7ens heb voor het binnenkomen en halthouden.