Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
J0sef1entje schreef:Ik heb afgelopen weekend geschreven op een onderlinge wedstrijd, met de nieuwe proeven (kheb er nòg een lam klauwtje van) En de jury vertelde mij dat twee keer voorlezen niet meer gewenst was. Waarschijnlijk vanwege de snelle opeenvolging van de verschillende oefeningen, want dat geeft idd een heel onrustig effect.
sjakie schreef:Ik zie het in het regelement niet terug dat het niet mag. Er mag voorgelezen worden (aantal keer is niet vermeld) en je moet de proef letterlijk voorlezen. IIg niks toevoegen. Artikel 133 discipline regelement dressuur.
Citaat:Voorlezen
De proeven tot en met de Z2 en bepaalde ZZ-Licht en ZZ-Zwaar proeven, alsmede Duitse S-proeven mogen
worden voorgelezen. In het vraagprogramma kan desgewenst worden bepaald dat op regionale- en KNHSkampioenschappen
de proeven vanaf de klasse Z1 uit het hoofd gereden dienen te worden. Indien de
voorlezer een verkeerde opdracht geeft, waardoor een vergissing in het programma wordt gemaakt, is de
deelnemer hiervoor zelf verantwoordelijk. De deelnemer wordt geacht de proef te kennen. De (voorzitter
van de) jury gaat in dat geval te werk als zijnde er een fout in het programma is gemaakt.
Hulp van derden
Iedere inmenging van een derde, gevraagd of ongevraagd, d.m.v. stem, gebaren etc., met uitzondering van
het in toegestane gevallen letterlijk voorlezen van de proef, met het doel de deelnemer of zijn paard te
helpen tussen het moment van binnenrijden en verlaten van de ring bij A, wordt - tenzij in dit reglement
uitdrukkelijk anders wordt bepaald - als verboden hulp van derden beschouwd. Dat geldt ook voor het
gebruik van (draadloze) communicatieapparatuur.
Iedere vorm van verboden hulp van derden inclusief het in orde brengen van het harnachement, ontvangen
door een ruiter te paard, wordt - ter beoordeling van de (voorzitter van de) jury - met uitsluiting van de
combinatie bestraft.
Na een val, wordt iedere hulp aan een deelnemer, bv. het terugbrengen van zijn paard en/of het in orde
brengen van het harnachement, zolang hij nog niet te paard zit, of het hem weer in het zadel helpen, niet
als verboden hulp van derden beschouwd, een en ander op voorwaarde dat de deelnemer binnen 60
seconden de proef kan hervatten.

Urielle schreef:ANTWOORD VAN DE KNHS
Het is onzin dat een onderdeel maar 1x voorgelezen mag worden miv de nieuwe proeven.
Met vriendelijke groet,
Mw. S.E. Oost Lievense
Afdeling Wedstrijdregistratie
Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie
De Beek 125
3850 CA Ermelo
Tel nr: 0577 408249
Fax nr: 0577 401725
Internet: www.knhs.nl