nieuwe proeven, 1x voorlezen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

J0sef1entje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:12

Ik had ook niet de indruk dat het uit een boekje kwam, meer iets waar op de jurycursus onderling over gepraat was.

Mirjammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:23

Ik heb hier echt nog nooit van gehoord, ga me er ook maar niet te druk om maken
Ik lees ook altijd alles 2x voor, ook bij de nieuwe proeven. Dat blijf ik ook gewoon doen. Ik hoop alleen dat het niet zoiets wordt dat de ene jury er een probleem van maakt, en de andere niet, dat is zó onduidelijk.

Tayga

Re: nieuwe proeven, 1x voorlezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:09

Afgelopen zondag werd alles ook gewoon herhaald, zonder commentaar! Lijkt mij dat ze het ook wel fatsoenlijk bekend gemaakt hadden als deze regel ingevoerd zou worden.

Mijn moeder leest trouwens alle onderdelen maar 1 x voor, maar dat heeft ze altijd al gedaan. Ik heb daar genoeg aan, ook als ik de proeven niet zo goed ken.

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:14

Er staat niks over in het reglement.Je mag dus wel herhalen.
Feit is wel zo dat het soms heel storend is als er constant herhaald wordt, vooral als de onderdelen elkaar snel opvolgen.
Zelf lees en word er bij mij maar 1 keer gelezen.Ik raak de weg kwijt als er herhaald wordt.Maar dat is ieder voor zich.
Er is hier geen regel voor.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 17:39

Het is al eerder aangehaald: deze regel is in België van toepassing! niet in Nederland....

diddlmouses

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 18:15

J0sef1entje schreef:
Ik heb afgelopen weekend geschreven op een onderlinge wedstrijd, met de nieuwe proeven (kheb er nòg een lam klauwtje van) En de jury vertelde mij dat twee keer voorlezen niet meer gewenst was. Waarschijnlijk vanwege de snelle opeenvolging van de verschillende oefeningen, want dat geeft idd een heel onrustig effect.

In het M1 is het nu allemaal juist minder snel opvolgend, dus een rommelig effect geeft het niet...

J0sef1entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 20:59

Grappig, dat is nou juist de klasse waarin wij geen starts hadden. Vooral in de L1 vond ik het knap rommelig worden

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:21

ik heb een mailtje naar de KNHS gestuurd, dan weten we het zeker.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 21:00

staat gewoon in het regelement dus zeker weten doe je al

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 21:27

Maar waar staat het dan? Als iedereen hier zegt dat het er niet in staat? Ik wil het toch wel graag weten voor ik iemand voor moet lezen en die wordt door mijn schuld bestraft ervoor...

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 21:28

sjakie schreef:
Ik zie het in het regelement niet terug dat het niet mag. Er mag voorgelezen worden (aantal keer is niet vermeld) en je moet de proef letterlijk voorlezen. IIg niks toevoegen. Artikel 133 discipline regelement dressuur.

zie mijn post op pagina 1
artikel 133 dus van het discipline regelement dressuur.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 21:35

Citaat:
Voorlezen
De proeven tot en met de Z2 en bepaalde ZZ-Licht en ZZ-Zwaar proeven, alsmede Duitse S-proeven mogen
worden voorgelezen. In het vraagprogramma kan desgewenst worden bepaald dat op regionale- en KNHSkampioenschappen
de proeven vanaf de klasse Z1 uit het hoofd gereden dienen te worden. Indien de
voorlezer een verkeerde opdracht geeft, waardoor een vergissing in het programma wordt gemaakt, is de
deelnemer hiervoor zelf verantwoordelijk. De deelnemer wordt geacht de proef te kennen. De (voorzitter
van de) jury gaat in dat geval te werk als zijnde er een fout in het programma is gemaakt.

Hulp van derden
Iedere inmenging van een derde, gevraagd of ongevraagd, d.m.v. stem, gebaren etc., met uitzondering van
het in toegestane gevallen letterlijk voorlezen van de proef, met het doel de deelnemer of zijn paard te
helpen tussen het moment van binnenrijden en verlaten van de ring bij A, wordt - tenzij in dit reglement
uitdrukkelijk anders wordt bepaald - als verboden hulp van derden beschouwd. Dat geldt ook voor het
gebruik van (draadloze) communicatieapparatuur.
Iedere vorm van verboden hulp van derden inclusief het in orde brengen van het harnachement, ontvangen
door een ruiter te paard, wordt - ter beoordeling van de (voorzitter van de) jury - met uitsluiting van de
combinatie bestraft.
Na een val, wordt iedere hulp aan een deelnemer, bv. het terugbrengen van zijn paard en/of het in orde
brengen van het harnachement, zolang hij nog niet te paard zit, of het hem weer in het zadel helpen, niet
als verboden hulp van derden beschouwd, een en ander op voorwaarde dat de deelnemer binnen 60
seconden de proef kan hervatten.

Dit is wat er op internet staat maar ik mis nog steeds het deel waarin gezegd wordt dat meer dan eenmaal voorlezen 'hulp van derden' is.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 21:37

dat staat er dus ook niet en is dus gewoon toegestaan.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 21:39

Dat lijkt mij ook maar die jury's zullen er toch ergens aan zijn gekomen. Ik wil dus graag even van de KNHS horen hoe dat zit, mocht het dan fout lopen dan heb ik het zwart op wit. Het zou ook wel weer typisch KNHS zijn om op de jurybijeenkomsten te melden dat het niet mag en het niet degelijk in de reglementen te verwerken

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 21:41

zolang het niet in het regelement staat is het gewoon toegestaan. Al zou het de KNHS niet zijn om daar alsnog een punt aan te loellen
Het enige wat ik me kan voorstellen is dat als je sommige proeven helemaal voorleest zoals het er staat je het niet red om het meerdere malen te lezen.

Ghjkl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 12:59

ik heb eigenlijk altijd gedacht dat je nooit 2 x voor mocht lezen, en dan bedoel ik dat dat dat 10 jaar geleden al niet mocht!
Maar dat je jury`s het gewoon toelieten!

Maar ik heb eigenlijk geen enkel idee hoe ik daar op gekomen ben!!! Zal wel een zelfverzonnen regel zijn of zo! (Die heb ik volgens mij wel meer!)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:59

ANTWOORD VAN DE KNHS

Het is onzin dat een onderdeel maar 1x voorgelezen mag worden miv de nieuwe proeven.

Met vriendelijke groet,
Mw. S.E. Oost Lievense
Afdeling Wedstrijdregistratie

Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie
De Beek 125
3850 CA Ermelo
Tel nr: 0577 408249
Fax nr: 0577 401725

Internet: www.knhs.nl

Dus ik zou zeggen: uitprinten en meenemen!

wendely

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 16:17

Haha, mooi antwoord van de KNHS.. Ik zou het namelijk belachelijk vinden als dat niet zou mogen!
Ik schreeuw alles net zolang tot ze bijna bij het onderdeel is en ga dan het volgende noemen.. En zo wordt dat ook bij mij gedaan. Meestal ken ik het grootste deel van m'n proef wel. Maar vind het toch wel prettig dat het vaker dan 1x wordt voorgelezen..

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 16:31

grappig, ik vind het dus mateloos irritant als er vaker wordt voorgelezen. Maar het mag dus wel , ik zal het in de FAQ zetten.

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 16:33

Inderdaad, een reglement is voor regels, regels zijn regels en als het er niet instaat mag het dus gewoon!

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 16:46

hm, dat is niet altijd zo. Een reglement is ook nog wel eens zo dat het alleen mag als het expliciet is toegestaan.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 17:25

Het is idd miv 1 april gewijzigd. Voorheen las ik ook een dressuur amazone voor en kon ik gerust alles 2x herhalen. Sindskort lees ik een Z1 combinatie voor en is er al geen eens tijd om uberhaupt wat te herhalen.

Om eerlijk te zijn vind ik het ook wel een goede regel, je dient tenslotte wel een beetje te weten waar je heen moet rijden en elke keer dat ge-herhaal-ge-schreeuw is ook niet altijd alles.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 17:56

Urielle schreef:
ANTWOORD VAN DE KNHS

Het is onzin dat een onderdeel maar 1x voorgelezen mag worden miv de nieuwe proeven.

Met vriendelijke groet,
Mw. S.E. Oost Lievense
Afdeling Wedstrijdregistratie

Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie
De Beek 125
3850 CA Ermelo
Tel nr: 0577 408249
Fax nr: 0577 401725

Internet: www.knhs.nl

Dus ik zou zeggen: uitprinten en meenemen!

Goed gedaan Wendy! Lees bovenstaand bericht van de KNHS
Afbeelding

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 18:34

Ik heb het ook maar van de site van de knhs en notabene nog een jurylid...dan heb ik dus gelogen in samenzwering hahaha...

Heb je Mevr. Oost er ook even op geattendeert dat ze het op de site moet aanpassen? Dank u wel

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 20:32

Ik zal het even replyen Kun jij dan nog even vertellen waar het precies staat svp?