Wie van julile heeft een Groom voor op de wedstrijd en wie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fox1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 19:34

Mijn moeder gaat altijd mee, leest voor, houd de tijd in de gaten, helpt met opzadelen en dat soort dingen
invlechten, wassen enzo doe ik wel zelf

Evy

Re: Wie van julile heeft een Groom voor op de wedstrijd en w

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 19:52

Marieke_456 helpt me áltijd met wedstrijden
En als ze niet kan, dan helpt Ryanne me (rytje op bokt) of Eshter (wodan op bokt)

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 20:15

Mijn moeder gaat normaal gesproken altijd met me mee.
Alleen moet ze nog wel eens werken op een zaterdag dus dan vraag ik iemand anders mee.

Ik poest/was/vlecht/vet eigenlijk altijd zelf.
Ik rij ook zelf naar de wedstrijd met trailer maar ik vind t erg fijn om iemand er bij te hebben met op en afzadelen, die de tijd in de gaten houd met losrijden en die me voorleest.

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 20:27

Ik ben tot nu toe nog maar 1x in mijn eentje gegaan, ik heb altijd iemand bij me. Mijn vader sowieso, maar die kan nog niet zoveel. Mijn vaste grooms is miesie, en anders zorg ik altijd voor een vervanger. Gelukkig heb ik genoeg mensen in mijn omgeving die het leuk vinden om weg te gaan! Maar zij helpen alleen met opzadelen en voorlezen, niet met vlechten etc. Dat doe ik zelf.

samoth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 20:32

mijn moeder is de groom en zij leest ook altijd voor mij voor

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 23:23

De eigenaren van het paard he!

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 23:30

Ik heb twee hele trouwe grooms voor de endurance: mijn vriendje en mijn zusje. Ze kennen mij en ze kennen mijn paard, weten precies wat ze moeten doen en ik ben heel blij met ze. Verder heb ik nog wat mensen in mijn omgeving die wel eens mee willen groomen voor de gezelligheid of als een van mijn vaste grooms eens een keertje niet kan. En de eigenares van mijn bijrijdpaard groomt meestal als ik haar paard uitbreng. Ik ben daar ook altijd heel blij mee.

In de endurance kun je niet zonder grooms, zeker niet op de langere afstanden en/of met warm weer. Het is sowieso handig om iemand bij je te hebben die even je paard kan vasthouden of die je vertelt dat je toch echt hoognodig een broodje naar binnen moet werken.

Overigens groom ik zelf ook bij mijn zusje, vooral bij eventingwedstrijden. En af en toe voor anderen. Ik vind het ook altijd wel leuk om op wedstrijden van verschillende disciplines rond te kijken.

Imitador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 23:35

Tarah5 schreef:

Maar de meeste amazones hier hebben net zoals ik en de meeste 1 paard. Als ik dan hoor dat ze het hebben over een groom die alles doet en weet ik veel wat dan denk ik. Waarom!!!

Waarom noemt iemand dat een groom. Dat kun je allemaal zelf doen en zijn voor mij juist de dingen waardoor ik de band met mijn paard nog sterker maak dan dat die is.

Omdat het altijd een beetje stressen is op een wedstrijd en het dan handig is als je niet overal zelf achteraan hoeft te zitten en er zeker van bent dat je paardje klaar staat, of dat er iemand is die je voorleest. Dan kun je je concentreren op het rijden en je proef.

Ik weet nog van de onderlinge wedstrijdjes op de manege dat ik altijd hielp met opzadelen en poetsen van de manege ponies, een paard invlocht van een pensionhouder en zelf ook moest rijden, en ik kwam altijd te laat in de bak om los te rijden

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 23:37

Een groom is gewoon iemand die ervoor zorgt dat de ruiter en het paard zich op de wedstrijd kunnen concentreren. Organisatorische dingetjes kan de groom dan de ruiter uit handen nemen. Natuurlijk kun je een hoop zelf. Maar je taakverdeling kun je altijd in overleg met je groom regelen.

Zo breng ik altijd zelf mijn paard voor bij het monsteren op de veterinaire keuringen, ook bij langere afstanden. Ik heb al die kilometers op zijn rug gereden, dan kan ik echt dat kleine eindje nog wel rennen. Maar ik heb al twee keer meegemaakt dat ik na de finish door omstandigheden mijn paard niet zelf kon naverzorgen en voorbrengen bij de nakeuring (o.a. door een val tijdens de wedstrijd waarbij mijn schouder naar z'n grootje was). Dan ben je heel blij als je grooms bij je hebt die dit allemaal van je kunnen overnemen zodat je je wedstrijd alsnog goed kunt afronden.

En of je het nou een groom, een hulpje of wat dan ook noemt, dat doet er IMO niet zo toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 10:50

Mijn papa is mijn trouwe groom!

Tevens is mijn vriendin ook regelmatig van de partij om mij te helpen!

Felinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 10:59

Heb niet echt grooms, maar er gaan wel elke keer, een stuk of 3/4 (!!) meisjes mee, om te ''kijken'', aangezien ik de enigste ben van stalk die op het moment wedstrijden rijdt ze willen dus elke keer graag mee, en zadelen uit zich zelf op enz. ''vinden we leuk'' zeggen ze

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 11:04

Mijn lieve moeder
Ze gaat altijd met me mee en is ook mijn vertrouwde lezer. Ze is van niet-paardenmens naar een Z-voorlezer gegaan en kan al best wel wat meekijken en meezien in mijn proef. Ze kan ook al best goed beoordelen of het goed was of niet. Ze gaat ook regelmatig met mee mee naar de les.

Nu ik dit toch schrijf..moet haar eigenlijk eens bedanken met een cadeautje! Ze staat altijd voor me klaar.

Vieva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 11:14

ik ben groom van Laraine da silva, internationale eventing amazone, en zit in het B-kader bij de junioren! Ik help haar altijd, en zij mij, en als ze niet kan, dan rijd ik 2 paarden van haar en de andere longeer ik, en zij helpt mij met mijn paard om te gaan crosse.

FrankavdT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 11:38

Ons pa en ma gaan bijna altijd mee. Ik zadel eigenlijk zelf helemaal op, ik doe alles zelf van begin tot eind. Alleen in de zomer doet ons pa er de schroeven in draaien, die kan ze lekker strak aandraaien. En hij stapt even met de paarden rond, zodat ik me kan optomen

De vriendin van mijn broer rijdt nu ook bij ons en die wil van de zomer ook op wedstrijd, dus dan doen we elkaar gezellig helpen.

_10_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 11:52

Eigenlijk heb ik groom zat
Meestal 2 vaste (oud lesklantje van me een ex stalgenootje) maar ook de verzorgster van mijn paard wil altijd graag mee en er zijn ook een paar stalgenootjes en lesklantjes van me die meewillen als ik zonder zit.
Erg handig en vooral heel gezellig Afbeelding

hardi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 12:52

Mijn zus en ik groomen elkaar.

Wij starten op hetzelfde paard, dus heel erg makkelijk. Als ik moet rijden helpt mijn zus mij en andersom natuurlijk ook.

pearl_tje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 13:26

ik heb een hele lieve mede bokker die als ik concour heb meegaat (of niet Alane).

Maar daar in tegen ga ik ook altijd mee als haar dochter moet rijden. Altijd erg gezellig, en veel lol..

Melanie15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 13:36

Tarah5 schreef:
Ik vind mensen die het leuk vinden om groom van iemand te zijn daarintegen erg knap.
Want ik denk dat je als groom zijnde ook vaak zat een snauw krijgt als je iets niet doet zoals het volgens de ruiter/amazone
. Niet omdat iemand dat expres doet maar door de spanning

Nou dat gebeurd toch echt niet bij mij, ook al start ik allebei mn paarden vlak achter elkaar en gaat het met zadelen niet helemaal goed, ik blijf netjes naar diegenen die me helpen. Anders ben je het ook niet waard om hulp te krijgen vind ik. Tegen spanning moet je kunnen als je weet dat het druk wordt, vind ik

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 13:40

Een ruiter is ook maar een mens hoor. Soms moeten dingen gewoon even snel gebeuren en dan reageer je kortaf, of door de spanning schiet je even uit je slof. Kan gebeuren.

Om dan te stellen dat je het niet waard bent om hulp te krijgen, vind ik wat overdreven.

Natuurlijk moet het geen gewoonte worden, je groom steekt er tijd en energie in om jou te helpen en het is wel prettig als dat gewaardeerd wordt. Maar 'sorry, het was niet persoonlijk bedoeld, ik was wat gespannen' is toch ook niet zo moeilijk om te zeggen?

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 13:55

ik hoop binnenkort te gaan groomen voor mijn eigen paard . Mijn bijrijdster gaat als t goed genoeg gaat KNHS starten en dan ga ik lekker mee als groom. Zelf starten vind ik echt zes keer niks ( kan niet tegen de wedstrijdstress) maar vind t wel erg leuk als zij mijn paardje zou starten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 14:07

Mijn moeder gaat altijd mee, maar das geen groom hoor... Vind dat zo stom om je moeder vriend/vriendin whatever een groom te noemen! Mijn moeder houd m vast met opzadel, draait proppen en leest voor.

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 14:20

Ja ik heb een groom, een hele trouwe Jaduuh@bokt. Ik heb en groom omdat ik meestal 2 paarden op concours uitbreng, en omdat vooral 1 wel heet druk en heet is vind ik het gewoon fijn als ik er niet ook nog aan moet denken hoe mijn paarden erbij lopen en of mijn beenbeschermers bijvoorbeeld wel goed zitten.. daar heb ik echt geen tijd voor op wedstrijd.

En dat van dat een groom vaak een snauw krijgt; tsja.. ik zeg ook weleens dingen waarvan ik later denk: "mens wat ben je toch een kreng..!" Maar mijn groom loopt gewoon even weg ofzo en daarna is het ook over, ze weet hoe gespannen ik kan zijn op een moment dat mijn paard omhoog komt bijvoorbeld en zij treuzelt met beschermers eraf halen.. Maar dat accepteren wij van elkaar en dan komt het wel goed hoor

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 14:22

Sydney2005 schreef:
Mijn moeder gaat altijd mee, maar das geen groom hoor... Vind dat zo stom om je moeder vriend/vriendin whatever een groom te noemen! Mijn moeder houd m vast met opzadel, draait proppen en leest voor.

Nou sorry hoor maar als je nou een groom inhuurt, en dat wordt later je beste vriendin, wat is daar nu stom aan..?!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 15:25

Justarman schreef:
Sydney2005 schreef:

Nou sorry hoor maar als je nou een groom inhuurt, en dat wordt later je beste vriendin, wat is daar nu stom aan..?!

Das wat anders idd, maar er zijn veel mensen hier op bokt die noemen iedereen die mee gaat hun groom. Kijk jij huurt een groom in, dus dan is het een groom, maar mijn moeder is gewoon mijn moeder die mee gaat en geen groom. Ik heb hier al eens een topic over geopend, leuke discussie...

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 15:54

Justarman schreef:
Sydney2005 schreef:
Mijn moeder gaat altijd mee, maar das geen groom hoor...
Vind dat zo stom om je moeder vriend/vriendin whatever een groom te noemen!
Mijn moeder houd m vast met opzadel, draait proppen en leest voor.

Maar jij hebt toch nog nooit een groom ingehuurd neem ik aan?

Heb even snel je profiel bekeken