Losrijtijd 10 min?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Natasja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 13:37

Bij ons mag je met zn 5en op een klein stukje als er een binnenbak is, dus dan heb je nog dik een halfuur..
Moet je in je eentje in dat stukje bak dan?

Zesiram

Re: Losrijtijd 10 min?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 13:43

Bij onze vereniging hebben we ook maar 1 binnenbak. De echte winterwedstrijden ( november en februari) kan je per 4 ruiters 20 minuten binnen losrijden. Daarnaast kan je in de buitenbak. 20 minuten is weinig, maar als het echte k*t weer is ben ik altijd dankbaar dat die mogelijkheid er is. Kan je in ieder geval ff droog rijden, losstappen kan altijd nog in de regen. 10 minuten is wel kort, maar als er idd nog een buitenbak is, is het, net als bij ons, gewoon een extra luxe om ook even binnen te kunnen rijden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 13:49

Kojack reed ik nooit meer dan 10 min los. Die kende het hele programma door en door en die moest vooral fris blijven. Als je een paard hebt dat veel tijd nodig heeft heb je 2 opties:

thuis losrijden

of een wedstrijd zoeken waar ze je normale gelegenheid geven om los te rijden. Misschien moet je 20 min verder in de auto, maar je kunt in NL elk weekend op 8 plekken starten dus dat moet je kunnen vinden!

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 16:00

Bedankt voor jullie reacties!! Ik ga ff quoten.

talented schreef:
Het is misschien wat aan de korte kant maar je kan daar echter geen ophef over gaan maken!

Dat doe ik ook niet, ik vroeg me alleen af of het altijd zo kort is, omdat ik eigenlijk altijd op wedstrijden heb gereden waar je 2 bakken hebt.

nelis schreef:
hallooo??
ik snap het probleem niet want je mag gewoon in de buitenbak los rijden.
het is meer het verkennen van de binnenbak.
ik moet er zelf ook starten .. vandaar.

Sorry, maar dat wist ik niet. Ik ben er nl. nog nooit geweest, zoals ik al had gezegd.
Gelukkig is er dan een buitenbak!!

daffodil schreef:
Als ze een buitenbak hebben vind ik het nog luxe dat je ook tien minuten binnen mag rijden.

Dan wel, ja!!

Jammer dat sommigen het niet goed lazen en denken dat ik boos ofzo ben.. Voor alle duidelijkheid: Ik vroeg mezelf alleen af of het altijd zo kort is. Ik maak er dus geen ophef over, doe er niet moeilijk over, meld me niet af, zoek geen andere locatie *Blablabla* en rijd dus gewoon mn wedstrijd net als iedereen.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 19:29

waar ik wedstrijd rij heb je een kwartier maar rij maar met een stuk of 3 andere in het L1 dus in 20x40 bak lukt dat met ruimte makkelijk

maar ik kom met willem onder de man, dus die heeft er 3 kwartier stappen voor zitten, dus dat kwartier is alleen voor het draven en galopperen en ff buig oefeningen e.d vervolgens na je 1e proe moet je gewoon buiten wachten, zoals in mijn vorige wedstrijd was ik de laatste, dus moest na het losrijden 15 min wachten en na mijn proef ook weer 15 min wachten.. maja hij reed de beste wedstrijd van zijn hele leven hoe meer wachttijd bij willem hoebeter hij het doet.
maar ookal heb ik alle tijd meer dan een kwartier rij ik niet los, want dan zegt willem bekijk het maar.

paardhondkat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 21:09

Wij hebben inderdaad een buitenbak en die is altijd goed berijdbaar. De tijd die je in de binnenbak mag benuttigen is dus zoals op meer locaties om de bak te verkennen. Tot zondag.

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 21:15

sta jij daar met je paard ofzo?
Mss zie ik je dan nog wel.

Lizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 21:32

nelis schreef:
als je mijn reactie hier al wat verder boven aan het topic had gelezen had je gezien dat er een buitenbak aan wezig is

Ja, dat had ik gelezen. Maar nergens uit haar verhaal kon ik op maken dat het om dezelfde manege ging. Ze had er namelijk niet op gereageerd. Dus vernam ik dat het misschien wel om een andere manege ging.

kelliej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 09:40

Als je paard goed afgericht is heb je meer dan genoeg tijd om los te rijden in 10 minuten, alleen even een warming up en de ring in.
Maar voor jezelf is het natuurlijk wel wat fijner om wat langer de tijd te hebben.

Melanie15Jarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 09:52

kelliej schreef:
Als je paard goed afgericht is heb je meer dan genoeg tijd om los te rijden in 10 minuten, alleen even een warming up en de ring in.
Maar voor jezelf is het natuurlijk wel wat fijner om wat langer de tijd te hebben.

Hier ben ik het niet mee eens. Ik heb een heel heet paard en die heeft aan 10 minuten op ander terrein echt niet genoeg. Mijn warming-up duurt sowieso al geen 10 minuten, benje zo een kwartier mee bezig. Tuurlijk moet ie de oefeningen gewoon doen en die hoef je niet in die 10 minuten te 'leren'. Maar elk paard is anders en niet ieder paard heeft aan 10 minuten genoeg

kelliej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:03

Ik heb ook een heet paard en daar rij ik ook vaak genoeg maar 10 minuten mee los, als de oefeningen bevestigd zijn hoef je die niet te oefenen met losrijden alleen misschien een keer om te kijken of het paard zich daar in los laat.
Maar je hebt wel gelijk dat elk paard anders is, maar in prencipe moet het kunnen, en anders moet je inderdaad je paard even buiten los stappen zodat je binnen meteen aan de slag kunt.

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:15

Dat was vroeger op Het Groene Dak ook altijd en daar kon je vaak ook niet eens de buitenbak in, omdat je paard daar tot over de kogels in wegzakte. Ik reed dan altijd thuis al los, stapte hem uit en ging gezadeld en wel (met een deken erop) met de trailer daar naartoe en dan reed ik daar nog even die 10 minuten en dan met deken op buiten warm blijven door te stappen.
Ze hadden daar meestal wel kleine groepjes, 4 of 5 paarden, waarmee je in de binnenbak mocht losrijden en twee proeven starten, het was altijd wel te doen.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:20

kelliej schreef:

Sorry hoor maar WAT een klets! Dat geldt misschien zo met jouw Z-paarden/-pony's(?) omdat ze al veel gezien hebben op concours maar een beetje heet paard met weinig concourservaring heeft zijn tijd gewoon nodig op concours. Er is nl. ook nog zoiets als geestelijke ontspanning.

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:22

Die geestelijke ontspanning die kan je ook al stappende op het harde opbouwen he! Daar heb je echt geen binnenhal voor nodig!

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:28

Ik heb de reglementen er nog op nageslagen, maar zie niets staan over de tijd die voor losrijden is vastgesteld
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 03-03-06 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:29

Nou, ik reed heel wat paarden die in stap zich gaan lopen opfokken of zodra je aandraaft ineens exploderen en dus gewoon een tijdje goed voorwaarts gereden moeten worden totdat ze beseffen dat er 'op die enge plek' echt niks aan de hand is omdat jij gewoon rijdt als normaal. Dat hoeft voor mij niet per se een binnenhal te zijn, buitenbak is ook goed maar dat je in 10 minuten elk paard kalm en braaf krijgt om je proef in te kunnen sturen, nee!
En dat heeft imo niks met africhting te maken, wel met karakter en ervaring.
Laatst bijgewerkt door Urielle op 03-03-06 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Le0nie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:30

Ik rijd 20 minuten los, 10 minuten is gewoon te kort, je kunt je paard niet lekkere los hebben lopen na 10 minuten, als het dan toch moet, zou ik eerst buiten gewoon goed losstappen, wat buigen en tempowisselingen in de stap doen, dat maakt je paard ook warm en los!... en dan in de bak beetje draven en een paar keer aangalopperen.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:32

het gaat er gewoon om dat niet ieder paard met 10 min klaar is.

wat denk je, dat een salinero aan 10 min genoeg heeft?
en mijn houten klaas heeft normaal gesproken ook meer nodig, maar doordat ik onder de man kom heb ik mijn warming up al gehad.

maar vind het complete onzin dat alsje je paard goed voormekaar hebt dat je dan maar 10 min nodig hebt... dan geloof ik dat de gehele ZZGP hun paarden dan niet goed hebben afgericht, die rijden aanzienlijk langer dan 10 min.

maar goed, als je het zelf niet fijn vind dan weet je dat je er de volgende keer niet moet starten.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:34

Hier in de buurt hebben ze ook wel eens dat soort wedstrijden, 1 binnenbak en geen buitenbak. Dan start je in groepjes van 5, als je dan als laatste bent heb je 10 minuten kunen 'rijden' waarna je een half uur in de kou op en neer moet stappen.....

Voor mij ook geen optie, ik vindt dat echt niet prettig, dus ik schrijf me op deze wedstrijden dan ook niet in.

kelliej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:45

Ik heb het wel over de oefeningen he, als die goed bevestigd zijn dan hoef je daar ook met los rijden er niet zo aan te werken.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:47

Lijkt mij zo ie zo raar als je op wedstrijd nog even het schoudervoor moet oefenen. Het lijkt mij dat alle oefeningen bevestigd zijn voor je in de klasse begint.

Tuurlijk kan je je paard in 10 minutjes warm rijden, maar het ene paard (combinatie) heeft langer nodig als het andere om zich op zijn best te laten zien, en daarvoor ga je op wedstrijd.

Goldie

Re: Losrijtijd 10 min?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:49

Ik vind 10 min. ook wel erg kort Ik rijd zelf meestal niet heel lang los, een minuut of 20, dan ben ik meestal echt klaar. Dan is ze nog lekker actief.
@kelliej: Daar ben ik het helemaal mee eens Met springwedstrijden zie je mensen vaak ook idioot veel losspringen, dat is niet echt nodig, springen kan die al, is alleen even warm worden

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 11:10

kelliej schreef:
Ik heb het wel over de oefeningen he, als die goed bevestigd zijn dan hoef je daar ook met los rijden er niet zo aan te werken.

Daar ben ik het mee eens
Oefeningen aanleren doe je thuis en niet op concours.
Wat nog wel eens wil voorkomen is dat een paard die thuis zijn oefeningen perfect loopt, op vreemd terrein zo rond aan het gapen is of zo gespannen is dat ik het er even niet uit krijg en dan pak ik die oefening toch nog wel een paar keer mee van te voren. Ziet er misschien hetzelfde uit

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 12:55

Urielle schreef:
Sorry hoor maar WAT een klets! Dat geldt misschien zo met jouw Z-paarden/-pony's(?) omdat ze al veel gezien hebben op concours maar een beetje heet paard met weinig concourservaring heeft zijn tijd gewoon nodig op concours. Er is nl. ook nog zoiets als geestelijke ontspanning.

Ik snap eerlijk gezegd het probleem niet Als je weet dat je paard meer tijd en ruimte nodig heeft schrijf je toch niet in voor zo'n wedstrijd?

Je woont in NL, je hebt keuze zát om te starten!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 13:58

Ik zou daar ook zeker niet bewust inschrijven.
Maar ik vond het een maffe opmerking dat je elk paard in 10 minuten ingereden moet kunnen hebben, dus daar reageerde ik op. Uiteindelijk bleek dus dat Kelliej het anders bedoelde dan dat ze verwoordde, geen probleem toch? Ik mag daar toch nog wel op reageren, zeker?