Jonge Paarden proeven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Re: Jonge Paarden proeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 16:27

Suzanne F. schreef:
Ik mag ook gewoon een geklasseerde 6 jarige zo in de jonge paarden proeven bij de 6 jarigen Z starten.

Ik heb het even opgezocht op de site van de KNHS. Het klopt inderdaad dat je versneld kan promoveren. Dus als jij met je 6-jarige L-geklasseerd bent in de reguliere proeven, mag je de jonge paarden proeven op Z-niveau rijden. Haal je daar 60%, dan mag je ook in de reguliere proeven Z starten. Let wel: dit geld alleen voor ruiters welke met twee of meer verschillende paarden Z1 (met wp) of hoger hebben gereden.

Een L-combinatie (ruiter heeft nog nooit Z gereden) mag dus niet met een 6-jarige in de jonge paarden proeven starten.

Zie diciplinereglement 2006 op de site van de KNHS.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 16:36

jasmijn78 schreef:
Ik heb het even opgezocht op de site van de KNHS. Het klopt inderdaad dat je versneld kan promoveren. Dus als jij met je 6-jarige L-geklasseerd bent in de reguliere proeven, mag je de jonge paarden proeven op Z-niveau rijden.
Haal je daar 60%, dan mag je ook in de reguliere proeven Z starten.

Let wel: dit geld alleen voor ruiters welke met twee of meer verschillende paarden Z1 (met wp) of hoger hebben gereden.

Nu zit je volgens mij even fout (zie onderstreepte).
Ook als je géén 60% scoort mag een meervoudig Z-ruiter daarna Z starten........ sterker nog............... ik zou het logisch vinden dat het zelfs MOET (ook bij het scoren van 52%). Maar dit laatste weet ik niet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 17:20

CGJ12 schreef:
Ook als je géén 60% scoort mag een meervoudig Z-ruiter daarna Z starten........ sterker nog............... ik zou het logisch vinden dat het zelfs MOET (ook bij het scoren van 52%). Maar dit laatste weet ik niet.

Hmm ja dat dacht ik ook. Het is toch zelfs zo dat je bijv. 50 % in de M rijdt en dan 52 % in het Z en dan mag je nog ZZ-licht starten volgens de versnelde promotie.
Dus ik denk dat als je geen 60 % rijdt in de 6 jarige proef, dat je dan nog gewoon Z1 of Z2 mag starten hoor.

Is er toch nog iets handig aan die promotieregeling.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 17:22

Suzanne F. schreef:
Is er toch nog iets handig aan die promotieregeling.

Da's niet handig.......... maar onmisbaar.

Yoghurt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:57

Maar wat VINDEN jullie nu van die proeven? En zou er ANIMO voor zijn? Want dat is waar het hier om gaat in dit topic.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:02

IK vind het een goed initiatief maar dat is puur en alleen uit zelfbelang. Zo kan ik mooi een beetje L rondhobbelen met mijn jonge dier en met leuke concurrentie als het goed is. Want de proeven zijn voornamelijk bedoelt voor profs die geen L,M of misschien zelfs geen Z meer mogen rijden. Die hebben meestal de betere paarden dus het deelnemersveld is leuk en misschien dus ook commercieel qua sponsering, ook voor concoursen.
Misschien wordt het wel commercieel aantrekkelijk voor concoursen om deze rubrieken uit te schrijven, het trekt publiek aan en sponsors.
En een beetje handel op de concoursen!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 21:13

Suzanne F. schreef:
En een beetje handel op de concoursen!

Keep on dreaming...........

De ECHT goede wil een dressuurruiter nooit kwijt, en de rest is bar weinig vraag naar........... (tenzij ze simpel draven, maar voor een negen wisselen als 5-jarige)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 21:20

Ach je kan ze zo wel aan publiek laten zien. En veel dressuurruiters willen heus wel verkopen (of de eigenaren dan) voor het juiste bedrag.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 21:31

Suzanne F. schreef:
Ach je kan ze zo wel aan publiek laten zien. En veel dressuurruiters willen heus wel verkopen (of de eigenaren dan) voor het juiste bedrag.

Het gekke is dat er nooit op dressuurpaarden wordt GEBODEN.
Bij springpaarden gebeurt dat wel.

Uit ervaring weet ik dat er mij heus wel eens gevraagd wordt of een dressuurpaard te koop is. Maar als ik zeg "nee" taait men gelijk af.

Heb ik daarentegen een B/L-springer, en zeg ik "nee", dan komt het niet zelden voor dat er gelijk daarna tóch een keurig bedrag voor wordt geboden...........

Zal wel een verschil in handel zijn.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 08:37

CGJ12 schreef:
Ook als je géén 60% scoort mag een meervoudig Z-ruiter daarna Z starten........ sterker nog............... ik zou het logisch vinden dat het zelfs MOET (ook bij het scoren van 52%).

Volgens mij mag dat ook ja, al staat dat niet exact in het diciplinereglement. Daar staat alleen dat meervoudig Z- en hoger ruiters dus versneld mogen promoveren.

Al ben ik zelf van mening dat wanneer je geen 60% scoort in de jonge paarden proeven, dan je dan eigenlijk niets te zoeken hebt in de reguliere Z-proeven. Maar dat moet natuurlijk iedereen voor zichzelf weten.

Waar het mij eigenlijk om ging, is dat misschien het misverstand bestond dat bijv. B, L, of M-ruiters ineens hun 6-jarige in de proeven voor jonge paarden zouden mogen uitbrengen. Maar dat mag dus niet. En dat is natuurlijk ook vrij logisch.

Yoghurt schreef:
Maar wat VINDEN jullie nu van die proeven? En zou er ANIMO voor zijn? Want dat is waar het hier om gaat in dit topic.

Ik vind het een goed initiatief, alleen denk ik dat bij ons in de omgeving (Noord-Holland) de proeven enkel op de grotere concoursen zal worden uitgeschreven. Alleen weet ik niet of er bij ons wel zoveel ruiters zijn die versneld mogen promoveren. Je kan wel mooi testen of je jonge paard al het gevraagde niveau aankan.

Ik zal mijn 4-jarige zeker in de jonge paarden proeven uitbrengen. Ook ik mag versneld promoveren (heb ook meerdere keren Z- gereden) maar ik denk dat ik daar niet echt gebruik van zal maken. Als ik op m-niveau geen 60% scoor, zal ik hem zeker niet zomaar Z starten om maar Z geklasseerd te zijn. Nu ga ik ook pas over naar een hogere klasse als ik een aantal keer ruim boven de 60% heb gescoord, ondanks dat ik al mijn punten heb om te promoveren.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 08:45

jasmijn78 schreef:
Waar het mij eigenlijk om ging, is dat misschien het misverstand bestond dat bijv. B, L, of M-ruiters ineens hun 6-jarige in de proeven voor jonge paarden zouden mogen uitbrengen. Maar dat mag dus niet. En dat is natuurlijk ook vrij logisch.

Aan de ene kant is dat vrij logisch, aan de andere kant ook weer niet.

Jan Amateur, die eindelijk eens een echt fijn paard heeft die de 6-jarigen proef op zijn broekzak wint vanwege zijn talent, mat NIET MEEDOEN.
Om mee te mogen doen moet ie het beestje EERST Z-klasseren.
En om Z-te worden moet ie werkelijk alle concoursen afjakkeren om de winstpunten maar te krijgen (en alléén maar om aan die "diervriendelijke proeven" mee te MOGEN doen.......... )

Omdat die nieuwe proeven tóch niet voor winstpunten gelden had je de deelname ook VRIJ kunnen maken. Volledig losgekoppeld van het LMZ systeem.
Om PAVO-cup te mogen rijden hoef je ook geen LMZ-klassering te hebben..........

Maar ik ben wel vaker mijn tijd ver vooruit..........

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 08:47

Eeeej ja CG maar dan komst naast Jan Amateur ook weer Jan Klungel om de hoek kijken... (of moet ik zeggen in de baan)

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 08:59

Suzanne F. schreef:
Eeeej ja CG maar dan komst naast Jan Amateur ook weer Jan Klungel om de hoek kijken... (of moet ik zeggen in de baan)

Maar dat is juist wel leuk.........

Als ik daar bij C zit wil ik wél graag VERSCHILLEN zien. Allemaal Edward Gals (of zijn broertje Edwin Gal ) met Sisters De Jeu gaat ook vervelen..........
Zo af en toe een 3e premie-beestje in de baan (of een EASP-er ) met dikke Tante Pollewop erop houdt de lol er een beetje in.........

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 09:01

Dat Jan Klungel ook meedoet maakt niks uit, die kan nu ook een dubbel Z klassering hebben! Als je maar genoeg start dan kom je wel aan je punten. Persoonlijk vind ik dat CGJ's idee hout slaat.

Dan zou je met die ene uitschieter van een paard eerder kunnen promoveren en zou je daar niet maandenlang mee op concours hoeven om het Z te behalen. Niet alleen denkend aan het paard, maar ook aan de portomonnee van de eigenaar/ruiter.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 09:01

Suzanne F. schreef:
maar dan komst naast Jan Amateur ook weer Jan Klungel om de hoek kijken...

Precies. Ik denk dat er meer klungels dan getalenteerde amateuren zijn. Stel dat het wel mocht? Denk dan eens aan al die klungels die met hun jonge paard thuis lekker stang en trens er in gaan hangen en vreselijk geforceerd gaan rijden, want met hun 6-jarige mogen ze eindelijk Z-starten. Voor veel mensen is Z-rijden status.

Bovendien: de echt getalenteerde amateur heeft vast wel al een keer Z-gereden hoor, en zo niet: als hij echt een fijn beest heeft en zoveel talent, dan is hij in de reguliere proeven ook zo Z.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 09:02

Ja maar dan heeft ons voorrecht van versneld promoveren ook niet echt meer waarde....

jasmijn78

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 09:04

Wat zouden 6-jarigen dan ineens veel geld op gaan brengen zeg: wanneer iedere debiel er direct op z-niveau mee mag starten! Ik denk niet dat dat bevordelijk is voor het welzijn.

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 09:05

Ik ben voor.

Alleen vrees ik dat er in district Wets-Zuid te weinig jonge paarden rondhuppelen en er hier dus TE weinig animo voor is, maar ik kan mij vergissen, wat ik ook hoop.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 09:06

Suzanne F. schreef:
Ja maar dan heeft ons voorrecht van versneld promoveren ook niet echt meer waarde....

Want? Ik begrijp je niet helemaal....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 09:12

Nou nu mogen ruiters die versneld mogen promoveren dus bijv. meteen Z mogen starten meteen aan de 6 jarigen proeven meedoen.
En volgens dit verhaal zou dan iedere Jan Klungel en Jan Amateur en Tante Hobbel aan de 6 jarigen proeven in het Z meedoen.

Dan geeft ons versneld promoveren toch geen voorrecht meer?
Stel dat Jan Klungel toch een keer 60 % rijdt, dan mag ie meteen landelijk ook Z starten... hmm nee niet eerlijk...

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 09:15

Voor de verkoop is het wel weer 'handig'... Je laat een ruiter die Z mag starten met een 6-jarige ff zo'n jonge paarden proef lopen en hij is Z geklasseerd (al dan niet met 60% score), zonder maar een wedstrijd te hebben gelopen...

jasmijn78

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 09:18

Oh, ok, we bedoelen hetzelfde. Alleen mij gaat het niet zozeer om het voorrecht direct Z te mogen starten, maar meer om het feit dat de paarden van zo'n regeling de dupe zouden worden. Bovendien zou het niveau van de jonge paarden proeven dan drastisch dalen!

Zie je het al voor je: een ruiter die met een draver al 2 jaar in de B rondhangt, er dan ineens stang en trens in hangt en in de 6-jarige proeven start. Om maar Z te kunnen rijden. Want zulke mensen heb je, die zouden dat echt doen.

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 09:19

Gitta1977 schreef:
Voor de verkoop is het wel weer 'handig'... Je laat een ruiter die Z mag starten met een 6-jarige ff zo'n jonge paarden proef lopen en hij is Z geklasseerd (al dan niet met 60% score), zonder maar een wedstrijd te hebben gelopen...

Je kan je paard nu toch ook 1x Z laten starten door zo iemand?

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 09:21

amondi schreef:
Dan zou je met
die ene uitschieter van een paard eerder kunnen promoveren

en zou je daar niet maandenlang mee op concours hoeven om het Z te behalen. Niet alleen denkend aan het paard, maar ook aan de portomonnee van de eigenaar/ruiter.

NEEEEE!!!!

Niks versneld promoveren voor klungels.
Alleen een VRIJE deelname aan de 6-jarigen proeven.
Daarna natuurlijk gewoon weer B of L starten...........

Volledig loskoppelen had ik gezegd.
(hoogstens een promotie-wildcard te verstrekken bij het behalen van 70% of meer, á la Florencio)

Suzanne F.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 09:21

jasmijn78 schreef:
Zie je het al voor je: een ruiter die met een draver al 2 jaar in de B rondhangt, er dan ineens stang en trens in hangt en in de 6-jarige proeven start. Om maar Z te kunnen rijden. Want zulke mensen heb je, die zouden dat echt doen.

Ja die bedoel ik dus met Jan Klungel.