Jury versus tong-probleem......

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

retseH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 20:05

Zo, nu kom ik even met mijn verhaal, haha

Mijn pony, die ik nu (succesvol) in de Z2 dressuur uit breng, heeft ongeveer 90 % van de tijd dat ik hem rijdt zijn tong er uit hangen.
Ik heb jury's gehad die het zagen als een probleem van de aanleuning, vooral een tijd trug, maar eigenlijk hoe hoger ik kwam, hoe minder ze er wat van zeiden.
Met deze pony ben ik 2 keer Regionaal Kampioen geworden, dus met een pony die zijn tong eruit laat hangen kan het allemaal wel.
Bij mijn pony is het een vorm van aanwenning ( waarschijnlijk, helemaal zeker kun je het nooit weten) maar niet een vorm van een aanleuningsprobleem. Na de proef (vooral in het buitenseizoen) vraag ik na de proef wel eens aan de jurys wat ze er nou van vinden en of ze misschien nog ideën of tips hebben. En dan krijg ik 9 v/d 10 keer te horen dat ze het heel jammer vinden van het plaatje, maar dat ze zien dat de pony verder goed door zijn lijf loopt en licht op de hand is dus verder trekken ze er geen punten van af...
Easter Boy is nu bij iemand in behandeling die " afgestudeerd' is op tongen ( jaja, klinkt raar ) En hopelijk kan zij er wat aan doen, en natuurlijk hopen we dat zij er voor kan zorgen ( op een paardvriendelijke!!manier) dat de pony de tong er niet meer uit zal doen tijdens het rijden. Dus we zijn allemaal erg benieuwd!
Maar wij hebben deze pony gekocht, ondanks dat hij zn tong eruit liet hangen, omdat hij een erg goed karakter heeft en verder super beweegt, en heb er ABSOLUUT geen spijt van want we zijn gekomen waar we wouden komen: de Z2 dressuur.. en op 't NK gereden, dus wat wil je nog meer..

*Er staan foto's van Easter Boy in mijn profiel, jullie kunnen zelf zien hoe het eruit ziet als hij bereden wordt en zn tong eruit steekt*

Ik ben er nu zo aan gewend dat ik de tong helemaal niet meer zie als ik naar de fotos kijk...

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:51

CGJ12 schreef:
Jazeker.
Zeker hypothetisch.
Dan had deze combinatie in jouw ogen dus (afgezien van de tong) een 212 punten combinatie moeten zijn om nu 182 te scoren.
Dan zijn wij het eens.

Dat is natuurlijk onzin. Gemiddeld een 7 is bij mij nog altijd 182, trek daar een punt af per onderdeel en je houdt er nog 156 over.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 23:16

Fitzroy schreef:
Dat is natuurlijk onzin. Gemiddeld een 7 is bij mij nog altijd 182, trek daar een punt af per onderdeel en je houdt er nog 156 over.

Ik denk dat je m verkeerd begrijpt.
Trouwens, gemiddeld een 7 is bij mij 210, geen 182.......

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 07:17

Ja, in Z-proeven maar dat jureer ik niet

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Jury versus tong-probleem......

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 07:52

Ook een pony bij mij op de vereniging doet het, heeft het ook altijd gedaan. Deze steekt hem naar voren eruit. Het is wel degelijk een aanleuningsprobleem, al ontkennen deze mensen dat trouwens, het is duidelijk te zien. Pony is niet apart, heeft weinig extra beweging en is toch moeiteloos nu in de M1 gekomen. Vreemd genoeg werd hij vaak gelijkwaardig gejureerd als een pony met fijne aanleuning, veel schwung en veel gangen. Ik snap dat dus echt nog steeds niet. Overigens hebben ze nu wel iets meer moeite met de winstpunten en komen ze een stuk lager uit in de punten, en worden dezelfde pony's met fijne aanleunig, schwung en extra gangen er nu wel boven gezet.

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 08:39

anydale schreef:
Mijn paard doet het soms als het moeilijk wordt voor hem, zoals met de oprichting en de achterhand eronder. Ik heb het een keer in een proef gehad en daar ook gelijkeen punt aftrek van gehad, vond ik overigens helemaal niet erg want het is gewoon een fout. ook iets waar ik druk mee bezig ben in de lessen.

Dat doet Pride idd ook. De ene pony gaat ik protest door bokken of steigeren of zn kop in de lucht, mijne steekt zn tong uit. Ik weet niet of de jury er punten bij mij heeft afgetrokken als ie het in de proef deed.

ukkiepuk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 16:33

gekke_koei schreef:
op mijn vorige stal had eenpaard dat ook.. beestje had z2 gelopen voor zijn blessure en bij de eigenaar deedie het dus niet. toen kwam de stalhulp, die hem verder mocht rijden omdat de eigenaar andere paarden had die ze verder uit wilde brengen en bij haar hing die vanaf dag 1 de tong eruit.... 1 keer heeft ze op een wedstrijd een verschil van 20 punten gehad. de 1 vond de tong niet storend, de ander gaf haar 140 punten vanwege de tong.
maar ik moet wel zeggen dat het in 1,5 jaar tijd bij die ene tong is gebleven.. verders had ze er nooit veel puntenaftrek voor.

Bij de eigenaar deed hij het ook, alleen heb jij dat nooit gezien Het probleem bij dit paard is dat hij te ontspannen loopt. Zodra hij op een rusitge manier voorwaarts neerwaarts in een normale aanleuning wordt gereden komt zijn tong er een stuk uit. Prik je dit paard omhoog en zorg je dat hij over actief gaat lopen blijft zijn tong mooi binnen. Helaas wordt hij dan wel een stuk sterker.
Het paard wordt nu alleen nog in de basissport uitgebracht. Het meisje die hem nu rijdt rijdt L1 en wordt er soms flink op afgestraft. Het paard loopt heel los door zijn lijf en heeft in principe een goede aanleuning (voor de L1), hij doet zijn oefeningen goed en is absoluut niet zwaar of te licht in de hand. Helaas loopt hij iets te ontspannen en komt zijn tong eruit.

Nimber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 18:09

Mijn 2 jarige loopt ook regelmatig met zijn tong uit zijn mond met anme als hij sprintjes aan het trekken is inde wei steekt ie 'm aan de zijkant eruit.
geen idee hoe hij dit straks gaat doen met bitten e.d. maar geloof niet dat hij momenteel een aanleuning probleem heeft

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 18:51

CGJ12 schreef:
idje schreef:
Foei toch CGJ.
Is Anna66 niet gebanned door zo'n soort opmerking ?

Kom kom........ wie niet door deze humor heenkijkt is een

Ja, dat is mijn alter ego. Heb zo'n beest aan m'm tas hangen
(Een kleintje dan)

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 18:56

Ik ken een paard die het vanaf juist doet bij het halsstrekken als de druk van het bit komt (dus eigenlijk onjuist halsstrekken, want je moet altijd contact met de mond houden). Lijkt raar, maar gaat dan spelen met de tong. Ga je het paard weer oppakken, dan gaat de tong er weer netjes in.

idje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 19:03

Maar om na de koeien op het topic terug te komen, de meeste paarden met tong-problemen gebruiken hun tong om de druk op hun lagen weg te nemen.
Een tong is een stuk elastischer en vleziger, terwijl de lagen letterlijk vel over been zijn.
Het wordt dan ook meestal veroorzaakt door de hand van de ruiter, die zich vaak niet realiseert hoe gevoelig die plek wel is. Alhoewel dat probleem al in het verleden kan liggen, door de hand van een vorige ruiter. Dan is het helaas een gewoonte geworden (en krijg dat maar eens weg).

@ Nimber, heeft je twee-jarige misschien een hangend rooster door het wisselen? Want dan zie je die tong er ook wel eens naast hangen.
Die mond is dan toch al overvol.

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 19:23

Ik heb zowel tijdens de orun opleiding als de juryopleiding geleerd dat dit niet mag.Het is verzet.
Inderdaad hoor je tijdens het jureren een punt in mindering te brengen bij elk onderdeel waarbij de tong naar buiten hangt.Dit verwerk je dan gelijk in je cijfer.Je zet niet overal min1 neer, dat mag niet.De beoordeling is hetzelfde als wanneer je stemhulp gebruikt, dan breng je ook in je cijfer een punt in mindering.
Het mag niet, het hoord niet.Je hebt dan geen correcte aanleuning.Het maakt geen verschil of het paard dit de gehele proef doet of af en toe stressig doet.

Er kunnen uitzonderingen zijn.Een vriendin van mij heeft die een paard in de M lopen die ook vaak de tong naar buiten heeft.Dit paard laat de tong recht naar voren naar buiten hangen.Dit heeft een medisch probleem.Dit paard heeft vroeger met zijn tong vastgezeten waardoor er een gedeeltelijke verlamming is ontstaan.Zij heeft hier overigens een verklaring van de dierenarts bij omdat zij vele malen hier op afgestraft is terwijl hier niks aan gedaan kan worden.

Maar de meeste paarden met de tong naar buiten hebben een rijtechnisch probleem.

idje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 19:26

Ja, chelsea82, dat bij die vriendin is natuurlijk een ander verhaal.
Maar zijn het niet de ruiters die een rijtechnisch probleem hebben ?

retseH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 22:39

Remember schreef:
Ik heb een merrie gereden die de tong naar rechts naar buiten liet hangen als ze echt überontspannen was. Was niet vaak, en op concours gelukkig al helemaal niet

Dit is dus bij mijn pony ook het geval.
Meestal als je hem wat meer gaat oppakken en als hij lekker los wordt,
doet hij z'n tong naar buiten...het is echt heel apart maar zo te zien vind de pony het 'ontspannend' of iets in die richting.
Maar toch hoop ik stiekem dat hij tijdens het rijden zn tong niet maar naar buiten steekt. Maarja, we zullen zien

retseH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 22:45

chelsea82 schreef:
Ik heb zowel tijdens de orun opleiding als de juryopleiding geleerd dat dit niet mag.Het is verzet.
Inderdaad hoor je tijdens het jureren een punt in mindering te brengen bij elk onderdeel waarbij de tong naar buiten hangt.Dit verwerk je dan gelijk in je cijfer.Je zet niet overal min1 neer, dat mag niet.De beoordeling is hetzelfde als wanneer je stemhulp gebruikt, dan breng je ook in je cijfer een punt in mindering.
Het mag niet, het hoord niet.Je hebt dan geen correcte aanleuning.Het maakt geen verschil of het paard dit de gehele proef doet of af en toe stressig doet.

Er kunnen uitzonderingen zijn.Een vriendin van mij heeft die een paard in de M lopen die ook vaak de tong naar buiten heeft.Dit paard laat de tong recht naar voren naar buiten hangen.Dit heeft een medisch probleem.Dit paard heeft vroeger met zijn tong vastgezeten waardoor er een gedeeltelijke verlamming is ontstaan.Zij heeft hier overigens een verklaring van de dierenarts bij omdat zij vele malen hier op afgestraft is terwijl hier niks aan gedaan kan worden.

Maar de meeste paarden met de tong naar buiten hebben een rijtechnisch probleem.

Niet om je aan te vallen; maar ik heb dit al zo vaak gehoord, en ik ben er niet mee eens, en dat zal ik ook nooit worden.
Mijn pony is nu dus in behandeling en hij heeft waarschijnlijk iets achter z'n oren 'Vastzitten' (is moeilijk uitleggen)...dat plekje wordt nu los gemaakt en hoogstwaarschijnlijk is dat de oorzaak dat de pony de tong eruit laat hangen..Het klinkt allemaal raar, ik wou het eerst zelf ook niet geloven.
Maar hier is dus geen sprake van verkeerde aanleuning of verzet.
Maar iedereen hoort wat anders en leert ook wat anders, dus eens zul je het toch niet met elkaar worden.. maar vind dit wel een interessant onderwerp

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 22:50

Ik heb niet alle berichten gelezen, maar doordat ik mijn paard dusdanig op de hand verreden had kwam zijn tong tijdens het rijden ook centimeters naar buiten.
Inmiddels heb ik les en blijft zijn zo goed als of helemaal naar binnen.

Hij is ook nog een luchtzuiger en het wil nog wel eens voorkomen dat wanneer hij heeft staan zuigen dat hij dan ook met zijn tong een stukje naar buiten staat.

Zijn tong kwam tijdens het rijden ook vooral naar buiten wanneer ik de teugels wat langer liet. Dus wanneer de druk er vanaf werd gehaald. Er kan dus in sommige gevallen een vraagteken geplaatst worden bij het naar buiten komen van de tong tijdens ontspannenheid.

Uit eigen ervaring ben ik dus van mening dat het door de ruiter komt. Paard wordt van voren te strak gehouden. Er wordt in zijn mond gehangen waardoor het paard terug gaat hangen. Het paard krijgt niet de ruimte om zichzelf te dragen, ook wanneer het voorwaarts moet zijn. Kortom het paard wordt te veel op de hand gereden.

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 23:45

idje schreef:
Ja, chelsea82, dat bij die vriendin is natuurlijk een ander verhaal.
Maar zijn het niet de ruiters die een rijtechnisch probleem hebben ?

Ik had er ook bij gezet dat het bij de meesten om een rijtechnisch probleem gaat.

idje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 10:49

Klopt Chelsea82, dat had ik ook wel gezien en begrepen hoor,
maar je had het over PAARDEN met een rijtechnisch probleem.
Dus vandaar.

idje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 11:20

germie schreef:
Ik ken een paard die het vanaf juist doet bij het halsstrekken als de druk van het bit komt (dus eigenlijk onjuist halsstrekken, want je moet altijd contact met de mond houden). Lijkt raar, maar gaat dan spelen met de tong. Ga je het paard weer oppakken, dan gaat de tong er weer netjes in.

Zou het niet zo kunnen zijn, dat het paard, als je hem oppakt met zijn tong
tegendruk gaat geven en hem in zijn mond opbolt.
Dat kost veel energie, dus als hij geen druk meer voelt in zijn mond laat hij zijn tong hangen om de tongspieren even rust te geven.
Iets dergelijks zou er aan de hand kunnen zijn in het geval van het verhaal van Ukkiepuk.
Juist omdat dat paard sterker wordt met zijn tong binnen.
Toch aanleuningsproblemen.
En Yenneke .
Jij durft tenminste de fout bij jezelf te zoeken. Klasse.

retseH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 22:51

Yenneke schreef:
Ik heb niet alle berichten gelezen, maar doordat ik mijn paard dusdanig op de hand verreden had kwam zijn tong tijdens het rijden ook centimeters naar buiten.
Inmiddels heb ik les en blijft zijn zo goed als of helemaal naar binnen.

Hij is ook nog een luchtzuiger en het wil nog wel eens voorkomen dat wanneer hij heeft staan zuigen dat hij dan ook met zijn tong een stukje naar buiten staat.

Zijn tong kwam tijdens het rijden ook vooral naar buiten wanneer ik de teugels wat langer liet. Dus wanneer de druk er vanaf werd gehaald. Er kan dus in sommige gevallen een vraagteken geplaatst worden bij het naar buiten komen van de tong tijdens ontspannenheid.

Uit eigen ervaring ben ik dus van mening dat het door de ruiter komt. Paard wordt van voren te strak gehouden. Er wordt in zijn mond gehangen waardoor het paard terug gaat hangen. Het paard krijgt niet de ruimte om zichzelf te dragen, ook wanneer het voorwaarts moet zijn. Kortom het paard wordt te veel op de hand gereden.

Hier kan ik wel wat in vinden idd!!
Mijn pony heeft dat bij de vorige eigenaar/ruiter 'aangeleerd' en die kon soms aardig grof van voren zijn..daarna heb ik hem dus overgenomen en in het begin vond ik het ook moeilijk om er met de hand van af te blijven..Maar nu is het een aanwensel van de pony geworden en lijkt het wel alsof hij het echt een gewoonte gaat vinden. We zijn nu bezig om het voor elkaar te krijgen dat de tong niet meer naar buiten komt tijdens het rijden, en het gaat al een klein stukje beter..we zijn het hem nu dus eigenlijk aan het afleren, maar dat is best lastig, omdat hij het zo lang al doet.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 23:21

Heb niet het hele topic tot in de kleine lettertjes doorgelezen hoor...

Easterlover: ik zou dolgraag wat meer gegevens van die 'tongendeskundige' van je krijgen (pm)?

Verder komt het zo te lezen dus vaker voor dat een paard een andersoortig probleem heeft; alles behalve dat het paard gewoonweg verknald is of gewoonweg verkeerd gereden wordt.
Yenneke: alle lof! Top dat je er eerlijk voor uitkomt (alhoewel ik zie dat je nog niet zo 'ervaren' bent op bokt....)

Hmmm...ik heb 1 keer tijdens een wedstrijd (Z2) meegemaakt dat mijn paard opzij sprong voor iets, kop in de lucht smeet en vervolgens zag ik die roze lap eruit bungelen...Ik had toen eens in de reglementen gelezen dat je zelf mocht afstappen, tong naar binnen stoppen, binnen een minuut er weer op en dan kreeg je -2 voor dat onderdeel. heb ik gedaan, dikke respect van de jury + winstpunt haha.

Verder is mijn paard 1,5 jaar in andere handen geweest. Toen was hij niet van mij. Hij kwam bij een handelsstal, hij kan alles, behalve piaffe en passage en dat hebben ze er toch uit willen toveren (wat ze nog steeds niet gelukt is) en ik denk toch wel íets op de verkeerde manier (om het heel zachtjes uit te drukken) en sindsdien hangt die tong er standaard rechts uit. (Nou ja, eruit en er weer in, dus afwisselend naar buiten).
Ik kreeg hem weer terug. Ben vanaf begin af aan begonnen, onder deskundige begeleiding en heb eigenlijk bijna alles al geprobeerd in 2 jaar tijd...Werkelijk waar níet te ontdekken wat er fout aan is. CJG, zoals jij zegt, zou je paard eerst in training nemen om te ontdekken waar 'm de kneep zit en dit dan gaan aanpakken.
Ik probeer dat ook nog steeds maar ik kom er niet achter en diverse instructeurs hebben het ook nog niet kunnen ontdekken.
Met andere woorden: ik zit met een súperpaard, met goede gangen en een leuke uitstraling, die af en toe die roze lap naar buiten hangt, die voor zijn pensioen in theorie nog ZZ-zwaar met een puntje zou kunnen worden (is nl. mijn 'droom') maar waarmee ik eigenlijk niet kan starten. Tenminste, ik woon in Noord-Holland, moet voor ZZGP 9 van de 10 keer richting Brabant en de 'gok' is gewoon te groot.
Erg jammer dus.

Ik hoop dat de nieuwe proeven de juryleden voldoende de gelegenheid geven om op hun eigen deskundige manier te kunnen beoordelen waaróm dat paard op dat moment die tong naar buiten hangt (en zoiets wordt door de berijder natuurlijk áltijd anders geinterpreteerd, dus die discussies zullen blijven). Tóch hoop ik wel dat er juryleden zijn die zich hierin deskundig kunnen opstellen en kunnen beoordelen of een paard die tong eruit hangt vanwege een rijtechnisch probleem of vanwege een 'medisch' probleem...

Blijft een moeilijk punt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 16:41

[naam verwijderd]: alle lof! Top dat je er eerlijk voor uitkomt (alhoewel ik zie dat je nog niet zo 'ervaren' bent op bokt....)

Haha, dit klopt ja. Heb ook wel eens gemerkt dat het uitspreken van je eigen mening, ervaringen, enz. niet echt gewaardeerd of geaccepteerd worden door mensen.

Maar het is wel zo. Ruiters geven vaak de schuld aan hun paard en zeggen van hij doet het niet. Maar de oorzaak ligt altijd bij de ruiter. Je kan wel A zeggen en (misschien wel onbewust) B doen, maar dan doet het paard ook B of C.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 18:21

de keren dat ik haar zag rijden staktie zun tong der niet uit.. maar goed... je kan het haar niet kwalijk nemen.. ik bedoel en rijwonder is het niet en het is voor haar een perfecte kans om lekker ervaring op te doen in de wedstrijdsport.

als willem het moeilijk krijgt tijdens de training probeerd hij zijn tong over het bit te gooien, hij heeft hem ook wel eens aan de zijkant gelegd. dan wordtie erg sterk en dan heb ik heel erg last met zijn aanleuning. gelukkig doetie dat nu niet meer. tijdens proeven doetie het zowiezo niet.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 21:46

Tja...en dan weet ik altijd nog een trucje hoor om die tong binnenboord wat bezig te laten zijn....wikkel gewoon een plukje hooi om je bit heen!
Maar ja...of je dan echt lekker bezig bent met je sport c.q. hobby....

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 08:18

Dat riekt naar een verboden optoming. Wat een rare tip. Stoppen die mensen ook nog gember in zijn gat om de staart mooi hoog te houden?