Nieuwe regel, paarden op latere leeftijd in Z-dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 09:22

ieder zijn mening

ibikus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 09:31

Ik vind het onzin, die wedstrijden zijn voor de meeste paarden echt niet belastend, als die jonge paarden al zwaar werk voor de kiezen krijgen dan gebeurt dat thuis en dat kan je niet controleren.

De KNHS wordt steeds meer een betuttelende organisatie.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 09:37

Voorbeeld: een mooie stermerrie. i.p.v. de sport in op 3 jarige leeftijd, krijgt ze nu eerst 2 veulens. Is dat dan niet belastend voor een kleuter?

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 09:41

Das de natuur.

Yoghurt

Re: Nieuwe regel, paarden op latere leeftijd in Z-dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 09:58

Wel fijn dat er mensen zijn die in dit topic normaal hun mening geven in plaats van een beetje flauw lachen. Ik mag toch wel gewoon zeggen wat ik vind van het uitbrengen van jonge paarden? Ik vind het een btje vreemd dat er zo lacherig over gedaan wordt, we hebben hier wel over het welzijn van het paard. En ook al is de Z voor sommige ruiters pas het begin, dan kun je je nog steeds afvragen of het wel gezond is voor een dier om zo jong al zwaar belast te worden. En daarnaast staan die dieren vaak alleen maar op stal en komen ze 1 keer per dag in de stapmolen en 1 keer per dag onder het zadel, nou fijn leventje heb je dan als sportpaard. Maar goed, meestal gaat het meer om geld dan om het dier zelf.

En oja over dat iemand zei dat paarden boven de 20 niet meer zouden mogen starten (ja beetje flauw is het wel). Volgens mij doet mijn paard echt niet onder voor een vijfjarige hoor! Ik ben er hartstikke blij mee dat mijn paard er op deze leeftijd nog zo strak uitziet
Laatst bijgewerkt door Yoghurt op 23-01-06 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 10:02

Sjuimpje schreef:
Ik vind het onzin, die wedstrijden zijn voor de meeste paarden echt niet belastend, als die jonge paarden al zwaar werk voor de kiezen krijgen dan gebeurt dat thuis en dat kan je niet controleren.

De KNHS wordt steeds meer een betuttelende organisatie.

omdat mensen er voor kiesen om hun paarden al op zo'n jonge leeftijd te belasten is hun eigen keuze.
maar op wedstrijd gelden er nu eenmaal regels en moet je een regelement opstellen.
en wedstrijden op jongeleeftijd vind ik wel belastend net als de training die daar bij hoort.

Yoghurt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 10:14

Neej de KNHS is geen betuttelende organisatie. Zij kijkt meer naar het welzijn van paarden in plaats van de mensen die geld aan die paarden willen verdienen. Niet verkeerd lijkt me.
Sjuimpje je hebt wel gelijk wat die zware training thuis betreft, dat geloof ik graag. Maar ik denk dat ook wedstrijden voor een hoop stress kunnen zorgen.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 10:19

als ze echt naar het welzijn van het paard kijken dan laten ze hem niet starten in het z als hij 5 is lijkt me
aan wie denken ze dan aan de ruiter of het paard?

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 10:27

Een goede ontwikkeling! Laat dat paard gewoon lekker paard-zijn, werken kan altijd nog.

Er werd door iemand gesuggereerd dat het niet zo belastend is?! Volgens mij zijn de oefeningen en de trainingen voor het Z ontzettend belastend! En niet alleen dat... meestal hebben die sportpaarden ook de pech dat ze verders amper van stal komen, laat staan lekker de wei op met vriendjes... want stel je toch eens voor dat het paard zich bezeerd in de wei... nee, dan heb je veel liever een contactgestoord paard die zichzelf mentaal staat op te vreten in stal... als hij maar geen wondjes oploopt, en niet verkleurd in de zon dan is het goed... En ook een buitenritje zit er vaak niet in, want nee: het paard doet natuurlijk veel te heftig buiten!!

Sorry als ik iemand tegen het hoofd stoot... maar dit is het beeld dat ik krijg bij iemand die zijn jonge paard zo snel mogelijk door de Z heen gereden wilt hebben... het welzijn van het paard wordt vaak vergeten. Gelukkig doet de KNHS nog wel een poging!

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 10:30

En daarnaast staan die dieren vaak alleen maar op stal en komen ze 1 keer per dag in de stapmolen en 1 keer per dag onder het zadel, nou fijn leventje heb je dan als sportpaard. Maar goed, meestal gaat het meer om geld dan om het dier zelf.[quote]

Zo zo, als GCJ aan bronvermelding moet gaan doen( van mij), dan mag jij dat ook. Wat een wijsheid.....

Daarbij spreek je jezelf ernstig tegen. Een sportpaard heeft volgens jou geen fijn leven, maar een bejaarde 22 jarige moet( omdat hij er nog goed uitziet) van JOU een topprestatie gaan leveren..
Je kijkt door een gekleurde bril helaas. De meeste sportpaarden gaan met pensioen op hun 18e of 19e( geen strakke lijn op te trekken.)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 10:46

Ik denk dat een gros van die paarden door te vroeg overbelasten op die leeftijd ook niet meer kunnen Amondi...

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 10:51

nee maar als ze op 5 in het z lopen moet je ook niet verwachten dat ze tot hun 22e nog volop kunnen presteren.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 11:00

Moniek, ze mogen pas met 6 in het Z....

En needje, er is natuurlijk een heel verschil tussen een paard (b.v.) op zijn 9e in het Z te rijden of zijn 22ste...

Moet iedereen voor zich weten( hou me ten goede) alleen doe dan geen ongefundeerde uitspraken als:En daarnaast staan die dieren vaak alleen maar op stal en komen ze 1 keer per dag in de stapmolen en 1 keer per dag onder het zadel, nou fijn leventje heb je dan als sportpaard. Maar goed, meestal gaat het meer om geld dan om het dier zelf.

Dan vraag je om commentaar op je eigen eisen aan een bejaarde!

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 11:01

nee klopt ja 6 sorry

ibikus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 11:04

Het is heel nobel van de KNHS om de jonge paarden tegen hun eigenaren te willen beschermen, maar dat lukt simpelweg niet door deze dieren uit te sluiten van Z wedstrijden. Het enige wat ze hiermee bereiken is dat de mensen die met beleid hun talentvolle beest opleiden nu noodgedwongen in de M2 moeten blijven willen ze het dier toch wat wedstrijdervaring op laten doen.

Yokie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 11:05

Wat een hoog penny gehalte in dit topic, en dat al op de tweede bladzijde..

"vriendjes op de wei" "het gaat alleen maar om het geld" "Z training is zware belasting" of zelfs “kinderarbeid”...

Wat mij betreft is het wél een betuttelende maatregel, omdat je hiermee echt niet de training van jonge paarden reguleert. Het gaat om het thuis werken en trainen: een 5 jarige die nog niet Z mag starten straks, wordt thuis al echt wel op Z niveau gereden. Of tenminste.. wordt geprobeerd op dat niveau gereden te worden.
Want waar hebben we het over? De breedtesport. De meesten van ons zijn slechts amateur met 1 of op 1 hand te tellen paarden in de sport. De manier waarop wij een wedstrijd rijden is doorgaans echt niet dusdanig belastend zoals de grote voorstanders in dit topic ons doen laten vermoeden.
Voor mij geldt: een leeftijdsgrens is niet zaligmakend: het verschilt per paard of hij/zij een bepaald niveau van trainen (laat staan uitbrengen) wel of niet aankan.

Daarnaast.. ik heb meer medelijden met een 15 jarig gezinspaard dat ieder weekend voor de leut wordt uitgebracht; vrouwlief hobbelt er aan de stangteugel in een Z1 ring rondt, manlief mag een uurtje later nog een L2 proef ermee rondkrossen. En dan de volgende dag weer.. geef mij dan maar een vijfjarige die eens per maand door een prof wordt uitgebracht.
Moraal van deze alinea? Het is niet zo zwart wit te stellen dat de nieuwe ‘Z regel’ een goede zaak is, het uitbrengen van een jong paard hoeft niet perse een latente vorm van dierenmishandeling te zijn. Ik kan ergere voorbeelden verzinnen

Yokie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 11:07

Moniek schreef:
nee maar als ze op 5 in het z lopen moet je ook niet verwachten dat ze tot hun 22e nog volop kunnen presteren.

En waarop heb je dit gebaseerd? Nogmaals, het Z lopen behoeft geen afbreuk te doen aan het gestel van een paard. Het gaat om de manier waarop.

Ik durf met jou een wedje te maken (oh jee, ik verklap nu dat ik niet objectief dit topic heb gelezen) dat mijn paard, dat OOK op zijn vijfde Z liep, nog in prima staat verkeerd.

Ik zal 'm alleen niet meer uitbrengen in de sport. Moet er niet aan denken dat ik op mijn 65e nog een 100 meter sprint moet trekken...

-oh jee. Nou verval ik ook al tot antropromorfisme....

hann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 11:20

Toch vind ik dat de KNHS hier goed aan doet. Waarom die haast? Laat een paard in zijn waarde en zorg dat hij nog vele jaren mee kan. Ik denk wel degelijk dat een jaar later Z starten scheelt en ik denk ook dat het tijd wordt dat het aan het paard wordt gedacht. Iedereen is tegenwoordig alleen nog maar bezig met presteren, maar wordt daarbij ook nog aan het welzijn van het paard gedacht? Nee dus. Wie rijdt er nu eigenlijk nog echt voor zijn plezier?
Ik ken mensen die paarden op hun 2,5 zadelmak maken en al voordat ze echt 3 zijn uitbrengen op wedstrijd. Dit is allemaal korte termijn denken en niet lange termijn. Op deze manier zulle er veel paarden al ruim voor hun 10 met pensioen moeten. De regeling van promoveren bij 10 winstpunten heeft volgens mij alleen maar bij gedragen aan het nog meer uitbrengen van (jonge) paarden op wedstrijden. Voor paarden is het dus alleen maar zwaarder geworden. Helaas speelt de commercie hier een hele grote rol.
Neem rustig de tijd om je paard te trainen en uit te brengen op wedstrijd, dan kom je er ook en zul je nog lang plezier hebben van je paard. Een goeie komt er toch wel....We leven in een maatschappij waarin we geen geduld meer hebben, alles moet snel, presteren is belangrijk en het paard wordt er de dupe van.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 11:28

Yokie, jij noemt je paard 'met vriendjes op de wei' laten lopen, pennygehalte?!?! Nou je wordt hartelijk bedankt. Nu weet ik in ieder geval op welke waarde ik jou reacties moet schatten.

Sorry maar ik vind het om te janken dat jij het 'penny' vind om je paard fijn op de wei te kunnen laten lopen. Denk jij nou echt dat jou paard het leuker vind om op stal te wachten tot hij weer z'n kunstjes voor jou mag uitvoeren, dan op de wei te lopen met andere paarden? Droom lekker verder!

Het lijkt mij dat als de KNHS vanuit het welzijn van het paard een minimum grens instelt, dat hier wel goed over nagedacht is. Persoonlijk lijkt een maximum grens met ook geen slechte zaak...

Bestaat er ook een maximum aan aantal wedstrijden die je in een periode met een paard mag starten? Want dat zou ook een goede ontwikkeling zijn. 1x per maand met een jong paard starten is vaak nog wel te doen, maar helaas zijn er ook mensen die meteen ieder weekend willen starten...

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 11:32

CGJ12 schreef:
Er komt inderdaad een nieuwe regel.
5-jarigen mogen niet meer in het Z.

Maar wist je al dat er een grote kans is, dat aanvullend hierop per 1 april 2006 paarden van 20 en ouder niet meer in wedstrijden gestart worden. Hooguit recreatief. ..........

Kijk, dát noem ik nu diervriendellijk.
Persoonlijk zou ik die grens op 15 willen leggen. Dan volgt het welverdiende pensioen.........

Als dit echt een regel gaat worden, ben ik het er mee eens.
De regel van paarden 20 en ouder zou ik eerder willen leggen op 17/18 jaar.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 11:32

"Vriendjes op de wei" is geen uitspraak van Yokie. Volgens mij leg jij de klemtoon van Yokie verkeerd.

Maar idd, waarom niet gewoon een limiet instellen op het aantal starts van een 3 jarige? Dat vind ik persoonlijk veel erger om te zien, 10 3jarigen in een B baan die alle kanten opstuiteren. En volgende week gewoon weer komen....

ibikus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 11:33

Als ik mijn paard Triumph als voorbeeld neem:
Met 3 jaar zadelmak gemaakt, in dat jaar er in totaal misschien 20 keer opgezeten, hij heeft toen voornamelijk buitengelopen.
In zijn 4e jaar heb ik hem een aantal keer in het L1 uitgebracht, maar ook dit jaar heeft hij meer dagen buiten gelopen dan dat hij aan het werk is geweest. In zijn 5e jaar (2005) heb ik hem rond juli wat meer opgepakt, eind augustus voor het eerst L2 gestart en in november was hij M2 met 5 winstpunten.
Lijkt mij behoorlijk met beleid, als ik wat beter gepland had, had hij misschien ook nog wel als 5 jarige Z kunnen lopen. Heb ik dit paard dan overnomen of te zwaar belast? Lijkt mij niet

En ik vind bovenstaande reacties ook Penny.
Dat een beest met 5 jaar Z loopt zegt totaal niets over de belasting, de één loopt het op zijn sloffen en de ander wordt al 2,5 jaar 5 uur in de week achter zijn vodden aangezeten.
Door deze dieren uit te sluiten van het Z voorkom je deze trainingsbelasting niet.
Wanneer een 5 jarige Z loopt zegt dat ook helemaal NIETS over hoe dit paard gehouden wordt.

Yokie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 11:39

Javayo schreef:
Yokie, jij noemt je paard 'met vriendjes op de wei' laten lopen, pennygehalte?!?! Nou je wordt hartelijk bedankt. Nu weet ik in ieder geval op welke waarde ik jou reacties moet schatten.

Sorry maar ik vind het om te janken dat jij het 'penny' vind om je paard fijn op de wei te kunnen laten lopen. Denk jij nou echt dat jou paard het leuker vind om op stal te wachten tot hij weer z'n kunstjes voor jou mag uitvoeren, dan op de wei te lopen met andere paarden? Droom lekker verder!

Ik denk niet dat mijn paard 'denkt'. Ik denk niet dat mijn paard 'vriendjes' heeft. Ik denk niet dat mijn paard iets 'leuker of niet leuker' vind.

De manier waarop jij reageert op mijn botte veralgemenisering 'penny' (mijn begrip voor iemand die een paard menselijke eigenschappen toekent, als er een alternatief is, hoor ik het graag), zegt nu net iets meer over jouw bokt-zijn dan het mijne.... En zegt dus ook iets over de argumenten zoals jij ze tot nu toe naar voren hebt gebracht.

Omdat ik mijn paard geen menselijke gevoelens toezeg, maar kijk naar zijn welzijn, kan ik rustig stellen dat die van mij, ondanks het niet op de wei komen en het in het Z uitgebracht worden, niet wordt aangetast in zijn welzijn. Het is een gezond paard zonder afwijkend gedrag, waarom zou ik nu moeten gaan dromen?

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 11:46

Ik denk dat er ook een groot verschil in kwaliteit per paard zit. Zoals hier boven al gesuggereerd wordt, lopen sommige paarden heel gemakkelijk Z. Die lijn is niet te trekken, maar ik heb geen medelijden met een 5-jarig paard dat op zijn sokken de Z oefeningen loopt. Waar ik wel medelijden mee heb, is een 5-jarig paard wat er niet aan toe is, maar met alle geweld en zware training Z wordt gereden.

Wat oudere paarden betreft...Ook wij hebben een 17 jarige merrie in het Z1 lopen. Deze merrie heeft 7 veulens gebracht, tussendoor met 3 verschillende ruiters Z2 gelopen....zielig? Allerminst, de merrie is keihard, wordt sjacho als ze niet gereden wordt, en staat elke dag te dansen als ze aan het werk gaat.

Yokie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 11:46

amondi schreef:
"Maar idd, waarom niet gewoon een limiet instellen op het aantal starts van een 3 jarige? Dat vind ik persoonlijk veel erger om te zien, 10 3jarigen in een B baan die alle kanten opstuiteren. En volgende week gewoon weer komen....

Even afgezien wat de reden is van het rondstuiteren, wat is er mis met het opdoen van ervaringen? Ik kan me gewoon niet voorstellen dat het voor elke drie jarige een belasting is om op wedstrijd te gaan?
Het wat meer zenuwachtig aangelegde paard zal daardoor misschien meer stress hebben in een maand dan het relaxte paard. Mag dit laatste paard dan ook niet meer vaker mee?
Of is het juist niet goed om dat zenuwachtige dier vaker mee te nemen? Door ervaringen te laten opdoen, de stress juist weg te nemen?
Echt hoor, ik zie de meerwaarde van het reguleren op concoursniveau nog niet echt. De gestresste 3 jarige die maar 1x op concours mag, zal de overige weekenden naar een manege worden gereden om dáár in een vreemd gebied gereden te worden. Om een voorbeeld te noemen.