Voor/nadelen van S&T

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 00:11

Goede opmerking van de jury, Sydney!

Het wordt gauw een modeverschijnsel om met S & T te rijden. Maar de eigenlijke functie wordt vaak onderschat.
In principe mag je alleen met S & T rijden als je echt een onafhankelijke zit hebt, en verfijnt kan inwerken met je hulpen.

S & T maakt het nml niet makkelijker, maar verfijnder...

Snipsnap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 01:23

Dat vind ik ook een hele goed opmerking van de jury!

Ik ga vaak bij wedstrijden kijken van de paarden in het Z en zie vaak jonge paarden van ongeveer 5 jaar met s&t en die paarden en ruiters zijn er meestal nog lang niet klaar voor. en ik zeg niet dat ik er klaar voor ben maar de s&t word eigenlijk net zoals Tyrza zei als mode gezien. Ik heb morgen weer les met mijn pony en ga dan met mijn instructeur er even over hebben wat het beste is.

anydale

Re: Voor/nadelen van S&T

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 09:39

Inderdaad een goede opmerking van die jury. Zo zie ik het dus ook, ik wil eerst zonder S&T rijden als ik dan Z ben. Ik ga eerst kijken hoe het nou is

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 09:53

Zoals al eerder gezegd goede opmerking van de jury!

Oki blijf ik zonder s&t rijden, ook straks bij de paarden. Weet namelijk geen reden om het wel te doen, ze is al zo klein dus ziet er denk ik niet uit.
Met Sandra duurt het nog wel even voordat we zover zijn dat het uberhaupt mag.

Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 10:03

Sydney2005 schreef:
Hij benadrukte toen heel erg dat je pas met S&T moest gaan rijden als jij en je paard klaar voor waren en niet omdat je Z1 bent en dus er mee mag rijden.

En dit is de reden waarom ik nog niet met S&T rijd. Ik train er thuis tijdens de les wel eens mee, maar meestal rijd ik gewoon op een dubbelgebroken trensje.

Voordelen S&T:
- fijnere inwerking

Nadelen S&T:
- mond en hand vol
- er is een mogelijkheid dat je teveel op de S&T gaat rijden (in plaats van op zit en been)

omaxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 12:50

persoonlijk zou ik op trens blijven rijden. omdat het is makkelijker, en vanaf Z1 is het nog niet verplicht, en als je nog bij de pony's zou rijden zou het ook niet mogen. duzz......

renes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 17:06

Ik zie S&T ook meer als controle middel om te kijken of je je paard fijn aan het lopen hebt. Is dit het geval, dan stelt het ook niet zo heel veel voor.
Ook lopen veel paarden fijner op trens, maar dit is bij ieder paard natuurlijk anders. Ik zou met een pony gewoon op trens blijven rijden, lijkt mij in ieder geval fijner.

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 17:20

Kitty schreef:

En dit is de reden waarom ik nog niet met S&T rijd. Ik train er thuis tijdens de les wel eens mee, maar meestal rijd ik gewoon op een dubbelgebroken trensje.

Voordelen S&T:
- fijnere inwerking

Nadelen S&T:
- mond en hand vol
- er is een mogelijkheid dat je teveel op de S&T gaat rijden (in plaats van op zit en been)

Deze opmerking is in mijn ogen wat overboden. In de B, L en het M worden ook veel te veel paarden op de hand gereden in plaats van met het been. De S&T is niet de aanleiding van het te veel rijden met de hand!

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 17:27

hihi idd wouter
voordelen(in mijn ogen) *hulpen net iets verfijnder geven
nadelen: *mond hangt vol
* sommige paarden gaan er misbruik van maken door bv met tong tegen de stang te duwen, aangezien de stang altijd net wat lager hangt dan de trens
*je hebt je handen erg vol ik heb er nog steeds moeite mee
*je bent erg geneigd, als je net begint met S&T en je niet weet hoe je ermee om moet gaan, om teveel je stang erbij te pakken, met alle gevolgen vandien.
Mijn conclusie: ik vind het stom dat ik ermee MOET rijden, ik heb het Z2 op trens gereden, tm alle wp's in mn onderschrift Helaas is het in het zz-licht verplicht, maar anders had ik het mooi op trens gehouden!!

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 18:21

Volgens mij heeft het paard ook veel meer de neiging/mogelijkheid om zn tong over het bit te gooien met al dat ijzer erin. Of heeft dat met de rijstijl van de ruiter te maken?

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 18:25

anydale schreef:
Volgens mij heeft het paard ook veel meer de neiging/mogelijkheid om zn tong over het bit te gooien met al dat ijzer erin. Of heeft dat met de rijstijl van de ruiter te maken?

Veel paarden zullen er in het begin erg aan moeten wennen en zullen inderdaad eerder proberen de tong eroverheen te gooien. Maar dit doen jonge paarden ook wanneer zij voor het eerst een trens in hun mond krijgen, dus dat is wel op te lossen in de meeste gevallen!

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 20:09

talented schreef:
anydale schreef:

Veel paarden zullen er in het begin erg aan moeten wennen en zullen inderdaad eerder proberen de tong eroverheen te gooien. Maar dit doen jonge paarden ook wanneer zij voor het eerst een trens in hun mond krijgen, dus dat is wel op te lossen in de meeste gevallen!

veel paarden gooien in het begin idd de tong erover, of zoals ik al zei, gaan ertegen duwen met hun tong ik weet uit ervaring dat dat niet fijn voelt in je hand dan worden ze lekker drammerig en duwerig, maar dat is wel op te lossen bij de meeste paarden.

Snipsnap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 22:06

ik kom net weer van mijn les en heb het even met mijn instructeur over gehad. hij vond het misschien wel een goede optie omdat mijn pony altijd erg loopt door te drammen met overgangen enzo dus zei hij dat we het volgende week even gaan probern met zijn S&T hoofdstel zodat ik er zelf eerst gee hoef te halen maar als het echt super aanvoelt naar een paar keer rijden dan schaf ik er zelf 1 aan

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 23:18

dat is een goede optie idd... Zo heb ik het in het begin ook gedaan, eerst een keer lenen van mn instructeur

Snipsnap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 00:13

en zo kun je ook nog een keer gebruik maken van je instructeur

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 08:59

ladyenpippi schreef:
en zo kun je ook nog een keer gebruik maken van je instructeur

haha, die gebruik ik al vaak zat ik sta bij hem op stal, dus als ik m nodig heb is hij er meestal wel

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 09:19

Voordelen van de S&T: je hoeft je paard minder voor elkaar te hebben...

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 09:21

missmuts schreef:
Voordelen van de S&T: je hoeft je paard minder voor elkaar te hebben...

uhhh leg dat even uit aub?!

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 09:27

Dat ben ik niet met je eens, Missmuts...

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 09:31

Imo heb je je paard beter voor elkaar wanneer je met onzichtbare hulpen (heel verfijnd dus) op trens een proef doorkomt. S&T zijn handig om je correctie te verfijnen. De TS geeft al aan dat ze S&T wil gebruiken om dat het paard wat aan het drammen is.....

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 09:44

missmuts schreef:
Imo heb je je paard beter voor elkaar wanneer je met onzichtbare hulpen (heel verfijnd dus) op trens een proef doorkomt. S&T zijn handig om je correctie te verfijnen. De TS geeft al aan dat ze S&T wil gebruiken om dat het paard wat aan het drammen is.....

ja daar heb je gelijk in, de reden waarom ze een S&T wil gebruiken vind ik zelf niet helemaal 100% maar als zij denkt dat ze het daardoor kan verbeteren, wie ben ik dan om te zeggen dat ze dat paard eerst FIJN moet krijgen op trens.
Ikzelf denk dat een paard wat dramt op trens, het nog erger gaat doen op S&T, maar je weet maar nooit, misschien is het wel DE oplossing voor haar

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 09:53

ladyenpippi schreef:
ik kom net weer van mijn les en heb het even met mijn instructeur over gehad. hij vond het misschien wel een goede optie omdat mijn pony altijd erg loopt door te drammen met overgangen enzo dus zei hij dat we het volgende week even gaan probern met zijn S&T hoofdstel zodat ik er zelf eerst gee hoef te halen maar als het echt super aanvoelt naar een paar keer rijden dan schaf ik er zelf 1 aan

Dat vind ik nou een rare reden om met s&t te gaan rijden. Je moet echt alles voor elkaar hebben voor je met S&t gaat rijden. Als je je paard nog niet helemaal voor elkaar hebt moet je dat niet gaan oplossen met S&T.
Coby zei ooit: "In het algemeen geld dat je paard heel zeker aan twee teugels moet gaan en bevestigd moet zijn in de eenvoudige galopwisselingen contragelop, tempowisselingen en overgangen, zonder enige weerstand in de kaak en nek."

Als je er een gaat kopen koop er dan eerst een met korte scharen zodat jij en je paard er makkelijker aan kunnen wennen. Overigens ben ik van mening dat als je overstapt op S&T je eerst een klein stapje terug moet in je training en alleen de bevestigde onderdelen moet oefenen. Als jij en je paard de werking geleerd hebben kan je weer verder waar je mee bezig was. Lekker veel lichtrijden!!!

Nogmaals laat je goed inlichten bij het aanschaffen van het hele zaakje!! niet te grote bitringen geen verschillende materialen niet te dik niet te dun. Denk na over dubbel of enkel gebroken trens, tongboog of recht wat stang betreft..

Fysiomeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 13:54

Helemaal mee eens oosterhoff

Ik heb het met mijn pony wel gedaan, maar vooral in het begin heel veel simplele dingen oefenen, ik vond namelijk vooral de stelling en buiging in een volte wat lastiger dan met een normale trens. Ook ging mijn pony in het begin een beetje hangen, wat dus ten koste ging van de oprichting.

Wel ging dingen zoals (eenvoudige) wissels een stuk beter dan zonder, omdat je je hulp wat kan verfijnen. Maar het heeft wel zeker een aantal maanden geduurd voordat hij net zo fijn liep met als zonder. Ik heb er in het begin ook veel buitenritten mee gemaakt, omdat ze dan toch hun aandacht vaak ergens anders op richten, maar dit zal voor de meeste paarden toch niet de meest geschikte manier zijn als ze nooit buitenkomen. Maar vooral in het begin dus niet te moeilijk trainen en niet te veel aan de stang zitten.

Verder zou ik idd goed kijken naar wat voor soort stang je wilt. Als je er 1 neemt met een hoge tongboog, heeft je paard wat meer ruimte voor zijn tong, maar werkt het wel eerder scherper in op het gehemelte. Een lage tongboog heeft dus weer het omgekeerde, dus ik zou gewoon voor een gemiddelde kiezen, maar wellicht weet Thirza hier nog meer over...

En als extra tip, rijdt in het begin met je trens ook met 2 teugels, want dan leer je een beetje hoe je moet rijden ( teugels korter maken, ophoudingen maken etc.) voordat je het gelijk goed moet doen als het paard ook al moeite heeft met al dat ijzer in zijn mond

Snipsnap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 14:57

mijn pony kan wel goed lopen op s&t maar wanneer ik in de proef ben neemt ze mij altijd te grazen en in de training doet ze dat dan ook wanneer ik op les ben kan ik dit altijd super op lossen met mijn instructeur maar zoals jullie al zeiden dat het misschien niet de goede redenis om er mee te gaan rijden. maar misschien loopt ze er dan wel super op en proberen kan geen kwaad toch? mijn pony heeft wel veel ruimte in der mond maar iinstructeur heeft een stang met een gemiddelde tongboog maar het is denk ik gewoon even uitproberen.

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 19:05

missmiekie schreef:
talented schreef:

veel paarden gooien in het begin idd de tong erover, of zoals ik al zei, gaan ertegen duwen met hun tong ik weet uit ervaring dat dat niet fijn voelt in je hand dan worden ze lekker drammerig en duwerig, maar dat is wel op te lossen bij de meeste paarden.

Je praat Wouter een beetje na Missmiekie
Ik vind dat je het zeker moet proberen. Het kan zijn dat ie met S&T wat minder drammerig is, omdat je dan net wat meer te vertellen hebt.
Succes ermee!