Paardensport is volkssport?50%=verliespunt!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Met 50% verliespunt

Poll eindigt op

Ik ben het eens me de nieuwe verliespuntenregeling
Geen stemmen
IK ben het niet eens met de nieuwe verliespuntenregeling
Geen stemmen
Geen mening
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 0

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 17:28

Zolang je een "gemiddelde" jury hebt blijf je inderdaad bijna altijd wel boven de 50%.
Maar oh wee als je jury's treft die minder coulant zijn als je paard wegspringt. Ik heb ze toch geregeld onder de 150 in de Z.......... en niet eens omdat ze technisch zo slecht zijn, maar omdat sommige ruiters gewoon een scnhrikkerig of bang paard hebben....... (en dan stel ik me meestal extra mild op)

judithh

Re: Paardensport is volkssport?50%=verliespunt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 17:28

ik ben het ook eens met de nieuwe regeling, maar jullie maken alleen de fout met 130 punten!!
bij 50% heb je dus verlies bij 150 punten!!!

30x10 is 300 punten wat in theorie gehaald zou kunnen worden, daar 50% van is 150 punten!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 17:29

judithh schreef:
ik ben het ook eens met de nieuwe regeling, maar jullie maken alleen de fout met 130 punten!!

30x10 is 300 punten wat in theorie gehaald zou kunnen worden, daar 50% van is 150 punten!

Nee.......... 149 wijsneus

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 17:44

Ik herken heel goed wat CGJ zegt. Het is al een paar jaar geleden dat ik in Nederland startte maar ik heb ook met een gespannen paard met 133 ( ) punten in de middenmoot gezeten. Om het volgende concours dus wel dikke winst, of 2, te rijden. Heb je een angsthaas dan heb je gemakkelijk dikke onvoldoendes te pakken voor het wegspringen terwijl ze het hartstikke goed kunnen in principe. En het feit dat ik daarmee nog in de middenmoot zat.... wie reden er nog allemaal beneden mij dan?
Zulke paarden dan maar thuis laten? Ze worden alleen kalmer naarmate ze meer ervaring opdoen...

Junior_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 17:52

Ik ga in januari pas starten en moet nog een hoop leren met al die regels en toestanden. Maar als ik het goed begrijp moet je 150 punten of hoger rijden zonder een verliespunt te krijgen? Bij 156 of hoger heb je een winstpunt. Die regels weet ik wel, maar als je onder die 150 punten zit gaat er dan een punt af van je al eerder behaalde winstpunten? Misschien stel ik nu wel een hele stomme vraag, maar hopelijk kan iemand het even uitleggen..

anydale

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 18:00

Junior_ schreef:
Ik ga in januari pas starten en moet nog een hoop leren met al die regels en toestanden. Maar als ik het goed begrijp moet je 150 punten of hoger rijden zonder een verliespunt te krijgen? Bij 156 of hoger heb je een winstpunt. Die regels weet ik wel, maar als je onder die 150 punten zit gaat er dan een punt af van je al eerder behaalde winstpunten? Misschien stel ik nu wel een hele stomme vraag, maar hopelijk kan iemand het even uitleggen..

Je hoeft nu nog niet 150 punten of hoger te rijden om geen verliespunt te krijgen. Ze willen misschien invoeren dat je pas bij 50% (dus 150 punten) een verliespunt gaat krijgen. Nu krijg je bij 119 punten pas een verliespunt en bij 156 een winspunt.

Maar even terugkomen op het topic, ik zou het ook niet zo'n ramp vinden hoor. 130 punten heb ik werkelijk nog nooit gehaald, zelfs niet in de tijd dat ik met een manege (dus een minder) paard startte, en god wat was die gestressed!

Kitty1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 18:12

Okay, 130 punten haal je niet zo snel maar dit gaat over 150 PUNTEN=VERLIES!!!!!!!!!! Vind ik toch ietsje anders... Nou ja, voorlopig ben ik toch thuis aan het doortrainen, ben benieuwd of dit er door komt.

MacavityL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 18:14

150 punten bij de nieuwe proeven. Gelijk aan 130 bij de huidige.

sphinxie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 18:22

Op zich heb ik niet zo'n moeite met die 130 punten, daarvoor moet je namelijk echt goed je proef de mist in laten gaan, maar wel met het feit dat een 5 voldoende is, en dat je gemiddeld dan een 5 hebt gereden (gebaseerd op het huidige systeem dan). In wezen heb je gemiddeld voldoende gereden, dus kun je nooit een verliespunt halen, vind ik. Dan zou de KNHS dus ervoor kunnen kiezen om een 5 als onvoldoende te beschouwen, of om in jurycursussen strenger juryleden op te leiden, zodat er wellicht wel verliespunten gegeven worden voor echt beroerde proeven. Aan de andere kant: mensen die wedstrijden rijden, betalen daar voor en als je dan je paard niet voor elkaar hebt, is dat je eigen probleem, maar ook je goed recht om daar mee op wedstrijd te gaan. Als je je nog niet helemaal bewust bent van je probleem, kan het nooit kwaad dat iemand jou daar op wijst met 130 punten, maar een verliespunt is wel erg demotiverend.

kaatje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 18:29

Persoonlijk vind ik de 50% regel helemaal niet zo slecht. Ik vind dat er wel wat aan gedaan mag worden om het niveau weer wat omhaag te krijgen in de dressuur.
Als je een tijdje niet goed heb kunnen oefenen omdat je ziek bent geweest en je dan bang bent dat je onder de 50 % scoort, heb je de basis ook niet echt onder de knie denk ik en rijdt je vaker 'op goed geluk'. Misschien zou je dan sowieso al niet mee moeten doen als je niet lekker in je vel zit. Begrijp me goed dit is geen persoonlijke aanval, maar voor de sport vind ik zo slecht nog niet!

Quest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 18:34

sphinxie schreef:
Op zich heb ik niet zo'n moeite met die 130 punten, daarvoor moet je namelijk echt goed je proef de mist in laten gaan, maar wel met het feit dat een 5 voldoende is, en dat je gemiddeld dan een 5 hebt gereden (gebaseerd op het huidige systeem dan).

En hier haal jij eigenlijk het probleem mee aan, een 5 is een voldoende, maar gemiddeld een 5 rijden betekent een verliespunt. Als je een verliespunt rijdt, is je proef niet voldoende geweest!

Als ik met een 5 thuiskwam op mijn rapport, dan was dat ook niet voldoende, maar twijfelachtig. Als het rapporteringssysteem wordt aangepast kan het best wat worden, maar anders klopt er iets niet!

Emeraldo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 18:52

Ik snap eigenlijk niet waarom mensen zo serieus naar de namen kijken die bij de punten staan genoemd. Bij een 5 staat voldoende, zal best maar dan moet je blijkbaar 'goed' rijden om een winstpunt te halen

AnneloesF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 18:54

Ja mee eens dat de formulering raar is, dan zouden ze die van een 5 ook moeten veranderen. Want, net zoals hierboven ergens gezegd, gemiddeld een 5 rijden zou nu nog 'voldoende' moeten zijn. Al vind ik een 5 op mn eigen lijstje niet voldoende, ben pas tevreden met een 6 of hoger. Overal, op school en waar dan ook, is een 5 een twijfelgeval, in de paardensport niet
Ik ben het helemaal eens met die 50% regeling, want 130 punten is toch echt een slechte proef, wat voor oorzaak die ook had. Maar laten ze dan ook direct die rare formulering aanpassen als ze toch bezig zijn Dan klopt het hele plaatje weer...

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 19:11

Kitty1 schreef:
Okay, 130 punten haal je niet zo snel maar dit gaat over 150 PUNTEN=VERLIES!!!!!!!!!! Vind ik toch ietsje anders... Nou ja, voorlopig ben ik toch thuis aan het doortrainen, ben benieuwd of dit er door komt.

Je had toch maar mee moeten gaan naar Leeuwarden, nieuwe proeven is 300 punten.
Groetjes

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 19:41

150 is nog goed te doen. want je kan immers 300 punten scoren ipv 260.. dus dan moet je volgens mij nog steeds rare dingen doen om die 150 te halen...

als je allemaal 5en haalt en je haalt altijd wel een 7 of 8 voor je verzorging heb je nog steeds geen verliespunt dan moet je er echt nog 4en of lager tussen hebben staan.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 19:47

50% lijkt mij niet zo'n ramp. Dat zou met de huidige punten 130 zijn. Kom eigenlijk nauwelijks tegen dat er onder de 130 gereden wordt.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 19:55

hmm.. ik vind dat ze het gewoon moeten laten zoals het nu is.. soms heb je er wel van die "rot- proeven" tussenzitten.. en heb je nú nog geen verliespunt..
nu heb ik (gelukkig) nog nooit 130 gereden.. wel een keer 139, maar voor de rest boven de 150.. dus voor mij heeft het nu weinig effect.. maar als ik ooit hoger wil komen met mn paardje, moet ik eerst dus alles bijna perfect hebben, voor ik alleen een wedstr. kan rijden..

Tien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 20:59

Scum schreef:
Even een correctie. In de nieuwe proeven krijg je 30 onderdelen. 30*5 = 150. Dus bij 150 punten krijg je een verliespunt. Maar dit is nog niet officieel.

Oeps sorry, verkeerd getypt....

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 21:39

Onder de 50% heb je verlies.
Dus wanneer je allemaal 5-en rijdt en dus 130 scoort (of 150 in de nieuwe proeven) is dat nog gewoon een voldoende proef, dus geen verliespunt.
Als er echter een 4 tussen zit, kom je met 129 (149 nieuwe proeven) onder de 50% en heb je verlies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 21:55

Ik rij geen wedstrijden, dus niet boos op mij worden

Maar ten eerste is het normaal dat overal als er beoordeelt in wordt dat een 5 een onvoldoende is. Je zult voor alle testen wat je ook doet, gezakt zijn, hoezo dan in een dressuursport een voldoende?

Dan denk ik dat diegene die zich heugelijk mogen prijzen een dure knol onder den bips te hebben nu ineens wel snel punten rijden en zij die een 'goedkope' knol heeft dit niet meer kan. Dus elitesport. Het is nog steeds een elitesport want het kost gewoon gruwelijk veel geld en als je deze sport beoefend loop je er op leeg ook als je een eenvoudig paard hebt en ja de rijkere onder ons hebben gewoon meer te verteren dus zullen een paar honderd euries die die knol die maand extra heeft gekost niet zo snel merken, kan er ook nog wel bij. Wij en het gros, zou ik moeten zeggen voelen dat maar al te erg. Maar hobby en dat mag wat kosten.

Ook begrepen dat nu houding en zit mede beoordeelt wordt. Ga netjes rijden, zorg dat je netjes zit, je houden en zit een hele dikke voldoende biedt, zorg dat je paardje een mooie rustige aanleuning laat zien, ontspanning in het lijf, kan ook met minder dure knol, misschien wat langer trainen.

Als je je paardje netjes, rustig, vriendelijk, rijdt en de oefeningen netjes voorbereid, netjes afwerkt, rijd je puntjes en heb je geen dure knol voor nodig.

Ik zie tijdens proeven, mooie paarden die met veel druk en spanning gereden worden, amazones die heel beroerd zitten en lekker fanfare spelen (trommelen op hun paard) moeite hebben hun paard goed onder zich te houden wat je terug ziet in gespannen hoofd/hals houding. Vind je het eerlijk als de ruiter in het zadel klots, giga trommelt met flinke sporen en dan punten rijdt? Ik dus niet he, zo een M of Z proef vind ik niet mooi om te zien. Paard loopt goed, heeft het vermogen, maar de amazone dus niet. Centjes is niet alles

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 22:29

Ik schrijf nog wel eens bij jury's, maar mijn ervaring is dat er wel zijdelings naar de afstamming op het coupon wordt gekeken, maar dat dit toch echt niet de punten bepaalt.

Als er een dure loopt met goede bewegingen, maar waar de amazone amper controle over heeft, krijgt die toch echt minder punten dan de degelijke ruiter met dito paard, die blijkbaar wel in les investeert.

Wat jij op wedstrijden ziet, zie ik ook russel, en de jury ziet dat ook.
Mijn ervaring is dat een duur paard niet automatisch punten oplevert.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 22:35

Citaat:
Je bent met een levend wezen bezig en er kan best veel fout gaan in een proef en de marge tussen verlies en winst wordt nu wel erg klein

Als we nu de dressuursport eens vergelijken met het springen. Daar is het ook gewoon een wet dat 3 weigeringen diskwalificatie en dus een verliespunt betekend. Dit geldt ook voor de mensen die springen voor hun hobby en het niet zien als sport! Ik heb nog nooit iemand horen klagen dat dit onterecht is....

Verder vraag ik me af of het echt zo'n drama is om eens een verliespunt te halen. Het wedstrijdelement wordt des te groter lijkt me. We zijn in de dressuur te veel gewend aan het opstapelen van winstpunten.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 22:37

Ik zie niet in waarom iemand met een wat krappere beurs zijn paard of pony niet netjes voor elkaar kan hebben...

Ik heb nog nooit met een paard onder de 50% gereden, als je zo laag scoort heb je echt een heel slechte proef gereden.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 22:51

CGJ12 schreef:
judithh schreef:

Nee.......... 149 wijsneus

ok, ok andere wijsneus!

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 23:15

Uit het bovenstaande begrijp ik dat veruit de meeste ruiters zich wel kunnen vinden in die 50% verliespunt-regel.

Maar daar ga ik dan even op in.
Tot op heden jureer ik "de mindere broeders en zusters" meestal nogal mild als ze toch al te ver van de winstpunt af blijven. Voor die onderste middengroep maakt het namelijk niet zoveel uit als ik stiekem aan het eind nog een paar zessen geef, waar ik eigenlijk vijfen zou willen (en moeten) geven. Daardoor krijgt die groep nu vaak 52% terwijl 47% gewenst en fair zou zijn.
Nu jullie hier allemaal echter aangeven dat de zaken wat strakker geregeld moeten worden kon een flinke groep ruiters nog wel eens in grote problemen gaan komen als ik wat seriezer die onderste groep ga punten.
47% naar 52% matsen zit er dan echt niet meer in..........