Hoe zit het nou met pony en wedstrijden.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 11:50

Als het goed is, komt er een aparte men-agenda. Tot nu toe waren er alleen wedstrijden in Kootwijkerbroek en eentje in Wanroij (maar dat was een recreatierit). Tot een paar jaar geleden konden aanspanningen meerijden met sommige gewone wedstrijden onder het zadel, maar dat is niet meer zo.

Mocht je wat meer info willen over mendurance, dan zou je kunnen mailen naar de organisator van de endurancewedstrijden in Kootwijkerbroek. Hij organiseert ook al een paar jaar de mendurance op die plek.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 11:53

Beankt zal het onthouden en eens informeren

karijn

Re: Hoe zit het nou met pony en wedstrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 15:36

Karoliena: heb je het nog steeds over je paardje van 84 cm?
Ik weet ook niet precies wat de leeftijdsgrens is om als ponyruiter tussen de paarden te mogen rijden maar je kan je wel wat anders afvragen: wil je met je paardje van 84 cm tussen de paarden lopen? Dressuur is een jurysport en de meeste jury's vinden een pony tussen de paarden geen gezicht. Ik kan me er wat bij voorstellen maar als je pony goed loopt en netjes de oefeningen doet, zou ik zeggen: ga ervoor. Ik zie regelmatig ook fjorden op Z niveau rijden.

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 18:00

karoliena schreef:
Dus mocht hij ooit L2 worden en hij heeft genoeg winstpunten voor de M1 dan kan hij bij de paarden wel M1 starten?

Nee hoor!! een vriendin van mij (13 jr.) heeft een B pony, waarmee ze bij de AB- pony's in het M2 start..
jammergenoeg kan ze niet naar het Z met hem, ookal heeft ze allang de punten ervoor en zou ze het graag willen..
Dus nu rijd ze alleen de "belangrijke" wedstrijden en gaat ze steeds door naar de nederlandse..

dus het kan t/m de M2..

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 18:02

karijn schreef:
wil je met je paardje van 84 cm tussen de paarden lopen? Dressuur is een jurysport en de meeste jury's vinden een pony tussen de paarden geen gezicht.

ik denk ook niet dat het kan met een paardje van 84 cm.. je kan die gangen van zo'n "klein" beessie en een paard niet vergelijken en daarom is het ook dat sommige pony's niet tussen de paarden kunnen starten...
...heb ik gehoord...

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 18:52

Ben ik niet helemaal met je eens. Ik zou zeggen kom een keertje langs en oordeel dan nadat je hem ziet lopen.

Tuurlijk is het een raar gezicht als hij na een paard van 165 cm komt. Maar het is toch eigenlijk wel een beetje belachelijk als hij niet eens een officiele dressuur wedstrijd mee mag doen

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 00:47

Tja, je kunt het toch gewoon als een uitdaging zien?

Ukkiepuk hier op Bokt start met haar Shetlander van 1.07 m ook tussen de paarden en heeft inmiddels 8 winstpunten in het L1.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 13:01

Ja het zou een leuke uitdaging zijn als hij mocht starten. Hij mag dus niet starten omdat zijn ruiter minimaal 12 jaar moet zijn. Dan zijn ze dus al te groot.

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 16:18

karoliena schreef:
Ben ik niet helemaal met je eens. Ik zou zeggen kom een keertje langs en oordeel dan nadat je hem ziet lopen.

heb ik dat gezegd dan?
sorry hoor, maar ik zei alleen maar dat ik GEHOORD heb dat je met een shet moeilijk tussen de paarden kan starten, ik heb niks over jouw shet gezegd.. misschien is het wel een dressuurtopper.. weet ik veel

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 18:13

Je zal het met een shet wel degelijk moeilijker hebben dan een geweldig mooie dresuur gefokte KWPNer. Maar dat betekend niet dat het onmogelijk is.

Het is jammer dat de kinderen 12 moeten zijn, anders was er wel iemand te vinden.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:51

wie gaat erop rijden dan?

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 22:29

Het meisje die hem nu inrijd

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 21:13

Ik zou gewoon eens aankijken hoe het in het algemeen gaat. De overgang naar de paarden komt dan vanzelf wel. Als alles lekker loopt en het beestje is braaf, kijk dan eens of het wat kan worden. In ieder geval succes!

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 23:13

Een A pony mag bij de pony's t/m het L2 starten, een B pony t/m het M2. Alle pony's mogen - onafhankelijk van hun stokmaat - bij de paarden worden uitgebracht t/m het Z2> Let wel, bij een hengst tussen de paarden moet de ruiter dus 14 jaar zijn! Een pony die wordt uitgebracht bij de paarden valt onder de reglementen van de paarden, en mag daarom dus iig t/m het Z2 starten, maar dat heeft dus ook als consequentie dat de ruiter 14 moet zijn. Het is discutabel als je die hengst eerst bij de pony's zou uitbrengen t/m het L2 met een ruiter van 12 jaar, en dan de overstap zou maken naar de paarden. Lijkt me dat de KNHS dan dispensatie moet verlenen aangezien het een bestaande combinatie is. Boven het Z2 is de minimale stokmaat 1.48 (per 1 april 2006), althans dat heb ik van horen zeggen. Nu is het nog tenminste 1.60.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 23:16

Ja moeten we maar gaan proberen met mijn jonge hengst. Jimmy gaat het dus helaas niet lukken. Hij is veel te klein iemand van 12 jaar si echt te groot voor hem.

Bedankt voor je duidelijke uitleg trouwens. Mijn jonge hengst word waarschijnlijk een meter dus daar moet iemand van 12 jaar nog wel oppassen.

Jimmy heeft van de 2 de meeste sportkwaliteiten maar kan zich dus helaas niet bewijzen. We houden het dus maar bij onderlinge wedstrijden

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 18:36

Maar je kan toch mennen Karoliena??
Wat is daar dan het probleem van?

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 19:44

Hoe zie jij je het in hemelsnaam voor je om een mini van 84 cm in het m te laten springen bij de paarden?
De b voor de pony's is al vet hoog voor zo'n beestje...
Daarbij wens ik hem erg veel succes als je hem 26 km wil laten lopen.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 20:02

Paarden springen is idd niet te doen. Een grote shet die erg veel lol in springen heeft red 1 sprong van 1m nog wel, maar een heel parcours niet .

Voor de wagen dresuur en vaardigheid moet te doen zijn volgens mij. Het is 'jammer' dat hij hengst is wat dat betreft.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 20:10

Ik ga inderdaad de 26 km met hem starten aankomend jaar of het jaar daarop. Volgens de organisator was dat geen probleem mits hij getraind zou zijn.

Het gaat me ook niet om het springen maar vooral om het dressuur. Ze doen het zo leuk samen.

Mennen kan ik inderdaad wel starten ja. Maar het ging me dus vooral om de dressuur wedstrijden.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 20:22

Ja maar jij verkondigd dat je nergens mag rijden

Kan je niet via het shet-stamboek zelfs nog aangespannen rijden?

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 20:25

Het gaat me zoals ik eerder zei om de wedstrijden onder het zadel.

Via het NSPS kan eventueel ook nog met mennen ja moet ik hem wel laten registreren daar.

Onder het zadel kunnen we dus echt nergens terecht nee. Ik weet heus wel dat ik met mennen wel kan starten

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 20:26

Waarschijnlijk komt dit heel rot over, maar je weet waar je aan begint als je zo een klein hengstje koopt om in de sport te gebruiken...

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 20:27

Ik heb hem niet gekocht om in de sport te gebruiken. Het zou gewoon leuk zijn als ze ook af en toe een wedstrijd kunnen rijden. Maar dat mag dus helaas niet. Als ik hem gekocht had om in de sport te lopen ha dik wel een grotere merrie of ruin gekocht

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 20:28

Dus wat is het probleem dan?

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 20:29

Dat ze dus niet mogen starten, daar baal ik dus van.