in B proef commentaar van jury doordat paard achter de teuge

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 18:45

Ik kreeg laatst ook een vijf op de middendraf van mij, terwijl hij het super deed, bleek dat hij niet nagefelijk genoeg bleef.
Ze willen graag dat het paard op elk onderdeel met z'n hoofd op de zelfde plek blijft lopen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 18:47

Helemaal terecht

Nageeflijkheid is het begin van een paard dat door moet gaan vloeien in de rest van de sport
Zonder dat, kun je niks.

En achter de teugel is ook een ernstige fout.
Hieraan kun je zien dat het paard niet voor het been is.
En aan het been zijn dat is iets wat hij al moet kunnen voordat hij nageeflijk is

Dus idd, bij elk punt dat hij te diep, tegen de hand enz enz krijg je punt aftrek, ook in de B

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 18:49

love_sander, met het hoofd op dezelfde plek is niet hetzelfde als nageeflijk.

_evelien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 18:52

ik denk dat jou paard voor de proef al veel te moe was, met als gevolg dat ie dan te diep gaat lopen en hangt op je handen. Ik zelf rijd ook met friezen en ik rijd ze zeker niet langer dan een half uur van te voren in, 1,5 uur losrijden is gewoon veel te lang en zeker voor een fries.
meestal zorg ik dat ik op mijn paard zit als er nog 5 voor me zijn, dit kun je altijd even nagaan bij de ringmeester.
Ennuh., niet opgeven gewoon weer opgeven dan komt het vast goed

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:25

Misser schreef:
titte schreef:
Maar ik denk dat ze gewoon bevooroordeeld zijn, omdat het een fries is..

Tuurlijk, daar komt het door...

Maar niemand kan toch voor jou beslissen hoe lang je je paard moet losrijden?

Natuurlijk zijn ze bevooroordeeld (serieus!) alleen JIJ moet ervoor zorgen dat je een goede proef neerzet dat je toch de punten kan krijgen die je verdiend..
Veel jury's zeggen als er een fries/haf/fjord ofzo in de ring komt : "Daar heb je er weer zo een, zo'n slome, die geen dressuur kunnen"
dan moet jij een beetje je titel gaan verdedigen en aan het been, op de letter enz. rijden

niet gaan zeggen dat ik het niet weet,, want ik weet het wel: ik heb zelf een Fell pony [kleine fries] en was in een paar wedstrijden de B uit.. ookal hadden de jury's de 4-en al klaar liggen... gewoon goed rijden en het worden 7's !!

ennuhm.. ik ben elke wedstrijd in de B met een eerste plek naar huis gegaan, ookal reden er welshjes etc. mee

titte

Re: in B proef commentaar van jury doordat paard achter de t

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 21:10

dat is nu eigenlijk de vraag he, moet het paard nu wel aan de teugel lopen of niet? ik dacht nl. dat dat pas in de L gejureerd wordt

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:12

In praktijk krijg je in de B pas een winstpunt als je paard nageeflijk loopt en daarbij het liefst iets met zn hoofd voor de loodlijn.

titte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 21:15

dus dat kan wel kloppen dan, dat mijn paard te moe was. Gaat een paard dan ook te diep en hangen in je handen? Dat zei nl iemand anders ook tegen mij , maar ik gaf gewoon mezelf de schuld, dat ik niet de juiste hulpen had gegeven. Vind dit echt moeilijk. Moet ik nog een paar maandjes gaan oefenen en dan pas weer wedstrijdjes gaan rijden, of zeg je, volgende maand weer meedoen

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:16

Ze hoeven nog niet aan de teugel te lopen maar wel nageeflijk! Dat is natuurlijk ook nog een verschil
Aan de teugel zien ze wel liever en er zijn genoeg paarden die het in de B wel doen dus die zullen dan ook boven je staan.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:18

Joh gewoon volgende maand weer meedoen . Jullie rijden best lekker en bij die proefjes is het ook een kwestie van 'vaak doen' voordat je echt in de punten rijdt .

titte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 21:26

ja, misschien is dat het beste. ik ga het nog een keer proberen en dan met een fris paard. ik ben ook nog maar een jaar bezig en dan word ik ook erg onzeker van al die kritiek, terwijl het alleen maar goed bedoeld is. daar ben ik dan ook bang voor, dat ik erg onzeker word en het straks helemaal niet meer lukt. onze bak is ook erg klein en glad, waardoor hij niet zo goed durft te galopperen. verzet zeggen ze dan, terwijl mijn beestje zijn uiterste best doet voor mij

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 22:02

Dressuurreglement KNHS:
"Bij al het werk, met inbegrip van het halthouden, moet het paard in de hand gesteld zijn. Een paard is in de hand gesteld wanneer de hals, afhankelijk van de graad van africhting en de mate van verzameling in de gang, meer of minder opgericht en gewelfd is. Het paard toont daarbij gehoorzaamheid met een licht en soepel contact van de teugel en algehele ontspannenheid. Het draagt het hoofd daarbij recht met de neus, in het algemeen, iets voor de loodlijn. Het nekgewricht blijft daarbij soepel en de nek het hoogste punt van de hals. Het paard toont geen enkele weerstand ten opzichte van zijn ruiter".
Dus vrij vertaald: nageeflijk en aanleuning.
misschien voor iedereen eens goed om daar wat in te neuzen, altijd leerzaam!
http://www.knhs.nl/objects/00001148.doc

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 09:33

Alleen als je snapt wat ze bedoelen. Dat is bij heel veel ruiters nog niet het geval. Ik zeg dan altijd maar: het kwartje is nog niet gevallen.

Ga vooral veel kijken als je instructeur rijdt. Vraag of hij je uit kan leggen wat de bedoeling is. Wat is bit aannemen en wat is het verschil met aan de hand lopen. ( bij het eerste zoekt het paard het bit op, bij het 2e zoek jij met je bit het paard op) Er zijn ook hele duidelijke boeken over maar dan moet je eerst wel de verschillen leren herkennen. Om je zorgen te maken: het kan jaren duren voordat het kwartje valt. Om je op te verheugen: als het valt en je snapt wat de bedoeling is komen de resultaten( verbetering van je paard i.p.v. meehobbelen) vaak snel.

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 12:59

missnynke schreef:
ze hoeven in theorie nog niet nageeflijk te lopen in de b, maar als ze dat niet doen hoef je eigenlijk nooit op een wp te rekenen....

Dat is dus echt onzin.
Een paard moet wel nageeflijk lopen in de B, dwz dat hij zich niet tegen de hand verzet en een stille aanleunig heeft. Hij hoeft nog niet aan de teugel te lopen, maar mag hier bijvoorbeeld ook nog wat voor de loodlijn lopen. Er is een groot verschil tussen nageeflijkheid en aan de teugel lopen.

Een paard wat te diep loopt verzet zich tegen de hand door erachter te kruipen, dit wordt dus als verzet tegen de hand gezien en dus afgestraft. Hetzelfde geldt overigens voor een paard wat echt sterren loopt te kijken. Maar als jou paard wat voor de loodlijn loopt, maar wel ontspannen en met een stille aanleuning dan is dat ruim voldoende voor het B.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 15:02

titte schreef:
dat is nu eigenlijk de vraag he, moet het paard nu wel aan de teugel lopen of niet? ik dacht nl. dat dat pas in de L gejureerd wordt

het is ook zo dat als je paard aan de teugel loopt hij beter wendbaar is en waarsch. beter aan het been... dat heb je natuurlijk ook allemaal nodig voor meer punten, paar het hoeft niet in de B hoor!!

(het plaatje is natuurlijk wel mooier dan)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 15:06

frunnik schreef:
missnynke schreef:
ze hoeven in theorie nog niet nageeflijk te lopen in de b, maar als ze dat niet doen hoef je eigenlijk nooit op een wp te rekenen....

Dat is dus echt onzin.
Een paard moet wel nageeflijk lopen in de B, dwz dat hij zich niet tegen de hand verzet en een stille aanleunig heeft. Hij hoeft nog niet aan de teugel te lopen, maar mag hier bijvoorbeeld ook nog wat voor de loodlijn lopen. Er is een groot verschil tussen nageeflijkheid en aan de teugel lopen.

Een paard wat te diep loopt verzet zich tegen de hand door erachter te kruipen, dit wordt dus als verzet tegen de hand gezien en dus afgestraft. Hetzelfde geldt overigens voor een paard wat echt sterren loopt te kijken. Maar als jou paard wat voor de loodlijn loopt, maar wel ontspannen en met een stille aanleuning dan is dat ruim voldoende voor het B.

Hier staat het antwoord voor iedereen duidelijk omschreven

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 15:24

mijn paard rijd in de L en loopt nog steeds niet goed aan de teugel , maar heeft wel aanleunig en is geen sterren aant kijken..

xjessx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 00:19

Ik ben het met de jury eens dat hij/zij jouw daarop heeft gestraft je paard moet gewoon aan de teugel lopen, toen ik nog B reed liep mijn pony in een klein knikje met de juiste stelling en buiging dat was al voldoende
Veel suc6 verder en vraag je instructeur erop te letten tijdens de les.

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 16:00

xjessx schreef:
Ik ben het met de jury eens dat hij/zij jouw daarop heeft gestraft je paard moet gewoon aan de teugel lopen, toen ik nog B reed liep mijn pony in een klein knikje met de juiste stelling en buiging dat was al voldoende
Veel suc6 verder en vraag je instructeur erop te letten tijdens de les.

idd.. mijn pony liep niet aan de teugel in de B, maar hij gaf wél na, en ik denk dat jouw jury dat ook bedoeld..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 18:01

runningkawa schreef:
Helemaal terecht

Nageeflijkheid is het begin van een paard dat door moet gaan vloeien in de rest van de sport
Zonder dat, kun je niks.

En achter de teugel is ook een ernstige fout.
Hieraan kun je zien dat het paard niet voor het been is.
En aan het been zijn dat is iets wat hij al moet kunnen voordat hij nageeflijk is

Dus idd, bij elk punt dat hij te diep, tegen de hand enz enz krijg je punt aftrek, ook in de B

Helemaal mee eens...

titte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 14:08

Oke , heel erg bedankt voor jullie reacties!

Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 11:04

Ik heb ook een fries waarmee ik 2 maanden geleden ben begonnen met mijn eerste wedstrijd. Ik geloof er niet zo in dat een fries per defenitie in zijn nadeel is. De jury wil je op het niveau zien rijden waar je ingedeeld bent en daar moet je gewoon aan voldoen, wil jij je punten halen. Zodra je een flegmatiek paard hebt, weet je gewoon dat je er harder aan moet werkenom dit te bereiken.

Bij mij op stal rijdt een vrouw, met een KWPN'er, ook wedstrijd. Een ontzettend moeilijk paard om constant voorwaarts en nageeflijk te houden, terwijl mijn fries makkelijk in de hand is, en super voor het been