Global Dressage Forum

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 10:31

Lijkt me erg intressant geweest !!! Leuk jullie verslagen te lezen !!

Gerrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 10:32

Tyrza schreef:
Sorry

Citaat:
waarom een aansnoerneusriem gebruiken als je weet hoe belangrijk het kauwen op het bit is met de beweging van de tong en de mogelijheid om speeksel te kunnen produceren,los van het feit van welk soort materiaal het bit gemaakt is??

Daar is niet over gepraat. Het ging puur over de bitten zelf.

Maar die aansnoerneusriem KAN imo voorkomen dat het paard de mond te ver open doet en de tong achter het bit gaat oprollen (dat zag je heel goed op de rontgenfilmpjes).

Zoals met alle riempjes geldt dat deze natuurlijk niet al te strak moet staan. Wat helaas nog wel eens gebeurd...

Jammer dat ze dat overgeslagen hebben..de juiste vorm en plaats vaneen bit correspondeert toch zeker ook met hoe je die ruimte weer beperkt door een 'geen vinger mee ertussen te krijgen' neusriem gebruikt

Over de reden waarom een paard de mond te ver opendoet kun je ook veel vragen over stellen

Wat ik wel begrepen heb is dat het kauwen heel belangrijk is en daardoor ook de ontspanning in de kaak.
Heeft ook te maken met het hyoid.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 10:34

Er werd ook niet gezegd wat goed of fout was met deze beelden, maar het was meer een constatering wat een paard eigenlijk allemaal doet in de mond, wat wij van buitenaf niet kunnen zien

Het ging gewoon echt sec over bitten. De professor in kwestie had ook niet al te veel tijd omdat de dames van Sprenger en Myler wat meer over hun eigen bitten wilden vertellen.

Overigens kon voor elke presentatie je cijfer en bemerking geven en ik heb daarbij vermeld dat het wat minder promotioneel maar meer informatief mocht zijn.
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 03-11-05 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 10:39

Tyrza schreef:
Nou, ik heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan?

En met mij vele anderen in de zaal die daar inderdaad nog nooit over hadden nagedacht. Overigens: Bij een 3 takt galop heeft het paard ook 2 achterbenen EN een voorbeen aan de grond. De zogeheten tripedale ondersteuning (wist je niet he? )

Geeft ook niet, maar ik was verbaasd. Ik had gedacht dat de mensen die zulke oefeningen regelmatig rijden (helaas ben ik zelf niet zover), perfect weten hoe dat in elkaar steekt met bijbehorende fouten etc.

En ja, dat wist ik wel! Dat wordt sowieso al bij elke ORUN en jury-cursus geleerd (dus als het goed is, wist jij dit ook ). Daarom was het mij juist opgevallen dat de pirouette in een 4-takt gelop is. Op foto's van een pirouette zie je eigenlijk altijd dat er twee achterbenen aan de grond zijn, terwijl die ondersteuning bij een galop niet hoort.

Het bittenverhaal lijkt me heel interessant!

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 10:44

Een galop heeft wel degelijk de ondersteuning van 2 achterbenen (tripedaal), en ja, dat heb ik uit mijn lesboek

Wat betreft de pirouette an sich. Tuurlijk kan je zien of een pirouette correct of niet correct uitgevoerd is zonder dat je er eigenlijk bij stilstaat dat het 4 takt is. Ik heb nog nooit van een jurylid een commentaar gehad: "geen 4 takt". Wel: " blijft met 2 benen staan". "niet taktmatig" "Verliest sprong".

Maar hee, het gaat hier over het GDF, niet over mij

Als ik alles al wist, hoefde ik hier ook niet naartoe he? Het feit dat ik GP heb gereden, hoeft niet te zeggen dat ik alwetend ben

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 11:10

Ik bedoelde de ondersteuning van ALLEEN de achterbenen.

Maar idd: we blijven bijleren. Ik hoop dat je ook in de toekomst verslagen wil schrijven van deze bijeenkomsten. Het is leuk te lezen en heel leerzaam!

En goh, dan heb ik al die GP ruiters toch te hoog ingeschat

Gerrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 11:41

Tyrza schreef:

Als ik alles al wist, hoefde ik hier ook niet naartoe he? Het feit dat ik GP heb gereden, hoeft niet te zeggen dat ik alwetend ben

Maar je kunt nu wel een en ander toelichten vanuit praktijk en ook theorie

Ook nog tijd op op een symposium mee te discussieren over de do's en dont's rondom het diep en rond rijden?

viewtopic.php?f=69&t=486125&hilit=

Ragne

Re: Global Dressage Forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 17:19

Na de presentatie over de bitten kwam er trouwens een discussie op gang over hoe de kinketting invloed heeft op het bit en hoe strak je die mag doen, en daarbij begonnen ook de opmerkingen over de neusriemen te komen. Maar die discussie werd afgekapt wegens tijdgebrek, dat was wel jammer.

Over de pirouettes, ja het was al bekend zoals ik schreef, maar nu ook wetenschappelijk beredeneerd waarom een paard in een pirouette wel een 4-tact galop móet hebben. Alleen paarden die zichzelf super in balans kunnen houden zijn in staat richting een 3-tact te gaan in de pirouette (voorbeeld hierbij is Salinero). De paarden in een pirouette zetten de achterbenen te snel neer om een zuivere 3-tact galop te behouden. De achterbenen worden zo snel neergezet omdat het zwaartepunt van het paard draait in een pirouette en het paard wil altijd onder het zwaartepunt blijven lopen, anders valt het om. Alleen paarden die super in balans kunnen blijven zijn dus in staat om het achterbeen wat langer van de grond te "durven" houden, zonder om te vallen.
In piaffe zit ook dat verhaal van het zwaartepunt...Kyra liet trouwens Kristian vanuit een galoppirouette overgaan naar piaffe en weer terug naar galop, omdat beide oefeningen de hoogste graad van verzameling vragen.
Ik had die combinatie nog nooit zo gezien, erg interessant!

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 10:37

Je legt het goed uit Ragne!

Ik vond het allemaal zoveel info over 2 dagen, dat het me uberhaupt nog meeviel wat ik allemaal kon onthouden. Jij vult dat nog beter aan

Ik was wel helemaal gebroken na die 2 dagen, en jij?

Wat betreft die pirouette/piaffe overgang: ik dacht, dat gaat nooit! Maar het ging toch prima! Ik vond zowieso de overgangen piaffe/passage bij die meiden zo verfijnt en vloeiend gaan! Was een genot om naar te kijken!

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 10:50

Wow, dat lijkt me erg gaaf om zo'n overgang te zien!

Goede uitleg, Ragne. Ik was zelf niet verder gekomen dan de gedachte dat de 3-takt wel 4-takt moet worden om sprong te kunnen houden. De diagonaal moet wel heel snel neergezet worden en dan hou je geen sprong meer over. Dat klopt dus ook wel, maar het evenwicht, daar had ik niet aan gedacht (toch niet onbelangrijk )

LiesBento

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 10:56

Lijkt dat het wel superinteressant is geweest.
Ik had ook graag gegaan, maar het was wel ver rijden voor mij vanuit belgie, maar daar heb ik nu al spijt van als ik je verslagje lees !

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 15:24

Ja Tyrza, het was behoorlijk vermoeiend inderdaad. Zeker als je zoals ik met gezelschap bent wat nog lang wil napraten en borrelen
Maar erg veel informatie inderdaad. Gelukkig ben ik wel wat college gewend

maar jij hebt mooie video's! Heb je die pirouette/piaffe overgang ook nog gefilmd!?

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 15:42

Nee, ik heb alleen van Theodorescu en Balkenhol opgenomen. Toen was de band vol...

Neemt niet weg dat ik vanavond er eens lekker voor ga zitten om het nog eens na te kijken.

Ik ben de laatste dagen wel veel meer met slangevoltes bezig a la Theodorescu

Ragne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 15:48

Ja die bochtjes en hoekjes zo doorrijden, dat was echt mooi om te zien hoe Monica dat deed. Mijn paard staat momenteel met 40 graden koorts, dus even geen slangevoltes voor ons :S

Volgende keer wel een stukje video bewaren voor Kyra!
Zij heeft trouwens een DVD uitgebracht dacht ik....

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 15:49

Oeh, dan ga ik toch eens zwaar overwegen om die aan te schaffen!

Sterkte met je paard Ragne, wat heeft ie?

Ragne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 15:51

Kou gevat, waarschijnlijk toen ik in Hooge Mierde zat..Maar ze is er gelukkig niet chagerijnig onder! Ik had ook niet door dat ze ziek was, totdat ik d'r temperatuur ging meten...toen maar even DA langs laten komen.

Ja die dvd van Kyra lijkt mij ook zeker wel leuk! haar boek bevalt me ook wel, maar mag inmiddels weer wat ge-update worden vind ik.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 16:15

Citaat:
maar het was wel ver rijden voor mij vanuit belgie

haha er zijn gasten vanuit de hele wereld. Die moeten pas ver rijden/ vliegen.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 19:30

Inderdaad, er waren oa mensen uit USA, Canada, Engeland en Zuid Amerika

Ragne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 19:33

ik heb ook nog met Zuid-Afrikanen gesproken en met Russen. Er waren wel 25 Russen aanwezig! En iets van 30 Amerikanen. Erg gezellig met al die nationaliteiten.

LiesBento

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 21:29

hihi ja heb je wel gelijk eigenlijk zo ver woon ik nu ook weer niet

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 01:14

we hebben een kort verslag en beschouwing en wat foto's van het GDF op onze site staan. Voor de geinteresseerden: www.dressagedirect.com (wel engelstalig)...kleine (Theodorescu)preview:

Afbeelding

met dank aan Dirk Caremans...

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 10:03

Als je goed kijkt dan zie je me zitten: vlak voor Monica haar gezicht, daar met die camera

Ik heb het gisteren gelezen, Ragne. Goed stukje!

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 12:42

Wat is er zo fijn aan die slagevoltes van haar? Wat doet ze dan precies?

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 12:52

Het is de bedoeling dat je hiermee balans ontwikkeld. Mede vanwege de contragalop, ,maar ook omdat je beide kanten evenveel belast omdat je steeds een nieuwe boog maakt vanuit de andere kant.

En je kunt hiermee (is mijn eigen ervaring) goed rechtrichten, takt behouden en gedragenheid opzoeken.

En als er 1 ding was wat erg opviel bij haar, was het wel de constante, vloeiende takt die het paard had

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 12:56

Klinkt wel goed allemaal