Hoe groot is de overgang L2 naar M1?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AnneloesF

Re: Hoe groot is de overgang L2 naar M1?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 11:44

Oeh, leuk topic... Ik ga ook aardig in de L2, en hoop dus ook ergens voor in 2006 M1 te gaan starten... Vroeg me ook al wel es af in welke mate er nog strenger gejureerd wordt, en dan juist ook waarop enzo...
Over die nieuwe M1 proeven, het is geen wending om de voorhand die erin komt, maar ipv een wending om de achterhand (= 90 graden) moet je nu een KEERTwending om de achterhand rijden (= 180 graden)... Beetje jammer dus, aangezien mn paard al wel de wending beheerst, maar dr kont er nog niet bij kan houden in de keertwending.... Naja, we hebben nog ff te trainen voor april '06

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 13:06

uffie26 schreef:
Ik denk dat de overgang nog weleens onderschat wordt, meeste ruiters blijven dan ook heel lang hangen in de M1, en scoren dan ook geen WP in de M1.

Denk ik ook wel ja.

Alleen sommige paarden zijn wel echt goed voor mekaar en die fluiten er dan doorheen.
Ik ga zaterdag voor het eerst starten, en ja ik heb niet echt een idee wat ik met dit paard kan verwachten, ze kan redelijk verzameld lopen, maar net als daffodil ook vrolijk gaan racen in de galop.

ach ja ik zie het oefening baart kunst toch

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 13:12

Succes Michele, want dat racen is niet grappig hoor!!! Zie dan nog maar eens af te wenden bij de A......het vervelende vind ik dat als dat dus eén of twee keer gebeurd is, ik er ook een soort op zit te wachten.....

Ik ben erg snel de L doorgegaan, dit paard hebben we gekocht in december, eind januari voor het eerst gestart in de L1 en in augustus dus de M1 ingegaan. Achteraf misschien best wel een stukje te snel, maar ik wilde graag toch een winstpunt in de M rijden om voor de jurycursus op te mogen.
Moet wel zeggen dat ik sinds ik in de M rijd, het een stuk rustiger aan doe met wedstrijden, in september heb ik alleen bij ons thuis gestart en nu oktober één wedstrijd extra, dus ik probeer Alfons wel een beetje eraan te laten wennen.

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 13:24

dank je.

ach ik start ook niet heel vaak hoor, of ik moet weten dat het echt goed gaat. ik bedoel in het begin van de klasse wil ik toch eerst zien wat wel en niet goed gaat, dus dan start ik echt niet 3 keer in de maand ofzo.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 13:31

OemmiejO schreef:
moet je al verzamelen in de M1.. ? nu hoeft dat toch nog niet.. ?

Klopt, er wordt geen verzameling gevraagd, dat is pas in de M2 maar ik heb wel gemerkt (ga volgende maand M2 starten) dat het een stuk makkelijker rijden is als je je paard wel bijelkaar kan rijden en houden.

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 17:17

uffie26 schreef:
Ik denk dat de overgang nog weleens onderschat wordt, meeste ruiters blijven dan ook heel lang hangen in de M1, en scoren dan ook geen WP in de M1.

Daarom rijd ik ook al mijn klasses helemaal uit

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 17:40

mijn paard heerst keertwending en schouderbinnenwaarts en toen ging wijken ook beterder

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 19:11

Piroska schreef:
Mijn moeder vertelde dat je bij de aankomende nieuwe proeven in de M1 i.p.v. een keertwending om de achterhand een keertwending om de voorhand moet maken. Volgens haar is dat veel makkelijker. Dat reden ze 15 jaar geleden ook al. En ook dat je bij de ene proef travers hebt, en bij de andere schouderbinnenwaarts hebt.

T is maar dat je het weet!

boewoehoe.. ik ben mn pony nét een wending om de achterhand geleerd..

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 19:13

Dressuurgek schreef:
OemmiejO schreef:
moet je al verzamelen in de M1.. ? nu hoeft dat toch nog niet.. ?

Klopt, er wordt geen verzameling gevraagd, dat is pas in de M2 maar ik heb wel gemerkt (ga volgende maand M2 starten) dat het een stuk makkelijker rijden is als je je paard wel bijelkaar kan rijden en houden.

pff.. gelukkig..

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 21:01

uffie26 schreef:

Ha gelukkig, ik heb er één.........

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 15:11

daffodil schreef:
uffie26 schreef:

Ha gelukkig, ik heb er één.........

Ja ik ook, heb afgelopen zaterdag voor het eerst gestart en in de 1e proef hadden we wat miscommunicatie. Maar de 2e proef werden we 1e met 159 punten

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 15:34

Ja super, geweldig!! Fijn gevoel he....weet er alles van

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 15:38

In de M1 moet je pony veel meer opgericht en bijelkaar, dragender lopen. Als je veel impuls verlies hebt en een pony hebt die op de voorhand loopt scoor je niet echt punten.

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 15:39

daffodil schreef:
Ja super, geweldig!! Fijn gevoel he....weet er alles van

ja was echt een fijn gevoel en dat zelfs zonder jou bitje

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 08:53

Nou, dank allemaal. Ik denk dat ik binnenkort maar gewoon eens M1 ga starten een keer of 3 en dan het commentaar van de jury op een rijtje ga zetten en als het nog niet genoeg is voor een wp die dingen thuis verder ga oefenen en een tijdje dan niet op wedstrijd ga. Ik hoef voor de ervaring de L2 niet uit te rijden, dat kost me dan alleen maar steeds veel startgeld. Ik blijf dan liever thuis nog verder oefenen.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 18:40

en... ben je al M1 gestart.. ?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 18:49

daffodil schreef:
Pfff ben ik dan de enige die de M1 best zwaar vind???

Ik heb recentelijk de overstap gemaakt, maar het valt me toch niet mee hoor......Ik heb moeite met het bij elkaar rijden en vind de oefeningen ook niet makkelijk. Nu is Alfons ook een groot paard, en vraagt best wat rijkunst om m overal doorheen te sturen.

Toen ik net overstapte (eind augustus) bedacht Alfons ineens dat hij best in de galop steeds harder kon en elke keer als ik een contralijntje of een gebroken lijn etc. inzette ging hij racen....dat vinden jury's niet grappig

Nu gaat het wel al een stuk beter, maar moet bijvoorbeeld een schouder binnenwaarts veel overtuigender rijden. Ik heb de indruk dat jury's daar sowieso meer op letten. Dus dat je wat minder afwachtend moet rijden, maar meer moet "spetteren". In de L had ik nog wel eens het gevoel dat als ik m maar braaf de rondte in stuurde, was het al gauw goed. Nu moet ik aan t werk

Ik vond ze M1 zozeer niet echt moeilijk de M2 wel!..

Fox1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 22:23

Ga denk ik volgend jaar februari ofzo ook M1 starten..
Schouderbinnenwaarts en wending om de achterhand lukt meestal al wel goed , alleen met contragalop wil Ginger nog weleens een beeje raar doen.. (niet bokken, meer huppelen van achter, best irritant )
Iets meer verzamelen lukt ook al wel aardig.. we zien wel
Gewoon dooroefenen dus..!

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 08:58

Ik ga 15 november dus voor het eerst M1 starten. De oefeningen gaan thuis prima, contragalop, wending om de achterhand, schouderbinnenwaarts etc. geen enkel probleem. Het probleem bij ons is dat ik Jumper in de proef met zijn aandacht bij mij moet houden, anders is hij niet genoeg voor mijn been (hij is heel snel afgeleid op concours) en gaat hij rare dingen doen (changementen om de pas bv.... ). En dat kan ik toch alleen maar oefenen als ik op wedstrijd ga...

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 12:44

OemmiejO schreef:
Piroska schreef:
Mijn moeder vertelde dat je bij de aankomende nieuwe proeven in de M1 i.p.v. een keertwending om de achterhand een keertwending om de voorhand moet maken. Volgens haar is dat veel makkelijker. Dat reden ze 15 jaar geleden ook al. En ook dat je bij de ene proef travers hebt, en bij de andere schouderbinnenwaarts hebt.

T is maar dat je het weet!

boewoehoe.. ik ben mn pony nét een wending om de achterhand geleerd..

Lees de P&S eens goed !

Dan weten moeders en dochters dat al dit niet gevraagd wordt...!

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 14:33

JollyJumper schreef:
Ik ga 15 november dus voor het eerst M1 starten. De oefeningen gaan thuis prima, contragalop, wending om de achterhand, schouderbinnenwaarts etc. geen enkel probleem. Het probleem bij ons is dat ik Jumper in de proef met zijn aandacht bij mij moet houden, anders is hij niet genoeg voor mijn been (hij is heel snel afgeleid op concours) en gaat hij rare dingen doen (changementen om de pas bv.... ). En dat kan ik toch alleen maar oefenen als ik op wedstrijd ga...

Succes de 15de
Ik ga 6 november voor het eerst M1 starten...
Maar bij mij gaan de oefeningen nog niet helemaal vlekkeloos, maar we oefenen vrolijk verder