regels met losrijden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: regels met losrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 19:58

ik zeg altijd als ze er bovenop rijden 'Pas op hoor, hij wil ooit wel eens slaan als je er te dicht op komt'
Is meestal niet zo maar dan kijken ze wel een beetje voor je uit

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik soms zo geconcentreerd bezig ben dat het even duurt voor ik door heb dat ikzelf iemand in de weg reed en dan heb ik ook geen sorry gezegd - en ik hoor wel vaker dat ik heel chagrijnig kijk als ik aan het rijden ben dus ik ben vast een van die chagrijnige arrogante miepen die niet eens sorry zegt Maar dat is bij mij dus pure concentratie op het paard.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 21:05

Tsja op losrijterrein blijft het zo dat de brutaalste altijd voorrang neemt en omdat ik geen zin heb om omver gereden te worden rijd ik maar net zo brutaal mee.

Lesgevers op wedstrijdterrein (die meestal in het midden gaan staan daar) rijd ik altijd rakelings langs, kijken of ze de hint snappen.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 09:19

Ik heb ook een hekel als er weer zo nodig iemand nog les moet nemen op het losrij terrein tsss dan is het dus te laat
maar goed de regels zijn volgens mij: elkaar de linkerhand kunnen geven bij het passeren, zijgangen hebben voorrang, op de binnenhoefslag stappen... Maar ik kan het natuurlijk mishebben aangezien ik toch vaak vol op de rem moet als ik linksom galopeer en ik ineens iemand in tegengestelde richting op de hoefslag tegen kom
Tssssssss af en toe...!!!! Grr..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 09:37

Ik heb ook wel graag hulp bij het losrijden hoor
(Oeh, ik maak weer vrienden op dit topic)

Maar hoe zit het nu met de figuren of de hoefslag? Ik heb nl. geleerd dat de hoefslag voorrang heeft maar nu lees ik dus dat het wel eens niet zo zou kunnen zijn....

Als mensen van de KNHS dit topic lezen > zet die losrijregels eens een keer op de site svp!

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 17:32

Urielle schreef:
Als mensen van de KNHS dit topic lezen > zet die losrijregels eens een keer op de site svp!

dat heeft een tijdje terug in de paard en sport gestaan

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 18:13

Urielle schreef:
Ik heb ook wel graag hulp bij het losrijden hoor
(Oeh, ik maak weer vrienden op dit topic)

Maar hoe zit het nu met de figuren of de hoefslag? Ik heb nl. geleerd dat de hoefslag voorrang heeft maar nu lees ik dus dat het wel eens niet zo zou kunnen zijn....

Ohoh, nu weet ik het ook niet meer. Ik dacht eerst dat de figuren voorrang hadden, maar misschien ben ik wel in de war dan met de zijgangen. Of zijn er ook weer verschillende regels voor in de les en voor het losrijden. want vaak rijden we in de les ook gewoon doorelkaar en dan zat ik ook vaak te twijfelen: Heb jij nou voorrang of ik??

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 19:44

knightloekie schreef:
Urielle schreef:

dat heeft een tijdje terug in de paard en sport gestaan

Die krijg ik niet, ik heb momenteel geen startkaart (jonge beesten eerst wat doortrainen)
Maar ik vind het belangrijk genoeg om op de site te zetten, niet?

Applelove

Woonplaats: Kapsone's..? Hoe bedoel je..? Het is gewoon een feit dat IK beter ben dan JIJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 10:25

casirask schreef:
Je moet elkaar de linkerhand kunnen geven! Ik reed dus op de linkerhand in draf, werd ik klem gereden in een van de hoeken. Ik !

In welke gang zat zij dan als zij in galop reed had zij wel voorang...als de gang van een andere ruiter hoger is dan die van jou heeft die ook voorang.

Ik ken deze :

- Zijgangen voorang
- Figuren voorgang
- In/uit stappen op de binnen hoefslag
- Kom je de bak in zeg dan even deur vrij wacht op antwoord.
- Iemand anders mag niet op je paard zitten alvorens je je proefjes hebt
gereden.
- Wil je longeren vragen aan de ringmeester
- Geen hulpteugels bij het inrijden
- niet stilstaan op de hoefslag

Er zijn er nog veel meer maar die weet ik nu even niet
Mijn tip voor jou is: zoek een hoekje waar niet veel mensen rijden.

en even over het begleiden van ruiters op wedstrijden vind ik niet storend. het is heel normaal als iemand je even helpt die ziet jou en je paard door die bak rijden en kijkt er anders tegen aan dan dat jij dat voelt. Ik zelf vind het heel handig als ik geholpen word. de begleider moet natuurlijk niet in de weg staan of keihard gaan staan schreeuwen.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 18:42

steffie4ever schreef:
sharonalover schreef:
Ik was laatst ook op een wedstrijd, staan er dus allemaal mensen op het losrijterrein les te geven, iets wat volgens mij niet mag en ook zeeeeeer irritant is!!
Ik daarf daar gewoon rond, komt er een meisje van links, die staat stil, en die was net van plan weg te rijden als ik langs kom, ik kon niet meer anders als rechtuit, of pal op de rem, maar dan ben ik weer vijf minuten bezig om haar ontspannen te krijgen, terwijl ik over 3 min. moest rijden, zei helemaal pissig, je kan ook wel even uitkijken hoor!!
dan heb ik echt zo'n idee van, ga effe lekker fietsen!!

vervelend voor de mensen die geen les krijgen, maar het mag wel
je mag begeleid worden op wedstrijden enzo [dus ook hulp/les krijgen]
mits diegene maar niet op je paard gaat zitten want dat is natuurlijk niet de bedoeling

en ik denk dat als iedereen is meer om zich heen zou kijken en de volte een keer wat later in sturen in plaats van precies bij een bepaalde letter, dat het dan een stuk ''vriendelijker'' en makkelijker is los te rijden!

voor de rest gelden de bak regels gewoon

Volgens mij is t wel zo dat dit vanaf de zijkant van de bak moet gebeuren

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 22:53

ik heb wel eens dat ik me zo concentreer op ex dat er ook een 'bijnabotsing' is ofdat ik per ongelukin de weg rijd. Maar ik zeg dan automatisch 'sorry' ook al is het helemaal niet mijn schuld. Niet meer dan netjes vind ik!

even leuk is als ze met hengstige merrie's voor je hengst komen gaan staan en als je dan zegt van 'mag ik er even langs, ik heb een hengst en omdaar mee achter jou merrie te staan...' krijg je het antwoord 'moet je em laten ruinen of zien dat je'm onder controle hebt' nouja....

ook met pony's heb je vaak als je tussen de paarden moet losrijden, dat de paarden voor je in gaan...En de paarden zullen dan weer die pony's hebben die ze niet altijd zien aankomen
wat ik dan jammer vind is het standaard 'moeten wij ook nog tegen die stomme pony's inrijden'
alsof ponyruiters zo enorm slecht kunnen rijden ofzo

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 18:50

ik vind het idd oook altijd vrij vervelend, als je op een weiland of iets dergelijks losrijd, in een bak is het simpel, gewoon de rijbaan-regels...

maar op zo'n weiland, met soms drukke en/of onstuurbare paarden. of ruiters die denken altijd en eeuwig voorrang te hebben... daar wordt je niet vrolijk van he. ik ben met oris ook zo vaak onstuurbaar, en dna kom ik niet helemaal uit op het punt dta ik uit wou komen, en dna rijden er van die M- Z ruiters, die je soms nog weleens arrogant of verveeld aan kunnen kijken ( bergijp dit niet verkeerd, ben er zat tegen gekomen die je lachend passeerden hoor ) maar dat vind ik zelf dna ook vervelend, die mensen willen ook hun oefeningen uitrijden, maar ja, ik kan natuurlijk niet altijd er iets aan doen , en daar moeten hun dan ook weer rekening mee houden vind ik... het moet dus van 2 kanten komen, niet van 1....

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 08:49

En stel, je gaat inrijden maar moet in de inrijbak ( onderlinge wedstrijd) opstappen. Mogen andere deelnemers blijven galloperen? Ik weet dat het normaal uit fatsoen niet gedaan wordt ( meestal gestapt of rustig gedtaafd) maar gisteren bleef iemand rondjes galloperen waardoor ik bijna niet eens op mijn paard kon komen. Dit lukte pas toen ik haar vroeg even wat rustiger te rijden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 09:15

Je haalt wel een heel oud topic onder het stof vandaan...

Waarom zou iemand moeten stoppen met galopperen als jij wil opstappen? :?
Moet iedereen zijn losrijden onderbreken omdat jij anders niet op je paard geraakt?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 09:21

gewoon interesse..

ik lees linkerhand heeft voorrang, zijgangen hebben voorrang..

maar wie heeft er nu voorrang, de linkerhand op de zijgang, of de zijgang op de linkerhand (gok het laatste?)

dus stel je rijdt op de rechterhand een zijgang en iemand galoppeert een volte die jouw pad gaat kruizen maar doet dit op de linkerhand.. Dan moet neem ik aan diegene die galoppeert inhouden of verruimen zodat de zijgang ongestoord voortgezet kan worden ook al is dit op de rechterhand?
-----

och een oud topic inderdaad.. maar dan wel eentje die sommigen nog wel eens een keertje mogen doorlezen ;)

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 09:28

Elena ik zou niet weten hoe het moet. Maar ik houd inderdaad jou voorbeeld aan, ben benieuwd of iemand de oplossing heeft.

En Bmamavan2 lijkt mij toch niet. Ik denk dat je paard moeilijk stil staat met een galopperend paard in de bak? Denk dat het dan gewoon jou paard is wat zich moet leren gedragen, ze rijd je immers niet (letterlijk) in de weg.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 13:28

Bmamavan2 schreef:
En stel, je gaat inrijden maar moet in de inrijbak ( onderlinge wedstrijd) opstappen. Mogen andere deelnemers blijven galloperen? Ik weet dat het normaal uit fatsoen niet gedaan wordt ( meestal gestapt of rustig gedtaafd) maar gisteren bleef iemand rondjes galloperen waardoor ik bijna niet eens op mijn paard kon komen. Dit lukte pas toen ik haar vroeg even wat rustiger te rijden.

Dan kom je toch niet aan losrijden toe? Er komen constant mensen binnen met paarden. Mijn dochter stijgt trouwens altijd bij de trailer op.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 13:36

Leuk topic!
Ik vind inderdaad niet dat anderen moeten ophouden met galoperen als jij op wilt stappen?

Helaas worden hier nooit de regeltjes nageleefd.
Hier krijgen helaas de mensen met het grootste ego voorhang.
En omdat ik met ene haflinger start krijg ik dus eigenlijk nooit voorhang, al zou ik hem wel moeten krijgen.
Maarja, ik kan me er niet meer druk om maken.
Toen ik net begon met wedstrijden wel, ik werd daar zenuwachtig van om altijd te moeten stoppen waar je mee bezig was omdat andere voorhang nemen. Maar inmiddels kan ik ook beter overgangen rijden (draf-halt ) en dus stop je dan ook wat makkelijker en rij je daarna ook gewoon weer weg.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 18:28

stoppen met rijden bij opstappen zal denk ik een issue worden.
bij maneges bij aanvang van lessen is het wel gebruikelijk dat men rustig rondstapt.
maar dan heb je het over 1 wisseling van een deel van de bak'inhoud' per uur.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 08:33

Ik vind het met inspringen altijd zo vervelend als mensen met zijn 3en naast elkaar gaan instappen en ik toch echt al 3 keer geschreeuwd heb dat ik de sprong hun kant op neem.
Een keer er vol op ingereden, mijn paard trekt zich daar niet zoveel van aan, hun volledig over de zeik. Uhm ja je kan ook gewoon ruimte maken als ik de longen uit mijn lijf schreeuw en je een beetje fatsoen hebt geleerd.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 08:44

Ik heb wel eens meegemaakt dat iedereen zo beleefd voor elkaar aan de kant ging dat er uiteindelijk niemand meer op de hoefslag reed :')

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 08:50

LBLGypsyCobs schreef:
Ik heb wel eens meegemaakt dat iedereen zo beleefd voor elkaar aan de kant ging dat er uiteindelijk niemand meer op de hoefslag reed :')

_O-

Is het noet het ergste bij de paarden neem ik aan hoewel sommige ponyruiters...

debbiew

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 10:14

Bij losrijden in de binnenbak; vriendelijk verzoek om niét op de hoefslag uit te stappen. :D
Verder, ik las dat hulp/les op wedstrijd was toegestaan. Kan soms prima gaan, zolang je rekening houdt met elkaar. In een 20 x 40 bak waar je met 5 andere paarden rijdt in je eentje een grote volte 'claimen' is niet zo gewenst maar mits je niemand in de weg rijdt en je netjes aan de bakregels houdt zou het inderdaad geen probleem moeten zijn :)
Die van het losrijden met springen herken ik ook, groepen die op de hoefslag stappen :\ tel daar nog eens 2 hindernissen in de breedte bij op en je houdt op sommige plekken zo'n 2 meter over om elkaar te passeren.

Buiten inrijden vind ik wel altijd wat hectisch met de losrij-regels, vaak kris-kras door elkaar rijden en regelmatig op de rem moeten := Ik probeer altijd maar zo goed mogelijk uit te kijken, maar een noodstop is niet altijd te voorkomen.

abcdefghkus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 09:30

De standaard bakregels gelden overal maar dat zegt niet dat iedereen zich daar aan houdt. Er zijn altijd mensen die zichzelf te goed vinden om rekening te houden met andere.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 09:43

Wat grappig, daar komt plots een heel oud topic omhoog :))

Wij kiezen tegenwoordig de wedstrijden ook uit op 'losrijden'. Als het losrijden op een groot veld is dan ben ik altijd zo ver mogelijk weg van de andere deelnemers (moet je maar opletten, iedereen zit vaak dicht op elkaar..). Met losspringen is het nog erger, dan rijdt iedereen elkaar echt in de weg. Zo mogelijk (vooral met buitenconcoursen mogelijk) rijden wij dan elders los om dan als het paard warm is richting de sprongetjes te gaan. Maar goed, je moet ze niet de kost willen geven die rond de hindernissen blijven cirkelen terwijl er verderop ruimte genoeg is om normaal los te rijden :+

In de winter start ik dan ook liever niet, dan is het losrijden vaak krapper en beperkter. Maar goed, ook dan valt er vaak wel een mouw aan te passen (buiten losrijden terwijl alle andere deelnemers binnen rijden bijvoorbeeld). Beetje creatief blijven denken :D

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 09:49

gewoon aan de standaard bakregels houden. Niet stappen op de hoefslag tenzij het een springwedstrijd is dan juist wel op de hoefslag stappen.

iemand vroeg eerder iets over zijgangen die voorrang hebben. het gaat dan bijv om iemand die op de hoefslag rijd en iemand die naar de hoefslag toe wijkt (beide zelfde hand). Degene die wijkt heeft dan voorrang. Het is niet zo dat als je rechtsom rijd en schouderbinnenwaarts doet je ineens voorrang hebt op iemand die linksom op de hoefslag rijd.