reglementen studentenruiters

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Guess001

Re: reglementen studentenruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 11:54

Kikker schreef:
Nou denk ik dat als je op de meeste L paarden een springparcours kunt rijden, je ook best een La proef zou moeten kunnen rijden, of heb ik het dan heel erg mis? Als je dat niet kan, hoe verstandig/veilig is het dan om L te gaan springen?

Mee eens, iemand die L springt moet op zijn minst een La proefje kunnen rijden.

Dat promoveren o.b.v. Snsk punten klinkt wel goed. Het maakt inderdaad nogal wat uit of je 1e wordt van de 6 of van de 12.

Verder zie ik bij de dressuur niet zoveel problemen.
Het L/M probleem zou ik aanpakken door alleen naastgelegen klasses in handicap te verrijden, dus wèl La/Lb of Lb/M, maar niet La/Lb/M samen (wat nu nog wel eens gebeurt).
Lb/M kan prima samen i.m.o., zolang de jury duidelijk wordt uitgelegd dat er goed op niveau gejureerd moet worden.

Bij het springen is er inderdaad misschien een soort van 'tussen' categorie vereist (dus tussen het B en L in, of het opsplitsen van het L in twee groepen).

*edit: Ik ben trouwens -officieel- geen studentenruiter meer.

zjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 14:16

Probleem van een tussen categorie is alleen dat dat weer extra paarden vereist en dat veel verenigingen al blij zijn als ze het L springen kunnen organiseren en soms de B er nog bij, laat staan nog een derde rubriek.

Ik denk dat een van de problemen vaak niet zo zeer het verschil in hoogte tussen de B en en L is, noch 't verschil in parcours (aangezien 't meestal 'tzelfde parcours is), maar 't andere slag paarden dat meeloopt. Of denken mensen daar hier andes over?

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 14:23

Kikker schreef:
Ik denk dat een van de problemen vaak niet zo zeer het verschil in hoogte tussen de B en en L is, noch 't verschil in parcours (aangezien 't meestal 'tzelfde parcours is), maar 't andere slag paarden dat meeloopt. Of denken mensen daar hier andes over?

Denk dat je daar wel een goed punt hebt. L paarden zijn meestal toch wat heter en sterker.
Zie je in de dressuur toch ook vaak; Ba paarden de oudere wat stijvere paarden, en vanaf L wat heter en drukker. Ben ik blij dat ik naar de Bb ga nu

zjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 14:29

Even in de extreme zwart/wit modus: kortom het ligt dus aan de organiserende vereniging dat mensen niet rondkomen in het L? De paarden kunnen ze [edit: lees ruiters/amazones] blijkbaar niet aan? Er is dus niets wat de SNS reglementair gezien zou kunnen aanpassen om dit probleem aan te pakken?

(jaja, even advocaat van de duivel spelen)

[offtopic] wat zal de gemiddelde reguliere ruiter wel niet denken van dit topic, L paarden, Ba, SNSK, huh? [/offtopic]

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 14:40

Kikker schreef:
Even in de extreme zwart/wit modus: kortom het ligt dus aan de organiserende vereniging dat mensen niet rondkomen in het L? De paarden kunnen ze [edit: lees ruiters/amazones]
blijkbaar niet aan? Er is dus niets wat de SNS reglementair gezien zou kunnen aanpassen om dit probleem aan te pakken?
[/offtopic]

Nou, de meeste ruiters komen in de L toch wel rond? Maar ik denk vooral aan mensen die uit de B moeten en dan de L niet zo zien zitten. Omdat de hoogte toch wel scheelt en de paarden moeilijker zijn.
Maar dat denk ik dus, want ik spring zelf toch niet...

En ik denk dat de SNS moeilijk van te voren alle paarden kan gaan testen. Daarbij is uit voorbeelden ook wel gebleken dat het toch dieren zijn die niet altijd hun beste dag hebben. Of die toch ineens anders reageren dan eigenaar en vaste ruiters hadden gedacht.

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 14:53

Het 'probleem' is dat er bij het L-Springen soms gigantisch goede paarden tussen lopen, alleen zijn deze paarden niet voor àlle ruiters makkelijk te rijden.
Waar ligt dan de fout? Er zijn nl. heel ervaren L-springers maar er zijn ook mensen die met veel geluk de B-zijn doorgevlogen.....
Het niveau verschil is groot in het L-springen en hoe dat opgelost moet worden......

Overigens; controleert de SNS ruiters wanneer zij direct L gaan starten? Daar mogen best specifieke regels voor gemaakt worden, bvb. aantoonbare -landelijke- ervaring met springwedstrijden.
Een hele tijd geleden is van onze vereniging ook iemand direct in het L gestart, wat achteraf een verkeerde keuze bleek te zijn....

zjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 14:54

Ook zo'n lastig punt. Nu kunnen we nog niet controleren wat mensen landelijk hebben gedaan. In de toekomst, zie eerdere post in dit topic, zou dat wel het geval moeten zijn.

Aan de andere kant, er zijn genoeg mensen die landelijk nooit gestart zijn die ik met een zeer gerust hart zo een L parcours in zou laten gaan en meer dan genoeg hele goede landelijke ruiters/amazones waarbij ik mijn hart vasthou in onze L!

zjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 14:56

@Bealy: maar dat van jullie ruiter is toen toch ook rechtgezet? Die is toch op eigen verzoek teruggegaan naar de B?

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 14:59

Is ook zo.
Ik heb ook een landelijk springverleden maar dat hoeft van mij nu echt niet meer.

Overigens over die 'goede' paarden in het L bvb. Zulke paarden moeten wel blijven. Zulke paarden maken het aantrekkelijk voor de bovengemiddelde ruiter op binnenlandse SO's om mee te rijden. Op die manier blijft het geheel ook nog wat op niveau.
Dat geldt ook voor de dressuurpaarden in het L/M. dat moet wel gepromoot worden, het is echt geweldig wanneer er (privé)paarden meelopen waar alle knoppen opzitten.
Laatst bijgewerkt door Guess001 op 19-09-05 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 15:00

Kikker schreef:
@Bealy: maar dat van jullie ruiter is toen toch ook rechtgezet? Die is toch op eigen verzoek teruggegaan naar de B?

Ja klopt, dat is opgelost hoor

zjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 15:08

We zijn nu wel een beetje op het punt waarmee de originele discussie in de huiskamer een beetje begon. Ik claimde dat bij sommige SO's de paarden op zich super zijn, maar wellicht wat minder "shock-proof" waardoor ze voor een gemiddeld SO ruiter niet altijd even goed te rijden zijn.

Dus: zouden de paarden niet de twee weken voor de SO bijvoorbeeld al droog moeten oefenen met de ruiters van de organiserende vereniging? Zou zoiets helpen?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 15:25

Kikker schreef:
Dus: zouden de paarden niet de twee weken voor de SO bijvoorbeeld al droog moeten oefenen met de ruiters van de organiserende vereniging? Zou zoiets helpen?

Of het helpt is geheel afhankelijk van de oorzaak van het 'misgaan'.

Gaat het geheel mis omdat het paard niet gewend is een parcoursje te springen dan kan je het idd oplossen door het paard een paar keer een parcoursje te laten zien. Maar het kan ook fout gaan om een andere reden of door samenloop van omstandigheden en dat laatste heb je nu eenmaal niet in de hand.

Bij het paard dat in de huiskamer genoemd is als zijnde waar het op de SO helemaal mis mee is gegaan (en waarmee deze discussie is begonnen??) zat de oorzaak van het probleem niet in het gebrek aan ervaring. Dat betreffende paard had in het verleden al diverse springwedstrijden gelopen en heeft zelfs een half jaar in de springles gelopen zonder rare fratsen. Het was/is volgens mij zelfs het meest shock-proof paard van de manege.
Ik heb het paard toen alleen zien racen in de ring en weet niet waar het precies verkeerd is gegaan, maar van wat ik begrepen heb is hij achteraf gezien door de verkeerde ruiter losgereden en is daar het een en andere mis gegaan.

(springles = iedere week parcoursjes springen van 60cm tot 1m en met de betreffende instructeur zitten daar regelmatig ingewikkelde lijntjes of kijkerige objecten in)

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 15:28

zoiets zou denk ik wel kunnen helpen alleen weet je ook daarmee nog niet honderd procent zeker of ze tijdens de SO zelf dan wel braaf al hun rondjes lopen. Het blijven nu eenmaal dieren en het kan altijd zo zijn dat ze hun dag niet hebben of de klik met de ruiter die erop moet er gewoon niet is.

Het paard net genoemd werd was idd met losrijden al iets misgegaan. Was dus absolut niet de schuld van de ruiter dat er wat misging, maar meer combinatie van dingen. Niemand had zoiets verwacht en dat is nu juist de onzekere factor die ik bedoel. Je weet nooit hoe een paard zal reageren op de ruiters die op dat paard loten, en je kunt dus nooit precies voorspellen hoe iets gaat. Ook al is het paard nog zo shock-proof (zoals we toen van het bewuste paar dook dachten) er kan altijd wat mis gaan. EN tegenovergesteld kan het bij een paard wat normaal schrikkerig is juist super gaan emt alle ruiters.

Er werd overigens ook geopperd om de hoogte van de springrubriek in de uitnodiging te vermelden. Lijkt me op zich een goed idee. Kleine moeite en mensen kunnen later nooit zeggen: "ja maar het staat hier zo hoog nu wil ik niet meer"
Daar los je het verschil tussen de SO's onderling dan misschien wel niet mee op, maar mensen zo goed mogelijk informeren is altijd beter dan ze er op de SO zelf pas achter laten komen.

Wat betreft het wel of niet thuishoren in een bepaalde klasse is het beste idee naar mijn mening nog steeds de promotie regeling meer aanpassen zoals SNSK punten nu ook berekend worden.
Er werd bijvoorbeeld gezegd laatste is -1 en bij -5 moet je terug, dat zou ook een mogelijkheid zijn. Ik denk echter dat het SNS bestuur ten alle tijde ook de mogelijkheid moet hebben om iemand terug te zetten.
Als iemand bijvoorbeeld op een aantal SO's steeds niet rondkomt in de L, veel fouten maakt waarbij blijkt dat diegene de paarden / hoogte eigenlijk niet aankan. Dan moet diegene terug gezet kunnen worden. Het risico is dan redelijk groot dat er iets gebeurd wat niemand wil, maar voor de ruiter zelf lijkt het me voor de ruiter zelf ook niet prettig.
Een tussenklasse is dan een oplossing, maar wat mij betreft mag iemand ook terug gezet worden van de L naar de B als blijkt dat diegene daar beter op zijn plaats is.

Wat betreft degradatie wat denken jullie bijvoorbeeld van de volgende idee-en:

Ervan uitgaande dat 2 x een volle rubriek 24 punten opleverd en dat je bij 24 punten naar de volgende klasse mag kunnen er twee dingen gedaan worden.
Of je stelt de grens echt direct op 24, dus zodra je 24 (of meer bereikt hebt moet je over, of zodra je 24 punten hebt mag je over en als je 36 punten hebt moet je over?
OP die manier bouw je een marge in en geef je mensen de kans om wat langer in de B te blijven.
Als ze bijvoorbeeld een "goede" loting hebben gehad en snel punten hebben gehaald moeten ze bij de grens van 24 over. ALs ze daar echter niet aan tyoe zijn bouw je met deze marge direct een soort tussenklasse in waardoor mensen meer ervaring kunnen opdoen alvorens echt naar de L te moeten.

een ander voorstel wat zou kunnen is om de SNSK standen ook op te gaan delen aan de hand van een eventuele marge en dus een tussenklasse.
Mensen in de B en die niet meer dan 24 punten hebben mogen aan SNSK B springen meedoen.
Mensen in de marge met 24-36 punten mogen niet aan SNSK B springen meedoen. OP die manier houdt je het voor de echte B ruiters en ontstaat er niet snel een oneerlijke strijd tussen b ruiters en mensen die wat punten betreft al over hadden gemogen. Eventueel is een aparte SNSK tussenrubriek voor mensen in die marge ook en mogelijkheid.
Mensen die tenslotte 36 punten hebben moeten over naar de L. L springen SNSK mag je alleen starten als je zoals het nu ook al is voldoende punten hebt behaald.

Mh was ff denken, maar denk dat dit wel weer discussiepuntje is.

zjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 15:33

Ik ben het met Risje eens dat er een soort van drempel op SNSK startgerechtigdheid moet komen, echter bij zowel de dressuur als het springen en niet alleen bij 't springen. Je moet bijvoorbeeld minimaal 10 punten hebben, waarbij tenminste eenmaal eerste of eenmaal tweede. (anders kun je krijgen dat iemand vijf keer 2 puntjes haalt en dan toch mee mag doen en iemand die 1 keer 8 punten haalt niet mee mag doen). Iemand daar intelligente oplossingen voor?

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 15:38

Kikker schreef:
(anders kun je krijgen dat iemand vijf keer 2 puntjes haalt en dan toch mee mag doen en iemand die 1 keer 8 punten haalt niet mee mag doen). Iemand daar intelligente oplossingen voor?

Gewoon nogsteeds laten gelden dat de beste 2 wedstrijden tellen?

zjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 15:41

Dus beste twee, maar wel een minimum aantal punten instellen om te voorkomen dat mensen meedoen die daar eigenlijk niet thuishoren. Lees: liever geen deelnemers als de eerste vijf geplaatsten afmelden, dan een SNSK met mensen die daar met mazzel alsnog mogen starten?

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 15:43

Ja, helaas voor degene die het dan organiseren zou dat wel een eerlijke oplossing zijn. (maar wat is er leuk aan een SNSK starten als je mag doordat 5 anderen niet kunnen?)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 15:46

Fleury schreef:
Gewoon nogsteeds laten gelden dat de beste 2 wedstrijden tellen?

Als die persoon met 8 punten maar één keer heeft gestart heeft hij dus meer punten dan die ander, maar omdat hij maar één keer heeft gestart gaat die persoon met 4 punten naar het SNSK. Het is dus de vraag of dat wenselijk is.

In eerste instantie moeten we denk ik vast houden aan het concept minimaal 2 keer starten alleen daar extra voorwaarden aan verbinden. Van de twee beste plaatsingen moet dan één minimaal bij de eerste 2 of 3 zijn.

Zijn er minder dan 3 ruiters die aan die voorwaarden voldoen dan wordt bij de resterende ruiters alleen nog naar de beste wedstrijd gekeken (onafhankelijk van of ze 1, 2 of meer keer gestart zijn) en daar de beste ruiters van selecteren voor het SNSK. De persoon met 4 punten valt dan af en de persoon met 8 punten gaat naar het SNSK.

Op die manier heb je grote kans dat je meer ruiters hebt die voldoen aan de tweede set voorwaarden dan dat je nog nodig hebt. Op dat moment zou je dan naar de op 2 na beste wedstrijd kunnen kijken, etc, tot je er net zoveel over hebt als je nodig hebt.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 16:19

Kikker schreef:
Ik ben het met Risje eens dat er een soort van drempel op SNSK startgerechtigdheid moet komen, echter bij zowel de dressuur als het springen en niet alleen bij 't springen. Je moet bijvoorbeeld minimaal 10 punten hebben, waarbij tenminste eenmaal eerste of eenmaal tweede. (anders kun je krijgen dat iemand vijf keer 2 puntjes haalt en dan toch mee mag doen en iemand die 1 keer 8 punten haalt niet mee mag doen). Iemand daar intelligente oplossingen voor?

Klopt moet idd bij zowel springen als dressuur. wat ik zei was puur om voorbeeld te kunnen geven.

Wat falona trouwens voorsteld vindt ik een goed idee. Ik denk dat iets is wat best zou kunnen werken. Wat duidelijk te omschrijven is en wat door iedereen te begrijpen is waarom het juist zo gedaan wordt. Allen dingen waaraan een wijziging van een reglement volgens mij wel aan moet voldoen.

zjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 16:34

He bah, we moeten 't niet teveel eens worden hoor .

Nog maar eentje dan:

Ba, Bb, L dressuur en L springen zouden elk jaar op een SNSK moeten (mits er een SNSK is....er zijn niet zoveel liefhebbers om een SNSK te organiserne). Nu is M dressuur en B springen bij voorkeur elke twee jaar.

Voorstel: elk jaar dient elke reguliere rubriek op het SNSK verreden te worden (probleem: wat doen we als dat jaar maar b.v. twee keer de M verreden is?)

zjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 16:53

En nog een: het NSK kan net zo goed afgeschaft worden. Zoals misschien bekend is mogen mensen uit Tilburg niet starten (hun OSSO is niet meer lid van studentensport NL). Bovendien is er zelden tot nooit een vereniging die het NSK op zich wil nemen.

Wellicht is het tijd voor een NSK is een ander jasje. Bijvoorbeeld alleen dressuur, of alleen springen, of................??

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 18:37

Ja, nee zonder tilburgers is het natuurlijk onmogelijk! Haha.
Ik ga al die formules en opties hierboven nog een keer op mn gemak lezen, ik vraag me nu alleen ff af over welk paard het nu de hele tijd gaat?

zjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 18:40

Oh, je bedoelt nav welk paard de discussie in de HK is begonnen? Dat is daar te lezen . Maar goed, dat staat verder los van deze discussie en dat wou ik ook graag zo houden!

En Veerle, even serieus, ik denk wel dat we daar even goed naar moeten kijken wat de tilburgse mensen betreft!!!!!

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 18:43

Pff, moet ik daar gaan zoeken....
Maar staat er dan voorlopig een NSK op het programma? Tilburg doet nu niet mee omdat ze t te duur vinden, wie weet is dat straks weer anders. Maar we kunnen even kijken of er eventueel 'buitenom' iets te regelen is.

zjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 18:45

Er staat nog geen NSK op het programma, omdat nog niemand zich gemeld heeft om 't te organiseren (ondanks vele oproepen daartoe). Dus voorlopig hoeven we ons er niet druk over te maken.

Er is een omweg. We kunnen gewoon een NSK organiseren, we mogen het alleen dan geen NSK noemen en krijgen geen subsidie van SN als Tilburg ook mee wil doen. Als we het NKS noemen, zoals we voorheen altijd het SNSK en het NSK samen noemden, dan is er volgens mij geen enkel probleem.