Stoppen met wedstrijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Petit

Re: Stoppen met wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 12:40

BailyKarlos schreef:
Wat ik ervan begrepen is dat de proeven nu echt om het talent en de spectaculaire gangen van je paard gaat.
Je kan je punten niet meer halen door netjes op de letters te rijden, maar nu komt het op vloeiende gangen en aanleg aan.

Dan ben ik vast verkeerd geinformeerd

WD en RT staat vol met topics over de nieuwe proeven
Misschien eens wat van die topics doorlezen?

Dressuur is en blijft een jurysport, wat dat betreft is springen veel eerlijker.

Dressuur take it, or leave it

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 18:18

Als de winstpuntengrens omhoog gaat, dan kan ik ook wel stoppen. Dan was ik nu geen L1 met winstgeweest, maar B+3. En dan stop ik hoor. Ik ben een hobbyruiter. Gewoon door goed trainen en rijden winstpunten en soms prijzen rijden is leuk. Maar als je geen winstpunten meer kunt rijden in de B of de L, dan stop ik er wel mee. Of ga alleen maar meer springen. Ik vind dat als je uit 13 proeven in de B 12 winstpunten kunt rijden dat je dan wel klaar bent voor de L1. Zeker als je daar dan direct ook weer een winstpunt in haalt.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 20:28

Ik vind het zo knap dat iedereen al weet hoe het in de praktijk uit gaat pakken en wie er wel of geen winstpunt gaat rijden met de nieuwe proeven. Grow up.

De nieuwe elementen in de nieuwe proeven, waarover gepubliceerd is en uitgelegd is, komen er allemaal op neer dat het erom gaat dat het hoofddoel wordt dat een paard correct gereden wordt. Ik denk dat het aannemelijk is dat iedereen wel van mening is dat hij/zij zijn/haar paard correct rijdt... Dus wat is dan het probleem? Waarom zou je dan ineens niet meer kunnen starten?

Blijkt dat jij je paard toch niet zo correct rijdt als dat je zelf dacht, dan wordt je daar met de nieuwe proeven waarschijnlijk erg op afgerekend en dat is dan toch alleen maar goed? Dat helpt jou dan toch naar een betere manier van rijden te zoeken? En rijdt je volgens het nieuwe systeem wel correct, dan zullen winstpunten heus niet uitblijven!

En waar oh waar heeft men zwart op wit zien staan dat Gribaldi's en Ferro's met een ontzettend mooi voorbeen (overigens een stelling die totaal nergens op slaat, want hebben Grib's en Ferro's per definitie nou echt allemaal geweldige gangen?) bij voorbaat al hoger gaan scoren dan papierloze paarden die netjes verzameld en mooi van achter naar voor gereden worden?

In mijn ogen blijft het principe precies hetzelfde als dat het nu is (of zou moeten zijn, juryleden blijven mensen en mensen zijn subjectief en beïnvloedbaar): een goed gereden paard scoort, een niet goed gereden paard niet. Scoor je niet in de nieuwe proeven? Dan lijkt het antwoord me erg simpel...

Voor mij zijn de nieuwe proeven absoluut geen belemmering in mijn wedstrijdrijden. Ik ben van mening dat ik mijn paard correct rijd, en verwacht dus zeer zeker ook dat ik óók met de nieuwe proeven winstpunten zal rijden.

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 20:55

Ik zou even wachten totdat je de proeven gereden hebt, kun je zelf kijken hoe het uitpakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 20:57

vonneke schreef:
Gewoon gaan springen, ben je van alle ellende af

Moet je wel de B uit, daar tellen nog de stijl punten

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 21:00

Effy, ik denk dat jij het prima verwoordt zo.
Al die ophef over de nieuwe proeven, ik heb echt niet het idee dat ik anders ga jureren.
De beste wint en dat is echt niet per definitie een Grib/Ferro/Jazz whatever.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 21:01

Dat word een Tango die dadelijk door de ring danst hoor

Nee, laat idd eerst maar eens kijken hoe het gaat verlopen

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 11:41

Effy schreef:
Ik vind het zo knap dat iedereen al weet hoe het in de praktijk uit gaat pakken en wie er wel of geen winstpunt gaat rijden met de nieuwe proeven. Grow up.

De nieuwe elementen in de nieuwe proeven, waarover gepubliceerd is en uitgelegd is, komen er allemaal op neer dat het erom gaat dat het hoofddoel wordt dat een paard correct gereden wordt. Ik denk dat het aannemelijk is dat iedereen wel van mening is dat hij/zij zijn/haar paard correct rijdt... Dus wat is dan het probleem? Waarom zou je dan ineens niet meer kunnen starten?

Blijkt dat jij je paard toch niet zo correct rijdt als dat je zelf dacht, dan wordt je daar met de nieuwe proeven waarschijnlijk erg op afgerekend en dat is dan toch alleen maar goed? Dat helpt jou dan toch naar een betere manier van rijden te zoeken? En rijdt je volgens het nieuwe systeem wel correct, dan zullen winstpunten heus niet uitblijven!

En waar oh waar heeft men zwart op wit zien staan dat Gribaldi's en Ferro's met een ontzettend mooi voorbeen (overigens een stelling die totaal nergens op slaat, want hebben Grib's en Ferro's per definitie nou echt allemaal geweldige gangen?) bij voorbaat al hoger gaan scoren dan papierloze paarden die netjes verzameld en mooi van achter naar voor gereden worden?

In mijn ogen blijft het principe precies hetzelfde als dat het nu is (of zou moeten zijn, juryleden blijven mensen en mensen zijn subjectief en beïnvloedbaar): een goed gereden paard scoort, een niet goed gereden paard niet. Scoor je niet in de nieuwe proeven? Dan lijkt het antwoord me erg simpel...

Voor mij zijn de nieuwe proeven absoluut geen belemmering in mijn wedstrijdrijden. Ik ben van mening dat ik mijn paard correct rijd, en verwacht dus zeer zeker ook dat ik óók met de nieuwe proeven winstpunten zal rijden.

En wie kan er nou beoordelen of je een paard wel correct rijd.
Je hebt veel verschillende systemen en als je nu net een jury treft die dat niet bevalt?
Dus je moet je rijden aan gaan passen aan elke jury?
Ik vind dat de wedstrijden hierdoor nog subjectiever worden.
Nu punt je nog feitelijke dingen (aan galloperen tussen C en M bijv. zit het niet daartussen dan geen punten).

Wat is de norm met correct rijden dan? T paard moet meer zo of zo?
Ik denk dat dat bij elk paard zeer verschillend is.
En ook denk ik dat het voor juryleden moeilijker in dat opzicht te jureren valt.

En waar ik dan ook bang voor ben is:
Oh dat paard is zwart/heeft een mooi koppie/goede afstammeling enz.
Die krijgt een puntje meer.

In dat geval zit ik wel goed, maja ik ga toch voor eerlijkheid.

Ik vraag me echt af hoe dit uit gaat pakken.
En hoe de jury's hiermee om zullen gaan.

Ik neem alles terug als ik het mis heb straks, maar ik moet eerst zien en dan geloven.
Als dingen goed zijn waarom zou je ze dan veranderen.
(ik denk dat ik gewoon iemand ben die niet van verandering houd)

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 12:21

Je hebt veel verschillende systemen en als je nu net een jury treft die dat niet bevalt?
Nu punt je nog feitelijke dingen (aan galloperen tussen C en M bijv. zit het niet daartussen dan geen punten).

Nu doe je net alsof een jury niet weet wat een correct, fijn in de aanleuning lopend paard is? Natuurlijk heel soms zie ook een paard de B winnen terwijl hij achter de loodlijn( b.v.) loopt. Jammer dan.
Bij de andere jury staat zo'n combinatie heel erg laag en denkt dan dan Jury B gek is.

En ook denk ik dat het voor juryleden moeilijker in dat opzicht te jureren valt

Dit kan je niet uitleggen, dat moet je voelen, ruitergevoel wordt het wel genoemd. Daar heb je heel veel les voor nodig van een goede instructrice. Een Haf kan net zo goed correct gereden worden als een Jazz, alleen is het helaas zo, dat als je weet wat correct is, je je dan bedenkt hoelang je het al fout hebt gedaan.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 12:23

Ik denk ook dat hier de mogelijke verhoging van de winstpuntengrens naar 63% en de wijziging van de proeven per 1 april een beetje door elkaar gebruikt worden.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 12:24

Volgens mij is de essentie van paardrijden, in welk systeem dan ook, een gehoorzaam paard, netjes over de rug, van achter naar voren, ongedwongen, tactmatig en soepel te laten lopen...

Als het goed is laat je dat nu al zien in je proeven, en straks in de nieuwe proeven zal het niet anders gaan. Correct rijden is de goede hulpen geven, waarop het paard de gevraagde oefening correct uitvoert. Dat het in de nieuwe proeven niet meer precies op de letter hoeft o.i.d. is alleen maar vermakkelijking van de proeven.

Als jij nu precies op de C aan kan springen in galop, maar eigenlijk is het een erg slordige overgang waarbij het paard niet volledig gehoorzaam was, dan kun je nog steeds een 6 of 7 (als het dan een mooie overgang was had je een 8 gehad) ontvangen, het was immers precies op de C. Zit er geen letter meer aan verbonden (bijv. in de nieuwe proeven dus), dan kun je je overgang dus nog makkelijker voorbereiden en zou je geheel correct aan moeten kunnen springen. Kun je dat niet, dan schort het gewoon aan je rijden.

Daar ligt denk ik het enige verschil in de proeven. En als dat betekent dat het voor jou moeilijker gaat worden, dan ben je nu toch al niet goed bezig?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 12:41

vonneke schreef:
Gewoon gaan springen, ben je van alle ellende af

Dan kun je vanaf het M direct je enveloppie inleveren bij een prof Bij dressuur kan je in het M nog wel meekomen als amateur.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 13:15

ff over de winstpunten verhoging;
ze willen alle onderdelen apart neer zetten........ dus kan je ook meer punten halen kijk maar naar de Z op dit moment..... daar moet je ook 180 voor een WP, dan zeurt toch ook niemand, ik ga nu naar het Z en nou moet ik meer punten halen?? omdat er meer onderdelen zijn, wordt de punten telling anders, en ik denk dat dat strax niet anders zal zijn.....

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 13:15

Al die ophef over de nieuwe proeven, nieuwe regelingen etc...
Wacht nou maar gewoon eerst af, misschien valt het allemaal reuze mee, voor het zelfde geld krijg je nu opeens heel vaak en veel winstpunten
Je weet het toch niet hoe het gaat lopen, dus ik zou er nu ook maar niet teveel over nadenken..

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 13:21

Een goede combinatie interesseert het niet waar de lat ligt, wie er jureert etc etc...

Vroeger moest je 120 punten hebben en nu 156 ja logisch met zoveel extra gepunte onderdelen... Het aantal punten ligt aan het aantal onderdelen... dus geen zorgen. Als je 10 6-en kan halen, kun je er ook wel 15 halen...

Rachacha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 13:43

Maar het gaat geloof ik om de verhoging van het percentage waarbij je een winstpunt krijgt, dan heb je dus niet 10 6-en nodig maar 10 7-ens ofzo. Daarbij maakt het aantal onderdelen ook niet uit.

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 20:01

Rachacha schreef:
Maar het gaat geloof ik om de verhoging van het percentage waarbij je een winstpunt krijgt, dan heb je dus niet 10 6-en nodig maar 10 7-ens ofzo. Daarbij maakt het aantal onderdelen ook niet uit.

Precies ja!
Dat probeer ik de mensen ook duidelijk te maken.
Ik snap heus wel dat wanneer het meer onderelen komen je meer punten moet behalen
Maar het percentage gaat ook omhoog.

En wat het trainen betreft.
Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.
In de B ben je nog maar aan het begin van de weg.
Dus er is wel degelijk verschil.

Mireille1970 schreef:
Een goede combinatie interesseert het niet waar de lat ligt, wie er jureert etc etc...

Vroeger moest je 120 punten hebben en nu 156 ja logisch met zoveel extra gepunte onderdelen... Het aantal punten ligt aan het aantal onderdelen... dus geen zorgen. Als je 10 6-en kan halen, kun je er ook wel 15 halen...

Hier zeg je het al. Een goede combinatie.
Wat is dan zo'n goede combinatie?
Natuurlijk weet ik dat dat niet een ruiter is die al een zak aardappelen erop zit en ongevoelig in de mond loopt te sjorren.
En waarbij het paard met weggedrukte rug wel 10 meter lang wordt.
Het komt toch, hoe je het ook wend of keert, op persoonlijke smaak aan.
En met de nieuwe puntenregeling helemaal.
En dat is wat ik probeer te benadrukken (hoe moeilijk dat ook is).
amondi schreef:
Nu doe je net alsof een jury niet weet wat een correct, fijn in de aanleuning lopend paard is? Natuurlijk heel soms zie ook een paard de B winnen terwijl hij achter de loodlijn( b.v.) loopt. Jammer dan.
Bij de andere jury staat zo'n combinatie heel erg laag en denkt dan dan Jury B gek is.

En ook denk ik dat het voor juryleden moeilijker in dat opzicht te jureren valt

Dit kan je niet uitleggen, dat moet je voelen, ruitergevoel wordt het wel genoemd. Daar heb je heel veel les voor nodig van een goede instructrice. Een Haf kan net zo goed correct gereden worden als een Jazz, alleen is het helaas zo, dat als je weet wat correct is, je je dan bedenkt hoelang je het al fout hebt gedaan.

Hier word er over gevoel gesproken.
Maar dat kan je alleen voelen als je op t paard zit.
Soms is natuurlijk je gevoel anders dan het plaatje